femke27 schreef:Ik heb het al jaren op mijn dakje. Sterker nog: ik kwam op een gegeven moment te kort, want zo af en toe gaat er nog wel eens wat stuk. Gelukkig waren mijn schoonouders net een schuur aan het afbreken met diezelfde platen.
Zolang je het voorzichtig behandelt, oftewel nat maakt en met mondkapje werkt kan het niet zoveel kwaad.
Overigens mag je het hier gewoon gratis afvoeren tot een bepaalde hoeveelheid. Wel gewikkeld in plastic
Iedereen doet er zo lakoniek over, dat het geen kwaad kan, als je maar voorzichtig bent en maar een mondkapje gebruikt. Waarom zijn ze bij ons in godsnaam dan met hun maanpakjes en kappen op hun hoofd het dak komen verwijderen? Waarom stond er een douchewagen op het terrein waar ze in de ene kant vies in gingen en aan de andere kant weer schoon gedouched uitkwamen? Waarom deden ze elke keer een schoon pak aan en werd het gebruikte weggegooid?
Zelf ben ik ook nooit zo bang er voor geweest (oftewel maar niet erover nagedacht). Het zal ook vaker geen kwaad dan wel kwaad doen, al zou het stoffen en je draagt geen bescherming. Maar er zal maar net zo'n stofje zich in je longen vasthechten en dan ben je dus wel de pineut. En zo'n stofje kan dus ook in je haren blijven hangen als jij met je mondkapje op staat te boren. Adem je het erna in, dan kan het alsnog kankerverwekkend zijn. Vandaar dat ze natuurlijk de mensen in die pakken stoppen en ze goed laten afdouchen.
En wat betreft het gebruiken van de asbestplaten van de schuur van je schoonouders: wettelijk gezien ben je dus op dat moment strafbaar (al zou ik het zelf misschien ook nog wel gedaan hebben, als onze schuur tenminste niet zo in het oog zou liggen). Als de asbestplaten eenmaal van het dak af zijn, mogen ze nooit meer op een ander dak geplaatst worden. Zelfs niet op hetzelfde dak. Dat hebben wij nl. gehad na een storm waarbij asbestplaten van het dak waren gewaaid. We mochten ze niet meer terugleggen en hebben lichtdoorlatende platen in plaats daarvan moeten leggen, aangezien dat de enige platen waren met diezelfde golf.