Een 'privestal' dus met fijne grote stallen, vrij nieuw nog, en in totaal (incl. haar eigen paard) staan er nu vier paarden.
We kozen vanaf het begin voor houtkrullen als stalbedekking. Dit omdat 2 paarden het stro grotendeels opaten en dikke buiken kregen
, maar ook omdat Cerise op de vorige stal net stro-koliek achter de rug had.Nu moet ik zeggen dat dit waarschijnlijk kwam doordat ze maar om de dag buiten kwam en als ze een dag op stal stond kreeg ze vrij weinig hooi.
De houtkrullen oftewel het zaagsel is vrij prijzig, maar moet te doen zijn als je zuinig te werk gaat.
Zeker als je bekijkt dat de staleigenaresse niet echt hoeft te verdienen aan de stal, zolang ze er maar geen geld op toe hoeft te leggen.
Ze is echter bang dat dit toch gaat gebeuren, vooral omdat er zo ontzettend veel meer geld naar de houtkrullen gaat dan eerst gepland was.
Vraagjes:
1.Hoe mest je zo zuinig mogelijk uit bij een stal met zaagsel/houtkrullen?
2.Echt natte plekken er inderdaad elke dag uit halen, of bijv. om de dag?
3.Eventueel bijvullen van nieuw zaagsel: waar neerleggen, bijv. midden in de stal of juist aan de zijkant of waar de voorbenen staan en ze eten krijgen? (dit met oogpunt op schoon hooi enz.)
Verder nog vragen:
Heeft het zin om de paarden langer op de wei te zetten, bijv. al om acht uur 's morgens (ze gaan nu om half tien pas, nadat ze het hooi op hebben), en pas om bijv. half zes naar binnen? (ze gaan nu rond vier uur half vijf, eventueel vijf uur als de zon heerlijk schijnt).
Deze vraag dus met het oog op: als ze minder lang op stal staan, korter, maken ze ook minder vuil.
Weet iemand in Gelderland (paarden staan tussen Arnhem en Doetinchem) of weet ik veel waar een goedkoop adres voor houtkrullen?
Een optie is ook om toch weer over te gaan op stro, maar of dit zo goed voor de paarden is... we willen toch dat de paarden gezond blijven, begrijpelijk neem ik aan.
Alvast iedereen die ervaringen en tips heeft bedankt!
Je zou het hooivoermoment in de ochtend al naar buiten kunnen verplaatsen.
!). Als ik in het totaal 1 kruiwagen met mest eruit heb gehaald, doe ik er ook weer 1 kruiwgen met schoon zaagsel bij. Soms is mijn paard erg nat en moet ik er wel eens 2 kruiwagens uit scheppen; dan gaan er ook weer 2 kruiwagens schoon zaagsel in. (Een enkele keer heb ik geluk en hoef ik maar een halve kruiwagen eruit te halen
!) Ik strooi altijd het meest vanauit het midden; langs 3 randen (de achterste en de zijkanten) laat ik altijd zo´n 10-15 cm vrij, voor de ingang een groter stuk! Ze schuiven het zaagsel vanzelf nl. wel weer naar voren
!! Daar waar ik het hooi neer leg, ligt wel altijd zaagsel onder.
) met die handschoenen kun je heel makkelijk enkel de mest tussen de krullen uitzoeken. Vergt minder tijd en je verspeelt geen enkel houtkrulletje (klinkt net of ik een wrek ben zo
!! Dat lijkt me wel vermoeiend, steeds maar bukken!!
!
(of in ieder geval toch iets van "dik" plastic)
)