Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:25

Jade schreef:
Boemel, gefeliciteerd! Wij hebben nu een jaar of drie terug een jaren dertig huis gekocht waarvan de meest geavanceerde toevoegingen het bestaan van electra en de waterpomp in de keuken waren :+ wij zitten in totaal op 5500m2, nog net iets minder dus met 1,5 paard, en een gedeelte van het perceel is bos. Ze eten wat meer hooi, maar bewegingsruimte genoeg naar mijn idee.

Robijntje, gaan ze ook isoleren?

Malenka, minder fijn, geloof dat ik modder of geen modder toch zou proberen te corrigeren, ben daar echt niet van gediend :o

Oei, dat was redelijk primitief dus.
Dit huis is in jaren 70 staat van binnen :(. Nog wel jaren 30 deuren, maar helaas verder weinig mooie oude elementen.
Geen CV. Nu 2 gaskachels.

Er komen zonnepanelen op, vloerverwarming op de benedenverdieping en boven airco die ook verwarmt.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:25

Oh wauw Boemel het klinkt als een uitdaging met veel potentie! Mooie details in het huis die behouden kunnen blijven of niet?

Ik heb totaal 7.400m2 voor de paarden, maar altijd beschikbaar is maar 1200 m2 (paddock met bakje etc). Alle huidige omheinde delen open is 2.100 m2. Rest is de nieuwe wei. Ik koop ook hooi in. En verkoop mijn eigen hooi omdat het veel te voedzaam is voor mijn eigen monsters..

Vanavond komen ze de kraan brengen. Even gauw schriktrainen met kleine IJs denk ik, kan hem maar verstandig maken.

Robijntjah;zijn ze op het dak bezig ivm zonnepanelen leggen? Mooi aantal panelen wel.
Ah geheel dak vernieuwen. Dat is au ja.. maar fijn als t gedaan is!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:30

Akshay schreef:
Oh wauw Boemel het klinkt als een uitdaging met veel potentie! Mooie details in het huis die behouden kunnen blijven of niet?

Ik heb totaal 7.400m2 voor de paarden, maar altijd beschikbaar is maar 1200 m2 (paddock met bakje etc). Alle huidige omheinde delen open is 2.100 m2. Rest is de nieuwe wei. Ik koop ook hooi in. En verkoop mijn eigen hooi omdat het veel te voedzaam is voor mijn eigen monsters..

Vanavond komen ze de kraan brengen. Even gauw schriktrainen met kleine IJs denk ik, kan hem maar verstandig maken.

Robijntjah;zijn ze op het dak bezig ivm zonnepanelen leggen? Mooi aantal panelen wel.
Ah geheel dak vernieuwen. Dat is au ja.. maar fijn als t gedaan is!

Mooie details vallen tegen.
Meeste deuren gelukkig uit jaren 30.
Een mooi plafond in de woonkamer en in de bijkeuken zit wel een mooie oude keuken.
Verder is het vooral verschrikkelijk lelijk van binnen :D

Mogen de paarden niet in de nieuwe wei?

Denk dat bij echt slecht weer, de paarden in de paddock met bak gaan blijven. Ca 1000m2.

Maar eens bekijken hoe snel ze de wei kapot lopen.
Ze hebben kleine hoeven en geen ijzers, maar wel veel energie :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:41

boemel schreef:

Voorlopig niet. Weide is voorjaar 2020 pas ingezaaid, dus het gras is nog bezig mooie zode te vormen. Nu twee keer gehooid maar is nog vrij open.

Moet nog omheining rond (volgende week adviseur ivm gemeente gedoe).

En mijn ijsco en fjord doen het sowieso al goed op weinig gras, dus ze zullen er niet vaak op gaan gok ik ;) het is nu weer te nat, maar morgen of overmorgen mogen ze op de "oude wei" weer verder grazen. Verder hebben ze continu op 3 plaatsen hooi dus ze krijgen wel wat ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:44

Akshay schreef:
boemel schreef:

Voorlopig niet. Weide is voorjaar 2020 pas ingezaaid, dus het gras is nog bezig mooie zode te vormen. Nu twee keer gehooid maar is nog vrij open.

