Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:41

En hier is het hartstikke mistig!
Veel plezier *\o/*

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:43

Fijn dat ze de nacht goed doorgekomen is!

Ik ga zo de paddock uitmesten, het is inderdaad lekker weer!
De Fjorden staan weer in de weide naast die van Nick en Bliksem. Die staan daar in de winter. Zijn van een boertje een paar kilometer verderop. En Nick en Bliksem hebben vanmorgen uitgebreid staan neuzen aan de draad. Volgens mij zijn het merrie's.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:44

Gezellig!

Een goede buur is beter dan een verre fjord /3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:03

Ik heb een fjord met rare benen. Wat is dit nou?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zag ik vanmorgen ineens. Het is niet warm en kan niet met zekerheid zeggen of ze nou ergens kast van heeft. Maandag de DA maar eens bellen. Ik ben bekend met CPL. Ook in dat topic de foto's al geplaatst. Maar CPL bij een fjord? Zou de eerste zijn waar ik van hoor....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:11

Heeft ze dit altijd of alleen vanochtend?

Ziet er wel vreemd uit idd. Zou zo snel niet kunnen zeggen wat het is, maar het lijkt net of ze raar heeft gelegen vannacht, maar dat de rimpels niet wegtrekken :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:13

Het viel me vanmorgn op bij het bekappen. Kan niet zeggen of ze dat al eerder had. Niet dat ik weet, in ieder geval. Ze heeft maandag wel haar griepprik gehad en ontworming (pramox). Het ziet eruit als vochtophoping. Vorige week had ik 28 km met haar gedaan en toen dacht ik even dat haar benen wat dikker waren. Maar dat was snel weer weg. Dus ik weet t ook niet zo goed.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:17

Voel je ook verdikkingen in/onder de huid of is het misschien toch alleen de vacht die raar verkreukeld is?

Beetje natmaken met lauw water en een borstel erover, kijken of dat scheelt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:26

als er veel vocht in de benen of op een bepaalde plek zit voel je dat vaak wel omdat er dan meer spanning op het huidje staat. Ook zal het dan zakken (dat doet vocht nou eenmaal ;) ) richting het pijpbeen. Je zult dan dus verschil zien tussen vanochtend en vanmiddag bijvoorbeeld.

Bij een ontsteking is het weer iets anders, dat kan wel omhoog oplopen door de afweer van het lichaam.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:27

En als het echt vochtophopingen lijken is misschien een detox kuurtje een optie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:37

Detox heb ik staan ja. Het voelt niet ribbelig. Maar meer op haar lichaam staat haar vacht vreemd. Als if er gaatjes inzitten. Ik dacht al aan luis, maar kan niks ontdekken. Gedoe allemaal...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:42

:(:) fabster.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:43

Luis geeft eerder korstjes etc idd, niet zo zeer rimpels of vocht.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:39

He, zit je niet mee.....
Lijkt idd op wat die tinker bij mij had.

Rondje gereden... 2 half uur weggeweest.... kwam onderweg een andere ruiter tegen.....ze ging mij direct commentaar leveren op mijn ijsco... te lateraal blablablabla .... Zo ik ga hier nu links.... doei! Had ik ff geen zin in....

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 29-10-16 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:41

Wat? Iemand anders die commentaar op jou heeft die jou tegenkomt, kent die jou dan? Wat is dat voor iets raars. En wat zei ze dan?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:46

De nieuwe buren! :P (En ja ze staan nu in de slordige wei, moeten we nog mee aan de slag tzt ;) )
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 13:52

Geinig, een paard wat het liefste mest op de trailer. Meeste paarden krijgen zoveel stress van dat ding dat ze juist ervoor mesten _O- (Mijne niet overigens)

Fijn dat je dochter zo genoten heeft Fabster, en dan met eigen pony ook nog succes, dat is fijn!
Met de hond iets minder fijn, gelukkig doet ze het nog! Maar 13 is al een mooie leeftijd!

Rijvereniging hebben we hier niet in de directe omgeving. Kan wel iets verderop, maar binnenbak waar ik gebruik van mag maken is hier een straat achter. Springles volg ik op de manege en dressuur/western gewoon thuis/binnenbak/instructrice in de bak, dus waarom zou ik. Kost alleen maar geld dan.

Die tip van slinger verlichting ga ik onthouden. Thanks spatter! Zat gisteren nog te denken dat licht boven de wand waar mijn hooinetten hangen wel verdomd handig zou zijn. Is net om de hoek bij het baklicht, dus net donker helaas.

