nu de wei op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MineBoy

nu de wei op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 07:55

Mijn haflinger is kreupel en moet een tijdje op rust.
Hij staat nu dus op de manege en vond het gewoon zielig om hem daar 24/7 op stal te hebben. Dus ben ik opzoek gegaan naar een weilandje waar hij lekker op rust kan. En heb er eindelijk 1 gevonden:)!
Maar nu is het weer dus aardig omgeslagen en zijn er aardig wat stortbuien.

Nou dus mijn vraag.. Boy staat nu al 3 weken op stal gewoon zonder deken en overdag een uurtje buiten als het weer het toelaat. Nu gaat hij dus vanaf zaterdag 24/7 op de wei.
Ik dacht zelf dat een regendeken wel handig zou zijn? Wat denken jullie? En dan met hoeveel grams?

meggiemeg

Re: nu de wei op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:57

Als hij al een aardige wintervacht heeft zou ik gaan voor een goede regendeken zonder vulling.
Heeft hij nog bijna geen wintervacht kan je tegenwoordig al kiezen voor een regendeken met een vulling vanaf 50 gram.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:12

Geen regendeken..

Paarden kunnen echt wel tegen een stootje hoor..

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:45

Ik zou hem zeker geen regendeken op doen; daarmee verstoor je de natuurlijke manier waarop paarden zichzelf warm houden. Als een paard het koud heeft gaat hij zijn haren overend zetten om warmte vast te houden. Dat kan hij niet meer als hij een (regen) deken op heeft!!. En zijn haren worden aan de bovenkant wel nat maar zijn huid wordt echt niet nat hoor, daarvoor heeft een paard (en zeker een sterk ponyras zoals een haflinger) een heel goed regel-systeem. Dat ga je verstoren als je een deken op legt.
Als hij al een paar weken op stal stond met een deken op is het een ander verhaal, maar je schrijft dat hij gewoon op stal stond met elke dag een poosje naar buiten. Dus gewoon buiten zetten. Als je gerust gesteld wilt worden over wat een paardenvacht kan hebben, moet je eens kijken op http://www.paardnatuurlijk.nl

Ik zou zelf me meer bezorgd maken over uitglijden over het gras met dit natte weer, zeker omdat hij al een blessure heeft.

Groeten en beterschap met je pony.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:04

Somebitch schreef:
Geen regendeken..

Paarden kunnen echt wel tegen een stootje hoor..

Dat is zo, mits ze beschutting hebben. Ik haalde gisteren de paarden uit de wei en ze hadden het koud. Stonden te rillen op stal.
Ik ben niet zo'n dekenmens (veel gedoe en beperking van sociaal contact), maar bij ons is er geen beschutting. Ze krijgen wind van de 1e hand.

Ik zou ook voor een ongevoerde regendeken gaan. Houdt ze tenminste lekker droog.

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 09:56

Waar hij nu staat mag hij 1 uurtje per dag op de wei en dat is niet alijd, alleen als het weiland niet te nat is wat te laaste dagen dus het geval is.

Hij komt nu in een heel ander weiland en gaat er gelijk dag en nacht op. En hij heeft daar geen beschutting..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:37

Ik zou wel een regendeken op doen, al dan niet gevoerd afhankelijk van wat je pony nu gewend is en wat voor vacht hij heeft. Voordeel van ongevoerde deken is dat je hem bij droog weer makkelijker gewoon af kan laten en alleen bij regen gebruiken. Als je dus graag je bolletje wol wilt en het meest natuurlijk, dan houd je het bij een ongevoerde regendeken op de dagen dat het koud en nat is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:41

Hij is toch helemaal niet gewend om buiten te staan, lijkt me niet verstandig om hem nu zonder regendeken op de wei te zetten! Als hij het nou gewend was, maar zo te horen staat hij juistheel veel binnen!

En vooral in een weiland zonder beschutting, nee, dat lijkt me echt niet handig.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:43

Mijn paard loopt ook met dit weer in de wei, ik heb hem van de week een ongevoerde regendeken op gedaan. Zonder kan ook wel maar dan wordt hij wat koud en dan gaat ie voor het hek wachten. Eerlijk is eerlijk het is ook wel een beetje voor het gemak, zeker als ik daarna wil rijden is het handig als de zadelplek droog is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:50

Ongevoerde regendekens, zijn niet 100% waterdicht na 2 tot 3 uur lang achtereen (hard) regenen.
Ik weet niet exact hoe dat nu komt... technisch gezien.... maar ik heb inmiddels wel ervaring hierin.

