moeilijke keuze mbt stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

moeilijke keuze mbt stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:08

Ik ben afgelopen jaar verhuist van stalling omdat ik het totaal niet naar mijn zin had waar ik stond en de stalhouder zich te veel met mijn pony bemoeide. Ik ben verhuist naar een stalling waar ik vroeger mijn verzorgpony had staan. Het begon allemaal zo gezellig en leuk. Ik mag de trailer gebruiken waneer ik deze nodig heb, mijn stal wordt gemest als ik niet kan.. Alleen sta ik er nu weer een tijd en merk ik dat mijn pony dus soms gewoon een week lang niet naar buiten het weiland in gaat. En dat mijn mede stalgenootjes ( 2 meiden van 10 en 12) hun ponys dus wel idere dag minimaal 2 uur buiten staan. Nu heb ik daar al een paar keer wat van gezegd en dan beweert mijn stalhouder dus dat ze echt wel buiten komt. Maar als ik dus na vraag waneer dat gebeurt krijg ik een vaag antwoord. Nu heb ik daar dus een beetje genoeg van de laatste tijd.
Alleen is hier in de buurt erg weinig plek waar ik dus ook een trailer mag lenen.. wij hebben zelf nog geen trailer.. de stal waar ik nu sta is 150 euro per maand.. incl bak met verlichting zaagsel brok springmatriaal en voor mij dus de trailer. Ik weet dat ik daar niet voor mag klaagen ik heb een fjord van 1.32 met een stal van 3,5 bij 4 meter en onwijs goede buitenrijmogelijkhede de paardenkliniek zit bij de buren dus de binnenbak is in de buurt enzovoorts maar voel me dus wel hardtsikke rot tegenover mijn pony..

Die overigens eerder wel 8 uur per dag in een kuddetje buitenstond en dan savonds chaggerinig was.. nu is ze savonds dus wel werkwillig als we gaan rijden op stal is ze ook niet chaggerijnig of iets dergelijks. Nu heb ik toch net een stal die in de buurt zit een mail gestuurd met info over hun staling. puur om alles voor mijzelf nog eens op een rijtje te zetten maar kan iemand mij eens vanuit een andere hoek advies geven.. ik weet het gewoon even niet meer..

romeorowan

Re: moeilijke keuze mbt stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:59

Ik vind dat je er op moet kunnen vertrouwen dat je afspraken worden nageleefd.
Een paard MOET naar buiten.
Ik heb ook op een pensionstalling gestaan waar het, wat dat betreft, erg makkelijk toeging. Ik heb toen besloten gewoon elke dag mijn paarden zelf binnen en buiten te zetten. Op deze manier had ik de regie zelf in handen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:09

Ik vind ook dat paarden naar buiten moeten kunnen. De basis voor je paard: goed voer, buiten staan is toch het belangrijkste! Ik heb zelf geleerd de stal alleen te zien als een thuis voor mijn paard waar deskundigheid en goede zorg moet zijn en niet om op zoek te gaan naar gezelligheid (al is dat wel heel fijn natuurlijk). Maar dat vind ik bij mijn eigen vriendinnen.

W.b. trailer: kun je niet eens kijken of je een trailer kan huren. Gewoon een zakelijke afspraak. Soms kan dit al voor 25,00 per dag, als je 'm veel nodig hebt is dat natuurlijk wel duur maar persoonlijk heb ik liever altijd alles een beetje gescheiden met zakelijke afspraken. Zo had ik een afspraak met iemand die nieuwe vee wagens verkoopt en verhuurd: voor een afgesproken bedrag per maand kon ik zo vaak per maand de wagen mee nemen, je moet wel even zoeken natuurlijk.
Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:18

Zetten die meiden zelf hun pony buiten of worden die pony's buiten gezet?
En kan jouw pony niet samen met die andere pony's?
Hoeveel weiland/paddockruimte hebben ze?

Of te wel: Wat kan de reden zijn dat die andere pony's wel naar buiten gaan, maar de jouwe niet?

Kun je zelf je pony buiten zetten 's ochtends, en dan als je gaat rijden weer binnen halen? Of dat die mensen hem na een aantal uur of om een bepaalde tijd weer binnen zetten?

Wat voor afspraken waren er gemaakt over buiten staan op wei of paddock voordat je je pony verhuisde naar deze stal? Wat is jou toegezegd? Is er nog een ander stalgenootje met wie je afspraken kunt maken voer buiten zetten?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:36

Mijn pony willen ze niet bij de andere paarden inzetten omdat dat een kudde fokmerries met veulens is. De ponys van die jonge grietjes en die van mij gaat niet goed hebben we geprobeert maar die van mij blijft meppen.. ze hebben 1 groot weiland van 3 hectare en daar gaan sochtends de jaarlingen op smiddags de paarde savonds de ponys van die meiden.. de ponys van de meiden worden gewoon door mijn stalhouder naar buiten gegooit.. Ik heb een klein weitje tussen de stallen in gemaakt maar al snel werden daar de shetlanders in gegeooit..

Op mijn vorige stal hadden ze meerdere kleine groepjes en daar stonden niet zo achterlijk veel paarden.. daar hadden ze dus meerdere weitjes gemaakt maar deze man vind dat dat te veel werk kost...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:38

Ik kan zelf mijn pony niet buiten zetten en binnen halen iedere dag omdat ik met mijn school werk en stage zit. Ik loop stage waar 24/7 iemand aanwezig moet zijn dus ik maak soms erg lange dagen (8,5 uur). Daar komt nog 3 uur reistijd per dag bij..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:25

ai, jammer dat ze jouw afgezette weitje afgepakt hebben voor andere pony's.
Misschien toch nog een keer proberen een eigen stukje wei af te zetten, en als dat niet mag, dan zou ik inderdaad proberen een andere stal te vinden.

Ik heb ook 3ha weide in totaal, maar ik laat ze nooit in het hele stuk lopen.
Ze lopen met 4 paarden in stukken tussen de 1200 en 3500m2 ongeveer. De rest van de wei heeft dan rust. Ik wissel dus regelmatig van stuk.
Kan me niet voorstellen dat ze niet een klein stukje af kunnen zetten voor jouw pony en daarnaast evt. stukje voor die andere 2 pony's zodat ze wat langer en regelmatiger buiten kunnen staan.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:14

nou gelukkig ben vandaag nog een keer met stalhouder de discussie aangegaan. We hebben inmiddels ee stuk weiland er bij gekregen van de buurman en daar gaat mijn pony met die van de buren samen op want dat gaat wel goed Lachen

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:49

Hartstikke fijn hoor!