Kiezen tussen 2 stallen? *Help DILEMMA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mliss

Kiezen tussen 2 stallen? *Help DILEMMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 00:04

Jeetje waar zal ik beginnen.
Ik moet kiezen tussen 2 stallen.

Stal V
Faciliteiten:

Binnenbak.
Buitenbak *Staat wel eens blank.
Stapmolen *Overdekt.
Longeerring.
3 Paddocks.
Land.
Box van 4x3m.
3xDaags Hooi.
3xDaags Biks.
3 balen stro per week.
Grote spuitplaats.
Beperkte uitrijmogenlijkheden

Stal Y
Faciliteiten:

Buitenbak die het gehele jaar goed is.
Stapmolen.
Longeerring.
Land.
Box van 3x3m
3xDaags hooi.
2xDaags biks
Er word voor me opgestrooit elke dag.
Hele goeie uitrijmogenlijkheden.
Overdags in de paddock.

Ik sta nu op stal V
Dit ligt midde in de weilande waar geen lantarenpalen zij ik heb een scooter dus is gewoon een eng idee.
Plus het is even rijden.
Verder sta ik hier prima alleen erg jammer dat je hier niet echt mooie uitrijmogenlijkheden heb.
Maar ja wat dat aan gaat als het buiten regend en ik rij lekker in me binnenbakje denk ik HA ik sta lekker droog en kan ik wel lekker me ding doen.
Plus ik heb het er erg naar me zin enigste rede dat ik weg zou gaan is dat het van de winter snel donker is en de weg daar een stukje niet verlicht is.

Bij stal Y
Heb ik dat namelijk wel hele bosse met plasse en dingen echt super.
Het is ook in de bewoonde wereld en makkelijker aan terijden voor mij.

Nu is het zo mijn paardje valt gewoon heel snel in ze krijgt nu 3x daags hooi en 3x daags biks + ik voer haar s'avonds nog extra bij.
Bij de Stal Y krijgt ze helaas al minder voer verdeelt over de dag maar mijn paardje staat nu al per keer op anderhalve kilo biks en daar zeide ze dat er daar paarden stonde die per keer 2 en halve kilo kregen.
Naja nu vind ik dit wel te gek.. Maar oke.
Ook staan ze daar de hele dag in de paddock.

Nu weet ik me echt geen raad meer ik moet voor eind van de maand beslisse...
Maar ik ga over 2 dagen op vakantie en kom pas 5 okt terug...
Dus ja er zit nu echt haast achter.

Kies ik voor Stal V waar ik me paardje lekker van de winter als het buiten giet lekker binnen kan doen.
Of kies ik voor een stal die dichterbij is en waar meer uit rijmogenlijkheden zijn maar waar ik wel van de winter met me paard door de regen moet rijden plus we gaan nu net de wintermaanden weer in.

Kwa stallings prijs scheelt het maar 30 euro dus daar hoef ik het eigenlijk ok niet voor telaten. Clown
Wat zouden jullie doen?
Baal er ook van dat ik de box al besproken heb.
Misschien iets te snel gehandelt.
Maar ik weet het echt niet meer ik dacht nu hak ik de knoop door maar twijfel zo erg!
Laatst bijgewerkt door x_Mliss op 21-09-08 00:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Mjay

Re: Kiezen tussen 2 stallen? *Help DILEMMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:10

ik zou denk ik toch weg gaan bij jou huidige stal, een binnen bak is lekker tuurlijk maar als jij je niet veilig voelt om er uberhaupt te komen is het toch niet zo prettig...over dat voeren van je paard kan gepraat worden het is jou paard dus ze moeten hem voeren zoals jij dat wil toch? ik heb ook geen binnen bak maar wel een redelijke buitenbak en goede uitrijmogelijk heden als je je gewoon goed kleed met die regen valt het wel mee ik ga er door heen met sneeuw en ijzel wordt het natuurlijk anders maar wees eerlijk wanneer sneeuwd het hier nou flink?

stefje

Re: Kiezen tussen 2 stallen? *Help DILEMMA (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:20

Voor een buitenbak die het hele jaar echt goed te rijden is zou ik het niet laten, een binnenbak heeft dan relatief weinig (echt slecht weer dagen) voordeel. Je kunt natuurlijk niet zeggen 'ze moeten hem voeren zoals jij dat wilt' want het is je eigen keuze of je er wel of niet gaat staan. Wat je wel kunt vragen is of je zelf 1 voerbeurt doet en zo wat meer kan verdelen naar je zin. Ik voer zelf de paarden op mijn stal 3x per dag, maar mijn nieuwe pensionklant voert zelf daarnaast nog wat bij en dat doet ze gewoon zelf als ze heeft gereden, al naar gelang hij gewerkt heeft. Prima regeling voor ons allebei en voor het paard.

