Stal maken op lemen ondergrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Stal maken op lemen ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:17

We willen 2 stallen maken bij ons in de schuur,maar de ondergrond is dus leem.
De 1 zegt; je moet dat leem eruit kappen en daar dan een betonnen vloer over maken,en de ander zegt weer dat dat leem best kan blijven zitten,stro erover en klaar.
Maar trekt 't plas e.d niet in 't leem, en dat 't gaat stinken op den duur?
(Achter die muur waar we stallen willen maken, zit de slaapkamer trouwens)
Wat zouden jullie doen,tips?

friesiszwart

Re: Stal maken op lemen ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:42

Zo wie zo een betonnen vloer.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:17

Sowieso een betonnenvloer: is nl. verplicht om grondwaterverontreiniging te voorkomen. Mest en urine voor lange tijd vrij in de bodem, is op den duur vragen om gezondheidsklachten bij dieren: bodem zit na verloop van tijd vol met schadelijke bacteriën (die dus - naast fosfaten, stikstof, etc. - ook voor grondwaterverontreiniging kunnen zorgen)
Dus echt een ,vloeistofdichte, betonnen vloer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:37

Voor 2 paarden is die vloeistof dichte vloer dus niet verplicht.
Toch raad ik het wel aan, vooral om de reden van madamX, het gaat volzitten met schadelijke bacterien.
Een ander eoptie is om er klinkers overheen te straaten en daar je stro overheen te doen

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:59

We denken er aan om er idd een betonnen vloer te gaan leggen.

Bedankt voor de informatie Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:45

grrr...kan me hier zo kwaad om maken....vloeistofdichte vloer is wat wij verplicht zijn in de petrochemie...voor zuren en basen die de grond in kunnen sijpelen. Naar mijn weten schijten paarden geen chemisch afval uit, dus moeten gemeentes eigenlijk praten over vloeistofKERENDE vloeren, wat inhoudt dat je bv onder betonklinkers landbouwplastic aanbrengt Boos! dat beton voor onzelf (voor de reden dat madamx aangeeft) een betere optie is...is weer wat anders. Maar dat die ambtenaren ongehinderd door enige kennis van zaken dergelijke dure "oplossingen" voorschrijven...da's mijn gemeente iig NIET gelukt Knipoog

Denken die gemeentes dat paarden alleen plassen en schijten in de stal Gestoord reality check ! die van mij tenminste doen dat ook in de weide....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 06:41

Mist schreef:
grrr...kan me hier zo kwaad om maken....vloeistofdichte vloer is wat wij verplicht zijn in de petrochemie...voor zuren en basen die de grond in kunnen sijpelen. Naar mijn weten schijten paarden geen chemisch afval uit, dus moeten gemeentes eigenlijk praten over vloeistofKERENDE vloeren, wat inhoudt dat je bv onder betonklinkers landbouwplastic aanbrengt Boos! dat beton voor onzelf (voor de reden dat madamx aangeeft) een betere optie is...is weer wat anders. Maar dat die ambtenaren ongehinderd door enige kennis van zaken dergelijke dure "oplossingen" voorschrijven...da's mijn gemeente iig NIET gelukt Knipoog

Denken die gemeentes dat paarden alleen plassen en schijten in de stal Gestoord reality check ! die van mij tenminste doen dat ook in de weide....

In urine zit o.a. ureum, stikstof en fosfaat; wel degelijk 'chemisch', zoals alles in de natuur eigenlijk 'chemisch' is. Mest in de stal wil zeggen dat al deze stoffen geconcentreerd zijn op 1 plaats; in een weiland wordt het verspreid EN voor een groot deel benut door de planten. Het beetje wat in de wei terecht komt staat absoluut niet in verhouding van wat in de stal terecht komt. De overheid heeft dus wel degelijk gelijk.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 06:44

ma_rie_tje schreef:

Oh nee? Heb je dat ergens zwart op wit?
Wij hebben een boete gekregen van de *weet niet meer hoe ze heten* doordat de paarden op klinkers stonden...

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 07:06

Nibbit schreef:
ma_rie_tje schreef:

Oh nee? Heb je dat ergens zwart op wit?
Wij hebben een boete gekregen van de *weet niet meer hoe ze heten* doordat de paarden op klinkers stonden...

Kwamen ze zomaar controleren dan?
Ik wist niet dat ze zo streng waren Verward
Maar klinkers he; word dat geen glijpartij, als ze nat zijn?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:58

In urine zit o.a. ureum, stikstof en fosfaat; wel degelijk 'chemisch', zoals alles in de natuur eigenlijk 'chemisch' is. Mest in de stal wil zeggen dat al deze stoffen geconcentreerd zijn op 1 plaats; in een weiland wordt het verspreid EN voor een groot deel benut door de planten. Het beetje wat in de wei terecht komt staat absoluut niet in verhouding van wat in de stal terecht komt. De overheid heeft dus wel degelijk gelijk.[/quote]

Sorry...maar ik ben zelf millieu coordinator en dat klopt dus niet. Ja N2 en fosfaat akkoord, maar staat in geen verhouding tot de vloeistofdichte vloer welke de gemeente eist, een vloeistofdichte vloer is niet een simpel betonvloertje leggen, daar komt iets meer bij kijken, maar die term gebruiken ze wel, wat niet terrecht is. De term vloeistofdichte vloer mag je alleen gebruiken als je het over zuren en basen hebt, caustic, phenol e.d. die komen eigenlijk alleen maar in de petrochemie voor, waar ik dus in werk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:04

En als je nou tegelt met flinke grote tegels, niet van die 30x30 flinke tegels i.v.m. verzakken.
En dan de ''voegen'' met cement dichtsmeert?
Dan kan je evt. nog van die 30x30 tegels aan de randen op zijn kant voor de helft ingraven zodat je een opstaande rand hebt, goed afsmeren met cement en het kan niet de grond in.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:40

Ook dat is officieel niet voldoende moonfish Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:31

Wat zijn daar de eisen van dan?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:45

Tegels gaan kiepen dus dat cement houdt t niet.
Officieel moet je een betonvloer hebben (liefst nog met een put om urine op te vangen)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 16:12

In de toekomst word deze boerderij waar we in wonen platgegooit, helaas...
Ik had geinformeerd hoeveel 't kost om 'n betonnen vloer te leggen,en dat is me toch nog wat teveel,vooral omdat 't maar voor tijdelijk is.
Er ligt wel plaatselijk een betonnen vloer,en ernaast dus leem.
We gaan de stal op dat beton maken(da's 3x3.5 meter) en misschien nog een klein stukje erbuiten,op dat leem dus. Even kijken hoe we dat gaan doen,met opvullen oid,maar da's maar een heel klein stukje.