Pony te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Pony te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:32

Hallo,

Ik vind mijn pony vrij stevig maar veel eten krijgt hij eingelijk niet meer, toen ik hem kocht was die mooi op gewicht terwijl hij daar veel minder bereden werd..
Ik rijd hem 4 dagen in de week en hij krijgt 1 kilo biks s'ochtends + kuil dan gaat hij het land op en s'avonds krijgt hij 1 kilo muesli + kuil
Zou ik hem iets anders kunnen voeren of er nog iets af kunnen halen waardoor hij minder dik wordt ?
Hij heeft verder een goede spijsvertering poept voldoende, wel een probleempje is dat het stro bij ons ook heel smaakvol is en hij daar ook nog van eet..

Graag hoor ik tips !

_Eigenwijs

Re: Pony te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:56

In kuil zit sowieso veel meer stoffen waarvan een paard dik word dan van gewoon hooi.
Je zou hem eventueel ook op vlas oid kunnen zetten maar dat zou ik niet zo snel doen alleen maar omdat het paard veel stro eet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:59

Van de brok afhalen, 2 kg krachtvoer is teveel als hij te dik wordt. Verder is kuil inderdaad ook vaak een dikmaker. Is overstappen op hooi een optie?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:59

ik zou ook hooi gaan geven ipv kuil, en hij krijgt wel veel biks/ musli eerlijk gezegt.
je paard wordt eerder dik van die 2 kilo krachtvoer dan van dat stro

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:00

minder kracht voer zou ik zowizo doen. heeft hij zoveel nodig.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:18

Ik zou hem minder krachtvoer geven en hooi i.p.v. kuil. Zelf geef ik ons veel te dikke paard een Pavo-aurakoek i.p.v. krachtvoer. Dan krijgt ze toch alle benodigde stoffen binnen, maat het zet niet aan.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:33

Mijn pony krijgt 's morgens niks, staat van 11 tot 7 op de wei als ze binnenkomt krijgt ze 1 halve pot meuslie en vers hooi.
En nog is mijn pony ook te dik. Haha!
Maar ik heb liever dat ze dik de winter in gaan want in de winter vallen ze bij ons veel af, omdat er dan niks meer in het gras zit. Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:50

Jol1 schreef:
Ik zou hem minder krachtvoer geven en hooi i.p.v. kuil. Zelf geef ik ons veel te dikke paard een Pavo-aurakoek i.p.v. krachtvoer. Dan krijgt ze toch alle benodigde stoffen binnen, maat het zet niet aan.

Een Pavo-koek is net zo goed krachtvoer. Bovendien bestaat de pavo-koek voor eenderde uit suiker, dus ik kan me niet voorstellen dat dat niet aanzet.

TS: inderdaad van het krachtvoer af en overgaan op onbeperkt lage kwaliteit hooi en een mineralen liksteen als je paard die nog niet heeft.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:40

Is muesli ook echt krachtvoer dan ? ik dacht dat puur voor de vitaminen etc. was want er zit geen haver in en volgens mij ook niet echt veel brokken.. helaas wordt er bij ons alleen kuil gevoerd..

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:47

ik zal hem van de kuil afhalen.. en stro geven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:08

BE_GENTLE schreef:
Is muesli ook echt krachtvoer dan ? ik dacht dat puur voor de vitaminen etc. was want er zit geen haver in en volgens mij ook niet echt veel brokken.. helaas wordt er bij ons alleen kuil gevoerd..

Jep, muesli is ook echt krachtvoer. Ja Het gaat er niet om dat er haver in zit of niet, maar dat het geconcentreerde voedingstoffen zijn.

TS: niet alleen maar stro geven hoor! Daar heeft je paard te weinig aan. Lage kwaliteit hooi en wat stro kan wel goed. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:43