Problemen met water in de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martin009

Problemen met water in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:56

Hoi allemaal,

Ik heb op het moment erg veel problemen met onze rijbak want hij ligt namelijk helemaal vol met modder en er is echt geen rijden meer aan Boos!
Dus ik vroeg me af of er iemand mischien weet hoe ik dit kan oplossen en dus het water kan laten weglopen want op deze manier kan ik de komende winter niet meer rijden.
Ik heb ook nog een stukje gras ernaast liggen maar dat is te smal om te rijden en we hebben sinds kort nog een stukje grond erbij getrokken omdat de paarden neit meer droog konden staan. (Maar dat is nog veel kleiner Haha! ).
Dus als er iemand een goed idee heeft hoor ik het echt graag !

Mvgr,
Martin.

joyce B

Re: Problemen met water in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:33

Een flinke greppel om de bak laten graven en daar drainage op uit laten komen, of evt. drainage met pompput die het wat in een andere sloot kan pompen zodat het sneller opdroogt. Als is het met deze nattigheid geen goed moment om dat te laten aanleggen. Kun je beter wachten op een drogere periode en wanneer het weer opgedroogd is.
Verder ophogen met schoon, liefst wat grover/goed waterdoorlatend, zand.

Als ze niet meer droog kunnen staan is een stukje grond verharden dmv betonplaten of bestrating een goede optie. Het is nu nog maar begin oktober en uit ervaring weet ik dat het meestal febrari/maart nog veel natter wordt omdat dan de grond helemaal verzadigd is en de grondwaterstand op zijn hoogst.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 01:41

Dat wordt graven hoor! Zo doe ik het ook als mijn bak te nat is. Vooral niet in je land gaan rijden hoor! Dat gaat helemaal kapot!

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:07

Hoi allemaal bedankt voor je reacties !

Het zou inderdaad mischien een goed idee zijn om drainage aan te leggen maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik hier nog geen ervaring mee heb.
Hoe ziet zoiets eruit ? En hoeveel zou het kosten om het zoveel mogelijk zelf aan te leggen ?
Ben ook bang dat als ik er nog meer zand bijgooi dat het over een paar weekjes precies weer hetzelfde wordt kan ik dit mischien ook voorkomen zonder drainage aan te leggen ?
Alvast weer heel erg bedankt voor je reacties !

Gr,
Martin.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:18

De bak hier is momenteel ook een drama...deze maand laat ik er minimaal 25 cm zand op storten en dan ook d.m.v een laser iets schuin aflopen naar de sloot. Kost wel wat, maar als er dan water op ligt, is het met een paar geultjes af te wateren naar de sloot. Ik heb gelukkig wel 2 sloten langs de baan en die ligt al wat hoger dus ....
Mijn ervaring in de loop der jaren is in elk geval, dat omhoog met de bak de beste remedi is.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 09:32

Hoi aerdenhout1.

Lijkt me wel een goed idee ja om het iets schuin te laten aflopen maar als je geultjes wilt graven om het te laten weglopen hoe kun je dan nog rijden zonder over die geultjes te struikelen ?
En ik vroeg me ook af of het wel echt de hele winter helpt als je de bak verhoogt is het dan niet dat het na een weekje of drie weer hetzelfde is ?
Daarnaast vroeg ik me af of er nog enig verschil is tussen de soorten zand want we hebben nu namelijk zwart zand en ik dacht mischien heeft het wel nut om wit of geel zand erneer te gooien of zou dat geen nut hebben ?
Weer heel erg bedankt voor de reacties en hopelijk kunnen we een goede oplossing verzinnen Haha!

Gr,
Martin.

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:22

een goot spitten vanuit de bak naar een nabijgelegen sloot

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:04

totomb schreef:
een goot spitten vanuit de bak naar een nabijgelegen sloot

Klinkt lekker simpel maar het lijkt me wel de beste oplossing voor het moment ja Haha!
Dan kan ik in elk geval het water op de schop doen en in die sloot gooien als ik een erg grote plas heb en nadat ik de bak heb gegaliseerd zou het vanzelf wel weg moeten lopen.
Maar dan moet ik nog wel bedenken hoe ik er niet inloop met Benzie als ik de hoefslag volg want die komt dus precies naast het slootje en een dubbel hek is voor mij geen optie.
Bedankt voor de reactie en mischien heeft iemand nog wel een goed idee om de hoefslag op deze manier (veilig) te houden.

Gr,
Martin.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:11

Ik had altijd problemen met mijn rijbaan als het ging regenen.

Begin dit jaar heb ik de laag geel zand om laten graven met een minikraan zodat dat weer los was. Daarna heeft het bedrijf waar mijn vriend werkt 70 kuub woudzand eroverheen gereden. Ik had echt een perfecte rijbaan, geen stuivend zand met droog weer en geen plassen met regen.

Nu de paarden de zomer op het land hebben gelopen en ik bijna niet gereden heb is de bak weer wat nat met de regen van de afgelopen dagen. Maar zodra hij even weer losgetrokken wordt met een baksleep is hij weer prima te rijden en liggen er geen plassen meer.

