Maten van een paddok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prummel

Maten van een paddok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:01

Helaas beschikken wij, net zoals meerder paarden bezitters niet over hectaren grond. Omdat we onze paarden toch ook in de winter hun bewegingsvrijheid willen geven willen we een paddok maken. Hoe groot is de paddok bij jullie?
Eventueel kunnen we ook een echte bak aanleggen, maar dan hebben we in de zomer periode geen gras, en dat is toch ook wel fijn voor onze viervoeters toch?
Of zeggen jullie een echte bak>nog meer bewegingsruimte, en dan maar geen gras meer.?
Graag jullie meningen/ervaringen.

Chaos

Re: Maten van een paddok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:07

Lastige vraag. Ik vindt weidegang heel belangrijk, maar alleen weide is niet te combineren met ryden, en wanneer je een klein stuk hebt lopen ze het kapot. Een paddock kan dus een oplossing zijn. Grootte maakt niet uit, die van ons is iets kleiner dan een normale bakafmeting.. Alleen hou je dan dus een klein stuk land over, maar is dit land genoeg voor ze om te kunnen grazen, of is het gras na een week op en het land zo kapot gelopen dat je een grote modderpoel hebt? Dan kun je beter voor een grotere afmeting gaan natuurlyk.

Echter is de beste manier uiteraard om je te kyken of je er toch op een andere manier voor kunt zorgen dat ze zoveel mogelyk weidegang krygen, en dan het liefst (Vrijwel) dagelijks..

Succes

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:08

Toen wij hier kwamen wonen en ik een bak en paddock wou hebben, heeft mijn man flink gesteigerd want dan bleef er zo weining land/gras over.
Nu zijn we er erg blij mee. Ervaring leert dat de periode met slecht weer langer is als de periode met goed weer, dus dat ze in verhouding meer in het zand staan dan in het land.
Ik heb wel nog ongeveer 5000 m2 land over, maar dat is met 4 of 5 paarden veel te weinig. Ik voer gewoon de hele zomer hooi door.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:20

tja, ik zit echt te dubben. Voer kun je in de zomer natuurlijk ook altijd aanbieden in de bak, al is lekker knabbelen in het gras toch veel fijner. Echter bewegingsvrijheid vindt ik ook in de winter erg belangrijk, lekker paar uurtjes in de frisse buitenlucht,maar dat gaat hier in de winter niet lukken, wordt een modderpoel en ik zit ook niet op schuifpartijen te wachten.
Dus het is echt kiezen, iets afnemen maar er ook iets belangrijks voor terug geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:23

Over wat voor maten hebben we het nu? Hoeveel land hou je over bij een paddock met wat voor een afmeting? En als je geen land overhoudt, hoe groot wordt de bak dan? Lachen

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:28

Als we voor een "rijbak"gaan wordt het 20x35.
Alleen paddok 14 x 12. Het loopt in een L-vorm, het stuk 14x12 ligt recht achter de stallen. Die zijn echter wel ruim!!!
Ik weet het, het is minimaal, maar op dit minimale willen we dus ook wat voor het paard het beste is( voor zover mogelijk).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:44

maar als je voor maar rijbak gaat, ben je dan al je land kwijt?
Dat is tenminste hoe ik je begrijp.

Mocht jou land zoklein zijn dat je bij een rijbak niks meer over hebt, neem dan een bak. het weitje is dan zodanig klein dat er nooit genoeg gras kan staan voor 1 paard de hele zomer...
Dan kan je beter een paddock in formaat bak nemen (20x35) en dan flink bijvoeren

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:53

Ja, inderdaad als we voor bak/paddok gaan dan houden we enkel het stukje 14x12 over, en dat schiet dus niet op voor gras nee. Ons paard stond tot nu toe zo`n 4/5 uurtjes per dag buiten en er heeft wel voldoende gras gestaan, mede doordat het een groeizame zomer was denk ik. Dus jij denkt ook: beweging zomer En winter gaat voor op gras?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:57

Moet misschien even vermelden dat we 1 paard thuis hebben nu, de jaarling komt waarschijnlijk deze maand weer naar huis, afhankelijk van het weer.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:58

Maar is 14 x 12 te klein voor een paddok of kan het wel?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:07

Het komt er dus opneer dat je een stuk van 12x14 hebt, en een stuk van 20x35.
Dat is de totale grond (in een L vorm) die jij hebt als land.

Voor 2 paarden is dat lang niet genoeg voor eenhele zomer.... Zeker met het nederlandse weer (lees: regenbuien) is je land zo kapot als er 2 paardjes op komen te staan.

Ik zou dus gaan voor een grotere paddock. Natuurlijk kan je het kleinere stuk dan gebruiken als gras weitje om ze af en toe op te zetten, maar persoonlijk zou ik dus gaan voor bewegignn in de winter.

Zeker als je denkt over de toekomst.. je hebt een jaarling, die ga je beleren over een paar jaar. Waar wil je dat gaan doen? waar ga je komende winter rijden?
Een paddock/bak is dus bij weinig ruimte praktischer... Land trappen ze zo kapot (zeker met veel/harde regen zoals nu).