Moet nog omheining rond (volgende week adviseur ivm gemeente gedoe).

En mijn ijsco en fjord doen het sowieso al goed op weinig gras, dus ze zullen er niet vaak op gaan gok ik ;) het is nu weer te nat, maar morgen of overmorgen mogen ze op de "oude wei" weer verder grazen. Verder hebben ze continu op 3 plaatsen hooi dus ze krijgen wel wat ;)

Ah oke, dan kom je iig geen land tekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:44

Hier staan ze allemaal nauwelijks op gras, max een uurtje per week en daar doen ze het eigenlijk beter op dan vol op het gras.

Zijn 21 zonnepanelen, ook wel nodig met zo'n huis hebben we al gemerkt :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:47

Sorry even druk, maar heb globaal bijgelezen.

Welkom boemel, ziet er goed uit en hier ook geen mega perceel hoor maar met een paddock en goed weidebeheer is het wel te doen.
Wij hebben eigen hooi maar wel van een ander perceel.

Afstappen op buitenrit doe/deed ik ook vaker, als het mij net iets te gevaarlijk word stap ik af, geloof het of niet, maar mijn paard blijft als ik ernaast sta perfect bij mij en wil als ik erop blijf nog wel eens de benen pakken :+
Zo heb ik ook eens gehad dat ik met iemand samen ging rijden, zij bleef in een boom hangen (ja echt! _O- ) en paard ervandoor ging, ik zag het gebeuren en ben meteen eraf gesprongen en m’n het hoofd van m’n paard naar mij toegetrokken, daardoor bleef mijn paard netjes staan en ging ik gelukkig niet in volle galop mee over het asfalt := eindje verder toen het paard uit het zicht was ben ik gewoon weer opgestapt en terug naar stal gereden. Er was gelukkig een meneer in een auto die het zag gebeuren en dus met die meid achter de pony aan is gereden en die hebben ze verderop in het dorp kunnen vangen :=

Karin, mooi hoofdstel, zit netjes zo te zien. Ik heb zelf een Rambo multibridle en is even wennen in het begin hoe het zit! :D

Verder niet veel te melden, alleen dat m’n paard de zwarte pony echt niet kan uitstaan := echt hel nu ze op de paddock staan!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:48

boemel schreef:
Een mooi plafond in de woonkamer en in de bijkeuken zit wel een mooie oude keuken.

Denk dat bij echt slecht weer, de paarden in de paddock met bak gaan blijven. Ca 1000m2.

Moet te doen zijn! Hier staan ze zelfs nu nog 4 a 5 uurtjes per dag op de wei. Ze rennen vooral op de track, op de wei amper.
Leuk huis wel! En qua ruimte zou dat zeker moeten lukken. Goed afwisselen in de weides

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:50

_Tarzan schreef:
Sorry even druk, maar heb globaal bijgelezen.

Welkom boemel, ziet er goed uit en hier ook geen mega perceel hoor maar met een paddock en goed weidebeheer is het wel te doen.
Wij hebben eigen hooi maar wel van een ander perceel.

Afstappen op buitenrit doe/deed ik ook vaker, als het mij net iets te gevaarlijk word stap ik af, geloof het of niet, maar mijn paard blijft als ik ernaast sta perfect bij mij en wil als ik erop blijf nog wel eens de benen pakken :+
Zo heb ik ook eens gehad dat ik met iemand samen ging rijden, zij bleef in een boom hangen (ja echt! _O- ) en paard ervandoor ging, ik zag het gebeuren en ben meteen eraf gesprongen en m’n het hoofd van m’n paard naar mij toegetrokken, daardoor bleef mijn paard netjes staan en ging ik gelukkig niet in volle galop mee over het asfalt := eindje verder toen het paard uit het zicht was ben ik gewoon weer opgestapt en terug naar stal gereden. Er was gelukkig een meneer in een auto die het zag gebeuren en dus met die meid achter de pony aan is gereden en die hebben ze verderop in het dorp kunnen vangen :=

