Met wat hout insmeren tegen regen en bijten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Met wat hout insmeren tegen regen en bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 22:17

Hey,

ben zo ondertussen mijn kaderment aan het zetten van mijn stallen en ben op zoek naar een product waarmee ik de balken kan insmeren.

Welk product is geschikt tegen regen en paardentandjes?

Ik heb blackvernis te horen gekregen, maar hoe weet ik of dat giftig is of niet?

Joto

Re: Met wat hout insmeren tegen regen en bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:18

Carboleum, hoe giftig het is weet ik niet.. Maar voorkomt wel bijten en rotten van hout

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:22

Carboleum mag geloof ik niet meer, maar teer kan ook...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:39

Magnummm schreef:
Carboleum mag geloof ik niet meer, maar teer kan ook...

Hou er wel rekening mee dat teer in de zon warm kan worden en uit gaat lopen. Geeft erg lastige vlekken op vacht en kleding.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:42

Teer voor heel de stal in de smeren? Wordt dat geen vettig boeltje Haha!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:42

carboleum ja maar volgens mij is dat onder een andere naam / samenstelling nu wel weer te koop

anders ga een keer langs bij de boerenbond/welkoop? die móeten zoiets wel hebben!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:44

Ben van België Knipoog En in de meeste zaken hier weten ze niet of het giftig is ja of nee. De zaken die het wel weten, zijn gesloten om zes en laat mij nu eens elke dag tot minstens zes uur werken Haha! En op mijn vrije dagen heb ik de auto niet.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:51

ah snappem. Maar naar mijn weten eten paarden hout wat ingesmeerd is met carboleum echt niet op, maar is dat (in nederland) niet meer te koop. Als je het zelf namelijk aanraakt als het nat is, krijg je brandplekken.

gevonden op internet:
Citaat:
Het verschil tussen carboleum en bruinoleum / ecoleum /percoleum ect. zit hem in de biologische afbreekbaarheid: carboleum zit bordevol PAK's ( voor de liefhebbers : polycyclische aromatische koolwaterstoffen ) en stoffen die nare ziektes kunnen veroorzaken. Bruinoleum is zeker niet onschuldig maar beter voor het millieu.

Verkoop van carboleum in Nederland is bij wet verboden.

U moet bruinoleum vaker toepassen dan carboleum : lees biologisch afbreek baar tegen over zeer moeilijk afbreekbaar. Schimmels e.d. hadden bij carboleum weinig kans, bij bruinoleum wel weer.

Ecoleum dient u alleen toe te passen op ruw, ongeschaafd hout. De samenstelling van Ecoleum is op basis van alkydhars + lijnolie. Het is een zg High Solid verf wat betekent dat deze verven minder oplosmiddel ( goedkoop en beter voor millieu ) maar meer vulstoffen ( duurder) bevatten. Met noemt dit ook wel het VOS ( vaste organische stoffen ) gehalte.

Nou, u kunt nu wel raden waarom dan Eco duurder is dan Bruino en waarom het ene product dus langer mee gaat dan het ander ( oplosmiddel verdampt bijvoorbeeld, heeft u dus niets aan. Het vaste stoffen gehalte echter niet. De laagdikte (mu) die overblijft is dus minder bij Bruino. het is juist deze laagdikte die mede de duurzaamheid ( bescherming ) bepaalt.

Perkoleum dient u alleen toe te passen op glad geschaafd hout.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:53

ok bedankt Haha! Dat weet ik dan ook weer Knipoog