welke bodem heeft jouw paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

welke bodem heeft jouw paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:19

mijn paddock wordt vergroot en ik wil het zand eruit hebben. ik denk dat ik het laat bestraten (duurzaam en stevig) maar wat hebben jullie daar liggen? zijn er ook mensen die het gevuld hebben als puinpad oid? dat lijkt me ook wel wat maar dan moet het ook materiaal zijn wat niet al na 1 jaar compleet verpulverd en alsnog blubberig in de natte maanden is.

Annelies_vd

Re: welke bodem heeft jouw paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:20

Wij hebben een gedraineerde paddock gevuld met stierenzand.
Laat het water goed door, is altijd droog.
Stenen om ze daar gedurende de winter veel op te laten lopen vind ik niet zo'n goed plan.
Ik zou de voorkeur hebben voor zand en goed draineren, scheelt een hoop ellende.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:55

hoi annelies, wat is stierenzand en waarom niet langdurig op stenen laten lopen? de paddock sluit aan op de bak, daar kunnen ze ook 24/7 in komen. het idee van de harde ondergrond is dat ik ze een droge harde ondergrond wil bieden en niet altijd zacht en blubber, zeker in deze periode van het jaar. hard is beter voor de pezen en hoeven. Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:45

Hier is een deel van de paddock bestraat. Het andere deel is zand.
Dat is onlangs gedraineerd en aangevuld met drainagezand. Toch blijft het nog niet 100% droog met de regenval van de laatste dagen, dus ben erg blij met het stuk bestrating. (zo'n 100/110m2 schat ik)

Als we volgend jaar een nieuwe (inloop)stal kunnen gaan bouwen, dan laten we dat deel van het erf bij die stal ook bestraten, aansluitend op het pad naar paddock en schuilstal zodat er een veel groter deel verhard wordt. Dan hebben ze veel meer loopruimte en kunnen we ze in natte tijden van het gras en uit de bak houden, maar toch genoeg afwisselende loopruimte bieden.

Ik hoop alleen dat ze zich rustig gedragen, want de klinkers kunnen wel glad zijn als ze te wild doen en gaan rennen of te snel de bocht om willen krabbelen.
Het zou mooi zijn als we nog een stuk kunnen afwerken met van die rubber klinkers of rubber tegels.

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:47

Zand met kokos ( onze bak is onze paddock Ja )

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:49

Wij hebben drainage buizen met daarop schelpen, daarop stierenzand en als bovenlaag stopzand Ja

Alban

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:02

we hebben ervaring met beton en stenen. Het voordeel is dat het nooit te nat is en makkelijk schoon te houden. Nadeel is slijtage van ijzers en glad. Dit kan blessures opleveren. Ook hebben we het idee dat er nierproblemen kunnen ontstaan doordat paarden te lang hun plas ophouden. Ze weigeren het te doen op de paddock. Zodra ze de stal binnenkomen is het een plasfestijn. Ideaal lijkt ons het grootste gedeelte bestraat of beton met een plashoek van zand of ander niet spetterend materiaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:34

Bij ons gebruiken ze bij nat weer, als het zanddeel te nat is, de inloopsta (met strooisel) als wc. Ze lopen er speciaal heen om te poepen en te plassen. Nadeel is dat we vaker moeten uitmesten en opstrooien, voordeel is dat de paddock een stuk schoner blijft en minder gaat stinken dat dat ze alles in het zand doen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:05

Ik ben ook heeeel benieuwd wat voor soort zand "stierenzand" is. Wij gaan volgend jaar onze paddock aanleggen en ik zit ook nog te dubben wat voor soort bodem ik zal doen....

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:41

Gewoon zwart zand... werkt dus voor geen meter met dit weer Boos!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:59

wij hebben een graspiste... Vermits geen enkel van onze paarden op hoefijzers lopen hebben we eigenlijk geen enkel probleem om in de winter bij nat weer te rijden... ja het is wel modderig, maar van een beetje modder gaan ze niet dood Lachen
Wij zitten op kempengrond (zandgrond) waardoor het water vrij goed weg kan en we eigenlijk het hele jaar door een vrij begaanbare piste hebben (natuurlijk hebben we ook wel last van modderplekken en plassen, maar over het algemeen valt er goed in te rijden).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:31

stierenzand is zwarte grond? hmm nee dat schiet totaal niet op. wij hebben hier woudzand, op zich erg fijne grond. zal nooit stuiven omdat het grove en fijne korrel is.
mijn paddock ligt hoger dan de bak, dus daar ligt al het minste water. ik zou betonklinkers kiezen als bestratingsmateriaal, die worden niet zo snel glad door aanslag. de paddock wordt ook niet heel groot hoor, ik denk straks zo'n 100m2.

wat jij zegt joyce is wrs. wel zo, als daar steen ligt gaan ze er minder snel hun behoefte op doen, al moet ik zeggen dat gwenn het niet uitmaakt waar ze plast of poep Rolleyes
ik heb 2 potstallen dus dat scheelt alweer veel werk vindt ik. Lachen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:37

