Practische vragen van aankoop land (midden nederland)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Practische vragen van aankoop land (midden nederland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 02:18

Hallo!

Ik ben plannen aan het maken om van mijn gespaarde geld een stuk land op te kopen.
Ik wil alleen even wat praktische dingen weten voordat ik dit doe, namelijk:

1. Hoeveel kost een m2 gemiddelt, ik heb begrepen dat dit tussen de 4,- en 7,- per m2 ligt. Klopt dit? (Het gaat om omgeving eemnes/baarn etc).

2. Is het makkelijk om van de gemeente toe te laten staan om containerstallen te laten plaatsen en een bak aan te laten leggen of is het verstandiger om land te kopen dat dit allemaal al heeft.

3. Is grond waar stallen en een bak op mogen staan gigantisch duur, net zoals bebouwbare grond? (a 250,- p m2) of valt dat allemaal wel mee?

4. Hoeveel weidegrond heeft 1 paard gemiddelt nodig als die 's nachts op stal staat zonder het land helemaal aan gort te trappen?

5. Hoeveel zijn de kosten gemiddelt per paard per maand aan electriciteit en water?

6. Als de stallen verhuurt worden, dien ik dan 19% btw af te dragen aan de belastingdienst of geldt dat niet omdat de grond van mij is?

7. Is er sprake van enige andere belasting of wat dan ook als ik in bezit ben van een stuk grond?

Nou, dat was het wel zon beetje, ga er maar even van uit dat ik helemaal niks weet, tis niet dat ik geen flauw idee heb, maar ik wil even zekerheid hebben en weet liever teveel als te weinig daar ik voorheen wel vaker helemaal verkeerd ben geinformeert.
Als er nog andere dingen zijn waarvan jullie denken dat ik die zou moeten weten, ik hoor het graag! Zoals ik al zei, ik weet liever te veel als te weinig.

madamX

Re: Practische vragen van aankoop land (midden nederland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:47

1. Dat klopt ongeveer
2. Nee. Gelukkig wordt het landelijk beleid strenger en willen gemeenten voorkomen dat er overal stallen en buitenmaneges ontstaan. Een stuk waar alles al staat is makkelijker in dit geval.
3. Meestal wel, omdat het bestemmingsplan ruimer is.
4. Dat heeft te maken met tal van zaken: grondsoort, paard zelf, grassoort, waterhuishouding, ligging van het perceel, het weer, weidemanagement, etc. etc. etc.
5. Dat ligt eraan hoe alles georganiseert is: bij mij kost het niets.
6. Informeren bij de fiscus zelf: is nl afhankelijk hóe de inkomsten gezien worden, hobby matig of bedrijfsmatig.
7. Ja. Kan je ook informeren bij makelaar of fiscus.

Houd ook rekening met andere kosten, zoals onderhoud land en omheining. Wat doe je met de mest? Aanleggen bak (als dat uberhaupt mag) etc. Vaak is een pensionstal goedkoper dan een eigen stuk grond; ook kwa arbeid.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:11

Bedankt, de bedoeling is dat ik een stuk land koop voor een paard of 5 a 10 en dat mijn eigen paard daar dan ok staat.
Mbt de kosten en onderhoud... Af te raden?
En valt dit onder bedrijfsmatig? (Want zo zie ik het niet).
Bedankt! Groetjes

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:14

En een hectare grond met agrarische bestemming (dus weiland, bouwland) doet bij ons in de Achterhoek tussen de 50.000 en 60.000 euro. In de Randstad is dat dus nog veel duurder. Met een bouwvergunning wordt de grond nog vele malen duurder. Weet niet hoe groot jouw spaarpot is (...)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:18

ben net voor stuk grond gaan kijken. akkerbouw kaal ligt tussen 5en 10 euro. Metmogelijkheid tot agrarische bebouwing 20 euro. bedrijfsmatigefinanciering alleen mogelijk als er ook uit bedrijf geld te winnen is,anders toch echt grootste gedeelte zelf betalen. Maar pfff...minimaal 1 hectare moet je toch wel denken...heb je aardig wat spaarcenten nodig.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:26

Wat denk je er uiteindelijke goedkoper mee uit te zijn?. Denk vooral randstad dat het gewoon lastig is. Vooral als je er andere paarden bij gaat houden moet wel allemaal gaan.
En ik denk dat het onderhoud erg zwaar gaat worden.

Wat is precies je idee erachter?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:59

De banken financieren geen hippische ondernemingen. Vrees dat je erg veel geld mee moet brengen om een en ander te realiseren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 16:21

Mijn idee erachter, ja, ik ben sowieso iemand die erg graag onafhankelijk is van wat dan ook, dit gaat dus in het extreme en gaat ook om stallingen (ja er zijn erg veel leuke stallen maar ik heb ook erg veel minder leuke stallen meegemaakt).

