wat doen jullie? paar verhuizen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wat doen jullie? paar verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:57

Mijn paard wordt donderdag verhuisd naar zijn nieuwe stal. zetten jullie hem gelijk in zijn stal of liepen jullie een rondje op het erf of lieten jullie hem ook los?

Tijdens me vorige verhuizing ging hij gelijk zijn stal in. De volgende dag gelijk rijden. En tja dat ging niet zo goed. Nu wil ik het anders aanpakken maar ik weet niet presies hoe vandaar dat ik het even vraag.

brego2003

Re: wat doen jullie? paar verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:00

Toen ik mijn paard kreeg hebben we eerst een rondje gestapt en daarna in zijn nieuwe stal gezet. daar hadden we een handje biks in de voer bak gedaan en zijn wij even ergens anders gaan zitten zodat hij rustig alles kon bekijken. De dag erna heb ik hem gelongeerd en in de paddock gezet. (was voor hem natuurlijk en nieuwe baas en nieuwe stal)

succes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:04

Ik ben vrij simpel, mijn paard ook. Kende haar al voor ik haar kreeg.
Echter zij had altijd op het land gestaan, nooit op stal.

Is 6 jaar geleden gebracht, toen direct op stal met eten,
dag later naar het strand, dag daarna naar het bos, dag
daarna de les (groeps les) in.

Eind van de maand gaat ze weer verhuizen.
(nieuwe stal!! joepie, met weidegang in de zomer! )
Ook daar zal pluk kuil liggen te wachten en wat brok.
Verder doen we net alsof er niets gebeurt is.

Let wel, het is een ervaren wedstrijd pony, die vaak mee uit gaat, naar
wedstrijd, strand, bos etc.
En overal eet en drinkt. En al heel veel gezien heeft.
Is dus geen stress kip.
Deze aanpak, zal niet voor iedereen geschikt zijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:09

die van mij is wel wat wedstrijden gewend en dan reageert hij wel goed. Maar met verhuizing pff. Net of hij het weet haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:13

Mijn verhuizing was opzadelen en ongeveer zo'n 9 km heen rijden. Gelijk in de nieuwe groep in de wei gezet en daarna gewoon gedaan zoals gewoonlijk.

Heb er ook eentje die gewend is om op wedstrijd te gaan ook onder het zadel. En al een aantal keren mee gehad op vakantie en vorig jaar is hij ook ergens anders op vakantie geweest. Dus is wel het een en ander gewend.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:13

Ik heb die van mij eerst in de bak gezet, de volgende dag is ze bij de andere paarden in de wei gegaan, wel met een draad er tussen. Een week daarna is ze bij de groep in gegaan.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:15

eerste nacht in de bak, volgende dag op het land bij de andere paarden gegooid Lachen

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:19

Ik heb der eerst even een half uurtje in stal gezet om bij te komen, en daarna op het land..(zou ik de volgende keer weer doen. Als het in de winter is, half uurtje op stal, en dan even rondje lopen of in de bak zetten ofzo.)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:09

eerst bij aankomst even in de bak/paddock zetten zodat ze even wat stress kunnen weglopen als dat nodig is, daarna lekker in stal zetten en dan de hele volgende week lekker rustig aan doen met je paard

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:11

Toen we naar deze stal verhuisde, heb ik eerst met Silence wat over het terrein gelopen.
Daarna heb ik hem in de bak gelaten en ben ik rustig alle spulletjes een plaatsje gaan geven.
Daarna heb ik hem gepoetst en toen pas rustig in zijn stalletje gezet.
De volgende dag stond hij al lekker op de wei, heel relaxed.
De verhuizing hebben we dus goed aangepakt aangezien er duidelijk geen stress was voor Silence.
Iets wat er bij de eerste 2 verhuizingen helaas wel was. Silence had het hier meteen naar zijn zin.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:56

Ik heb mijn paard na een zeer lange reis even laten stappen, rennen en rollen in de bak. Daarna heb ik haar op stal gezet met flink wat eten. De dag erna is ze samen met de andere paarden op het land gegaan. En dat ging gelukkig erg goed. De eerste paar dagen heb ik alleen wat getrut en gepoetst, pas na een week ben ik wat met haar gaan doen. Bij mijn paard is een verhuizing best stresvol. En dat verschilt natuurlijk per paard.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:43

Toen ik mijn paard had gekocht, kwam hij van de trailer af en hebben we hem direct een anderhalf uur in de bak gezet. Kon hij even zijn energie kwijt (hij was pas 1,5) en de omgeving even goed bekijken.
Na die anderhalf uur is hij op stal gegaan en de dag erop gewoon een hele dag naar buiten de wei op en 's nachts op stal.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:02

Wij hebben ze vrijwel meteen in de wei gezet... Ze waren toen de enigen dus hoefden niet aan andere paarden te wennen (anders zou ik ze eerst apart hebben gezet en pas daarna bij de rest). De dag erna over het terrein gewandeld, ook alvast in de bak los gelopen en los gedaan (binnenbak hadden ze nog nooit gezien Tong uitsteken). De dag erna weer het terrein verkend, gepoetst en gelongeerd (ze hadden al even niet gelopen vanwege het slechte weer). De dag erna zijn we gewoon gaan rijden. Het duurde een paar weken voor ze een beetje op hun gemak waren, tot die tijd was er regelmatig iets "eng". Maar zo'n verhuizing is ook niet niks natuurlijk...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:40

Mijn pony's staan liever op wei dan op de stal, dus zet ik ze buiten en pas savonds als de rest naar binnen komt dan komen zij ook naar binnen.
Dan zijn alle paarden binnen en dan is ze daar ook niet alleen.
En rijden kan ook een paar dagen wachten of maak een buiten rit, laat je paard eerst eens even wennen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:59

Toen ik Jewel ging verhuizen had ik haar eerst even in de box gezet om een beetje rond te kijken, daarna nog eventjes in de paddock en een rondje op het erg gelopen en toen weer teruggezet.
En savonds nog een keer rondje gelopen en losgegooid.