Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:13

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:15

Oh heet dat een takeling :o?

Ik vind het een lus :+

Je moet idd een password invoeren tinky

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:16

Afwisseling heb ik genoeg... Gisteren naar het strand, vandaag WE
Afbeelding

Afbeelding

Neemt niet weg dat ik het nog weleens wil gaan leren.
As vrijdag weer les in gangen rijden.... Tjoh... Wanneer eigenlijk.

Vanmiddag mijn stal leeggetrokken... Ik was twee uur zoet... Ff nergens meer zin in. Was immers ook al om 9:00 op pad voor die cursus.

Ze was zo braaf alles kunnen doen, bruggetje, met lange stok rijden, in een bochtje achteruit... Bellen, roundpen, om tonnen en pylonnen rijden. Poortjes ging nog niet zelfstandig, maar dat wordt ook eigenlijk pas in de hogere klassen gereden.

Overigens leuke foto's voorbij zien komen.... Luierende paarden, kippen, paarden in actie... Ik hou der van.
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 20-03-16 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:17

Ik heb de instelling veranderd...lukt het nu?

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:19

Wat enorm leuk Monmaster! Ik wil ook WE gaan doen maar zal eerst mijn paarden fatsoenlijk in moeten rijden :+

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:19

Wat moet ik zien, sorry... Niet meegekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:20

Nope, Brenda , nu zegt het dat je het verplaatst hebt

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:21

Die van mij is gewoon heel cool, daardoor lukt een hoop. Zij is nog maar 6 en voor IJslander begrippen nog een baby. Ze leren er een hoop van hoor die paarden..

Tis in feite voor elk niveau... Je mag een hoop zelf rommelen... Daarna een heus wedstrijdparcour.

Dat was het moment dat ik afhaakte... We waren toen al twee uur bezig... Te lang voor mijn meisje... Ik dacht nu heeft ze alles braaf gedaan, straks gaat ze dwars doen.... Heb je alles verloren...
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 20-03-16 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:30

_O- nog hetzelfde als de vorige keer...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:32

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:34

Helaas..nog nix

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:38

*\%/* Gelukt!! En super handy om te zien hoe simpel het eigenlijk is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:39

*\%/* *\%/* *\%/* Hehe...ja het is eenvoudiger dan het album plaatsen :+ :D :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:53

Tof, Monmaster! WE staat ook nog op mijn lijstje. Hopelijk gaat een kennis van mij dat nog organiseren bij haar op stal. Ze heeft daar van de zomer ook een TREC clinic. Ga ik ook wel heen als dat uit komt in de agenda.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:54

He Spatter, je staat als tip in de openingspagina *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:59

Wat leuk Monmaster!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:05

karev schreef:
Wat is het verschil tussen lange lijnen en lange teugel en en longeren met dubbele longeer lijn?

Ik heb het wel eens geprobeerd dubbele longe maar karev gaat daar vól in hangen. Met de kin op de borst ala roll kür dan...is niet leuk.

Dubbele lange lijnen doe ik zoals Voest t me heeft geleerd. Dat bouw ik dus ook in kleine stapjes op. Daar gebruik ik zware lijnen voor, volgens mij 6,5 m de stuk.( 2 keer dus). Het gewicht van de lijnen is fijn om niet teveel te kunnen rommelen in de mond.

Lange teugel is bij mij 1 lange, lichte teugel van 6,5 m. Hierbij loop ik schuin achter het paard. Bij de dubbele lijnen loop ik ook in centrumpositie, waardoor je ook laterale buiging kunt vragen.

Longeren kan ik niet en doe ik niet :)

Palousa, wat een gaaf hek heb jij!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:25

Ja ok maar wat doe je dan anders qua oefeningen bij lange lijnen lange teugel en en longeren met dubbele lijn.

Goed longeren is op de volte dat snap ik..maar lange lijn is er verder achter en lange teugel er naast/dicht achter?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:26

Met dubbele lijnen werk je afwisselend op een volte en erachter in menpositie.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:37

Ik vond het ook erg leuk, en als je de mogelijkheid hebt.... Zeker doen.
Als het weer eens in de buurt is, dan ga ik vast en zeker heen.

Overigens mijn paardjes eten nu ook hooi met lange tanden... Kwaliteit?
Ik weet het niet niet.... Het hooi lijkt in orde... Mij. Gewone hooi wat ik nu nat maak, eten ze nog wel...

Morgen ga ik een ander adresje voor mij hooi bezoeken. Eerst maar eens baal bekijken... Degene waar ik het nu van heb heeft mij teveel niet goede balen er tussen zitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:58

Palousa dat ziet er goed uit. Ik weet niet wat pektouw is, maar daar kom ik nog wel achter. Jij hebt 12 meter. Ik las op Google 18 meter. Dat is nogal een verschil.

Vanaf welke leeftijd kun je eigenlijk een beetje met je paard gaan logeren? Ik Doe het met Marinka wel. Ook jongeren met een sprongetje. Ik Ben zelf geen super Springer. En zij vind het wel leuk. Dus dat gaat best leuk.

Als het weer even zo aan blijft komen ze hopelijk binnenkort mijn bak egaliseren. Zou echt super zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:05

18 meter is meer dubbel longe maat, daar is deze idd wat kort voor ;)
Maar deze lijn heb ik daar ook niet voor gemaakt, deze is puur voor het stuur en rem aanleren voor het trekpaard.

Wat simpel dressuren aan de hand kan er ook wel mee.

De reden dat deze 12 is, is ook meer dat dit stuk al afgesneden was en dus met korting :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:23

Ik lange lijn volgens Voest; 2 losse lijnen (dikker touw, dus geen longeerlijn) van 6,5 meter. Voordeel van deze lijnen vind ik dat ze eigen gewicht hebben en dus niet wapperen in de wind. Ook heb ik liever losse lijnen dan uit 1 stuk i.v.m. veiligheid; ik kan er niet in blijven hangen, mijn paard ook niet en een hindernisbalk oid ook niet. Bij lange lijnen sta ik in het midden (centrumpositie) en erachter (menpositie); de afstand erachter kun je variëren op basis van niveau van paard en lange lijner.

Lange teugelen is voor mij een stapje verder dan lange lijnen. Je kunt niet meer even naar de centrumpositie en in de menpositie loop je er dicht bij (schuin achter / naast). Voor lange teugelen moeten ze wat mij betreft goed op eigen benen kunnen lopen, zonder dat de longeersingel nog als ondersteuning hoeft te worden gebruikt. Mijn ruin stofzuigt nogal graag, dus lange teugelen is dan niet handig, hij kan mij dan veel te makkelijk in de teugel gaan staan.

@[***] die stallen zien er goed gelukt uit zo, met die lijnolie :j

Wij hebben vandaag "generale repetitie" gedaan; volgende week willen we de Paasrit in Ermelo meerijden. We hadden eigenlijk nog niet geoefend met spullen en paarden mee in de trailer / auto en dan ergens anders uitladen, rijden, inladen en weer naar huis. Ergens anders naar toe om te wandelen kennen ze wel, maar met rijden / mennen erbij nog niet. Dus dan hebben we vandaag gedaan. Pony's geladen, 6 km :+ met de trailer naar een P in het bos gereden en vanuit daar een rondje van 17 km. Generale geslaagd, rondje was aardig maar de route kon beter. Dat stukje bos waren we nog nooit geweest, dus altijd maar weer een verrassing wat je tegenkomt. Enkellange sulky Shet en rijpaard Quarter ging prima, maar een vierspan had toch echt een probleem gehad.