Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Libera schreef:Kvulden, ligt een beetje aan hoe gevoelig je paarden zijn. Maar lang gras kan minder kwaad als kort gras, vooral als het al lang en uitgebloeid is, zit er veel minder suiker in.
Jotoma schreef:Fructaan is toch afhankelijk van kou/natheid icm zonneschijn? Dus een koude, vochtige nacht en veel zon maakt hoog frunctaangehalte toch?
Bewolkte dagen zijn geloof ik de beste dagen.
Poeh, gelijk een uur? Als ik die van mij perse op gras wilde kon ik opbouwen met 5 min per dag tot max een half uur.
Maar na 1 jaar en drie maanden hoefbevangenheid is het hier jammer maar helaas.
[***] schreef:Jotoma schreef:Fructaan is toch afhankelijk van kou/natheid icm zonneschijn? Dus een koude, vochtige nacht en veel zon maakt hoog frunctaangehalte toch?
Bewolkte dagen zijn geloof ik de beste dagen.
Poeh, gelijk een uur? Als ik die van mij perse op gras wilde kon ik opbouwen met 5 min per dag tot max een half uur.
Maar na 1 jaar en drie maanden hoefbevangenheid is het hier jammer maar helaas.
Ik heb geleerd dat fructaan ook afhankelijk is van bemesting, kou, water, licht.
Gras maakt gebruik van fotosynthese(Planten vangen de voor fotosynthese benodigde lichtenergie op met chlorofyl. Deze stof zit in de plant in zogenoemde chloroplasten (ook wel bladgroenkorrels genoemd). Chlorofyl geeft bladeren hun groene kleur. ), de lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose. Bij veel zon heeft de plant (gras) dus de mogelijkheid om veel glucose (fructaan) te produceren. Dus het klopt dat je beter bij bewolkt weer kan beweiden. Maar als er voldoende mest, warmte en water aanwezig is dan zal de plant het fructaan snel verbruiken om te groeien.
De reden dat ik een uur opbouw, is dat ik niet geloof dat 5 min op het gras ook maar iets uithaalt. Daarbij heeft mijn hb pony één doel en dat, is gezelschapspony te zijn voor mijn oudje. Als hij niet meer op het gras (met grasmasker)kan, dan houdt het leven voor hem op....... Het klinkt heel hard, maar ik ga het dier niet voor de rest van zijn leven in zijn eentje in de paddock zetten.