Karin, mooi hoofdstel, zit netjes zo te zien. Ik heb zelf een Rambo multibridle en is even wennen in het begin hoe het zit! :D

Verder niet veel te melden, alleen dat m’n paard de zwarte pony echt niet kan uitstaan := echt hel nu ze op de paddock staan!

Is niks mis met afstappen hoor. Veiligheid boven alles!

Mijn jonge paard heeft van die freeze momenten. Te spannend om door te kunnen gaan. Als t echt niet wil, stap ik af. Het is geen onwil.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:51

Zag een mooi plekje langskomen en verhalen over oude huizen... zo herkenbaar, geen cv enkel gaskachels, geen isolatie, kozijen waarbij t niet uitmaakt of t raam open of dicht is het waait toch wel in huis.

Gelukkig hier inmiddels al veel af of iig leefbaar al vrees ik dat de komende jaren er nog genoeg projecten langs komen.

Vandaag fruitbomen in enkele weilanden plaatsen, dan hebben ze ook schaduw bij een volgende hittegolf, dat was afgelopen jaren wel een dingetje.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:54

Is denk ik ook per paard verschillend, maar als ik ernaast sta ziet m’n paard mij als leider, als ik erop zit is hij toch best een mietje :+
Buiten dat is hij veel gewend, goed verkeersmak en schrikt niet snel, maar als het even te spannend wordt stap ik toch echt liever af. Ik zie mijzelf altijd met paard en al over de weg vliegen en dat heb ik liever niet :+

Nimmy, wat fijn dat je bomen hebt geplaatst! Wij hebben esdoorns naast de wei (de niet giftige) en ik ben er echt heel blij mee, altijd schaduw in de zomer!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:54

Inderdaad heel verschillend, ik zit er over het algemeen echt liever op, ook als ze vertrekken haha :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:56

Jinte schreef:
boemel schreef:

Moet te doen zijn! Hier staan ze zelfs nu nog 4 a 5 uurtjes per dag op de wei. Ze rennen vooral op de track, op de wei amper.
Leuk huis wel! En qua ruimte zou dat zeker moeten lukken. Goed afwisselen in de weides

Een track is wel mooi.
We gaan het eerst maar eens met wei proberen.

Beide paarden staan nu hele jaar door op gras en doen het daar prima op.

Mocht t echt altijd te kapot gelopen zijn, dan kan een track wellicht voor de toekomst een oplossing zijn.

Binnenkort eerst aan de slag met de vergunning van de bak. Zou volgens de gemeente geen issue mogen zijn.

En dan op zoek naar bedrijf dat goed is in bakbodems.
Nu in pension een binnenbak en slechte buitenbak.
Lijkt me heerlijk meer buiten te kunnen rijden en af en toe ook een opgave. :D

Rijvereniging zit op 800m van huis via de boslaan, dus denk dat ik me daar maar eens ga aanmelden.
Laatst bijgewerkt door boemel op 13-11-20 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:56

Ze staan er nog niet, eind van de dag hopelijk wel.

Bomen om de wei (voornamelijk eiken) geven geen schaduw op het heetst van de dag dus straks een deel van de wei hittegolf proof en de rest minder, maar dat gaat dan wel goedkomen denk ik

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:58

Nimmy schreef:
Zag een mooi plekje langskomen en verhalen over oude huizen... zo herkenbaar, geen cv enkel gaskachels, geen isolatie, kozijen waarbij t niet uitmaakt of t raam open of dicht is het waait toch wel in huis.

Gelukkig hier inmiddels al veel af of iig leefbaar al vrees ik dat de komende jaren er nog genoeg projecten langs komen.