Ik werk dus bij mijn ouders in de zaak, (ma, di, wo van 12 tot 19) do vrij, vrijdag van 12 tot 7 en zaterdag van 9:30 tot 19:00.

Dit geeft mij de mogelijkheid om 's ochtends honden uit te laten, waar ik dan ook een eigen bedrijfje van heb gemaakt en dit doordeweeks altijd doe, maar in feite, totdat ik een auto en een paard heb is dit alleen maar winst want ik gebruik het geld niet, dit houdt in dat ik per maand ongeveer 700,- over houd in me zak waar ik niets mee do (en dan woon ik uit huis, heb een paard, een auto en kan lekker uitgaan als ik wil).

Aangezien ik dus binnekort een paard neem leek het me een idee om een stuk land op te kopen van het geld wat ik met de uitlaat verdien, ik wil uiteindelijk de inkomsten per maand (tussen de 1200 en 1500) van de uitlaat kunnen dekken met *iets anders* wat niet zo heel arbeidsintensief is, meer hobbyen.
Nou ben ik niet onervaren in het stallenhouden daar ik tijdenland bij een stalhouder heb gewerkt en hier ook voor het onderhoud heb gezorgd, maar ik heb tuurlijk geen flauw idee van de kosten die erbij komen kijken, wanneer paarden het land op mogen (wintermaanden niet?) en dat soort zaken...

Dus mijn doelstelling is:
Hondenuitlaatservice na een aantal jaar verkopen.
Daarvoor al dient *iets* de inkomsten van de uitlaat te kunnen dekken (a 1500,- p maand) daar ik er natuurlijk niet op achteruit wil gaan.
Dat iets moet hobbymatig bij te houden zijn (of helemaal geen omkijken naar te hebben) maar mij wel zekerheid kunnen bieden. (Dus stabiel qua inkomsten zijn).

Als jullie zoiets hebben van ja, maar dan zit je hier compleet in de verkeerde hoek, laat me dat even weten, tips om mijn geld anders te investeren zijn zéér welkom!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:01

voor 2 paarden heb je 1 hectare nodig.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 18:47

hectare is 100x100m right?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:51

Mijn opa heeft 3 paarden op 3/4 hectaren, en dit gaat ook goed.
Maar hij heeft wel (hoog) zand grond, en dit blijft mooi droog.
Ze staan 24/7 buiten. Tot vorig jaar liepen ze er met z'n 4en en dat ging ook.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 06:45

lunatje schreef:
Aangezien ik dus binnekort een paard neem leek het me een idee om een stuk land op te kopen van het geld wat ik met de uitlaat verdien, ik wil uiteindelijk de inkomsten per maand (tussen de 1200 en 1500) van de uitlaat kunnen dekken met *iets anders* wat niet zo heel arbeidsintensief is, meer hobbyen.
Nou ben ik niet onervaren in het stallenhouden daar ik tijdenland bij een stalhouder heb gewerkt en hier ook voor het onderhoud heb gezorgd, maar ik heb tuurlijk geen flauw idee van de kosten die erbij komen kijken, wanneer paarden het land op mogen (wintermaanden niet?) en dat soort zaken...

Dus mijn doelstelling is:
Hondenuitlaatservice na een aantal jaar verkopen.
Daarvoor al dient *iets* de inkomsten van de uitlaat te kunnen dekken (a 1500,- p maand) daar ik er natuurlijk niet op achteruit wil gaan.
Dat iets moet hobbymatig bij te houden zijn (of helemaal geen omkijken naar te hebben) maar mij wel zekerheid kunnen bieden. (Dus stabiel qua inkomsten zijn).

Als jullie zoiets hebben van ja, maar dan zit je hier compleet in de verkeerde hoek, laat me dat even weten, tips om mijn geld anders te investeren zijn zéér welkom!

Je gedachtengang qua investeren kan ik helemaal volgen maar persoonlijk zal ik je afraden je te richten op je plannen mbt 'stukje grond met paarden' . Dit baseer ik op je woorden 'hobbymatig' 'of helemaal geen omkijken naar hebben' , 'maar wel zekerheid bieden' , 'geen flauw idee wat de kosten zijn' en 'geen idee wanneer de paarden op het land mogen'.
Gelukkig wordt de overheid steeds strenger en wat ze nu eindelijk eens willen aanpakken is het feit dat er overal stallen ontstaan die geleid worden door mensen met té weinig vakkennis. Dat is ook de reden dat banken over het algemeen geen hippische ondernemingen financieren op dit moment. In het verleden deden zij dat wel maar ervaring leert dat gebrek aan vakkennis geld kost en ellende veroorzaakt.
Banken financieren hippische ondernemingen wél, mits het geleid wordt door een vakkundig persoon en aantoonbaar is dat de onderneming winstgevend is, dus niet hobby matig (helemaal terecht!).
In jouw geval zou ik wel investeren in grond, zoiets als grondgedachte.nl (doe ik zelf ook), maar niet in paarden....

