Spoed-Paard in regen met schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jettaaa

Spoed-Paard in regen met schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:37

Mijn leasepaard heeft schimmel. Het is gevoelig en zit op de plaats van het zadel, dus kan ik niet rijden. Nou longeer ik hem gewoon en zet ik hem iedere dag op de wei, maar hij is gewassen met imavorol en heeft een wond.
Maakt het dan iets uit als hij in de regen staat? I.v.m. vuil uit de regen die toch op de vacht komt?
Moet ik hem een deken op doen of net niet?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast bedankt

Cookies

Re: Spoed-Paard in regen met schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:38

Ik denk dat het vuil nog niet zo'n probleem is. Maar omdat hij gewassen is is zijn vachtje niet meer mooi waterdicht, dus hij kan het inderdaad koud krijgen als de regen erdoor gaat.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:17

jha maar een deken gaat waarscheinlijk schuren op de wond en zal minder snel genezen. miss een dikke laag uierzalf op de wond en de gevoelige huid smeren, dan kan de regen niet bij de huid

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:00

Als er iets is waar een schimmel van houdt, is het weinig zuurstof. De wond dichtsmeren met vettigheid maakt de schimmel dus alleen maar erger. Heb je mogelijkheid om hem een nachtje binnen te zetten? Dan zou ik daarvoor kiezen! Heeft de huid tijd om te herstellen en kan hij weer nieuw huidvet aanmaken om daarna weer droog en warm te blijven in de regen.
Anders zou ik er toch voor kiezen om hem met een dunne regendeken op de wei te zetten, de meeste dekens raken de plaats van het zadel niet. Daarna wel je deken wassen, anders wordt hij weer opnieuw besmet!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:09

Dat klinkt als regenschurft, wat eigenlijk een schimmel is.
Als dat zo is dan mag je paard een tijdje niet nat regenen of nat worden door zweet. Gebeurt het toch, dan moet het paard zo snel mogelijk droog gemaakt worden. Doe niet eerder een deken op dan dat het paard 100% droog is, anders gaat de natte huid broeien onder de deken en daar wordt de schimmel erger van. Ik zou dus zeggen: Een nachte binnen houden om helemaal op te drogen en daarna een deken op.
Ook kun je de weerstand van je paard verbeteren door bijvoorbeeld knoflook te geven.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:50

Hij staat alleen overdag op de wei, s'avonds staat hij in zijn stal. Met longeren raakt hij sowieso niet nat en ik heb hem, nadat hij was gewaasen en opgedroogd gewoon op de wei gezet, anders staat hij ook maar de hele dag in zijn stal.

Ik heb verder geen idee wat het voor schimmel is, maar zou het wel graag weten. De eigenaresse van de manege vindt het maar raar uitzien en volgende week komt de dierenarts.

Het begon als een soort roze kale plek, met daaromheen een korst onder de gezonde haren, die niet te zien was. Alleen te voelen. Nu is deze roze plek een witte korst geworden en zitten er overal bulten omheen. Het doet Reggae pijn als je eraan zit. Iemand enig idee wat dit voor schimmel is?