'besmettelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_hill_

'besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:54

Mijn paard staat gestald naast een paard die weeft.. is dit 'besmettelijk'?

superwoman

Re: 'besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:56

nee!
Het kan wel zijn dat het stal-klimaat er voor zorgt dat paarden gaan weven (verveling door bedembedekking- geen radio etc etc)

- edit - ik zou wel willen dat deze een weefrek zou hebben

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:57

ze staan nu op stro maar ik wil graag overstappen op zaagsel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:58

Nee, weven komt meestal voort uit verveling of stress. Het kan dus wel zijn dat als je paard op dezelfde soort manier gehouden wordt zich ook kan vervelen en het daardoor ook gaat doen. Maar overnemen dat is niet zo op een hele, hele, hele enkele uitzondering na maar dat is echt te verwaarlozen.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:01

superwoman schreef:

Mijn paard of het paard dat weeft..? Dat andere paard heeft namelijk een weefrek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:04

_hill_ schreef:
superwoman schreef:

Mijn paard of het paard dat weeft..? Dat andere paard heeft namelijk een weefrek.

het paard wat weeft, dus dat is goed. OK dan!

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:25

en ik zou de paarden zeker niet van stro afhalen. Stro geeft ze wat te doen kunnen ze eten en knabbelen neem je dat bij een reeds wevend paard weg dan maak je het nog erger

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:31

Kun je de paarden niet gewoon op de wei zetten. ik vind het zielig dat eentje zich zo verveelt dat ie maar gaat weven. Is ook echt heel slecht voor zn voorbenen.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:17

voor zover we weten heeft hij dit altijd al gedaan

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:26

raar antwoord

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:16

@ laura waarom een raar antwoord, zij kan er niet aan doen dat ze dit verder niet kan beantwoorden, maar nee, niet besmettelijk hoor Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:06

laura1986 schreef:
Kun je de paarden niet gewoon op de wei zetten. ik vind het zielig dat eentje zich zo verveelt dat ie maar gaat weven. Is ook echt heel slecht voor zn voorbenen.

Op de wei zetten wil niet zeggen dat het paard stopt met weven Knipoog Als het al zo ingebakken zit dan zal het dier op de wei ook gewoon gaan weven. Aangezien er dan een stofje in de hersens vrijgemaakt wordt wat het paard een fijn gevoel geeft.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:19

Thats_Me en Dapy, thanks! Ik vind de reactie van laura1986 een beetje kort door de bocht. Overigens is het nu al een stuk minder, we hebben nieuwe stallen twaalf boxen en elke rij heeft zes boxen die allemaal met de opening naar elkaar toe staan due hebben we zeg maar een u vorm! Daardoor kan ze alle paarden zien en ze is nu een stuk minder gestresst. Het heeft niks met vervelen te maken het is namelijk een enorme stresskikker.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:50

Was het paard al een weever voordat het bij jullie op stal kwam? Of is dit ontstaan op de stal waar hij nu staat?

Via google kun je heel veel over stalondeugden (of eigen slecht stalmanagement) vinden.
Ik ben er ook geen voorstander van als je hem van stro af zou halen. Het zorgt voor enige afleiding.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:15

ja hij was al een wever voordat hij bij ons kwam

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:00

akkoord met deze stelling.

andere paarden kunnen dit gedrag overnemen en ook beginnen weven!

Ik zou dus zeker oppassen!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:02

En eenmaal een wever, zal een paard dit ook niet snel afleren.

Door weidegang en allerlei afleiding kan je het wel beperken, maar van zodra ze opgesloten staan en stress krijgen, zullen ze altijd opnieuw gaan weven.

Dus niet zo'n raar antwoord van TS, als je een paard koopt die het ooit al opgepakt heeft...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:05

Dat overnemen is écht een groot fabeltje Nagelbijten / Gniffelen In een zeer, zeer, zeer, zeer, zeer (ja, even heel erg benardukt!!) enkel geval kan het overgenomen worden. De kans dat dat gebeurt is eigenlijk gewoon uitgesloten.

Hoe het fabeltje ontstaat is eigenlijk heel simpel. Als er een aantal paarden op stal gehouden worden onder dezelfde omstandigheden kan het voorkomen dat deze paarden aan dezelfde mate van verveling en stress worden bloodgesteld. Hierdoor kunnen ze dus een stalondeugd gaan ontwikkelen waaronder weven. Als één paard weeft en daarna er nog 2,3 op stal gaan weven lijkt het nét of ze het hebben overgenomen. Alleen is dat dus niet waar want al deze dieren worden bloodgestelt aan dezelfde mate van stress of verveling en ontwikkelen daarvoor gedrag om daar onderuit te komen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:09

Stalondeugden worden niet overgenomen Knipoog Maar net was that_me zegt: de omstandigheden zijn vaak gelijk voor de paarden en zullen daardoor zich ook kunnen vervelen en ook gaan weven (of ander stalondeugd ontwikkelen).

Dus als bij jullie genoeg afleiding is, zal jouw paard er niet door gaan weven omdat die ander het ook doet.

Stro zou ik overigens wel erin laten, hebben ze wat meer te doen Lachen

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:11

Wist ik niet, ik heb maar 1 wever gehad, paard had moeten binnenstaan na operatie en gips en na 6 weken deed ie het.

Rest heeft het nooit opgepakt, omdat mijn paarden altijd op de weide kunnen.

Maar er zijn idd stallen waar meerdere paarden het doen. Jouw uitleg over het waarom klinkt héél plausibel!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:20

bij ons op stal hebben we ook een wever staan. geen van de omliggende paarden hebben het ook. heb er er wel een die door de stal loopt. maar dit is ook gewoon een stress kip die dan gewoon naar buiten wil. zij kan ook niet alleen binnen staan. dus na het rijden soms even op stal eten en anders buiten (daar heeft ze het niet) en dan snel terug naar de rest. snachts staat ze nu wel weer op stal en naar mijn weten doet ze het dan niet aangezien ze dan gewoon hooi heeft maar s'ochtends na het voeren wordt ze al weer wat drukker.
denk niet dat dit ooit nog over gaat. en een weef rek kan niet in haar stal. aangezien die helemaal open is aan de boven kant.
soms helpt een voerbal dan kunnen ze die rollen dan duurt het langer voordat ze hun voer op hebben.

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:25

ik heb het dus net op school gehad en het beste wat je kunt doen is je paard gewoon bezighouden. je hebt van die jolly ballen sommige paarden vinden dat dus echt fantastisch. maar vaak is het dus zo dat het paard uit verveling gaat doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:27

ken zelfs een paard dat ondanks weidegang toch is gaan weven.....
En weefrek is ook achterhaalt, want een doorgewinterde wever weeft dan gewoon voor de deur zeg maar (dus niet met hoofd naar buiten)

verder idd niet besmettelijk