Ik zou zelf overstappen, je kunt waarschijnlijk ook weer terug naar je oude stal, als het je toch niet bevalt. Wellicht moet je dan even wachten op je beurt, maar het zal toch wel kunnen.

Maartje1990

Re: Kiezen tussen 2 stallen? *Help DILEMMA (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:21

hmm persoonlijk zou ik voor die mét bak gaan, maar misschien komt dat gewoon omdat ik al sinds m'n 10e alleen door 't donker fiets 's avonds door 't bos enzo en ik er niet mee zit om door 't donker te fietsen enzo en dan heb ik liever een dak boven m'n hoofd!.. tjah... zoveel kan je er echt niet gebeuren hoor in het duister enzo Knipoog waar sta jij trouwens? ik ben een klein beetje bekend in delft namelijk (woont familie)

en wat noem jij niet mooie uitrijmogelijkheden?

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 00:23

Ja dat is waar zo dacht ik eerst ook maar goed ik ben denk gewoon verwent met mijn binnenbak.
Maar ja bij stal V kan ik wel me paard doen of het nu weer is of niet.
Als het echt keihard giet heb ik der ook geen lekker gevoel bij om me paard tedoen in de regen en daarna verzopen op stal tekomen.
Het is wel een paard maar goed ik heb daar ook geen solarium waar ik hem lekker onder kan zetten om te drogen.
En nat achter laten op stal doe ik niet en eer die dan eens droog is denk ik dan bij me zelf. Huilen van het lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:24

nouja het is heus niet erg hoor als je je paard nat op stal zet.. het is geen mens hoor Knipoog

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 00:27

Nee oke maar hij staat wel met een dek op en ik ga niet ze winterdeken over hem heen gooie terwijl die nat is van de regen...
Plus ik zet hem gewoon niet nat en verzopen op stal.
Het is wel een paard en die kan wel tegen een stootje maar hij moet er wel gewoon netjes bij staan eer ik weg ga mits ben ik een zeikerd maar na het rijden zet je je paard toch ook niet bezweet en onverzorgt op stal Huilen van het lachen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:29

Ik zou blijven waar je bent en kies dus voor stal V Knipoog

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:30

Dan zal je voorlopig moeten blijven waar je staat. Misschien zijn er nog andere stallen in de buurt?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:30

x_Mliss schreef:
Het is wel een paard maar goed ik heb daar ook geen solarium waar ik hem lekker onder kan zetten om te drogen.
En nat achter laten op stal doe ik niet en eer die dan eens droog is denk ik dan bij me zelf. Huilen van het lachen

Als er meerdere mensen op stal staan kun je vast wel afspreken dat zij nog een zweetdeken wisselen met staldeken als je paard wat opgedroogd is, en jij in de tussentijd niet hoeft te wachten totdat hij droog is. Ofwel je wacht zelf nog een uurtje ofzo.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 00:42

Naja heb liever geen andere mensen bij me paard in de stal tenzij het moet geef haar niet graag uit handen en al helemaal niet aan mensen die ik niet ken ik sta nu al een half jaar daar en nu zou ik dat ook nog niet doen gewoon weg ik ken ze er niet goed genoeg voor.

En juist daarom houd het me tegen maar ja aan de andere kant ik kan der heerlijk buitenrijden en zitten ook weer voordelen aan.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:53

hmm t enige wat beter is aan stal Y zijn dus de uitrijmogelijkheden, en verder is stal V beter..
Dus ik zou voor stal V gaan, je hebt toch een scooter met licht?

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 00:58

Jawel maar daar heb je wijnig aan daar ROFL
Zelfs ik heb nog een speciale verschijner.
Maar het is gewoon echt donker.
Maar ja dan maar achter iemand aanrijden met de scooter van stal... Clown

Zit er ook wel mee dat ik de stal al besproken heb...
En dat dus weer moet gaan afzeggen...
Terwijl ik ook al een mini stukje heb aanbetaalt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 06:25

Als ik het zo lees ben je eigenlijk pietsje verwend met een binnenbak. En wil je eigenlijk bij stal V blijven. Wat was je oorspronkelijke reden om een andere stal te zoeken?
Ik heb eigenlijk nog nooit op een stal gestaan met binnenbak en heb hem nooit gemist ook. Zo vaak regent het nou ook weer niet in NL en met een goede zweetdeken zijn ze ook zo weer droog. Ik vind het geen gemis eerlijk gezegd en al helemaal niet als je heerlijk het bos in kunt en je paard overdag lekker buiten. Maar tis maar net waar je prio's liggen en die zijn voor iedereen anders.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:00

Het is idd maar net waar je prioriteiten liggen.
Ik zou persoonlijk zonder twijfel kiezen voor de stal waar mijn paard het meest buiten komt (lijkt me in dit geval stal Y)
De binnenbak zou ik geen moment missen.
Ik ben zelf ook van een stal met 2 binnenbakken verhuist naar een stal waar alleen een buitenbak is, maar mis het niet.. mijn paardjes hebben het hier veel beter dan die '' luxe stal '' (voor mij) waar ze de hele winter op stal stond en het dringen was voor een plaatsje in de paddock.

