paard onderhouden vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoukring

paard onderhouden vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:56

denken jullie dat je een paard kan onderhouden voor 105 euro per maand als stalling met hooi 50 euro is?
dan heb je 55 euro over voor hoefsmid, verzekering, inentingen, wormenkuur etc.
en denken jullie dat je een e-pony kan vinden voor 3000 (de prijs bedoel ik ook met spullen)

natuurlijk hebben we meer geld achter hier, maar het gaat voornamelijk over hier boven.^^ dan ook liever niet meerekenen dat we het wel aankunnen omdat we meer geld achter hebben.
dus liever geen commentaar, dat we er niet aan moeten beginnen als we nu al onzeker zijn.
de dierenarts kosten hebben we er NIET bij gedaan. dat houden we apart.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: paard onderhouden vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:57

gebruik de zoekfunctie even, er zijn al ladingen topics hierover!

anoukring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:58

Zwerte schreef:
gebruik de zoekfunctie even, er zijn al ladingen topics hierover!

de zoekfunctie doet het niet bij mij. en staan daar ook prijzen bij?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:01

doet het niet? wat raar! Er zijn echt talloze topics over precies hetzelfde.
Maar in dat geval zal ik even antwoorden:
ik denk dat het erg moeilijk word! Wat zit er verder bij die stalling? bodembedekking?
Voor bijv de hoefsmid ben je elke 2 maand ongeveer 20 tot 30 euro kwijt als je geen ijzers nodig hebt.
Die pony voor die prijs gaat wel lukken maar met 105 euro per maand onderhouden is wel erg weinig...
DA houd je rekening mee dat het heel erg duur kan worden? Jaarlijks tandarts, denk je daar ook aan?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:05

zonder DA en tandarts kosten, moet dat wel lukken lijkt me.
zolang je niet voor onderhoud van omheining stal en land hoeft te zorgen, alle spullen hebt die je nodig bent, en je geen onnodige dingen erbij koopt voor de heb.
en voor die prijs een e pony vinden met toebehoren moet ook wel lukken lijkt me.
gewoon een leuke recreatie pony.

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:09

Dan hou je als je de stalling van je budget aftrekt €55 over.
Daar reken je de DA niet bij mee (toch?).
Als je paard op ijzers staat ben je ongeveer €50 kwijt aan ijzers per maand, als je paard op blote voeten loopt ongeveer €20.
Dan hou je €5 of €35 over.
Ik zou even niet weten wat je verder nog moet betalen (als tandarts, wormenkuur, inentingen etc. onder DA vallen), dus kan het wel denk ik.
Maar hou er ook rekening mee dat je geld achter de hand houdt voor als je bijvoorbeeld een nieuw zadel moet hebben. Of zelfs je halster kan stuk gaan, (en je kan dan net geen reserve hebben) waardoor je weer zeker €7.50 kwijt bent.

En voor €3.000 kun je denk ik wel een recreatie E-pony kopen met toebehoren. Als je er echt een voor de sport wil kan het duurder uitpakken, maar dat hoeft niet.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:14

Wij hebben een 12 jarige E pony voor minder dat 3000 met toebehoren... vanwege het feit dat dus niet in de wedstrijd is uitgebracht.(wel onderling) En voor de rest.. tja.. ehminprincipe zou het kunnne. Niet elke paard hoeft elke maand naar de hoefsmidt zoals mijne en die e pony die doen we vaak om de 2 maanden omdat ze gewoon nog in uitstekende staat zijn(hoefsmid komt uiteraard wel elke maand langs voor de andere twee) Ik weet niet of je ok wil krachtvoeren? Volgens mij kan dat dan zelfs, Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:18

hmmm, ik vind de kosten per maand erg weinig en je moet ook verder denken, ik kan hier ook een stalling en een land met voer/hooi/stro inclusief krijgen voor 150 per maand kan ik makkelijk betalen maar waarom doe ik het niet? wat als het paard ziek wordt? wat als je van stalling moet veranderen?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:24

breezy302 schreef:
hmmm, ik vind de kosten per maand erg weinig en je moet ook verder denken, ik kan hier ook een stalling en een land met voer/hooi/stro inclusief krijgen voor 150 per maand kan ik makkelijk betalen maar waarom doe ik het niet? wat als het paard ziek wordt? wat als je van stalling moet veranderen?

ze zegt toch dat ze wel meer geld achter de hand heeft voor DA kosten?...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:28

Waar woon jij? Voordie stalling? Lijkt me erg waarschijnlijk.. Maarja! Nagelbijten / Gniffelen

Hmm, dan moet 't denk ik wel kunnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:30

de meeste paarden worden om de 2 tot 3 maanden bekapt.
Bekappen kost tussen de 25 en 30 euro over het algemeen, dus 15 euro per maand als je standaard om de 2 maand de smid laat komen.
Ijzers afhankelijk van het paard 6 tot 10 weken. Prij verschilt, meestal vanaf 50 a 60 euro ijzers voor, tot 100/120 euro rondom afhankelijk van de hoefsmid en soort beslag.
Ontwormen afhankelijk van weidemanagement en keuze mestmonsters recepten dierenarts, een paar keer per jaar.

Als de stalling inclusief alles is, dan heb je aan 55 euro per maand over het algemeen ruim voldoende, tenzij je paard veel krachtover nodig heeft of speciale supplementen of medicijnen etc. Als je ook nog je strooisel moet kopen van die 55 euro, dan wordt het al een stuk krapper.