Zware bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayaki

Zware bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:01

Ik weet niet of het hier goed staat..

Ik heb sinds een half jaar een bak aan huis.
De bak heeft drainage, en gewoon geel zand uit een zandkop, alleen is hij zo ontzettend zwaar.
(Ookal heb je de bak net aangereden, dan nog is de bak na een kwartier alweer heel mul.)
Ik heb gehoord dat je er dan leem doorheen moet doen, zodat het zand wat meer aan elkaar 'plakt'.
Maar nu is de vraag; Hoevéél leem moet er dan doorheen? Of zijn er nog andere opties? [Bak van Ong. 20 x 40 M]

farahmunda

Re: Zware bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:16

Hoi!
Mijn bak is ook zo zwaar in de zomer als het heel droog is!
Nu hoorde ik dat als je hem goed nat houd, dat dit ook wonderen kan doen! Nu is mijn bak een beetje te nat...

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:16

Verder zou ik het trouwens niet weten met leem!?!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:24

Met een bepaalde hoeveelheid vocht en goed aanstampen zijn ze nog redelijk te rijden. Maar zelfs dan zijn ze nog te zwaar.
Het kan soms 2 jaar duren voordat ze redelijk aangestampt zijn. (en 2 jaar rijden in een zware bak is niet bevordelijk voor de pezen)

maar er zijn heel veel verschillende soorten zand. Misshien zou je daar eens naar kunnen zoeken. gewoon zand dat klinkt namelijk heel moeilijk in door de structuur van de korrels.

Napolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:30

Het komt vaak voor met een nieuwe bak. Veel nat houden en veel slepen is wat je kunt doen.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:02

Met nat houden maakt het ook niet uit, dan is het gewoon zwaar én nat. .. xS
Het is idd zo dat het nog in moet zakken, maar een vriendin heeft hetzelfde zand, uit dezelfde zandkop, in haar bak, en die is wel goed berijdbaar xs

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:00

Ik heb er niet echt verstand van (zeg maar geen), maar uit interesse heb ik pas geleden wat topics over bakbodems gelezen. Daarin stond dat leem wel kan helpen, maar het grote nadeel ervan is dat het absoluut niet goed water doorlaat. Als je een drainage systeem eronder hebt liggen, heb je daar dus na een tijdje niks meer aan.

Edit: [VSW] kosten aanleggen bak..? was een van de topics die ik tegenkwam waar veel info in staat. Misschien heb je er wat aan?

_Jennifer_ schreef:
Met een bepaalde hoeveelheid vocht en goed aanstampen zijn ze nog redelijk te rijden. Maar zelfs dan zijn ze nog te zwaar.
Het kan soms 2 jaar duren voordat ze redelijk aangestampt zijn. (en 2 jaar rijden in een zware bak is niet bevordelijk voor de pezen)

maar er zijn heel veel verschillende soorten zand. Misshien zou je daar eens naar kunnen zoeken. gewoon zand dat klinkt namelijk heel moeilijk in door de structuur van de korrels.

Welke soort zand is het meeste geschikt voor een bakbodem?
Ik had begrepen dat de zand een hoekige structuur moet hebben en dus niet rond. En een grote van 180-230 mu ofzo? Maar welke soort is dat dan? Er bestaan zoveel naampjes voor verschillende soorten zand Clown

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:48

Ja inderdaad, zand met een ronde structuur (strandzand bijv.) klinkt gewoon erg lastig in.
Ik heb er verder ook niet zo heel veel verstand van, maar van de structuur enz. weet ik wel dat hij hoekig moet zijn. De naam van goed zand heb ik ook regelmatig voorbij horen komen maar die ben ik vergeten.

agterberg is ook een optie, maarja, daar hangt weer een prijskaartje aan Tong uitsteken

hier staat wat over 'paardenbak zand' en je kunt het er ook kopen (daar staat ook bij dat het hoekig zand is ipv rond, dus het is wel de goede)
http://www.zandbestellen.nl/catalog/ind ... th/163_174

