Pony + geitje, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Pony + geitje, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:03

Mijn pony heeft stofallergie waardoor ze niet op stal kan staan. 's Winters moet ze dan buiten, maar alleen staan word ze gek.
Zou een geitje helpen/kunnen?

lique

Re: Pony + geitje, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:04

zou kunnen het ene beest wil wel met een geit ,het andere beest niet, je zou het moeten uitproberen..

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:05

Dat zou kunnen, maar vergeet niet dat een paard en een geit een hele verschillende 'taal' hebben.
Ook zijn geiten nog wel eens gek op de staart van een paard... Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:05

Voor niet veel meer geld heb je een Shetje.
Ik denk dat je je paardje daar veel gelukkiger mee maakt dan met een Geit.
Ze spreken elkaars taal niet, ze kunnen elkaar niet verzorgen enz.
Tevens vind menig geit het lekker om paardenstaarten op te eten.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:06

je ziet wel vaker een geit en een pony samen staan
gewoon proberen en dan merk je het vanzelf of het kan of niet

of idd een shet

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:06

Mijn 2 shetlanders staan samen met 4 geiten! Gaat super!
De staarten worden ook niet afgevroten ofzo iets!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:08

Ja hoor, in principe kan het wel. Wij hebben 5 paarden en 2 geiten en hoewel ze gescheiden zijn door een hek ( paarden staan in de bak achter het huis en de geiten in de tuin zelf ) lopen ze vaak genoeg bij elkaar, bijvoorbeeld als ik 1 van mijn paarden aan het voeren ben of 1 van de geiten weer een weg vind door het hek heen en dan in de bak staat. Ze zijn niet bang voor elkaar en doen elkaar niets ( ze vreten zelfs uit dezelfde bak als onze tinker die verschrikkelijke voernijd heeft ). Natuurlijk zal het verschillen als ze echt 24/7 bij elkaar staan, maar in mijn ervaring kan het wel gewoon.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:49

Maar jullie paarden staan niet alleen dus hebben gezelschap van een soortgenoot. En daarnaast nog de geiten.
Dit paardje van de TS, heeft geen andere paarden.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:53

je kan voor 50 euro een shetlandveulentje op de markt halen. Ik denk dat je daar niet alleen je paard maar ook het shetje erg gelukkig me maakt! (zag ik laatst op tv, is echt zielig soms hoor hoe wiening verstand sommig emensen hebben en dan toch maar eentje kopen omdat hun kind het zo graag wil)

Upendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:48

Ik wilde ook graag 2 geitjes bij mijn pony's en ik ga gewoon testen of het kan, ik heb zelf de mogelijkheid om ze apart te zetten.
Ik hoor inderdaad ook vaak dat geiten de staarten van pony's afvreten, maar dat verschilt per geit/pony denk ik wel Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:35

En ook jij hebt weer meer pony´s dan 1.
Dan vind ik het een hele andere situatie als van de TS.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:55

Heel veel geiten hebben ook een vreselijke hekel aan regen of sterker nog kunnen daar niet tegen. Je zou dan een ras moeten uitzoeken wat daar wel tegen kan.
Volgens mij is een shetje veel geschikter.
Ik heb 2 geitjes gehad en ze kunnen je echt tot waanzin drijven.

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:12

Mijn pony die word ook gek als ze alleen staat, maar voor haar is een geitje echt geen goede oplossing. Zij heeft op de 1 of andere manier een hekel aan geiten Tong uitsteken. Maar shetlanders vind ze helemaal geweldig..

Het is gewoon per paard verschillend, dus ik zou zeggen, probeer het eerst gewoon...

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:16

Mijn oom had gewoon zo'n bruin dwerggeitje bij zijn paard. Als het paard weggehaald werd om te mennen werd de geit boos omdat ie niet mee mocht en andersom. Zij waren echte maatjes met elkaar. Vaak sliep de geit boven het paard. 's winters stonden ze samen in een box. Ook toen het paard aan het veulenen was.

Verdiep je eerst wel in de verzorging van een geit! Ook een geit moet bekapt worden e.d

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:28

@FIho"vergeet niet dat geiten soms horen hebben , of iig stevige harde koppen Haha!
Als ze speels zijn of boos kunnen ze hiermee behoorlijk stoten. De benen van een paard kunnen daar niet altijd zo best tegen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:32

van geiten houden leer je vloeken (vooral als je zoals wij vroeger weleens deden je proevenboekjes in de wei laat liggen, eten ze alle proeven eruit behalve de menproeven Haha!)
Onze pony heeft ook jaren bij alleen geiten gestaan, ze waren de beste maatjes. Andere pony zou beter zijn, maar aan geiten zijn toch wat minder kosten verbonden dan aan een shetlander.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:37

Tuurlijk kan dat, je moet er alleen wel rekening mee houden dat het voor een geit niet gezond is om met regen en slecht weer buiten te zijn, tenzij zij hier natuurlijk zelf voor kiezen.. Maar met een geit erbij is het noodzakelijk dat er een goede warme schuilruimte aanwezig is, waar ze droog en warm kan liggen en schuilen voor minder weer.

