schuilstal met paddock of binnenbox?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

solina

schuilstal met paddock of binnenbox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:43

dat is dus mijn vraag,natuurlijk moet ik zelf de beslissing maken maar wat zou een betere oplossing zijn.
op het moment staan mijn fjord en shet dus op stal ,echt op stal kunnen niet op de weide is draar kapot en die moet nog gemaakt worden.
ik huur de weide dus dat gaat gedaan worden.
dus heb ik als oplossing al een box gehuurd aangezien madam fjord zonder stroom tien keer op een dag tussen de draad stapt.
maar ik vind het niks voor zulke pony,s om dag en nacht op stal te staan en er eens een uurtje per dag uit te komen.

nu heb ik dus besproken met de stal eigenaar dat ik evt ook een vrijkomende paddock met schuilhok kan huren in plaats van de stal.
maar daar ligt dus alleen zand in ook in het schuilhok,en daar kunnen ze weer zand koliek van krijgen.
ik weet ook niet of het met zulk los zand makkelijk is om te betegelen en of dat ubberhoud al mag.
verder is het een mooi ruim stuk en een goede schuilstal met alles er op en aan.
dus wat zouden jullie doen,heb nog paar dagen bedenk tijd,maar eigelijk heb ik mijn pony,s liever lekker buiten.maar ben dus bang voor dat zand...

xLaus_

Re: schuilstal met paddock of binnenbox?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:45

als je ervoor kan zorgen dan ze onbeperkt ruwvoer krijgen, zou ik ze lekker in de schuilstal met paddock zetten

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:45

Misschien kan je wat stro leggen op het zand? En anders vragen of er andere mogelijkheden zijn, maar ik zou zeker voor de uitloop met schuilmogelijkheid kiezen, dat is echt ideaal.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:48

Ik zou altijd voor een buiten verblijf kiezen. Daar kan je paard in bewegen, op stal kunnen ze geen kant op en ook hun energie niet ff kwijt. Door ff flink uit hun dak te gaan. Geef gewoon af en toe een zandkuurtje. dan is dat probleem ook opgelost!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:59

ja heb ik ook aan zitten denken ,maar goed is het ook niet he onbeperkt hooi geven kan bijna niet ten eerste vreten ze zich dann wel dood denk ik ,maar ben zeker ook voor de uitloop,had eigelijk ook gehoopt ze niet voor december binnen te moeten zetten,maar ja als ze steeds tussen de draad kruipt en ik uit bed gebeld word ,heb ik geen andere keus

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:01

Paddock met schuilstal. Altijd beter dan een binnenbox!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:07

ik zou ook voor de schuilstal kiezen, als er dan maar wel een plekje is waar ze droog kunnen liggen.... ( omdat er natuurlijk ook zand in de schuilstal ligt..)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:12

In plaats van tegels leggen kun je ook van die grote rubbermatten op het stukje leggen waar je voert. Kun je er altijd weer uithalen en ze eten minder zand.
Heb hier ook van die hele mooie weinig morsen en niet teveel eten hooikasten gezien op het forum. Ga er zelf ook één maken, misschien voor jou ook een idee?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:15

idd rubber matten erin en je hooi in en badkuip v oeren!! geen zandproblemen hoor!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:35

is een aan de onderkant dichte hooiruif in.en die matten is een goed idee ja ,waar zou ik daar aan kunnen komen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:41

Toets maar even rubberen matten in op Google. Op de eerste pagina is het al raak.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:53

Wij hebben vier paarden op zand staan met onbeperkt hooi. En ze beginnen écht niet aan het zand hoor met voldoende eten voor hun neus. (hooguit aan je hek Clown )

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:26

solina schreef:
ja heb ik ook aan zitten denken ,maar goed is het ook niet he onbeperkt hooi geven kan bijna niet ten eerste vreten ze zich dann wel dood denk ik ,maar ben zeker ook voor de uitloop,had eigelijk ook gehoopt ze niet voor december binnen te moeten zetten,maar ja als ze steeds tussen de draad kruipt en ik uit bed gebeld word ,heb ik geen andere keus

dat is niet waar Knipoog
dan zou een paard dat dag en nacht op het land staat zich ook dood eten Knipoog
Als je het in een goede hooiruif doet, waar ze wat moeite moeten doen om het binnen te krijgen heb je hetzelfde effect als gras eten Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:41

ik heb ze al 15 jaar in een paddock staan en geen zandproblemen hoor.
stal en 1e gedeelte na stal is bestraat. Hooi voer ik nu in een lage ruif.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:53

hoeje aan een ruif kan komen?
gewoon even de zoekfunctie gebruiken Knipoog dan zie je vanzelf een aantal voorbeelden met foto'die je gemakkelijk zelf kan maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:55

Zich volproppen doen ze alleen in het begin, ze zijn nog gewend aan porties en willen zich zo vol mogelijk stoppen. Als ze eenmaal gewend zijn aan dat er altijd mogelijkheid is tot eten zijn ze niet meer zo para.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:53

Die van mij staan ook de hele winter op het zand met onbeperkt ruwvoer, geen probleem hoor!
In ieder geval beter dan opgesloten in een stal!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:45

mijn schuilstal heeft ook zand als ondergrond maar ik heb buiten een klein stukje betegeld waar ik hooi op geef in een grote kunstof bak. werkt super

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:53

ga voor de schuilstal vandaag al effe ingezet,ze waren gek en bang er in,maar dit doe ik nog paar dagen en dan gaan ze komend weekend over

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:06

Ik zou een schuilstal met paddock kiezen en verder kun je je schuilstal betegelen. Soms kun je ergens gratis straattegels halen en die kun je gebruiken voor je stal. Knipoog Dat lijkt me wel prettiger voor je paarden, dan hebben ze een droge plekje om te liggen en eten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:40

goedzo!!! je hebt vast de juiste keuze gemaakt hoor!

_Eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:13

Ik zou ook voor de schuilstal kiezen.
Zorgen voor een droge ondergrond en ongeperkt hooi geven.
Dan moet het goedkomen Ja

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:16

ga naar een varkensbedrijf en vraag wat varkensroosters, die kun je dr dan in leggen (heb ik ook) bedrijven zijn vaak blij dat ze dr van af zijn.. ik heb ze dus ook gratis kunnen afhalen.
zorg voor een hooiruif met fijne gaas zodat hij lekker wat te doen heeft en wat moet peuteren om t hooi dr uit te krijgen dan heeft hij wat te doen. verder is t idd fijn dat hij zelf naar binnen en buiten kan.. ff rondje lopen als t regent naar binnen als hij wil.. ik zou zeggen ideaal Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:15

Mijn paarden staan 's winters in de bak en daar voer ik ze het hooi gewoon in plukken verspreid op het zand. Ze pakken precies de sprietjes op en ik denk dat ze op een zanderige kale weide waar het zand aan de plukken gras blijft hangen meer kans hebben op een zandkoliek. Vroeger heeft mijn paard een aantal malen koliek gekregen door zijn stal met stro leeg te eten en nu heeft ze er buiten nooit meer last van. Met dat onbeperkt hooi voeren zou ik met jouw paarden toch een beetje voorzichtig zijn. Sommige paarden (de mijne in ieder geval) eten zichzelf bijna dood. Onze arabier stopt gewoon nooit en is moddervet. Je kunt dan beter verspreid over de dag elke keer een beetje voeren. (als dat mogelijk is tenminste.)