poetsen als hij altijd op wei is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolailover

poetsen als hij altijd op wei is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:04

heey
ik heb een vraag :
ik heb thuis een paard staan in de wei en hij heeft geen stal
en ik wil bijna elke dag gaan rijden voor hem te trainen voor wedstrijdjes en voor het rijden moet je hem poetsen maar hij mag het niet koud krijgen en ik wil natuurlijk niet dat hij schuur plekken krijgt en met wedstrijden moeten ze helemaal goed gepoetst zijn hoe doe ik dit zonder dat hij het koud krijgt

P.S. hij krijgt alee deken af en dat doet hij ook

lique

Re: poetsen als hij altijd op wei is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:06

wat bedoel je nou precies?
je bent bang dat als je hem poetst hij het koud krijgt?
wat bedoel je met schuurplekken?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:07

Ik vat er niks van...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:08

Kun je misschien je verhaal wat uitbreiden?

Waarom ben je bang dat hij koud krijgt? Draagt hij een deken ofzo?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:19

Ik denk dat ze bedoeld dat hij het koud krijgt omdat je met borstelen ook in de natuurlijke vetlaag van je paard zit te wroeten.
Dus ts, gewoon een met een harde borstel eroverheen om het oppervlakkige vuil eraf te krijgen en verder niet teveel met rosborstels etc aan de slag om de onderlaag lekker met rust te laten.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:25

nou kijk mijn paard staat altijd op de wei maar als ik wil rijden poets ik hem natuurkijk even maar als ik alleen met een harde borstel eroverheen ga dan krijgt hij opeen plekken waar het zadel dan schuurd door het zand maar als ik hem hele maal ga poetses haal ik de vetlaag weg en krijgt hij het koud dan begind hij te rillen wat kan iki hier aan doen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:28

een paard krijgt het heus niet zo snel koud hoor? Tenzij het een echte kouscheet is.

Kun je geen stal regelen of een dikker deken? En anders natuurlijke wintervacht laten aanmaken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:31

Als je paard gewoon het zand en losse vuil weg poetst met harde/zachte borstel en dan vooral op de plekken waar zadel zit zou hij geen kale plekken van het zadel horen te krijgen.
Wel voor zorgen dat je het dekje eronder ook schoon houdt. Maar het hoeft geen problemen op te leveren als je alleen maar met harde borstel poetst.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:35

Misschien kan je na het poetsen met de harde borstel nog een keer over de plek van het zadel met een zachte borstel met lange haren. Die halen goed het zand en stof uit de vacht.

Voor wedstrijdjes zou ik hem wel gewoon een stevige poetsbeurt geven en evt. een zweetdekentje er op leggen. Moet je er alleen wel bij blijven want ik begrijp dat hij zelf zijn dekens af doet.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:39

Op de plekken waar je harnachement ligt, kun je gerust intensief poetsen. Zorg ervoor dat vooral het achterste gedeelte van de rug (lendenen) en het kruis niet te intensief gepoetst worden. Op die plaatsen is het paard het meest gevoelig voor kou.
Verder natuurlijk na het rijden goed uitstappen en let op dat na het zweten de haartjes niet aan elkaar geplakt blijven zitten. Als hij goed droog is, borstel die haartjes dan een beetje los. Met de lucht tussen de haartjes werkt zijn isolatie namelijk beter!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:10

Mijn pony's staan ook 24/7 buiten en daarom borstelen we ook alleen als we gaan rijden en dan niet te intensief op de plekken waar toch geen tuig op ligt.
het vet in de huid/haren hebben ze nodig om de vacht droog tehouden bij regen.
dus alleen onder het hoofdstel en zadel goed borstelen en verder niet!

Maaik007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:31

En inderdaad even goed opletten of er geen zand onder je dekje zit! Anders heeft het poetsen ook niet zoveel zin en krijg je alsnog schuurplekken..

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:22

nicolailover schreef:
nou kijk mijn paard staat altijd op de wei maar als ik wil rijden poets ik hem natuurkijk even maar als ik alleen met een harde borstel eroverheen ga dan krijgt hij opeen plekken waar het zadel dan schuurd door het zand maar als ik hem hele maal ga poetses haal ik de vetlaag weg en krijgt hij het koud dan begind hij te rillen wat kan iki hier aan doen

Ik denk dat er dan iets mis is met het zadel, als dat schuurt.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:25

Neonnn schreef:
nicolailover schreef:

Ik denk dat er dan iets mis is met het zadel, als dat schuurt.

ik neem aan dat ze bedoelt dat het zand onder haar zadel dan gaat schuren Knipoog