Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

dan moet dat wel een heeeeeeel groot net zijn
een kleine maas zorgt er voor dat het langer duurt voordat het net leeg is en er wordt minder geknoeid. dblijham schreef:Ik heb houten hooibakken gemaakt om te voorkomen dat het hooi door de hele stal gooien, je kunt dat doen door een hoek van je box af te timmeren of een bak te maken en die vast te zetten. De mijne zijn ca. 40 cm. hoog en wisselend van formaat. Ze kunnen zo toch van de grond eten en in het geval dat ze er toch eens een been inzetten kunnen ze dat been ook zo weer terugtrekken zonder zich te beschadigen.
ma_rie_tje schreef:Ik vind een hooinet met grote maas juist ideaal, en dan vrij laag ophangen zodat die niet boven zn hoofd hoeft te eten.
Nibbit schreef:ma_rie_tje schreef:Ik vind een hooinet met grote maas juist ideaal, en dan vrij laag ophangen zodat die niet boven zn hoofd hoeft te eten.
Nou dat lijkt me nogal link... nog nooit een pard met zn hoef vastgezeten in het hooinet?
ma_rie_tje schreef:Nibbit schreef:
Nou dat lijkt me nogal link... nog nooit een pard met zn hoef vastgezeten in het hooinet?
Als hij vast wil komen te zitten moet hij wel heel erg raar doen.
Het net hangt minimaal een meter boven de grond. Als ik het net aan het "dak" zou hangen, dan zou hij dus echt boven zn hoofd moeten eten.
Hij knoeit wel, maar dat ligt dus in een hoop onder het net, in de hoek. Hij loopt hier dus niet doorheen.
Grootste nadeel vand e netten met kleine maas vind ik de kwaliteit. Die dingen zijn niet zo stevig... Paardlief had ondekt dat als hij 1 keer goed zn tanden erin zette het net kapot ging....

ma_rie_tje schreef:@Nibbit: mijn paard is 1m70.... dus tja, dan is 1 meter boven de grond al vrij laag. Zeker als ik soms zie hooe hoog hooinetten hangen (zo hoog mogelijk vaak, net als ruiven) dan moeten veel paarden dus "omhoog" eten.
Bij mijn paard komt het er opneer dat het ongeveer net zo hoog is als zn voerbak.
Maar natuurlijk is de gevaarlijkheid van een net ook afhankelijk van de positie in de stal. in een hoek (en dan goed vast gemaakt) is het veiliger dan wanneer je het in het midden van een langezijde hangt, en slechts op 1 punt vast maakt.