Mijn paard eet vlas, kan dit kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Mijn paard eet vlas, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:30

hey allemaal.

Mijn paardje staat sinds een week op vlas, en nou zag ik vandaag (had opgestrooid) dat hij het schone opeet :S

Kan dit kwaad?

Hij vond het zo lekker, dat ik het schone vlas heb gehusselt met het vieze, maar ja zo heeft tie nooit een schone stal.

Casarell

Re: Mijn paard eet vlas, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:33

Gelijk azijn erover!
En idd mengen met het oude, viezere vlas..

Vlas zet enorm uit als het vochtig wordt.. moet je voorstellen dat dat in de maag of darmen gebeurd..
Om verstoppingkoliek tegen te gaan door het vlas eten, gelijk azijn erover, of mengen met het vieze..

Zijn stal is dan voor het oog minder schoon, maar beter als een paard die met koliek staat straks..

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:37

femmefatale1 schreef:
Gelijk azijn erover!
En idd mengen met het oude, viezere vlas..

Vlas zet enorm uit als het vochtig wordt.. moet je voorstellen dat dat in de maag of darmen gebeurd..
Om verstoppingkoliek tegen te gaan door het vlas eten, gelijk azijn erover, of mengen met het vieze..

Zijn stal is dan voor het oog minder schoon, maar beter als een paard die met koliek staat straks..

en ier sluit ik me bij aan!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:38

daar zat ik ook al aan te denken indd... bednakt voor je reactie.. Ik denk ook dat het voor een deel nieuwigheid is omdat hij nog nooit op vls heeft gestaan.

Maar ik zal morgen gelijk een fles azijn mee naar stal nemen en lekker de boel smerig maken.

Ik wil indd geen paard met koliek dus dan maar een vieze stal.

Nog meer tips zijn welkom.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:07

van vlas kunnen ze hele erge koliek van krijgen.
wij hebben de shet die het altijd at en erg gevoeilig was voor koliek preventief olie bijgevoerd. zodat het opgegeten vlas niet in zn darmen ging ophopen.
we sprayde het vlas ook altijd in met eculyptisch spray. ruikt wel lekker, maar ze vonden het niet lekker.
daarnaast inderdaad het schone vlkas mengen met het oude.

succes

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:39

Als hij het nou blijft eten, kun je ook eens kijken naar hennepstro of zaagsel. Heb het allemaal geprobeerd en mijn dier staat momenteel ook op vlas omdat zaagsel niet afgevoerd kan worden bij ons op stal. Heb ook nauwkeurig opgelet dat hij het niet opat, omdat het zo kan uitzetten in de buik. Gebruik de zoekfunctie op bokt maar eens, daar lees je genoeg ervaringen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:42

Je hoeft er geen azijn over te doen hoor. Wordt het alleen maar natter van. Gewoon mengen met het oude is goed genoeg.

En het is inderdaad gevaarlijk. Ze kunnen er, zoals eerder ook al gezegd, koliek van krijgen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:10

Mijn merrietjes eten ook van het vlas heb ik gezien. Ik haal de drollen er elke morgen uit, en moet daarbij alles een beetje omwoelen, want er liggen werkelijk overal keutelbolletjes... Duivel

Voor ze 's avonds de stal in gaan, verspreid ik er plukjes hooi over. Dat verkiezen ze toch boven vlas. Als er voldoende hooi ligt, eten ze geen vlas, heb ik de indruk. Ze staan alleen 's nachts op stal bij mij. Overdag gaat de staldeur dicht, precies omdat ze er niet bij zouden kunnen.

Promessa, heb je het azijn geprobeerd of niet?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:58

Mijn paardje eet zijn vlas ook als ik het schone niet goed door elkaar hussel met het vieze.. Dat werkt altijd. En ik geef hem ook altijd hooi nadat ik heb opgestrooid. Dat verkiest hij toch boven vlas!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:59

Nee nog niet, ik ga nu naar stal en neem de azijn mee.. dat spray ik er over heen en dan horen jullie vanavond wel of het werkt..

Ik ga lekker husselen en sprayen.

Andere bodembedekking is geen optie ben ik bang, dat kunnen ze bij ons op stal niet afvoeren.

En ik zal hem ook een plukje hooi geven na het opstrooien, kijken of dat ook werkt..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:02

Die van mij eet vlas én zaagsel als ze de kans krijgt, vaak gewoon door het zoeken naar hooi plukjes en zo krijgt ze toch best een hoop binnen volgens mij. Haar voer ik nu hooi bij (deels op de grond, deels in hooizak) en nu gaat het een stuk beter!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:18

heb vanavond aardig wat azijn erover gespoten, stonk goed Tong uitsteken

Hij heeft er niet aangezeten. maar heb ook niet opgestrooid, dus ff aankijken wat hij doet als ik het opstrooi, omhussel, en azijn erop spuit.

denk dat hij er dan wel af blijf.

