strake hengstenvlecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolailover

strake hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 10:29

hee
ik heb een probleem ik ga bijna een wedstrijd rijden
maar mijn hengstenvlecht lukt niet goed.
als ik vlecht komt hij niet zo strak tegen de hals aan
maar een heel stukeronder en die vlecht gat er (zelfs met touw) snel uit
hoe vlechten jullie strak tegen de hals aan
misschien is uitlech in stapjes met foto's fijn

Mri

Re: strake hengstenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:31

zie wiki vlechten

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:33

Als ik een hengsten vlecht maak dan draai ik iedere keer de bovenste pluk die ik bij pak, een kwartslag. Hierdoor zakt de vlecht minder uit.
Verder gebruiken wij nooit equistar of antiklit, maar wassen wij de manen 1 dag van te voren met prd shampoo en daarna met conditioner voor mensen. Dan op laten drogen en dan kan je het de volgende dag zo uit kammen en breekt het niet af.
Succe ermee

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:02

Ik ben gestopt met antiklit of conditioner te gebruiken omdat de mijne ook altijd uitzakte. Zorg ervoor dat voor het begin goed strak zit, gebruik niet te dunne lokken, en smeer er een beetje gel in van tevoren. kam de manen niet te goed door, hoe klitteriger, hoe beter het bij mijn paard blijft zitten.
Ik verzorg de manen van mijn paard heel goed als ik niet hoef te vlechten. Verzorgde manen zijn gladder. Knipoog

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:25

Ik heb nu ook een aantal keren zo'n vlecht gemaakt bij mijn menpony, en ben het met Daphaan eens: neem niet te dunne lokken. Ik dacht dat dat mooier zou zijn om mee te vlechten, maar niet dus. Gel had ik nog niet aan gedacht, dat ga ik ook eens proberen Haha!.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:24

mouse erin smeren en dan eruit kammen werkt trouwens ook om het haar stugger en stroever te maken.
Dan glijdt het minder, en blijft het ook beter zitten

beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:26

je kan het beste net als de andere al zeiden geen antiklit erin doen. je kan de manen wassen van tevoren maar zelfs dat zou ik zeker 2 dagen van tevoren doen. als je gaat vlechten is het ook belangrijk dat je op borsthoogte van de manen staat want dan krijg je niet zon last van je armen. als je dan gaat vlechten dan kan je het beste niet te groten plukjes pakken en als je de plukjes in je handen pakt een keer goed hard aantrekken daarna moet je de plukjes een kwart draaien.
en dan zo doorgaan krijg je een mooie vlecht groetjes

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:18

Oja, laat het paard niet ver omhoog staan kijken (zet hem aan het eten in zijn voerbak ofzo) anders gaan de haren trekken Lachen

Oeh, ik vind mouse ook een goed plan... Over twee weken heb ik weer een wedstrijd, zal mijn andrelon er eens op loslaten Tong uitsteken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:23

Een maandje geleden had ik een feestje van mn oma, haar moest opgestoken. Daarvoor moest ik een dag vantevoren mijn haar wassen, en mouse in nat haar doen (savonds). De volgende ochtend voorzichtig uitkammen, nog wat mouse er in, laten drogen en weer uitkammen.
Vervolgens zat ik om 9 uur smorgens albij de kapster om in de krulspelden te gaan, om vervolgens mn haar op te laten steken.
Heeft heel goed gehouden Knipoog

DUs vandaar de tip van de mouse!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:24

Nice Haha!

Dat ga ik ook bij Ixion doen (mn paard) ik was hem altijd de dag van tevoren.

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:45

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:49

Ik was de manen van mijn Fries, doe er cowboy Magic Detangle and Shine in en kan zo strak vlechten als ik wil. Blijft zitten, zakt niet uit ondanks de anti klit. In stapjes staat het geloof ik bij de Wiki. Ik heb het geleerd bij de Belgische trekpaarden, met touw ertussen en gewoon heeeel veeel oefenen!

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:49

zo strak mogelijk de plukken vast houden en dan dcht bij de huid vasthouden dan niet al te dikke plukken opnemen ...

