Problemen met buitenbak op zandgrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mait

Problemen met buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:41

Hoi,
Voordat jullie gaan zeggen: "kijk even in de wiki" dat heb ik gedaan maar daar kan ik mijn specifieke probleem/oplossing niet vinden Knipoog

Het zit namelijk zo;
Mijn paard (haflinger) staat bij mensen hier in drenthe (op de zandgrond). We hebben daar ook een buitenbak alleen die is gigantisch zwaar, maar daarentegen nooit nat.
De bak is aangelegt door de bovenste 80 cm eraf te graven (zwartzand) het witte zand op te graven en dan het witzand op het zwartzand te doen. Dit is al jaren geleden gebeurt dus inklinken doet het niet.
Na flinke regen wordt de bak wel iets beter begaanbaar, maar zodra het weer wat droger wordt begint de ellende weer.
We trainen beide op M1/M2 niveau en naast dat het zowiezo voor de pezen niet goed is, maakt het de oefeningen voor de paarden ook zwaarder.
Nu hebben we het met de eigenaar gehad over de bak en deze wil er wel wat in investeren. (dit is geen 1000 euro... maar als we een goed idee/oplossing voor het probleem hadden zou die eens kijken wat we eraan kunnen doen)

Nu is mijn vraag: wat is de beste oplossing om met deze bak te doen? Want het is wel duidelijk dat de korrelgrootte niet goed is waardoor het zand niet in elkaar kan vallen (waarschijnlijk korrels met vrijwel dezelfde grootte), waardoor de bak altijd zwaar blijft.

We graven overigens regelmatig zand uit de bak voor de stallen (2/3 kruiwagens per stal (zijn er 2) per 2 weken ongeveer) (onze paarden staan dus op zand op stal) maar het lijkt wel of het gewoon teruggroeit Tong uitsteken een week later zie je er helemaal niets meer van...

zijn er mensen die hetzelfde hebben en er een oplossing voor weten?

snater

Re: Problemen met buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:49

Je hebt een materiaal nodig om de bovenlaag te stabiliseren. Dat kun je doen door bv zwarte grond door je bovenlaag heen te mengen. Nadeel daarvan is dat ook de waterdoorlaatbaarheid van de huidige toplaag vermindert. Andere opties zijn kunststoffen als geopad en kunstgras te vermengen met de bovenste 15 cm. gezien het budget lijkt het me toch wel lastig te worden. Goedkoopste geovlokken heb je denk ik van Zorgdrager (google maar eens). Als dat toch te duur blijkt, kun je een zeefcurve van het zand laten maken (daarbij worden monsters van het zand onderzocht: wat voor korrelgrootten zitten erin, in welke verhoudingen ed) en zo bepalen hoe je moet aanvullen om tot meer stabiliteit te komen. Ik denk echter wel dat je bij beide manieren (zowel zand als kunststoffen) nog geen perfecte bodem kunt verwachten, maar al wel flinke verbetering. Bij het vermengen met zwarte grond zou ik heel voorzichtig te werk gaan gezien de kans op dichtslibben.
succes!