Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:20

Fanatieke dochter Anke, leuk!
Ik zou graag op termijn (zeg eind dit jaar) ook een kinderpony erbij willen. Cheetah heeft met zijn ppid gewoon niet het eeuwige leven meer

Libera kort gras is gevaarlijker? Ik zit ook erg met mijn grasplan. Volgens de fructaan app is het gehalte hier nog erg laag, maar ja, hoe betrouwbaar is dat ding? :/

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:37

Ik heb een erg gevoelig paard (ir/hb) en heb over gras altijd zoveel verschillende theorieën gelezen. Kort gras zou gestressd zijn omdat het graag wil groeien en daardoor meer suikers op slaan (correct me if i’m wrong), maar hoe langer het gras, hoe meer een paard ervan kan eten maar het bevat wel weer minder calorieën en suikers.
Voor mijn paard werkte beide niet, die bleef er gassig op en had veel meer last van de eczeem. Dus die staat helemaal niet meer in gras.
Die gaat het allerbeste op alleen hooi.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:37

MM, precies dat ja. En nu geen personeel meer.

Anke, leuke combi.

kvulden, zitten er al bloemetjes in of niet? Als je paarden niet gevoelig zijn zou ik ze er gewoon opgooien. Wel dmv strookbegrazing maar snel doorgeven. Als het gras te kort wordt schiet het in de stress en krijg je weer meer fructaan. Dan kun je gaandeweg vakken gaan maken en uiteindelijk delen wisselen.
- Wat Jotoma zegt inderdaad.

Maartje, ik geloof die app wel. Shet was vorig jaar bevangen en opbouwen met de app gedaan en dat is goed gegaan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:03

Ik ga ze er gewoon voorzichtig op zetten dit weekeind. Hoop dat manlief de tractor nog gemaakt krijgt voor het weekeind (technisch probleempje...) maar dan gaan we er nog even een paar keer overheen, dan heb ik een groter zand stuk. We rijden het door de nattigheid snel kapot hier dus dat is dan weer een voordeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:15

Ik vind het ook spannend. Mijn hb-er gaat komend weekend met graasmasker mee met de andere twee. Ik denk dat ik ze er een uurtje ofzo opzet. Gras is hier nog niet echt lang, dus zal zeker wel hoog in fructaan zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:54

Fructaan is toch afhankelijk van kou/natheid icm zonneschijn? Dus een koude, vochtige nacht en veel zon maakt hoog frunctaangehalte toch?
Bewolkte dagen zijn geloof ik de beste dagen.

Poeh, gelijk een uur? Als ik die van mij perse op gras wilde kon ik opbouwen met 5 min per dag tot max een half uur.
Maar na 1 jaar en drie maanden hoefbevangenheid is het hier jammer maar helaas.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:57

Libera schreef:
Kvulden, ligt een beetje aan hoe gevoelig je paarden zijn. Maar lang gras kan minder kwaad als kort gras, vooral als het al lang en uitgebloeid is, zit er veel minder suiker in.

Zo heb ik hem ook altijd geleerd. Nadeel is wel dat ze over het algemeen het langere gras minder graag eten, tenminste dat is mijn ervaring.

Mijn vorige shet was chronisch HB met een ernstige hoefbeenkanteling.
Uiteindelijk heb ik die wel zo opgeknapt gekregen dat hij zelfs nog 2uurtjes per dag met graasmasker op de wei kon. Al was dat wel de max. Maar goed 2 uurtjes was nog altijd beter dan niks :(:)

Mijn huidige shet is 1x licht bevangen geweest, we zijn daar ook extra voorzichtig mee.
Die staat in de zomer ongeveer 9uur per dag op de wei met Greenguard masker, verder op zand met hooi (mijn d-pony overigens ook).

Persoonlijk vindt ik nu het lastigste seizoen, het gras is eigenlijk nog te kort om al een graasmasker op te doen, maar het bevat wel veel fructaan dus het is nu wel het gevaarlijkst voor haar.
Altijd weer wikken en wegen wanneer we dan toch het masker opdoen.

Helaas is niet op de wei geen optie, madame sjouwt gewoon door/onder alle draadjes heen om toch op de wei te komen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:13

Er was hier toch iemand die weide benodigdheden zoals lint en isolatoren besteld had in Duitsland?
Mag ik vragen welke site dat was?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:15

Staat me iets van bij dat een aantal het via de Duitse ebay besteld hadden.

Lastig met dat gras zeg. Wat dat betreft is het hier echt wel ideaal. Gewoon 24/7 op de wei en gras wat gewoon veel geschikter is voor de paarden dan dat op de meeste Nederlandse weides.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:40

Karin, ik heb een hele zwik bij weidezaun.de besteld. Laatste bestelling werd ik naar Agrishop doorverwezen maar heb ik na wat gedoe voor de weidezaun prijzen kunnen bestellen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:51

*\o/* ik heb ze ook op de wei.
Weliswaar een klein stukkie met weinig gras maar ze staan. En ze waren heul blij.
Bokken rennen en tig keer rollen.

Bijna de nieuwe omheining klaar van mn rijbak.
Echt heel mooi al zeg ik het zelf
Heb alleen overal uitslag van die creosoot :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:58

Gefeliciteerd, ClaudiaHS

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:00

Gefeliciteerd Y)(^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:00

Jotoma schreef:
Fructaan is toch afhankelijk van kou/natheid icm zonneschijn? Dus een koude, vochtige nacht en veel zon maakt hoog frunctaangehalte toch?