Vandaag fruitbomen in enkele weilanden plaatsen, dan hebben ze ook schaduw bij een volgende hittegolf, dat was afgelopen jaren wel een dingetje.

Oei, dat klinkt heel luchtig :D .
Valt bij ons nog mee. Muren 3 dubbel dik, al beton op de eerste verdieping, deels plafondisolatie en dubbelglas.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:01

boemel schreef:
Nimmy schreef:

Oei, dat klinkt heel luchtig :D .
Valt bij ons nog mee. Muren 3 dubbel dik, al beton op de eerste verdieping, deels plafondisolatie en dubbelglas.

Hier beneden een paar ramen dubbel glas (wel vam 30 jr terug) en de rest enkel. Het verschil was gewoon gelijk merkbaar na isoleren, warmte was vast te houden in huis ipv voor de vogels

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:04

Welkom Boemel. je hebt al meer grond dan ik heb! Succes met de klussen, ziet er zo al mooi uit en evt meer grond bijkopen of pachten zou mooi zijn

Klussen, hou op schei uit, terwijl ik dit typ is mijn man aan het schelden dat de boormachine hapert en hij is net bezig om lateien boven de opening te maken nu het kozijn en de deur eruit gaat ( wordt inloopdouche) Blij als dit weer klaar is en ik over 2 maanden een nieuwe badkamer heb ipv een schimmelhok met 50 jaar oude tegels met amper voegen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:30

Ik zie een patroon met paarden aan huis en klushuizen :D

Hier ook een huis waar weinig in orde was, benedenverdieping was prima, maar bovenverdieping hebben ze er tijdens de renovatie het bijltje bij neer gegooid en gaan scheiden. Dat was dus kale pannen en kale bakstenen, verder niets. Sowieso heel veel achterstallig onderhoud overal en rommel! Ongelofelijk wat mensen op 20 jaar kunnen verzamelen en hun tuin in gooien :P

Hou er hier op bokt ook een topic van bij, altijd fijn ook om terug te kunnen kijken van waar je kwam: [HTT] Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:48

Ja, hier ook een klus huis gehad...

En de komende week kan mijn vader zijn lol op, we gaan geulen graven voor de heg rondom het voedselbos en voor het irrigatie systeem. Het is nog niet zo makkelijk, zo'n mini graver, maar wel leuk *\o/*
Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:52

Solleke_Noah schreef:

Hier ook een huis waar weinig in orde was, benedenverdieping was prima, maar bovenverdieping hebben ze er tijdens de renovatie het bijltje bij neer gegooid en gaan scheiden. Dat was dus kale pannen en kale bakstenen, verder niets. Sowieso heel veel achterstallig onderhoud overal en rommel! Ongelofelijk wat mensen op 20 jaar kunnen verzamelen en hun tuin in gooien :P

Hou er hier op bokt ook een topic van bij, altijd fijn ook om terug te kunnen kijken van waar je kwam: [HTT] Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Ik "link" je nu pas!
Vind jouw topic heel leuk en inspirerend!

Wil het bij ons ook een beetje zo aanpakken. Zoveel mogelijk plantjes en beestjes een plekje bieden door het slim in te richten en aan te planten.

Als gevolg daarvan verklaart de loonwerker me voor gek met mijn onkruidweidemengsel (smalle weegbree, fenegriek, kamille en nog wat mee door gezaaid), wil hij herhaaldelijk mijn weidekant komen klepelen (strookje vol distel/st janskruid/brandnetel etc, buiten bereik van de paarden maar vol schuilende beestjes die even p pauzeren bij oversteken van de vlaktes :p

@robijntjah dat zijn veel panelen ja. Wij hebben er 14 gelegd en zwaar overcapaciteit waarschijnlijk :')

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:55

Solleke_Noah schreef:

dat is omdat een af huis met grond slecht te betalen is volgens mij :')

over rommel verzamelen gesproken, ik heb nog een foto van hoe het ongeveer was toen wij het kochten. Volgens de buren stonden al die golfplaten hutjes die je achter het huis ziet vol met rotzooi, voordat het in de verkoop ging zijn er geen grapje, 16 zeecontainers met rommel afgevoerd! De sloppenwijk hebben wij zelf gesloopt en afgevoerd, en is volgens mij een van de redenen geweest dat het betaalbaar was voor ons.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:56

Solleke_Noah schreef:

Ha ha, dat houdt t nog enigzins betaalbaar om een huis met grond te kopen.

