Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Magnummm schreef:Carboleum mag geloof ik niet meer, maar teer kan ook...
En in de meeste zaken hier weten ze niet of het giftig is ja of nee. De zaken die het wel weten, zijn gesloten om zes en laat mij nu eens elke dag tot minstens zes uur werken
En op mijn vrije dagen heb ik de auto niet. Citaat:Het verschil tussen carboleum en bruinoleum / ecoleum /percoleum ect. zit hem in de biologische afbreekbaarheid: carboleum zit bordevol PAK's ( voor de liefhebbers : polycyclische aromatische koolwaterstoffen ) en stoffen die nare ziektes kunnen veroorzaken. Bruinoleum is zeker niet onschuldig maar beter voor het millieu.
Verkoop van carboleum in Nederland is bij wet verboden.
U moet bruinoleum vaker toepassen dan carboleum : lees biologisch afbreek baar tegen over zeer moeilijk afbreekbaar. Schimmels e.d. hadden bij carboleum weinig kans, bij bruinoleum wel weer.
Ecoleum dient u alleen toe te passen op ruw, ongeschaafd hout. De samenstelling van Ecoleum is op basis van alkydhars + lijnolie. Het is een zg High Solid verf wat betekent dat deze verven minder oplosmiddel ( goedkoop en beter voor millieu ) maar meer vulstoffen ( duurder) bevatten. Met noemt dit ook wel het VOS ( vaste organische stoffen ) gehalte.
Nou, u kunt nu wel raden waarom dan Eco duurder is dan Bruino en waarom het ene product dus langer mee gaat dan het ander ( oplosmiddel verdampt bijvoorbeeld, heeft u dus niets aan. Het vaste stoffen gehalte echter niet. De laagdikte (mu) die overblijft is dus minder bij Bruino. het is juist deze laagdikte die mede de duurzaamheid ( bescherming ) bepaalt.
Perkoleum dient u alleen toe te passen op glad geschaafd hout.
Dat weet ik dan ook weer