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:50

Nou je moet gewoon ontzettend strak vlechten.. en niet naar beneden toe vlechten..
Elke x als je dus een pluk bij pakt moet je de hele vlecht naar de manenkam toe trekken dus je moet alsware omhoog vlechten..
Je begint dus gewoon met invlechten, en elke x als dan een pluk bij pakt trek je deze flink aan..dan komt de gehele vlecht tegen de manenkam aan te liggen zoals de foto van Abby..
Succes ermee, het is even oefenen maar als je het eenmaal door hebt zit je vlechtook veel mooier en strakker Ja

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:14

even een klein vraagje: hoe precies vlechten jullie? Ik bedoel: elk plukje dat ik er bij pak, leg ik er boven overheen. Nu zei me laatst iemand:"je moet eens proberen om die plukjes er onder te leggen."
Daar zou de vlecht strakker van worden, en meer bovenop komen te liggen. Maar bij mij werd dat alleen maar lelijk... of ik doe het niet goed, kan natuurlijk ook Haha!.

Dus, bovenlangs, of onderlangs vlechten?

esmelisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:10

dag van te voren wassen dan strak vlechten en veel oefenen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:15

Divine schreef:
even een klein vraagje: hoe precies vlechten jullie? Ik bedoel: elk plukje dat ik er bij pak, leg ik er boven overheen. Nu zei me laatst iemand:"je moet eens proberen om die plukjes er onder te leggen."
Daar zou de vlecht strakker van worden, en meer bovenop komen te liggen. Maar bij mij werd dat alleen maar lelijk... of ik doe het niet goed, kan natuurlijk ook Haha!.

Dus, bovenlangs, of onderlangs vlechten?

ik denk dat ze dus niet de plukjes die je erbij pakt onder moet pakken, maar steeds: rechts ONDER het midden, links ONDER het midden, rechts ONDER het midden etc. en dan wel plukjes steeds erbij pakken. Maar dat heet een merrievlecht veel mensen verwarren dat met een hengstenvlecht, maar het enige verschil is dus dat een hengstenvlecht bovenlangs is en een merrievlecht ónderlangs en bij een merrievlecht komt de vlecht bóvenop de liggen zeg maar, bij mij blijft een merrievlecht altijd beter zitten. Je kunt evt ook na een stukje een elastiekje ertussen doen maar dat vind ik persoonlijk niet zo mooi, maar blijft die wel goed zitten. Ik doe er meestal ná het vlechten (als die dus nét zit) er gewoon haarspray (stevige!) erover heen spuiten (pas op bij het hoofd van je paard hé!) en dat werkt fantastisch!!

succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:04

Ik doe er dus juist geen cowboy magic in omdat de manen van Ixion wel te glad worden.

Plukjes gewoon erbij pakken en er niet te moeilijk over doen, dat is mijn tactiek Knipoog gewoon eroverheen, of steeds rechts, maakt niet echt uit volgens mij.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:07

Daphaan schreef:
Ik doe er dus juist geen cowboy magic in omdat de manen van Ixion wel te glad worden.

Plukjes gewoon erbij pakken en er niet te moeilijk over doen, dat is mijn tactiek Knipoog gewoon eroverheen, of steeds rechts, maakt niet echt uit volgens mij.

Met CM wordt het bij mij ook veel te glad, niet aan te raden (wat mij betreft) dus.
En tja, veel oefenen is altijd goed!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:17

Heel vaak vlechten en er geen anti-klit erin stoppen want dan word het alleen maar gladder en dan krijg je hem ook niet strak gevlochten. In het begin is het sowieso lastig, je moet het gewoon heel vaak oefenen, dan komt het vanzelf wel! Succes Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:35

Het belangrijkste om de vlecht echt netjes langs de hals te krijgen is weten hoe groot je je plukjes moet maken.
Als je de plukjes te breed of te smal maakt, komt de vlecht al niet netjes onder al deze plukjes en daardoor zal hij niet netjes zitten.
Succes!