Bedankt voor alle reacties

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:48

Promessa schreef:
Nee nog niet, ik ga nu naar stal en neem de azijn mee.. dat spray ik er over heen en dan horen jullie vanavond wel of het werkt..
Andere bodembedekking is geen optie ben ik bang, dat kunnen ze bij ons op stal niet afvoeren.

Als ze vlas en stro af kunnen voeren, kunnen ze ook hennepstro afvoeren. Dit richt minder of geen schade aan als ze het opeten, mocht de azijn niet helpen. Succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:54

ow oke. dank je wel..

Dat wist ik niet, maar ik zal het in mn achterhoofd houden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:56

Even een vraagje; waar stond je paard voorheen op? Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:59

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ik strooi zelf bij onze paarden een laagje stro over het vlas heen. Een paard moet namelijk constant iets kunnen knabbelen, vanwege hun maag/darm stelsel. Het is dus logisch dat ze iets zoeken.
Daarnaast is voldoende hooi een must, maar dat krijgt hij al zo te lezen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:48

heee BAH! Ik hoop niet dat mijn pony dit straks ook gaat doen.
Ze heeft een tijd op stro gestaan maar daar heeft ze een paar keer koliek van gehad. Nu staat ze op een soort hooi maar ze knabbelt niet normaal, ze vreet/schrokt een hele dag door. Ze is ook eigenlijk iets te dik. Straks verhuist ze naar een andere stal waar ze op vlas staan dus ik dacht dat het probleem was opgelost. Maar als ze daar vlas eet net zoals ze bij sto deed dan ben ik nog verder van huis. Ze krijgt overigens elke dag voldoende hooi.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:51

die van mij stonden op stro maar dat aten ze dus ook op. Heb ze nu op hemparade staan. Gelukkig hebben ze er al eerder opgestaan en dat ging goed.
Hoop voor je dat hij het nu niet meer doet.

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:56

ik sluit me aan bij het azijn. vlas ik niet goed voor je paard.
Misschien kan je hem ook beter op stro zetten?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 16:12

Hij staat er nu pas een weekje op, dus voordat ik aan de stal eigenaar vraag of hij ergens anders op mag staan, kijk ik het ff aan.

Ik denk namelijk dat het ook de nieuwigheid is, hiervoor heeft hij altijd op stro gestaan, dit at hij ook wel af en toe, maar niet onwijs veel.

Verder krijgen ze 3 keer per dag hooi. 2x per dag brokken, en als ik ben geweest krijgt hij zemelen met appels, penen, knoflook en snoepjes.

Ik weet nl. ook niet of stro afgevoerd kan worden bij ons..
voorlopig kijk ik het ff aan met husselen en azijn..

Bedankt iig allemaal Lachen

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:05

je paard verveelt zich misschien in stal.. een paard wat op stro staat, kan de hele dag lekker knabbelen.. mijn tip: gooi een handje vlas in z'n stal.. vlas eten kan niet gelijk kwaad.. als t maar niet de veel is.. gewoon even in de gaten houden;) xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:11

Mijn dierenarts zegt dat de gevarlijkste koliek die van Vlas is.
Ik heb ook een vlaseter ,vuil vlas en alles gaat er in Misselijk .
Bij ons op stal mag gen stro gebruikt worden wel koolzaadstro een soort grof vlas maar dat eet ze net zo hard dus staat ze op houtkrullen.Dat gaat goed hooi doe ik in een net dan is ze ook wat langer bezig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:14

Mijn paard at in het begin ook van de vlas. Hij heeft 9 jaar op stro gestaan dus dat had ik wel verwacht.
Nu wil hij nog wel eens een hapje nemen als ik er een nieuwe baal in heb gedaan. Dan geef ik altijd wat extra hooi en dan is het hooi veel interesanter dan de vlas.
Waarschijnlijk moet je paard er nog aan wennen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:12

Ja indd ik denk ook dat het vooral het wennen is.
Zhivago onderzoekt alles met zn mond, ook peeskappen,denkjes, en mij Tong uitsteken

Dus dat vals ziet er waarschijnlijk ook wel eetbaar uit:P:D
maar het gaat wel aardig nu.. als ik het omhussel eet hij het niet op. voordat hij dat weer terug in zn stal gaat, ligt de voerbak vol met lekkers..

bedankt allemaal

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:08

Merk je al dat t beter gaat?