drachtige merrie 24 op 24 uur buiten ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard dag en nacht buiten zonder schuilstal

volledig zonder schuilstal kan
3 (15%)
schuilstal is een must
16 (80%)
moeten snachts op stal
1 (5%)
regendeken is een must
Geen stemmen
vind het erg ,dat ze niet binnen kunnen
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

savath

drachtige merrie 24 op 24 uur buiten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 21:28

Zoals de titel zegt,wat is jullie gedachte bij het feit dat een fokmerrie heel de winter 24 op 24 uur buiten staat op hoog gelegen weide,met aan twee kanten rijen bomen en bos achter de weide.1 hectare voor twee merries
Vinden jullie het kunnen of niet.
Er is een schuilhok op paddok voorzien voor nachten dat het bv echt rot regent.
Ze worden bijgevoedert.(kuil ,snijmais,bieten en krachtvoer,drie maal daags )
Reden dat de schuilstal niet altijd toegankelijk is ,is omdat ze dan naar huis op de paddok worden gezet,en daar eerder slijk is dan op de weide.Ok de stal is droog,maar heb ze liever uit de modder bij in en uitloop.

We zijn aan nieuwe stallen bezig en om die reden is er stal gebrek om ze elke nacht binnen te zetten.
De niewe stalling komt te staan waar de oude staat.
Van de 10 zijn er drie die in paddok staan en vrije in en uitloop hebben.Dat zijn de pony's die swinters altijd hun eigen droge paddok hebbben.
De andere kunnen snachts binnen.
Maar deze twee kunnen nogal vervelend tegen de andre paarden doen ,en slaan dan tegen de muren,om die reden staan ze nu buiten.Tot de nieuwe stal af is.
Met rotweer kunnen ze dus wel naar paddok met schuilstal,maar ik vind de weide beter.

Wat is jullie mening hierover.

Waves

Re: drachtige merrie 24 op 24 uur buiten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:31

Ze staat niet alleen, ze is tegen de wind redelijk beschut door bomenrijen en bos en bij echt rotweer kan ze naar binnen. Ik zie geen enkel probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:31

met een schuilstal geen enkel probleem

de paarden van Frans en Ilona (van paardnatuurlijk) hebben 24/7 buiten gestaan, ook toen de merries drachtig waren en toen ze bevielen van de veulens Ja

een schuilstal is aanwezig, maar de paarden maken er geen gebruik (meer) van.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:37

geen probleem imo!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 21:39

Ik heb een beetje schuld gevoel ,heb nog nooit een paard swinters snachts buiten gehouden,vandaar.
Had eerst de jaarlingen buitenget,die vonden het wel prima,maar de merries hebben contact door tralies met mekaar in stal die ze nu zouden hebben tot de nieuwe af is,en daar zit het probleem.
Doe ze samen buiten ,zijn deze twee beste vriendinnen,eten mooi uit dezelfde bak,gaat super,maar in stal wodrt randy zo truttig dat ze dus constant dreigt naar de andre,naast wie i kze ook zet,en de andere mist dan randy en staat dan ook onwennig te doen naar de andere.
Deze merries zijn van de lente aangekocht en hebben dus bij ons staads op de weide vertoeft,tot ze begin september snachts binnen moesten.
Ik heb dus wel een stal voor ze,maar ze ruzien zo fel dat ik ze liever buiten liet,en ingeval van rotweer,ze dus een schuilstal laat delen,wat dan weer wel gaat.
Maar daar is het zo snel modderig dat ik ze dus liever op de weide laat.

Normaal gezien waren de stallen af geweest,en dan was alles opgelost.
Zit er dus echt mee gewrongen.
Hier in de buurt krijg je snel een naam als je paardje buitenloopt snachts.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:53

Ja hier ook, maar het worden steeds meer mensen en als je een schuilstal hebt kun je tegen bemoeials zeggen 'als ze stal zo fijn vonden stonden gingen ze er zelf wel in staan' Clown

Er lopen genoeg koeien en schapen de hele winter door buiten, daar zeurt ook niemand over Koe

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 22:03

dat is het hem juist,zelfs onze koeien komen vanaf begin november tot begin mei binnen.
De kalveren zijn vandaag binnen gehaald .
We hebben dat nog nooit met een dier gedaan dus zomaar buiten laten,zonder vrije toegang tot schuilstal.
Ze geven geen indruk van kou te hebben hoor,dat niet.
Maar de gedachte ik lig sebiet in mijn warme bed,en hun dtaan daar in de wind.
Ok als ik ze toegang tot schuilstal geef ,staan ze er snachts vaak niet in,en staan ze dikwijls gewoon de nacht in de modder en dan heb ik weer muizenissen in mijn hoofd.
Vandaar dit topic.
Ook de pol om die redenen.
Om te zien wat de rest van bokt erover denkt.
Het zijn merrie s die niet worden bereden of getrimt,enkel af en toe eens goed geborsteld,om de vetlaag niet weg te poetsen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:39

de zwangere merries van spirithorses hebben ook buiten gestaan, wel toegang tot schuilstal

als jouw paarden wel toegang hebben tot de schuilstal maar er niet in gaan staan, dan hadden ze er dus kennelijk geen behoefte aan Lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 08:52

Heb net de poort naar schuilstal weer opengedaan,maar ze staan dus nog steeds gewoon in de miezerige weer,hun hooi eten gaat dus wel boven droog kunnen staan.
Ik kan ze niet onbeperkt de toegang naar de schuilstal geven omdat er ook weer een afscheiding is met tralie waar onze tinker nu staat,en dan gaan ze als ze even binnen gaan weer enkel om ruzie te gaan maken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:33

onze bijrijdpaardjes staan heerlijk altijd buiten,ze krijgen nu al zo'n lekkere dikke vacht, het zijn paarden hoor en geen mensen, als je op paardnatuurlijk leest hoe hun vacht veranderd in de winter, klinkt het allemaal heel zinnig, ik poets ze inderdaad ook niet in de winter, veeg alleen af en toe het zand eraf, ze moeten alleen constant kunnen eten, dus er gaat aardig wat hooi doorheen, deze paardjes hebben echt nergens last van hoor, mits er een schuilstal is, waar inderdaad weinig gebruik van wordt gemaakt. haha. en als mensen commentaar hebben is dat omdat ze onwetend zijn. ik vind dat je het prima doet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:39

savath schreef:
Ik kan ze niet onbeperkt de toegang naar de schuilstal geven omdat er ook weer een afscheiding is met tralie waar onze tinker nu staat,en dan gaan ze als ze even binnen gaan weer enkel om ruzie te gaan maken.

Staan ze in elk geval droog tijdens de ruzie Clown

Kan je die tralies niet afdekken met platen hout?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:40

savath schreef:
dat is het hem juist,zelfs onze koeien komen vanaf begin november tot begin mei binnen.
De kalveren zijn vandaag binnen gehaald .

Maar nu maak je een denkfout paarden zijn geen koeien. Daarnaast en dat zul je moeten weten Knipoog gaan koeien in de winter naar binnen om er voor te zorgen dat ze geen energie verspillen om warm te blijven, maar om die energie te gebruiken om melk te produceren. (en het land heeft er wel erg van te lijden als ze buiten blijven)

vrolijke groetjes,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:50

Mijn drachtige merries staan ook gewoon (zoals altijd) 24/7 buiten. En worden ook nog in de sport uitgebracht. Gaat prima.

Tegen de tijd dat ze op ploffen staan gaan ze 's avonds laat naar binnen en 's ochtends vroeg weer naar buiten. Puur omdat ik zelf niet in het donker wil gaan staan klooien als er wat fout gaat.