Volgens mij sta jij dan op een hele gezellige stalling Yontheke, knap om het gezellig te houden met zoveel :)

In hand trail _O- Jullie maken er wel wat moois van.
Spatter, gewoon doen! Al is het maar voor de ervaring :) Wel foto's laten maken he!

Gave combinatie heb jij zo Monmaster!

Rijden met handpaard doe ik ook. Met Kyra en Lola niet vaak omdat Lola de baas is en ik vaak tempo te hoog heb voor haar. Als Kyra opzij springt voor iets moet ik Lola ruimte geven om te reageren, daar wil ze nog wel eens andere ideeen over hebben dan. Maar als ik het doe gaat het wel aardig, aan de commando's ligt het niet, heb er alleen weinig lol in omdat ze dus niet goed bij elkaar passen. Als ik op Lola kon zitten en Kyra aan de hand zou al stuk gemakkelijker zijn. Nog een jaartje of 2 geduld :P Mogen ze dan allebei mee op weekendje? :))

Chasey, wat een heerlijk topic! Op naar een nieuw begin. Hoe moeilijk het nu ook is, des te groter is straks het genieten als je stapje voor stapje bereikt wat je doel is.

Bij knie vast veel trainen met achteruit, balkjes etc en binnendoor bekappen, soms teen inkorten is mij verteld.

Benen van Fjordendame, geen idee. Eerste van mij door schoot was ook CPL, maar ik ken dat ook alleen van sokkenpaarden eigenlijk. Iets veranderd in voer oid? Beweging zou ik juist niet van denken dat het dikker wordt op deze wijze.

Een vreemde commentaar op jou zegt meer over diegene dan over jou. Tenzij je een zwaar kreupel mager bebloed paard mee had, maar daar geloof ik niks van!

Heb wel even flink moeten grinniken, hihi.
Met meer paard wbt de ijslanders ging het vooral om de buikomtrek mbt been aanleggen en de lengte van de hals voor mij, dat ze power hebben is mij wel bekend. Heb er een jaar lang 3 keer per week mee samen gereden met een Tinker die niet alleen naar buiten kon.
Vanwege dat gevoel van massa willen voelen, heb ik ook eens een Tinker verkocht, en een geweldige hengst laten staan. Het voelt gewoon voor mij stukje veiliger en steviger als een dier wat groter is. Ik zou banger zijn om een Shetlander dan op een Shire, dat ligt niet aan karakter :P . Kyra is net kantje boord voor mij met haar ranke bouw en 1.54m :o

Ik rij niet alleen Tinkers :D Ben momenteel bezig met het zadel-/ruitermak maken van een Gribaldi x Jazz, ook nog hengst. Vol uitdaging kan ik je zeggen :Y) Heb van dressuur weinig kaas gegeten, dus zodra hij stap, draf, galop, sturen, halthouden en door het verkeer kan, zit mijn werk erop en rijdt iemand anders van de stal daar hem door. Maar niemand daar durfde ermee van het erf, allemaal bakmiepjes.

Los daarvan kies ik juist de Tinkers die niet een koud-bloed karakter hebben. Kyra is in een groep braaf, maar in de bak hebben we zo onze issues, beter bekend als rodeo zodra ik alleen al denk aan galop. En alleen buiten schrikt ze nog van haar eigen scheet, de 3-jarige springgefokte van een rijmaatje moet mijn 7-jarige Tinker vaak voorgaan :+ . Plekken waar we al 1000x langs zijn gekomen waar opeens kabouters staan. Zo zijn we vlak na het boktweekendje samen de sloot van dichtbij wezen bekijken omdat ze opzij sprong voor een hokje in het bos wat al langer staat dan wij er komen. Een week geleden zijn we samen onderuit gegaan (waarbij zij over mij geen is gerold), omdat het gras op de dijk nat/glad was en ik niet wilde galopperen, en zij wel. Resultaat was een soort van hertensprongen en floep daar gingen we. Ja echt superbraaf en makkelijk zo'n Tinker... Je mag wel komen testen hoor 8-)
Lola daarentegen is wel heel erg onverschrokken, dat is echt grappig, want als ze iets niet kent wil ze er juist naar toe. Maar aan de andere kant is Lola enorm dominant en zelfverzekerd, en op alles wat ze niet vertrouwd, niet mee eens is, of anders wilt, is haar antwoord steigeren. En ze is razendsnel met haar benen als iets haar niet zint, zou haar nooit aan een vreemde mee durven geven daarom, en beleer ook zelf. Ondanks dat de discipline die ik wil met haar niet binnen mijn ervaring ligt. Maar ik weet zeker dat ik daar een enorme kluif aan ga krijgen voordat de regels duidelijk zijn. Pauline weet wel wat voor issues ik met haar heb gehad alleen al in de wei toen ze boos was omdat ze zichzelf door de modder had gerold en vies voelde. Ik moet ergens nog een filmpje hebben :')
Shienna daarentegen, dat is nou een echte Tinker. Die pak je uit de wei, als paardentaxi naar les te laat is besluit je onder het zadel heen te rijden. En ach, dwars door het dorp of woonwijk, en daarna ook nog springles. Shienna doet het wel. Daar zit echt geen kwaad of moeilijkheid in. Terwijl ze qua gangen functioneel de beste is. Ook het mooist getekend nog. En toch vind ik er geen ene zak aan. Veel teveel typisch-Tinker ;) Iemand zal daar wel uitdaging door vinden om haar wat meer uit haar schulp te krijgen.