Ik weet volgens mij op welke stal jij nu staat (mijn merrie heeft een tijdje op de stal ernaast gestaan) en die weg is inderdaad erg donker en ik kan me goed voorstellen dat dat een beetje eng is in de winter als het zo vroeg donker is...

succes met het maken van een beslissing Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:18

Vippie schreef:
Als ik het zo lees ben je eigenlijk pietsje verwend met een binnenbak. En wil je eigenlijk bij stal V blijven. Wat was je oorspronkelijke reden om een andere stal te zoeken?
Ik heb eigenlijk nog nooit op een stal gestaan met binnenbak en heb hem nooit gemist ook. Zo vaak regent het nou ook weer niet in NL en met een goede zweetdeken zijn ze ook zo weer droog. Ik vind het geen gemis eerlijk gezegd en al helemaal niet als je heerlijk het bos in kunt en je paard overdag lekker buiten. Maar tis maar net waar je prio's liggen en die zijn voor iedereen anders.

Ik heb ook nooit een binnenbak gehad waar mijn paard heeft gestaan.
Ik vind het ook niet nodig.. een goeie bodem is wel een vereiste.
Ik vind het zelfs zijn charme hebben, rijden in de winter, in de kou.. krijg ik een heerlijk wintergevoel van.. en daarna lekker wat warms drinken.. Haha!
En uit ervaring kan ik zeggen dat er niet zo heel veel dagen zijn waarop het echt te gek is om te rijden.. want als het echt noodweer is, rij ik em gewoon niet, heeft ie een vrije dag..

Ik zou dus zo voor stal Y gaan..

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:24

Vippie schreef:
En uit ervaring kan ik zeggen dat er niet zo heel veel dagen zijn waarop het echt te gek is om te rijden.. want als het echt noodweer is, rij ik em gewoon niet, heeft ie een vrije dag..
Waar woon jij dan ? Dat zou ik anders niet zeggen dat er s winters niet zoveel dagen zijn waarop je niet zou kunnen rijden..of ligt dit nou aan mij Clown

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:29

Dat schreeft Vippie niet maar ik.. Clown

Ik woon vlakbij Bergen op Zoom, NB.
Als de bodem van je bak goed blijft, kan je ook gewoon rijden met wat regen.
Ja, lekker is het niet, maar het kan wel gewoon, desnoods met een waterdichte uitrijdeken..
En zoals ik al zei, vind ik het ook wel zijn charme hebben.. Bloos

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:03

femmefatale1 schreef:
Dat schreeft Vippie niet maar ik.. Clown

Ik woon vlakbij Bergen op Zoom, NB.
Als de bodem van je bak goed blijft, kan je ook gewoon rijden met wat regen.
Ja, lekker is het niet, maar het kan wel gewoon, desnoods met een waterdichte uitrijdeken..
En zoals ik al zei, vind ik het ook wel zijn charme hebben.. Bloos

Oeps sorry ja Bloos Haha! zie nu ook dat ik het verkeerd gequoted heb Vork

ZaporroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:23

Ik zou naar Y gaan, je kan dan lekker buiten in de bossen rijden en als het regent doe je toch gewoon een regen jas aan. Dat voer kun je waarschijnlijk wel regelen met de eigenaar van stal Y.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:39

Hier staat haf buiten met regendeken op. Er is alleen een buitenbak, als het echt goed regent en ik kan die dag alleen rijden in de regen dan krijgt hij een regenuitrijdeken op waar ik het hele uur mee rij. Zelf ben ik beschermd met een waterdichte jas. Na het rijden voeren, napoetsen, hoeven e.d. Na half uur regendeken weer op en mag hij "fijn" weer de paddock in.

Zal niet zeggen dat het prettig is in de regen rijden maar het is niet onoverkomelijk! Ben vergeten in jouw profiel te kijken. Ligt er ook aan wat voor ruiter je bent, meer de recreatie kant op, dan is de stalling met uitrijmogelijkheid leuker. Meer ambitieuze sportruiter heeft die met de binnenbak weer een streepje voor.

Sterkte met jouw keuze!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:04

Als ik je zo hoor (lees) heb je duidelijk een voorkeur voor stal V. Je geeft alleen maar argumenten tegen stal Y.
Denk dat je de keus dus eigenlik al gemaakt hebt.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:15

Lautje76, je neemt me de woorden uit de mond Nagelbijten / Gniffelen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:52

hebben beide stallen wel hooiverstrekking in de paddock?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:10

Ik zou gaan voor de mooie uitrijmogelijkheden!