overgang vlas naar stro, koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsier

overgang vlas naar stro, koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:07

Mijn pony staat nou op vlas maar hij gaat verhuizen naar een stal met alleen stro. Ik denk dat als ik hem overzet dat hij zijn stal meteen leeg eet. Met alle gevolgen van dien. Dus mijn vraag is hoe is de overgang zo soepel mogenlijk kan laten verlopen? Hij heeft bij de vorige eigenaar overigens ook al op stro gestaan.

colunder

Re: overgang vlas naar stro, koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:09

Zorgen dat hij genoeg hooi tot zijn beschikking heeft zodat hij niet aan het stro gaat knabbelen.(liefst onbeperkt)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:11

nu staat hij nog op vlas?
zorg voor voldoende hooi,als een paard vol zit met hooi gaat hij minder stro eten.

dan kun je nu alvast een plakje stro opstrooien over de vlas heen, zo kan je dier alvast wat stro knabbelen.
overigens is het wel goed en normaal dat paarden stro eten zolang de hele stal maar niet de paardenmaag in verdwijnt
en je zorgt voor voldoende bweging zodat alles ook goed verteerd word.

maar geef je dier nu alvast wat stro zodat hij er vast aan kan wennen en zorg voor voldoende hooi

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:16

Hij is nu wel op dieet dus meer hooi voeren is niet ideaal ik had ook iets gehoord over de eerste tijd zelmen voeren maar weet iemand waarom dat gedaan word en is dat ook een dikmaker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:20

als een paard op dieet is moet je juist hooi voeren met minder voeding, minder hooi geven is heel slecht he.
ga anders op zoek naar graszaadhooi? of hooi van 2 jaar geleden?
kan hij lekker kauwen en hij word er niet dik van.

stro zit weinig voedingswaarde in en elk paard kan makkelijk per dag 2 plakken op eten.
als hij genoeg beweegd is het geen enkel proleem.
van hooi en te weinig beweging kunnen ze ook koliek krijgen he.

denk dat je hem nu al een plakje stro er bij moet geven,kan echt geen kwaad,zolang hij verder voldoende buiten komt

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:07

ik had ook iets gehoord over de eerste tijd zelmen voeren maar weet iemand waarom dat gedaan word en is dat ook een dikmaker?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:33

_guusje_ schreef:
Mijn pony staat nou op vlas maar hij gaat verhuizen naar een stal met alleen stro. Ik denk dat als ik hem overzet dat hij zijn stal meteen leeg eet. Met alle gevolgen van dien. Dus mijn vraag is hoe is de overgang zo soepel mogenlijk kan laten verlopen? Hij heeft bij de vorige eigenaar overigens ook al op stro gestaan.

Heeft hij bij de vorige eigenaar ook koliek gehad vanwege het stro?

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:04

geen idee ik heb hem bij een handelaar vandaan maar dat is al weer een jaar geleden

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:20

Waarom denk je dat hij zijn stal direct leeg gaat eten? Mss is het wel geen enkel probleem...

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:13

Daar was ik bij mijn paard ook bang voor. Hij had voordat ik hem kocht altijd op stro gestaan en in eerste instantie bij mij ook. Toen at hij er best veel van. Omdat toen de hele stal op vlas overging, ging mijn paard dat natuurlijk ook. Best fijn.
Maar toen ik naar een andere stal verhuisde kwam hij weer op stro. Ik was er ook bang voor dat dat fout ging. Maar gelukkig viel dat allemaal wel mee. Hij eet er wel van maar niet abnormaal veel. Ik heb het in het begin natuurlijk wel in de gaten gehouden. Dus ik zou zeggen probeer het gewoon uit. Werkt het niet kun je eventueel weer teruggaan op vlas. Er is volgens mij ook nog een bepaald poeder ofzo wat je over het stro kunt gooien zodat ze er minder van eten. Of dat werkt??
Verder komt mijn paard wel een aantal uren per dag op de wei en ik geef hem zelf nog iedere dag extra beweging (rijden, longeren, loslaten) dus hij staat niet de hele dag te eten.