Bucas met een dikke fleece-achtige binnenvoering, danwel een 200 of 300-grams regendeken is wel 100% regendicht.
Voor alle veiligheid zet ik mijn paaden altijd onder 2 regendekens. Dan zijn de knollies gegarandeerd altijd droog.
Houdt wel in dat ik inmiddels 10 regendekens heb Bloos en nog meer niet-regendekens.

BTW, mijn arabieren hebben het gegarandeerd koud bij regen en wind. Ik ga hen niet onnodig kou laten lijden. Tong uitsteken

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:56

HannahFrouk schreef:
Hij is toch helemaal niet gewend om buiten te staan, lijkt me niet verstandig om hem nu zonder regendeken op de wei te zetten! Als hij het nou gewend was, maar zo te horen staat hij juistheel veel binnen!

En vooral in een weiland zonder beschutting, nee, dat lijkt me echt niet handig.

Lijkt me idd niet slim nee.
Mijn pony staat al 6 maanden 24/7 en die staat nu met haar megavacht zelfs te rillen en valt helemaal in.
De mijne heeft geen deken om omdat ik haar s'avond naar binnen haal, maar als ze s'nachts met dit weer en deze temperaturen op het land stond had ze mooi een dekentje omgekregen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:44

Je kan een extra laag over je deken heen spuiten zodat deze zeker langer waterdicht blijft. Bucas heeft daar een hele mooie spray voor. Je deken moet wel schoon zijn en droog voor je het er op spuit zpdat het beter kan hechten.
Afgelopen maandag heeft het hier zo goed als de hele dag geregend en mijn deken heeft niets door gelaten. Zelfs niet met buien waar het echt hard ging. Mijn paard was lekker droog en warm onder de deken.

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:58

bedankt iedereen!

Ben het inderdaad gewoon met jullie eens dat ik hem nu niet zomaar op de wei kan zetten.
Maar als ik dan weer hoor dat een ongevoerde niet 100% dicht is?
maar met zoveel grams is denk dan weer net te warm?

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:41

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:45

lekker een 150 grams regendekentje er op doen...en wel goed hooi of kuil blijven voeren zodat hij goed warm blijft...

diertje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:06

Ik zou ook een deken op doen,maar kan je hem niet een paar uur per dag buiten zettne op die wei dan ipv meteen hele dagen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:39

ik zou ook geen deken doen, het rillen kan komen omdat hij niet genoeg kan eten, is er nog wel genoeg gras op het land? onze paardjes staan lekker buiten en vallen niet in, ik ben het helemaal eens met toekie2, de fries die nu in het land staat bij onze paardjes was gisten uitgegleden en belande op zijn rug, dat zou ook mijn zorg zijn, maar ik laat iedereen in zijn waarde, zoals je kunt lezen zijn de meeste mensen toch voor een deken. maar kijk toch eens voor de lol op paardnatuurlijk.nl groetjes en sterkte met je paardje

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:42

Tot vorige week was het mooi zonnig, droog en warm weer.

Onze paarden hadden dus ook te maken met een weersomslag. Ze passen zich razendsnel aan.

Zo zal dat ook met jouw paard gaan als je hem nu buitenzet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:42

Ik zou m een lichtgevoerde deken op doen, 150 of 200 gram. Ongevoerd zorgt dat de haren plat gaan liggen en dan krijgt ie het wss wel koud

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:32

MineBoy schreef:
bedankt iedereen!

Ben het inderdaad gewoon met jullie eens dat ik hem nu niet zomaar op de wei kan zetten.
Maar als ik dan weer hoor dat een ongevoerde niet 100% dicht is?
maar met zoveel grams is denk dan weer net te warm?

Sinds halverwege deze week heeft mijn paard zijn nieuwe regendeken op van QHP met een fleecevoering. Zelfs net toen ik m even uit de wei haalde was hij er nog keurig droog onder en dat terwijl het de hele morgen al aan het regenen is.

Een goede ongevoerde kan dus wel waterdicht zijn!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:42

Met fleecevoering is dus wel gevoerd meggiemeg Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:53

Zijn er dan ook regendekens die helemaal geen binnenvoering hebben dan? Ik ken alleen regendekens met een katoenen laagje of een fleecelaagje aan de binnenkant.