manen groeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

manen groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:32

ik heb een welsh als verzorgpony ik wil haar manen sneller laten groeien. ze zijn nu ongeveer 22 cm lang. weet iemand hoe je ze sneller kan laten groeien. ik had gehoord dat je er vlechten voor een aantal dagen er in kan laten zittin maar ik mag niet van de eigenaar ze er zo lang in laten zitten. dus ik vraag me af of iemand een ander idee heeft. ik ben er niet iedere dag dus ik kan ze ook niet elke dag kammen. alle reacties zijn welkom Knipoog :d

vallyke_91

Re: manen groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:31

ik zit op de kappersopleiding en bij mijn inzicht kun je manen niet sneller laten groeien.

heb er verder nog nooit iets over gehood.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:11

sneller laten groeien kan niet. Wel kan je ze goed verzorgen (met bv Cowboy magic Detangler en Shine) zodat ze minder snel afbreken.

Mijn paard heeft al jaren manen op dezelfde lengte, wordt nooit geknipt of getrokken, en toch worden ze niet langer. Sommige paarden krijgen nou eenmaal nooit mooie lange dikke manen, en blijven steken o een bepaalde lengte.
En die vlechten... tja...
het beste is om ze er elke dag uit te halen, de manen te verzorgen en weer terug te doen in een vlecht.
maar let daarbij wel op dat je niet onwijs kleine vlechtes gaat maken (dus maar 3 of 4 vlechten) en je geen rubberen elatiekjes gebruikt maar mensen elastiekjes (scheelt ook weer in afbreken)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:20

Je kan inderdaad niet ervoor zorgen dat ze sneller groeien, maar wel ervoor zorgen dat ze minder snel breken. Je kan vitamines bijvoeren voor sterke huid, haren en hoeven zoals Kerabol of lijnzaadolie.
Van buitenaf kun je ze verzorgen met inderdaad cowboy magic detangler.
En je moet proberen om er verder zo weinig mogelijk aan te zitten zodat er zo weinig mogelijk haren worden uitgetrokken of afgebroken. Dus de vlechten kun je er makkelijk een halve week tot een week in laten zitten, maar zorg wel dat de vlecht los genoeg zit dat het haar niet kapot wordt geknepen in de vlecht.
Elke dag borstelen zou ik dus ook niet doen, elke keer als je er met een borstel doorheen gaat trek je toch weer een paar haren uit en breek je er weer een paar af. Dus gewoon zo weinig mogelijk aan komen.
En inderdaad, de lengte van de manen zijn genetisch bepaald. Op een bepaalde lengte stoppen ze met groeien.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:00

Gewoon een hoop geduld hebben, dat is alles wat je ermee kunt doen. Niet teveel mee tutten, dan wordt het een hele breekbare bos. Lijkt me niet echt handig b.v in de wei met andere paarden.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:18

Ik doe er helemaal niks aan, zelfs niet borstelen en ze zijn van zo:Afbeelding

naar zo gegaan
Afbeelding
In 11 maanden!!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:20

De manen van mijn verzorgpony groeien ook niet meer. Heb me er maar bij neer gelegt Vork

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:40

Ik masseer de plek van de haaraanzet van mijn verzorgpony weleens. En na verloop van tijd werden zijn manen wel een stuk dikker aan de aanzet. En vooral niet borstelen, maar voorzichtig met je handen verzorgen Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:23

colunder schreef:
Ik doe er helemaal niks aan, zelfs niet borstelen en ze zijn van zo:Afbeelding

naar zo gegaan
Afbeelding
In 11 maanden!!

Maar heb jij welis een fjord gezien met manen tot zn knieen? op een bepaalde lengte wordt het niet langer. Dat is per paard verschillend.

De lengte van manen (en voorpluk!) zijn genetisch bepaald, dus als ze niet langer worden, worden ze niet langer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:23

colunder schreef:
Ik doe er helemaal niks aan, zelfs niet borstelen en ze zijn van zo:
Afbeelding
naar zo gegaan
Afbeelding
In 11 maanden!!

Maar heb jij welis een fjord gezien met manen tot zn knieen? op een bepaalde lengte wordt het niet langer. Dat is per paard verschillend. En ook deels rasafhankelijk. Friezen en Tinkers hebben vaker genetische aanleg voor langer manen dan bj een fjord

De lengte van manen (en voorpluk!) zijn genetisch bepaald, dus als ze niet langer worden, worden ze niet langer.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:09

De fjord Gerrit komt toch aardig in de richting!
En dat je het bij een fjord niet vaak ziet komt omdat ze bij de meeste fjorden afgeknipt worden.
Ik zeg ook niet dat ze bij Alex tot op zijn knieen komen ,ik laat alleen zien hoever ze gegroeid zijn in 11 maanden,zonder er iets bijzonders aan te doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:11

daar heb je helemaal gelijk in! maar op een bepaald punt groeien ze gewoon niet verder!

Niet alle paarde zullen (ondanks dat de eigenaar/verzorger er alles aan doet) manen tot hun knienen krijgen.

Mijn paard (de bruine) heeft een dikke bos manen, maar zit nu denk ik alweer een jaar of 5/6 op dezelfde lengte. Daarvoor trokken we het af en toe (en had hij ineens een korte coupe)

Langer dan dit zal het nooit worden.

Afbeelding

Die bonte op de foto krijgt juist wel weer lange manen, hoe lang die nu zijn weet ik niet precies, maar toch wel een heeel stuk verder richting de bovenkant van zn voorbeen