Indien een pony alleen staat, is een geit (naast een soortgenoot) het beste alternatief, vaak duurt het even voordat ze aan elkaar gewend zijn, maar dat komt wel. Je kan er ook voor kiezen een schaapje erbij te zetten. Deze kunnen in principe onder alle weersomstandigheden buiten blijven, en kunnen ook goed samen met pony's. Ik ken een pony die samen met een schaap staat. Zodra ik met mijn pony voorbij komt, komt de pony naar de omheining gerend met het schaap erachteraan. Als het paard ergens ontspannen ligt, ligt het schaap er vlak bij.. Kortom ze zijn altijd samen. Dat is toch een prachtig gezicht? Haha!

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:38

Bij mijn verzorgpaard staan ook 2 geiten en dat gaat super! Van staart bijten geen last want het paard is een trekpaard zonder een staart! (Wat ik overigens erg jammer vind)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:40

Het zou kunnen, maar voor een geit moet je de wei met gaas afrasteren, ze laten zich niet tegenhouden door een (schrik)draad. Ook staan geiten niet graag alleen, en ze kunnen niet tegen regen, hun vacht voert het water niet af zoals een paard, maar het water dringt door tot op de huid. Ook zijn het blad-eters en niet zoals paarden, graseters..
Mijn persoonlijke mening, uit eigen ervaring: niet doen. Mijn 3 geiten lopen nu achter het huis in een met anderhalve meter hoog gaas, een droge stal en speeltoestellen.
Toendertijd ben ik aan een geitje begonnen, omdat ze, indien nodig naar de huiswei kon, anders was ik er nooit aan begonnen want waar moet je met zo'n diertje heen als het allemaal niet lukt?
In het begin stonden ze op de toenmalige pensionstal in de stal bij de ponies in de stal, en dat ging prima, buiten stonden ze aan een lijn, in een wei waar de paarden niet liepen op dat moment. Na een jaar op deze manier gewerkt te hebben, wilden de geiten meer vrijheid en doordat ze volwassen waren ook sterker en ging het niet meer.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:43

dat is idd lastiger, geiten houden van ontsnappen (tja.. gras en boerenkoolplanten zijn groener bij de buren Tong uitsteken) en zo gauw ze een spatje regen voelen rennen ze naar binnen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:33

Chessie schreef:
van geiten houden leer je vloeken

Precies! Zegt mijn vader ook altijd. Ik had ook eens het plan gevat een geit bij mijn paard te zetten. Mijn vader vroeg mij: "Kan je nog niet vloeken dan?"
Ik: "Hoezo?"
"Nou, je wilt het schijnbaar leren."

Ik heb toen gekozen voor een welshje. Maar een shetje kan ook goed. Die zijn ook wat harder en kun je dus makkelijker 24/7 buiten houden. Tuurlijk kost een shetje ook in onderhoud (voer, hoefsmid, DA), maar dat heb je met een geit ook.

Nadelen van geiten:
- Ze vreten de staart en manen van je paard kaal.
- Ze zijn meesters in het ontsnappen en willen dat ook graag, want die ene brandnetel bij de buren ziet er altijd lekkerder uit dan je eigen weiland vol sappig gras.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:35

Duke schreef:
Nadelen van geiten:
- Ze vreten de staart en manen van je paard kaal.
- Ze zijn meesters in het ontsnappen en willen dat ook graag, want die ene brandnetel bij de buren ziet er altijd lekkerder uit dan je eigen weiland vol sappig gras.

En daarbij zijn geiten en paarden totaal verschillend!

Beter een shet oid.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:36

Oh ja, dat is nadeel nummertje 3.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:36

Ik ken iemand waarbij het paard de geit heeft aangevallen. De geit heeft dit niet overleefd... De communicatie tussen de diersoorten verloopt anders...

Bij een ander gaat het wel weer goed...Het is toch een gok...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:38

Wij hebben jaren onze shet met een geit in de weide gehad. 24/7 buiten met een mogelijkheid tot schuilen in een stal. Nooit geen problemen mee gehad. Staart nog prima, manen ook. Gaas langs de weide ipv draad ivm uitbreken.

En het feit dat ze misschien boos worden als je met je paardje wat gaat doen, die kans heb je natuurlijk ook met een shetje er bij. Qua kosten is een geit wel minder duur dan een shet maar daar zou ik mijn beslissing niet van af laten hangen.