Ongelijke manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Ongelijke manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 07:56

Ik zit met een dilemma

Mijn friesje haar manen zijn nu ong 50 cm dacht ik zo
maar de eigenaar is een x zo dom geweest toen ze 2 jarige was
om een grote klit eruit te knippen Hamer

Nu is ze 3,5 en je ziet nog steeds dat grote verschil
korte stuk manen is denk 20 cm lang en 15 cm breed
er mist dus een behoorlijk stuk uit

wat moet ik nou doen want je blijft het verschil goed zien
alles op gelijke lengte knippen? (wat heeeeel erg zonde zou zijn Verdrietig )

joyce2

Re: Ongelijke manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:32

Je kunt het lange deel van de manen een stuk trekken, zodat het iets meer op 1 lengte komt, maar ik zou de schaar er niet inzetten. Je hebt geduld nodig, want zover ik weet bestaat er geen middel om het sneller te laten groeien en ik zou het gewoon eens in de zoveel tijd blijven trekken zodat het steeds meer op 1 lengte komt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:46

Ik zou het wel op 1 lijn trekken. 30 cm vind ik behoorlijk veel verschil.
En je ziet het verschil nu al 1,5 jaar.
Dan ziet het er tenminste niet slordig uit.
Overleg ook even met de eigenaar omdat je denk ik niet zomaar wat aan de manen mag doen zonder overleg.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:49

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van hoe erg het is? Mijn haf heeft op zijn schoft korter haar (zie profiel) Maar dat kan nog. Als het echt niet mooi is zou ik het wel op lengte trekken/ knippen. Maar dan natuurlijk wel met toestemming. Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:05

Pfoe wat een drama zeg!!!

zo te lezen is het niet jouw eigen paard (omdat je schrijft dat de eigenaar een stuk heeft afgeknipt). Dus afblijven!
Als het paard wel van jezelf is: tja, als het je echt zo stoort, dan toch maar op 1 lengte knippen. Maar het zou wel heel raar en onnatuurlijk uitzien!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:06

ik is het paard van de oom van mn vriend en ik rijd en doe er alles mee hij staat alleen op zijn land zijn box en hij heeft m betaald

verder is het wel een beetje mijn paard zeg maar
ik mag verder doen en laten met m wat ik wil Lachen

ik zal kijken of ik een foto heb
maar het is wel heel erg en je ziet het goed

ikzelf heb nooit manen gestrokken weet wel hoe het moet heb het wel een aantal keren gezien. ik zal eens klein plukje proberen of het me lukt of niet

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:11

heb geen foto helaas want ze zijn allemaal bijna vandaf de andere kant genomen

maar hier kun je het een klein beetje zien daar waar de teugel hangt zie je het korte stuk wat omhoog staat
lengte van de rest is ong net zolang als de voorpluk

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:40

Ik zou ze op 1 lengte knippen/trekken.
Dat het dan weer gelijkmatig groeid. Is misschien niet natuurlijk maar op het moment wel even mooier denk ik.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:35

Trekken is veel mooier dan knippen! (Ik persoonlijk vind dat het er bij trekken natuurlijker uitziet, als het geknipt is zie je dat gelijk!)

En trekken is simpel, pak een plukje manen (ik doe dat meestal met mn linker hand), "toupeer" het haar met een trekkam, althans zo'n beweging maak je, je schuift het overtollige/kortere haar zeg maar naar boven en je houd dan automatisch een dunne lange pluk over. Die pluk wikkel je om je trekkam en daarna trek je het haar er (naar beneden) uit. Zit het echt heel vast, pak dan een kleinere pluk.
Probeer gewoon eerst een paar onopvallende kleine plukjes om te oefenen en als je echt aan de slag gaat, kijk dan af en toe even van een afstandje hoe gelijk alles is. Haal daarna ook weer even je hand door de manen om te zien hoe het zit als de manen weer op hun natuurlijk manier vallen. GOOD LUCK!

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:50

als het alleen maar een stukje is aan het begin van zijn nek zou ik het persoonlijk niet doen. Dan vind ik het niet zo lelijk hoor. Maar je kan het alleen zeggen als je een duidelijkere foto maakt, ik zou nog even wachten met trekken/knippen Lachen