Poeh, gelijk een uur? Als ik die van mij perse op gras wilde kon ik opbouwen met 5 min per dag tot max een half uur.

Ik heb geleerd dat fructaan ook afhankelijk is van bemesting, kou, water, licht.

Gras maakt gebruik van fotosynthese(Planten vangen de voor fotosynthese benodigde lichtenergie op met chlorofyl. Deze stof zit in de plant in zogenoemde chloroplasten (ook wel bladgroenkorrels genoemd). Chlorofyl geeft bladeren hun groene kleur. ), de lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose. Bij veel zon heeft de plant (gras) dus de mogelijkheid om veel glucose (fructaan) te produceren. Dus het klopt dat je beter bij bewolkt weer kan beweiden. Maar als er voldoende mest, warmte en water aanwezig is dan zal de plant het fructaan snel verbruiken om te groeien.

De reden dat ik een uur opbouw, is dat ik niet geloof dat 5 min op het gras ook maar iets uithaalt. Daarbij heeft mijn hb pony één doel en dat, is gezelschapspony te zijn voor mijn oudje. Als hij niet meer op het gras (met grasmasker)kan, dan houdt het leven voor hem op....... Het klinkt heel hard, maar ik ga het dier niet voor de rest van zijn leven in zijn eentje in de paddock zetten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:18

Libera schreef:
Kvulden, ligt een beetje aan hoe gevoelig je paarden zijn. Maar lang gras kan minder kwaad als kort gras, vooral als het al lang en uitgebloeid is, zit er veel minder suiker in.

Tja dat weet ik dus niet. Ik heb ze zelf nooit op echt een wei gehad. Af en toe het gazon.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:23

Het staat niet in bloei.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:27

:wave:

Kom ik weer even binnenvallen. Ik sta nog in de openingspost als redelijk frequente poster uit het vorige topic (en de topics daarvoor) maar heb in dit topic nog maar 3 posts geplaatst (jaja, dat heb ik gecheckt :') ).

Ik heb nog steeds mijn 2 shetlanders op de weide staan en sinds september staat het merrieveulen van mijn (huidige, niet de vorige met alle miserie voor wie het zich nog kan herinneren) lesgeefster bij ons in de "opfok". Na het afspenen is ze naar ons gekomen en eind deze maand gaat ze naar haar eigen weide nu haar moeder weer naar stal komt om opnieuw te bevallen.

Dit is ons zo goed bevallen en mijn eigen rijpaard doet het nog steeds goed op pension dat we zelf dit weekend naar een hengstveulen zijn gaan kijken en deze ook gaan kopen om zelf op te fokken tot hopelijk een (laat ons ditmaal hopen op eens een gezond paard) toekomstig sportpaard voor mezelf.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:37

Volgens mijn man is goed bemest lang gras inderdaad het minst fructaan houdend. Voor mij makkelijk praten want ik heb geen gevoelige beestjes.
Inmiddels staat er al best veel gras. Dat betekent ook dat ik de grote hectares weer moet inleveren tot de winter want die moeten straks natuurlijk worden ingekuild. Nog maar even een draadje zetten tussen merrie en veulen en mijn ouwe ruin en dan volgende week eens kijken of het een drietal kan vormen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:40

[***] schreef:
Jotoma schreef:

Ik heb geleerd dat fructaan ook afhankelijk is van bemesting, kou, water, licht.

Gras maakt gebruik van fotosynthese(Planten vangen de voor fotosynthese benodigde lichtenergie op met chlorofyl. Deze stof zit in de plant in zogenoemde chloroplasten (ook wel bladgroenkorrels genoemd). Chlorofyl geeft bladeren hun groene kleur. ), de lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose. Bij veel zon heeft de plant (gras) dus de mogelijkheid om veel glucose (fructaan) te produceren. Dus het klopt dat je beter bij bewolkt weer kan beweiden. Maar als er voldoende mest, warmte en water aanwezig is dan zal de plant het fructaan snel verbruiken om te groeien.

De reden dat ik een uur opbouw, is dat ik niet geloof dat 5 min op het gras ook maar iets uithaalt. Daarbij heeft mijn hb pony één doel en dat, is gezelschapspony te zijn voor mijn oudje. Als hij niet meer op het gras (met grasmasker)kan, dan houdt het leven voor hem op....... Het klinkt heel hard, maar ik ga het dier niet voor de rest van zijn leven in zijn eentje in de paddock zetten.

Ik snap het wel hoor. Als mijn paard aan huis komt dan komt er een maatje bij die juisr alleen maar op zand komt.
Het is de reden dat ik nu op 20 min rijden sta, wel zand, hooi én vriendjes. En gelukkig is sinds dit weekend de bijter uit de groep weg en is mijn paard weer veilig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:05

Mocht je mettertijd een pony nodig hebben???? Je mag de mijne zo hebben..... :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:25

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:42

Ik heb heel iets meer betaald voor diameter 10 en lengte 200 gecreosoteerd.
Is dit wel incl btw?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:52

Zo te zien inclusief :oo

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:55

Dat is 5.35 per paal... ik betaal hier $9.95 per paal (4×4 inches en 8ft lang)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:25

Ik ben bezig met een houthandel voor Robinia palen 100% FSC L=2 m. 8-10 cm doorsnede € 5,32 p.st.

Ik wil perse Robinia FSC ivm milieu belasting. Dit is de goedkoopste die ik heb kunnen vinden. Vraagt voor regels 2500x20x100 mm €4,88 p.st. ook robinia FSC.

Wel grotere aantallen, 500 palen, 120 regels