En bijvoeren, tja... zo erg is dat niet. Misschien is het dan wel handig om een hooi bak te maken, waarbij ze toch wat moeite moeten doen omhet hooi te eten, en hier de hele dag mee bezig kunnen zijn..

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:51

Bedankt, Ma-rie-tje! Klopt helemaal zoals jij het beschrijft.
En, inderdaad voor 2 paarden is weitje zeker niet genoeg, dan zouden we zowiezo moeten bijvoeren. Onze jaarling heeft afgelopen zomer in de opfok gestaan, en volgende zomer weer.
Het rijden doen we al 3 jaar elders hier in de buurt in een buitenbak. In die 3 jaar is het goed gegaan in de zomer, ze heeft echt voldoende kunnen knabbelen, maar loopt dus ook niet de hele dag buiten. In de winter is het gewoon vervelend als ze niet lekker effe naar buiten kan, en zeker nu met de jaarling erbij. naar buiten / beweging is erg belangrijk. Afgelopen winter heeft de jaarling ook in opfok gestaan omdat ons dat beter leek, en daar ging ze ook dagelijks naar buiten met de anderen. Daar hadden ze een paddok van 15 x 15 met groepje van 4 en dat ging ook gewoon goed.Dus ik denk dat, dat deze winter de oplossing wordt en dan voor de volgende winter eventueel het stuk 20x 35 ook zand erin. Het hele stuk is al afgezet met degelijke planken, dus dat scheelt al.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:51

Ik lees even mee, ga mijn 2 paardjes naar huis halen per 1 november.
Voorlopig moeten ze het bij mij ook gaan doen met een bak van 20x40 en een paddock van 20x20, s nachts gaan ze op stal.
Ik hoop ze te kunnen vermaken met een groot hooinet met kleine mazen, paar keer per dag wat wortels verspreiden, de drinkbak niet bij het hooi te zetten, zodat ze toch aan hun beweging en afleiding komen.
Ik zou ook voor de bak gaan in jou geval, dat gras hebben ze zo op straks en als het een beetje nat weer is staan ze in de modder. In een bak kan je jaarling ook nog eens een sprintje trekken zonder onder uit te glijden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 03:16

Ik lees ook even mee in dit topic!

Wij gaan waarschijnlijk 1 januari verhuizen en dan komen de paarden ook aan huis te staan (4 pony's van rond de 1.50m).

Nu staan ze in een gedraineerde zandpaddock van 18x20 en hebben ze een stuk van 5x16 op de stenen, dit is hoger en ze staan dus altijd droog. Hier heb ik ook 4 voerbakken staan voor hooi en 2 waterbakken.
En dan hebben we nog een klein stukje weide van ong. 1750m2 waar ze op gaan als het weer het toelaat.
Wij hebben 2 stallen waarvan we eigenlijk eentje het meest gebruiken, 3 paarden zijn eigenlijk winterhard en de andere komt van een manege en staat bij ons sinds mei dus gaat bij slechte weersomstandigheden eventueel de stal op.

Bij het huis waar we gaan wonen is veel minder grond, maar ja ze staan dan wel aan huis. We hebben dan 4 stallen.
Er is een bak van 30x30 plus nog een iets groter stukje grond. Dus we zitten nog te kijken hoe we dat gaan doen. Er moet zowiezo een voerplek komen ivm zandkoliek.
Als het goed is kan ik van een kennis 1 hectare op loopafstand huren aan dezelfde weg dus ze hoeven hun gras zeker niet te missen. Ik hoop dus dan ook dat dat door gaat.

Maar als ik het bij jou zo hoor, zou ik denk ik gewoon 1 grote paddock maken. Maar misschien heb je een foto van het stukje?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:41

Wij zitten hier ook rondom in de welannden, ik zou ook een kennis kunnen vragen om in de zomer een stuk te huren. Dat is tegenover ons huis, dat zou mooi zijn om paard toch van gras te kunnen voorzien. Ik zou niet weten hoe ik een foto hier moet plaatsen Bloos

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:45

ik heb een stuk paddock van 10x5 +15x15 dit is voor 1 kwpn en een shetlander. de stallen staan bij de paddock waar ze zo in en uit kunnen wandelen. ze staan 24/7 daar (als er geen weidegang is) ik heb zelf een kleiene weide in de tuin en gebruik nog 2 andee stukken.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:45

@jacqp: Dat is ook juist wat ik zo eng vindt op het ( natte ) gras.,,de sprintjes!! En niet alleen de jaarling zal dat graag doen, mams vindt dat ook erg fijn.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:10

Dan wist ik het wel, die paar weekjes/daagjes gras wegen niet op tegen de risico's!
Ze moeten toch weer snel afremmen, omdat de ruimte iets meer beperkt is, dan lijkt een zandbodem o.i.d mij toch veiliger!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 06:42

lekker gaan voor de paddock + bak
gras is veel te weinig, dat is na 1 week meer grond hapen dan dat er nog gras te vinden is.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 07:55

We gaan het deze winter doen met kleine paddok. We moeten in huis ook nog veel verbouwen, alles tegelijk lukt niet.
Bedankt voor jullie meningen.