Misschien helpt het bij jou ook als je de gelezandlaag los maakt en wat fris zand erbij gooit, en regelmatig laten slepen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:17

Zwart zand laat bijna geen water door omdat de korrel te fijn is. Je zal merken dat geultjes trekken ook weinig tot geen zin heeft in zwart zand.
Hoe groffer je zand hoe beter het water weg loopt. Nadeel is weer wel dat grof zand ( rivierzand b.v) ook erg prijzig is.
Echt grote plassen kan je natuurlijk wel met wat geultjes weg laten lopen.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 16:11

Zou het dan mischien helpen om er geel zand neer te gooien ?
Of heeft dat ook een te fijne korrel ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:21

Ik laat er duinzand in gooien, maar dan een laag van 25 cm. Met het laseren( dus schuin af laten leggen erbij) ben ik denk ik zo'n 2 a 3 duizend euro kwijt.Grof zand eens zoveel ben ik bang.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:02

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag de kans gehad om eens te kijken hoe ik een drainage zou kunnen maken voor onze wie en ik moet zeggen dat het een stuk simpeler is dan ik zelf had gedacht.
Dus als het niet al te duur blijkt te zijn is de kans groot dat we dit gaan aanleggen.
Nog een keer bedankt voor de reacties en natuurlijk ook als er iemand nog andere ideeen heeft Lachen

Gr,
Martin

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:42

Als je drainage gaat leggen zorg dan wel dat je over de drainage wegendoek aanbrengt, anders is binnen de kortste keren je drainage verstopt.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:52

@aerdenhout1

Bedankt voor je reactie !!
Wist dit inderdaad nog niet, ik was al wel van plan om er eerst geel zand over heen te gooien maar inderdaad niet om er wegendoek overheen te leggen Haha!
Nog bedankt voor het idee !

Gr,
Martin.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 18:12

Hoi allemaal dacht plaats van even een updatje,

We hebben vandaag nieuw zand gekregen voor in de bak en ik moet zeggen dat het echt een verbetering is !
We moeten het helaas wel alllemaal met de kruiwagen naar achter brengen maar het schiet sneller op dan dat je zou verwachten dus over een weekje verwacht ik wel dat het er allemaal licht mits het natuurlijk wel genoeg is voor onze hele bak.
Maar samengevat als er nog iemand is met dezelfde problemen zoek eens naar wat wit zand dat geschikt is voor rijbakken ! Haha!

EDIT: Ben van plan om morgen effe wat foto`s te maken zodat je het verschil kunt zien Lachen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:28

In onze tuin hadden wij last van plassen die bleven staan na de regen. Ik heb dit opgelost door op de plaats van de plassen gaten te boren met een grondboor +/- 10 cm diameter en 1,5 meter diep, deze gaten te vullen met kiezel tot +/- 20 cm onder het niveau van de tuin en dan verder met zand. Na enkele weken moest ik wat aanvullen maar nu hebben wij geen plassen meer. Dit is een goede oplossing als je zoals wij, op een kleine diepte een laag hebt die het water niet doorlaat : klei of vast aangereden zand.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:23

He bedankt voor het idee !
Lijkt me inderdaad erg praktisch en opzich niet eens zo duur ook dus mocht het zand niet voldoende helpen zal ik eraan denken !
Maar hoever leg je deze gaten dan uit elkaar ? want heb wel zo`n 500 vierkante meter om te doen dan Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:01

Soms is het een optie om grindputten te maken. Boeren kunnen op hun tractoren een palenboor zetten, die tot op het zand boren, daar grind in , dan kan het water weg.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:12

Ja lijkt me een goed idee om het aan een boer te vragen die gaten te boren want zelf met de hand wordt dat natuurlijk niks Vork
Maar hoever moeten deze gaten dan uit elkaar liggen en hoever is te ver van elkaar ?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:13

Ik had een raster met vierkanten van 1 meter op 1 meter uitgezet en telkens op de hoeken een put geboord. Als je niet te veel stenen in de ondergrond hebt zitten gaat het redelijk vlot met een handboor, dit doe ik nu nog in onze weide een put van 1,5 m duurt ongeveer 5 minuten. In de tuin heb ik de gaten (+/- 50) geboord met een grondboor met een 2 takt motor, dit gaat natuurlijk sneller en is minder belastend voor je armen. Als je het laat doen door een tractor moet je opletten dat hij het zand van je bak niet te vast aanrijd. Veel succes

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:11

ah ja...idd bij mijn laatste huis heb ik voor de omheining ook een palenboor op benzine gehuurd (gewoon bij karwei) om de palen in te zetten, gaat als een tierelier. Met de hand was geen optie ivm de vele boomwortels. Maar als je zo'n ding een dag huurt en zorgt dat je voldoende grind hebt moet het ook lukken ! Wel diep genoeg boren totdat je op de zandlaag bent.

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:04

mijn rijbak loopt ook schuin af richting de sloot (aan de kant van de c zegmaar) en dan rij ik over de hoefslap maar ga ik er net voor de M af en ga er net voorbij de H weer op. Bij mij is het laatste stuktje bij de C altijd super nat maar het is wel fijn dat het zo schuin afloopt inderdaad

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:19

Ok bedankt voor de info !

Idd een goed idee om een motor boor te huren maar als de grote van de gaten niet al te groot hoeven te zijn doe ik het wel gewoon met de hand.
En een tractor komt hier toch al niet zo makkelijk in dus die optie valt eigenlijk ook al af Clown
Toch ook jammer dat het hier niet goed naar beneden afloopt maar op het moment lijkt me dat niet zo het probleem maar meer alle kuiltjes overal.
Sorry voor de wat kort simpele reactie maar zit effe op de laptop dus allemaal wat lastiger typen Vork
Maar nog bedankt voor de reacties en nog meer ideeen altijd welkom natuurlijk !

gr,
Martin.

kmeijer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:13

drainage maar wel goed uitzoeken hoe dat moet want als bijvoorbeeld geen grind erop doet dan stampen de paarden het teveel aan en komt het water niet meer door het bovenste laagje heen. dan helpt je drainge nog niet!