Paard heeft geen respect voor stroomdraad, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Paard heeft geen respect voor stroomdraad, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 06:38

Mijn paardje heeft totaal geen respect voor het stroomdraad. Hij is al een aantal keer gewoon dwars door het draad gelopen, waarna ik hem kon gaan vangen. Totaal niet veilig dus.
Vervolgens heb ik hem even aan het stroomdraad laten voelen. Misschien gemeen, maar dacht dat hij dan wel zou schrikken van de stroom en vervolgens achter het stroomdraad zou blijven. Maar meneer geeft er niks om. Hij stapt rustig opzij, schrikt niet of wat dan ook. Er staat zeker stroom op het draad, want dat heb ik met de hand toch maar even gevoeld. Ik kreeg toch echt een flinke opdonder.
Hij loopt snel onder het ene draad door, die duwt hij omhoog met zijn manenkam, en over die andere stapt hij snel heen, duwt hij naar beneden.
Iemand tips hoe ik hem wel achter het draad kan laten staan? Want op deze manier kan hij niet naar buiten, en dat vind ik echt vreselijk!

Olikea

Re: Paard heeft geen respect voor stroomdraad, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:58

mijn vorige pony had ook totaal geen respect voor de stroomdraad..
dus hebben we eerst een extra lijntje gespannen, toen dat niet bleek te helpen hebben we wat meer stroom op de draad gezet..
dat bleek goed te helpen, want daarna is hij nooit meer uitgebroken..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:03

Ik heb weleens een stroomdraadje bij de manen ingevlochten waardoor ze sneller stroom voelen. Misschien iets om te proberen.
Meestal doen ze het dan nog 1 x en daarna niet meer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:07

Je kunt een boot accu proberen. Dan krijgen ze echt een klapper. Vrachtwagen accu is ook wel goed. Die zijn zoveel sterker.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:13

het enige wat helpt is meerdere draadjes, waaronder eentje die zo dicht bij de grond is dat hij zijn hals er niet onder kan krijgen. dus liefst 3 a 4 draadjes, en dan een flinke klapper stroom erop.

Ik heb ook zo´n houdini die vroeger in volle galop met een buikschuiver onder de draad door ging, of gewoon dwars erdoorheen, ernstig irritant. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik haar uiteindelijk gelukkig op een stal kunnen zetten waar de weide omheind is met 2meter heras hekwerk (bij iedere wei die ik passeerde vroeg ik me af ´is dit yippieproof?´), en alleen de tussendelen zijn met stroomlint. dus als ze dan eens uitbreekt (3 keer in totaal dit jaar, valt erg mee Nagelbijten / Gniffelen ) dan staat ze alleen maar in een ander stukje gras, en niet op straat. Je kunt er helaas maar heel weinig aan doen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:28

Kjoetie jij verwoord nu precies mijn gedachte! Als hij nu uitbreekt kan hij zo de weg op, levensgevaarlijk! Ben dus wel aan het kijken naar een andere stal, maar vind eigenlijk dat hij gewoon achter een draad moet kunnen staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:59

Als het niet te koud is zou je ook zijn hoofd, hals en manen wat nat kunnen maken ..
en idd de stroom omhoog dmv een sterkere accu , of gewoon het apparaat opvoeren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:30

Probleem is idd te weinig stroom.
M'n pensionpaardje was ook zo'n uitbreker Haha! , maar dat deed ze alleen als de batterij z'n beste tijd had gehad. Dan staat er nauwelijks wat op. Normaal houdt het met hooguit 1500 Volt wel op, laat staan dan Bloos . Koppie naar beneden, gas erop en gaan.
Nu hebben we een lichtnetapparaat, 3 draden waarvan op de bovenste 2 stroom (1x touw, 1x 2 glad draad) met tenminste 6000 Volt erop Vingers aflikken . Nu laat ze het wel.
Voordeel van flink stroom erop is dat ze er een behoorlijk stuk van de draad af blijven (de met voorbenen slaande hengstige merries meppen niets meer kapot Haha! ). Een lichtnetapparaat kost rond de € 200,00. Dat valt qua investering best mee.

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:15

Te weinig stroom hebben wij vaak gehad we hadden 25 paarden bij ons staan of er zit gras tegen de draden of je moet hem een keer aan het draad laten voelen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:39

Meer draden, inderdaad ook op neushoogte en flink wat stroom er op moet toch echt helpen. Goed controleren waar je hoogstwaarschijnlijk stroom verliest. Wat helpt is een stroommeter lenen of kopen. Dan kun je het werkelijke voltage eens bekijken. Voor paarden, koeien, schapen, schotse hooglanders bestaan allemaal verschillende amperes. Waarschijnlijk heeft jouw paard een extra dosis nodig Duivel

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:42

Met hun natte neus tegen het stroomdraad aan duwen wilt ook nog wel eens helpen. Mijn merrie kwam perongeluk afgelopen zaterdag terwijl ze zeiknat was tegen het stroomdraad aan, beestje vloog met 4 benen de lucht in, mijn vader kreeg overigens ook een flinke opdonder. Nagelbijten / Gniffelen