Maar, ik zie al dat jullie een best project hadden. Wat erg hoe het achtergelaten is!

We hebben ons huidig huis beter verkocht dan verwacht. Dat houdt in dat we meer klusbudget hebben. :D

Prio 1 is boven kunnen wonen.
Prio 2 is dat de paarden kunnen komen
Prio 3 is beneden kunnen wonen.
Prio 4 is in de schuur een gastenverblijf maken voor verhuur.

Eigenlijk willen we een jaar flink doorknallen.
Zeg maar, het verbouwingsbudget er doorheen jagen :D .

Paarden aan huis = minder kosten.
Gastenverblijf = inkomsten
Overwaarde van woning = korting op hypotheek.

Zo, kunnen we straks redelijk goedkoop wonen.

Grootste kostenpost voor nu zijn het huis energie zuinig maken, zorgen voor verwarming en nieuwe daken op de schuur.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:59

Jade schreef:
Solleke_Noah schreef:

dat is omdat een af huis met grond slecht te betalen is volgens mij :')

over rommel verzamelen gesproken, ik heb nog een foto van hoe het ongeveer was toen wij het kochten. Volgens de buren stonden al die golfplaten hutjes die je achter het huis ziet vol met rotzooi, voordat het in de verkoop ging zijn er geen grapje, 16 zeecontainers met rommel afgevoerd! De sloppenwijk hebben wij zelf gesloopt en afgevoerd, en is volgens mij een van de redenen geweest dat het betaalbaar was voor ons.

[ [url=m/6WMpJO.png]Afbeelding[/url] ]

Oei wat erg! Daar kan je druk mee zijn!
Het huis dat we gekocht hebben staat al leeg. De erfgenamen zorgen er heel goed voor. Ze houden de tuin bij, branden de gaskachels, luchten het huis. En alles is keurig opgeruimd.
Dat is wel een fijn gevoel.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:02

Leuke projecten komen er bij! Proficiat met de aankoop Boemel!
Die sleuven graven, heb je zelf zo'n machine ervoor gekocht? Of heb je deze gehuurd, Prairy?
Robijntjah, show ook foto's als je dak af is hé. Wij zouden normaalgezien nu ook een nieuw dak gehad hebben, ongeveer dit moment, maar corona... Het gaat voor januari zijn nu. Ik kijk er wel naar uit maar het doet inderdaad wel een beetje au in de portefeuille.
Ik stap overigens ook af als het erop even niet gaat. Niets mis mee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:07

@Akshay: thanks! superleuk dat jullie het ook met oog op de natuur gaan inrichten. Ben tzt benieuwd naar foto's :)

En heel herkenbaar, mijn loonwerker kijkt ook altijd hoofdschuddend naar mijn faunastrookjes en probeert elke keer van "zal ik niet eens een keertje komen bemesten?" :P verder komen we goed overeen haha.

@Jade: ai bij jullie was de rommel ook al op luchtfoto te zien. Hier dus ook, vreselijk he :') 16 containers is wel enorm veel :wow: wij hebben er uiteindelijk vijf afgevoerd en dat was al gigantisch.

@boemel: super handig een klusbudget! Hier was het geld na aankoop wel een beetje op dus doen we alles rustig aan. Zo is er nog steeds geen verwarming op de bovenverdieping en het eerste jaar ook geen verlichting, liepen we daar 's avonds met een zaklampje :+