Zo, en nu naar buiten. Snel even mesten. Kreeg net appje of mensen voor de tweede keer bij Shien mogen komen. Ik vind prima, maar moet nog mesten :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:54

Dat is wel apart, ja, Monmaster. Als je je paard nou aan het afbeulen ben, zou ik ook commentaar leveren. Maar anders...

Zó Caily! Even bijgelezen? :+ Flinke post! Ik heb ook geen standaard koudbloed. Zou ik best willen hoor. Maar op een 1 of andere manier kies ik die nooit. Mss hou ik onbewust ook van uitdaging. Alhoewel ik zelf vaak denk, dat makkelijk ook wel lekker is... :+

Morgen naar de Drunense Duinen. Eens kijken of het met die benen allemaal goed gaat.

Miep wou alweer spelen. Doen we nog maar even niet, maar wel een goed teken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:30

Ikja maakte aanstalten om te gaan Tolten..... haar vaste plekje...Dus ik zeg zo.... ik zeg zo van :" Ik denk dat ze wil gaan Tolten" Omdat ze in het hoge gras liep, was haar tolt natuurlijk niet zuiver..... dus zei ze: " nou ze moet nog veel leren, ze is erg lateraal".

Ik moest eerst maar ff aangaloperen en haar weer terugnemen.... niet dat het niet klopt.... maar daar was ik ff niet mee bezig..... Dus ik zei: hoge gras.... niet geconcentreerd aan het rijden, maar proberen haar bij te houden etc... kwam er weer een dingetje.....Doei doei... ik ga links...

Sommige snappen niet dat om een correcte tolt te rijden met een jonge IJslander...... je wel de optimale omstandigheden moet hebben..... bodem, tempo en een geconcentreerde ruiter....
Maar ik was gewoon zo verbaast.... ik zou mijn klepje ff dicht houden als ik iemand voor de eerste x ontmoette. Ik denk dan meer dat zon iemand graag zijn kennis deelt en ff vergeten of dat ook op prijs wordt gesteld.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:15

Net weer een "gezellig" paarden aan huis moment. Kom je thuis van een avondje weg, heeft er een bedacht om toch maar in de wei van de buren te gaan kijken.
De accu was al even leeg :+ maar meestal blijven ze er wel achter.
Ons trekpaard eet al een paar dagen door het draad heen bij de buren dus het draad is overal al uitgerekt, maar nu was het zo erg dat er een paal uit de grond was getrokken en op de grond lag. Schijnbaar is ze toen over of onder het draad door gelopen naar de andere kant. (Was ik al bang voor toen we wegreden)

Dus net eerst de pony gehaald, helemaal om gelopen omdat ze uiteraard niet terug durfde, en daarna de boel weer rechtgezet en gespannen.
En de accu was weer vol dus nu staat er weer stroom op }:)

Dan ben ik wel weer blij dat ze zo makkelijk is (maar soms een beetje lomp).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:33

Ik lees hier een enorm dikke bulten verhaal _O-

Maar fijn dat het goed is afgelopen :D

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:18

Ik ben al geruime tijd een meelezer, maar nu kan ik mijn eigen aan huis verbljfje ook tonen. In de zomer staan de paarden op het land met stallen en een paddock, dit is op een 500 meter van huis. Helaas is daar geen stromend water en geen licht dus ben ik blij dat ze in de koude maanden aan huis staan.
Als eerste 1 van de 2 schutstallen, deze zit aan de gewone stallen vast, en doet met nieuwjaar of noodweer ook dienst,als gewone stal.
Afbeelding

De stallen, hier staan ze zelden enkel in speciale gevallen.
Afbeelding

De anders schutstal, maar ze moeten nog veel hooi eten eer ze daar in kunnen. :+
We zijn aan het werken aan een andere oplossing zodat deze stal ook zsm in gebruik genomen kan worden.
Afbeelding