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:53

Van die kunststof Doornwaard snippers willen nog wel eens een oplossing bieden. Waar ik rijd is precies hetzelfde probleem, nieuwe bak en erg zwaar (maar slepen en nathouden werkt gelukkig goed). Maar om het te verbeteren word nu gekeken naar die snippers. Je hebt dan ook geen last meer met bevriezen van de bodem.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:58

ik volg dit even, wij zitten met het zelfde probleem. Erg vervelend!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:15

shabbay schreef:
Van die kunststof Doornwaard snippers willen nog wel eens een oplossing bieden. Waar ik rijd is precies hetzelfde probleem, nieuwe bak en erg zwaar (maar slepen en nathouden werkt gelukkig goed). Maar om het te verbeteren word nu gekeken naar die snippers. Je hebt dan ook geen last meer met bevriezen van de bodem.

Ik ben even op Google aan het kijken, maar ik kan er niks over vinden, heeft het toevallig ook een site?

Bedankt voor jullie tips iig xD

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:44

Wij hebben geopat vlokken erdoorheen gedaan. Dit scheelt veel, al moet de bak nog steeds wel nat gehouden worden en regelmatig gesleept. Liberty uit Geffen heeft de Geopat, ze hebben ook wel een website

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:17

Met dergelijke vlokken erdoorheen is het afvoeren van zo'n bodem heel duur. Maar hoe zit het met de mest die je eruit haalt? Heb je daarmee ook een probleem?

_Jennifer_ schreef:
Ja inderdaad, zand met een ronde structuur (strandzand bijv.) klinkt gewoon erg lastig in.
Ik heb er verder ook niet zo heel veel verstand van, maar van de structuur enz. weet ik wel dat hij hoekig moet zijn. De naam van goed zand heb ik ook regelmatig voorbij horen komen maar die ben ik vergeten.

agterberg is ook een optie, maarja, daar hangt weer een prijskaartje aan Tong uitsteken

hier staat wat over 'paardenbak zand' en je kunt het er ook kopen (daar staat ook bij dat het hoekig zand is ipv rond, dus het is wel de goede)
http://www.zandbestellen.nl/catalog/ind ... th/163_174

Van die site had ik het indd van die hoekige structuur Haha!

Hoe is Agterberg eigelijk opgebouwd en welke zandsoorten gebruiken ze? Staat uiteraard niet zo klakkeloos op de site. Enig idee?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:41

Wij hebben zand laten komen via een grondverzetbedrijf hier uit de buurt, was ontzettend handig; man stond fronsend bij bestaande zandbodem te kijken, wij legden hem uit wat we nodig hadden (stabiel, niet te zwaar, enz), man heeft perfect zand gebracht. Ik weet nog steeds niet wat er precies in ligt, maar hij vertelde dat zand ook per regio verschilt, dus puur vanaf papier zand kopen is misschien niet zo verstandig.

Wij hebben trouwens een leemhoudende bodem en dat is wel prettig! Er zijn wel een paar stukjes waar veel leem zit en daar slibt het wel snel dicht, dus pas wel op dat je bodem niet te leemachtig wordt, dan ben je verder van huis.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:45

Knoffer schreef:
Met dergelijke vlokken erdoorheen is het afvoeren van zo'n bodem heel duur. Maar hoe zit het met de mest die je eruit haalt? Heb je daarmee ook een probleem?

Wij hebben tapijtsnippers in onze binnenbak en mestscheppen moet wel pietluttig gebeuren, anders heb je zo de hele mestvaalt vol met snippers, en die wil je toch liever in je bak, vooral omdat ze natuurlijk niet verteren.

Ik heb ook wel nagedacht over het event. afvoeren van de bodem, maar heb het risico genomen, ben toch niet van plan de boel te verplaatsen de eerste 5 jaar. En dan zien we wel weer.

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:46

Mestscheppen is wel een kwareitje, wij doen het vrij secuur en de mest kan gewoon op de mesthoop en met de AMCO mee

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:55

Je hebt geloof ik ook verschillende agterbergbodems.
Volgensmij zitten er viltsnippers in maar dat zou ik echt niet zeker weten! Volgens de site zijn het speciaal ontwikkelde producten, maar die zullen inderdaad niet al te veel zeggen over de samenstelling. Je schijnt ook bedrijven te hebben die bodems verkopen die erg op agterberg lijken (niet helemaal) maar wel goedkoper zijn