Wij hebben onze paddock zelf gemaakt. We hebben gewoon een doek over de grond gelegt en daar boven op zand. Dit omdat we gewoon geen groot budget hadden en we ze niet in de bagger wilde laten staan. Het zand is momenteel wel nat maar goed ze kunnen een beetje lopen en ze hebben hun schuilstal en uitloopje waar ze op het harde kunnen staan. Een paddock die alleen uit een straat bestaat zorgt er wel voor dat de ijzers harder slijten natuurlijk vandaar onze keus qua zand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:34

joyce B schreef:
Ik hoop alleen dat ze zich rustig gedragen, want de klinkers kunnen wel glad zijn als ze te wild doen en gaan rennen of te snel de bocht om willen krabbelen.
Het zou mooi zijn als we nog een stuk kunnen afwerken met van die rubber klinkers of rubber tegels.
Dat is dus de reden dat ik geen stuk verhard heb, behalve het looppad voor de stallen langs.
Mijn paddocks lopen in een L en het gedeelt vóór de stallen zou ik idd hebben willen verharden, maar omdat ze meestal samen staan wil ik het risiko niet nemen dat ze dus in galop van voor naar achter scheuren en dan de bocht moeten nemen (de hak van de L) en dus over het harde komen.
Rubber is idd zachter, maar als het regent wordt dit ook glad, zeker omdat je het toch nooit helemaal zandvrij houdt.

Ik heb dus gewoon Veluws zand als ondergrond en schoon rivierzand er boven op. Nu liggen er plassen, maar als het nu droog zou worden zijn die morgen weg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:57

Nadeel van puin is dat paarden zonder ijzers er lastig op lopen als ze kortere hoeven hebben. Het is steenachtig, dus het slijt hun hoeven, maar op een gegeven moment is het net of ze op eieren lopen. Lijkt me voor paarden niet zo fijn. Ik zie dit bij een nabijgelgen stal waar ze dit hebben.
Dan weet je dat, mochten je paarden geen ijzers hebben?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:59

Als de paarden 24/7 in de bak kunnen staan, zou ik voor een harde bodem kiezen. Hier op stal hebben we naast het zandgedeelte betonondergrond en dat bevalt super.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:25

ik denk niet dat een puin gedeelte de hoeven hier zo snel kunnen slijten dat ze er gevoelig door gaan lopen. ze worden al natuurlijk bekapt en hebben gezonde hoeven. rijden over het harde (ook in draf) gaat prima Ja tuurlijk kunnen omhoog stekende delen in de hoefzool prikken, maar gezonde hoeven moeten dit kunnen hebben.

dubbeldun, je hebt niet het idee dat wanneer paarden weten welke ondergrond ze kunnen verwachten ze hun pas wel wat inhouden?

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:27

Onze paddock is met zand Boos!
Is nu echt kledder nat Duivel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:29

Pellie schreef:
dubbeldun, je hebt niet het idee dat wanneer paarden weten welke ondergrond ze kunnen verwachten ze hun pas wel wat inhouden?
Ik denk dat als de een de andere achterna zit, dat de voorste hier niet echt bij na gaat denken Haha!
En aangezien mijn ouwetje al 22 is ben ik wat voorzichtig met haar Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:33

mijne is op dit moment van water en blubber .
zo irritant maar kan er ook geen drainage aanleggen is gemeente grond .
Ben nog op zoek naar de ideale bodembedekking waardoor het niet te drassig word maar helaas nog niks gevonden .
tegels lijkt me ook niks de mijne heeft vaak last van gekke 5 min dus dat maakt teveel schuivers ben ik bang .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:40

en als je het aanvraagt dan? volgens mij is drainage alleen maar meerwaarde, ongeacht hoe het verder gebruikt wordt.

DD, ze denken idd niet voor elkaar maar wel voor zichzelf. ik zie er voor hier geen problemen in. Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:54

ik zit met een hele natte kleigrond ongedraineerde paddock en wil hier ook graag een oplossing voor vinden. Bestraten klinkt goed, maar is het niet slecht voor de knieenben pezen om de hele dag op steen te staan?
@nancyimka: hoeveel kost worteldoek en zand ong

Sorry ts Bloos

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 18:32

ben je mal Knipoog

misschien als je paarden de hele dag in de paddock moeten staan, en afhankelijk van de grootte, dat je een deel zand laat?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:35

ik heb eerst een stuk van 6 x 4 bestraat (voor de ingang van de stal en dan een stuk van 12 x 15 met drainage zand.
Met drainage om de 3 meter, doek en dan pas het zand (ong. halve meter). Blijft bij hele erge buien niet helemaal plasvrij maar is in een half dagje droog weer, weer goed.

Voordeel van zand vind ik dat ze er heerlijk in kunnen rollen, die van mij kiezen ervoor om buiten in het zand te slapen als het droog is En niet te vergeten ze plassen en poepen buiten en dat scheelt een hoop verbruik in strooisel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:59

DubbelDun schreef:
Pellie schreef:
Ik denk dat als de een de andere achterna zit, dat de voorste hier niet echt bij na gaat denken Haha!
En aangezien mijn ouwetje al 22 is ben ik wat voorzichtig met haar Lachen

Dat is ook mijn ervaring, en als 1 zich alleen gelaten voelt, dan is een sprintje ook snel getrokken... Normaal gesproken zie je ze inhouden op de klinkers en dan wegsprinten zodra ze het zand onder de voorhoeven voelen Tong uitsteken

Wij hebben nu ook een smalle strook bestraat voor de schuilstal en iets breder naast de schuilstal en de rest zand en dat gaat prima.
Maar volgend jaar hopen we de kapschuren te vervangen door een loods waarin ik een inloopstal wil maken met een bestraat pleintje eromheen, waar ze eventueel bij slecht weer ook kunnen lopen, maar dan moeten ze wel over het pad naar de wei van 50 meter lang en 3 meter breed met klinkers...

bestrating paddock