Naar het huis toe, met hond en slowfeeder.
Afbeelding

Klein weitje daar lopen shettemans en zijn geitenvriendjes. Op de eerste foto staat ook zijn stalletje. Helaas kan hij niet vaak meer bij de andere paarden ivm verschillende voedingsbehoeften.
Afbeelding

De hooiopslag en 1 van de 3 slowfeeders, in elke schutstal zit ook een slowfeeder.
Afbeelding

Afbeelding

Dan hebben we nog 2 stukjes weiland van ongeveer 20 bij 80 meter aan de overkant van de weg, daar gaan ze bij mooi weer zo vaak mogelijk naartoe. Ik ben me ervan bewust dat er eikenbomen staan, daarom komen ze ook pas laat in het jaar terug naar huis, we hebben eerst zoveel mogelijk eikels geruimd. Verder staan ze hier al jaren en eten ze nooit eikels. Mijn oudste dame is 26 lentes en is al 20 jaar in mijn bezit, net als de shet. Toen was het huis nog van mijn grootouders, daar is mijn paardenhobby dus begonnen, en nu is het ons eigen huisje. <3
Verder hebben ze continu hooi.
Op dit moment maken ze ongeveer 4pakjes per dag op :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 06:53

Pfff... ik zit weer eens met een heel meer vol aan dubbele gevoelens...

Ik krijg volgende week de sleutel van een nieuwe woning.
Voelt echt zo vreselijk, want ook al heb ik 100 redenen om het wel te doen en niet 1 om het niet te doen, voelt het als opnieuw afscheid gaan nemen van mijn meiden die er niet meer zijn, omdat ik de plek ga verlaten waar ik met ze heb geleefd.

Ik ga trouwens dichter bij de stal wonen waar de tijdelijke paarden nu staan en waar ik een heel misschien volgend paard had kunnen zetten, maar de verhuizing doet natuurlijk ook mijn spaarcentjes weer opslokken, dus of dat paard er nog gaat komen...

Ben je dan 45 jaar voor geworden en toch al meer meegemaakt dan iemand van 80, ik doe het wel, maar mijn hart zou het het liefste afketsen, om mijn verleden met mijn meiden en een eventuele toekomst met paarden niet op het spel te zetten.
Vind er niks aan iig...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 08:59

Lando, fijn voor je dat je dit hebt kunnen realiseren....
Ik zou alleen wel bang zijn dat ze al die blaadjes op gaan vreten.... dat wordt bladharken :r .....Tenminste die van mij doen dat onmiddellijk, maar raken daar ook van aan de dunne....vandaar dat ik alles zo goed mogelijk bladvrij houd.

Ojajoh: afscheid nemen doet altijd zeer... maar zie het ook als een nieuwe kans...anders wordt alles wat je doet zo zwaar....

Miep ? Gaat t al weer beter.....

Ik ga vandaag maar weer es wat ondernemen.... heb ik van de week in de bak geoefend met mijn handpaard.... ga ik het vandaag langs de weg proberen.... mijn man gaat mee op de fiets als back-up....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:16

Miep gaat weer als een speer. Moet haar echt tegen houden om toch even wat bij te komen een paar dagen. Dus die gaat t redden.

Hier eten ze de blaadjes meestal niet. Potentieel giftige blaadjes haal ik wel weg.

O jajoh, had al gereageerd in je eigen topic. Heel veel sterkte. Ik geliof ook in nieuwe kansen, maar mooie (speciale) plekken (in huis?) voor je herinneringen. Ik hou van tastbare herinneringen. Bij mij is dat de wc :D

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:26

Lekker plekje, Fabster :D
Ken meer mensen die daar een innige relatie mee hebben, maar dat is meestal toch niet positief -O-

En super dat Miep het weer goed doet, daar ben ik echt blij om *\o/*

Claudia, natuurlijk is het loeizwaar, maar wel een goede stap!
Je blijft nu in het verdriet van het gemis van de meiden hangen, juist omdat je alleen bent op die plek waar jullie altijd met elkaar gelukkig waren ;(
Op een andere locatie gaat dat meer loslaten dan toch iets lichter zijn, omdat je er dan niet zo direct mee geconfronteerd wordt zodra je maar naar buiten kijkt of komt :(:)
En natuurlijk verhuist een deel van het verdriet en het gemis ook mee, dat heeft nu eenmaal een onherstelbaar gat in je hart geslagen, maar je moet verder!
En dan is deze stap een goede.
Echt :*