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 22:42

Thanks voor de tip, ziet er goed uit moet ik zeggen!

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:04

hallo, wij hebben zelf land maar dan in noordholland vlak bij de beemster, daar kost een hectare zomaar tussen de 50 en 60 duizend euro, ons land was 14,500 euro per hectare, en dat was ruim 2 jaar geleden.
wij hebben geen stal op het land en huren voor een zeer redelijke prijs stalruimte voor 3 paarden met een grote bak en weide vlakbij ons huis.
als je land wil kopen zul je land met stal moeten zien te krijgen want er wordt in principe denk ik geen bouwvergunning afgegeven voor een perceel zonder bouwblok, de regels worden steeds strenger.,
verder moet je het land onderhouden, als je sloten hebt moet je die schoonhouden voor de jaarlijkse schouw in october, verder moet je je land een aantal keren per jaar bloten, (pis plekken kort maken, verpulveren) verder moet je als je hobby matig paarden houder ozb belasting over je aantal hectare land betalen en waterschapslasten afdragen aan het waterschap, verder als je meer dan 7 paarden hebt ben je beroepsmatig bezig en moet je een mestboekhouding bijhouden, verder een mestplaat en ga maar door,
een loonwerker is duur dus optie is dus een eigen trekker met bijbehorende machines zoals circle maaier, slootapparaat, weidesleep, landrol enz enz, verder als je niet veel land hebt moet je hooi bij kopen, wij hebben 3 eigen paarden en 2 kostganger in de zomer en hebben 2,5 hectare land, dat is prima om ook te hooien en tegelijk de paarden de hele zomer te laten lopen.
land is wel een goede investering maar je krijgt er veel werk bij en ook kopzorgen....het blijft trouwens wel een heerlijke hobby.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:35

Thanks voor de tips! Duidelijk voor mij nog even geen optie, ik heb namelijk 2 banen, mijn eigen bedrijfje (van 8:00 tot 11:30) en dan een restaurant (van 12:00 tot 19:00) zie niet hoe ik dan een weiland daarbij moet gaan onderhouden 0_o voorlopig iig nog niet (nadeel van geen relatie hebben zeg ik zo maar).

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:37

je betaald ook ieder jaar waterschapbelasting....

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:38

mja, hebben jullie enig idee wat dit is? hoeveel waterschapbelasting en grondbelasting?

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:41

Xyris schreef:
mja, hebben jullie enig idee wat dit is? hoeveel waterschapbelasting en grondbelasting?

misschien via google? denk dat dit per regio/provincie verschilt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:42

Xyris schreef:
Hallo!

Ik ben plannen aan het maken om van mijn gespaarde geld een stuk land op te kopen.
Ik wil alleen even wat praktische dingen weten voordat ik dit doe, namelijk:

1. Hoeveel kost een m2 gemiddelt, hangt af van of je idd een stal mag bouwen of niet.
2. Is het makkelijk om van de gemeente toe te laten staan om containerstallen te laten plaatsen. Bak zal gemakkelijekr zijn maar stallen kan een probleem worden.
3. Is grond waar stallen en een bak op mogen staan gigantisch duur, net zoals bebouwbare grond? (a 250,- p m2) of valt dat allemaal wel mee? Meestal well

4. Hoeveel weidegrond heeft 1 paard gemiddelt nodig als die 's nachts op stal staat zonder het land helemaal aan gort te trappen? WIl je het land gebruiken als hoofdvoeding of als uitloop. De omgeving daar is kleigrond dus bij veel regen wordt het al snel kapot gelopen. Wij hadden genoeg aan een half hectare voor uitloop van 2 ponys met hooi bijvoeren. Voor een paard als hoofdvoeding zal je denk ik 3/4 tot 1 hectare nodig hebben mits je goed onderhoud en aan wisseling doet.

5. Hoeveel zijn de kosten gemiddelt per paard per maand aan electriciteit en water? Geen idee

6. Als de stallen verhuurt worden, dien ik dan 19% btw af te dragen aan de belastingdienst of geldt dat niet omdat de grond van mij is?het is inkomsten voor je dus zal het meegeteld worden als loon. Daarnaast moet je dan met mest opslag rekening gaan houden omdat je bedrijf bent.

7. Is er sprake van enige andere belasting of wat dan ook als ik in bezit ben van een stuk grond? OZB belasting als het goed is.

Als er nog andere dingen zijn waarvan jullie denken dat ik die zou moeten weten, ik hoor het graag! Zoals ik al zei, ik weet liever te veel als te weinig.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:26

hallo, waterschaps lasten (belasting) zijn bij ons in noordholland waar ik woon voor ons land met een oppervlakte van 2,5 hectare ongeveer 120 euro per jaar,
ozb gaat naar de waarde van het land, dat is bij ons voor 2,5 hectare 115 euro (waarde land rond de 38000 euro), per jaar.