Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:13

Ik zag een foto voorbij komen van hooi in een trekker band. Werkt dat goed? Heb je het hooi er zo los in?

Bedoelen jullie met die dubbele lijnen dat jullie 1 lijn hebben met aan beiden uit einden een klip?

Palousa heb jij dan zelf klips aan het touw gemaakt? En is de totale lengte dan 8 of 10 meter? De Decathlon zit hier vlakbij dus leek me een goede oplossing.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 20-03-16 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:18

Haha die kipjes :D Geniaal!

Mooie stallen zeg [***], heb ze meteen aan mijn vriend laten zien :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:22

Ik wil nog een band maar dan met zand erin. Heb een IBC geregeld die ik wil gaan gebruiken als slowfeeder.

Heb net mijn handen even goed open gehaald aan dat verdomde prikkeldraad, maar nu is het tenminste wel weg. Ook die domme stroomdraad die gewoon om de paaltjes geknoopt was weg, nieuwe isolatoren op een deel van de palen.

Nu zal ik wel een dag of 2 helemaal niet meer van de bank kunnen :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:25

Een band met zand erin??? Wat ga je daar dan mee doen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:26

kvulden schreef:
Een band met zand erin??? Wat ga je daar dan mee doen?

Als opstapje voor paarden en mezelf, beetje afwisseling in de paddock :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:26

Heb je wel eer van je werk Azmay, als het straks allemaal netjes is :)

kvulden: bak met zand kan je gebruiken als "podium", kunnen paarden met de voorvoeten of vier voeten tegelijk opstaan! Vinden ze vaak super leuk.

Gisteren naar Nederland afgezakt voor Ice Horse Eindhoven, was echt tof al dat ijslands vuur op de schaatsbaan!

[EV] Ice Horse Eindhoven: paarden op een schaatsbaan!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:35

Oh dat is ook een leuk idee? We hebben een keer een bergje zand in de paddock gehad en daar gingen ze ook direct op staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:59

kvulden schreef:
Bedoelen jullie met die dubbele lijnen dat jullie 1 lijn hebben met aan beiden uit einden een klip?
.

Nee, je hebt echt 2 lijnen. Net als teugels, alleen hele lange. Je kan ze daarmee op de cirkel zetten, maar ook erachter lopen (menpositie).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:16

Ik heb er wel één uit 1 stuk. Vind ik heel handig werken met draaien etc :j
Ik las trouwens de vraag waarom zo weinig mensen hier les in willen. De reden daarvoor is denk ik dezelfde als waarom zoveel mensen slecht longeren; daar willen ze geen tijd/geld aan besteden, dat moet je gewoon zonder les kunnen. En anders graag gratis hulp :j
Ik heb er wel les in gehad, tijdens het beleren van Walter en doe het nog regelmatig. Blijft leuk, Walter vindt het ook leuk om te doen. En zoveel meer mogelijkheden dan met een enkele lijn longeren.

Mijn ritje vandaag was weer leuk. De buurvrouw had een nieuw paard bij zich, de 15-jarige fries van haar vader die sinds een paar weken onder het zadel beleerd is (loopt al jaren op hoog niveau marathons voor de wagen). Maar goed, dat paard vond het spannend, zo samen met een onbekend ander paard (Walter) op buitenrit. En hij was dus echt superbraaf! Op plekken waar hij anders nog wel eens gekke fratsen uithaalt, helemaal niks!
Omdat de conditie van de fries nog niet optimaal is (heeft in de winter stilgestaan) is het een relatief korte rit geworden, maar achteraf gezien toch nog 10 km.
Mijn merrie had vanmorgen ook een LBE actie, die zit weer lekker in haar vel, dus ze schoot zo weer langs mij heen de wei uit. En maar rondjes rennen, als ik er aan kwam weer heel hard weg scheuren :+
Eén korte draai kon ze niet halen, toen ging ze op haar snufferd. Maar het maakte haar niks uit, gewoon opkrabbelen en doorscheuren. Vrij snel kon ik de leiding weer nemen (had wel even het hek dichtgedaan zodat ze de straat niet op kon schieten natuurlijk) en heb haar nog even laten lopen en toen gepakt :D Ik twijfelde nog wel over haar horsenality, maar ik denk toch echt definitief LBE :j Mooie acties hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:45

Citaat:
Ik zag een foto voorbij komen van hooi in een trekker band. Werkt dat goed? Heb je het hooi er zo los in?

Ik vind het super fijn werken. Ik heb onderin een rubberen mat en het hooi heb ik in slowfeeder netten en die maak ik vast met een touwtje en een karabijnhaak(je). Weinig verspilling van hooi en als ik eens een hele dag weg moet kan ik er meer dan genoeg hooi in kwijt.

Citaat:
Mooie stallen zeg [***], heb ze meteen aan mijn vriend laten zien :')

Bedankt! Ik ben er ook erg blij mee.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:45

Wat een verschil inderdaad, zo'n likje spul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:48

En het smeert ook nog eens ontzettend snel en makkelijk! Was in 2 uurtjes klaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de paarden van de reutel. We gaan het gras zo bemesten, dus wat paden afgesloten en het gras open gezet. Staat de wei open, kunnen we er niet in! -:(-

Haha, arme dieren!

En inderdaad; longeren wordt over het algemeen niet gezien als training en dan wordt het wat rond slingeren van het paard.

Ik heb altijd een heel jaar les (1 x per maand) en dan om de 2 maanden wisselen van thema: los werken, grobdwerk/handwerk, enkele lijn, dubbele lijn en rijden. Het idee is natuurlijk dat he tijdens het rijden profijt hebt van het werk wat je vanaf de grond hebt geoefend. Ik vind dat wel erg leuk. Natuurlijk oefen ik tijdens die maand ook andere dingen en rij ik ook gewoon. Maar het is wel goed om de focus weer even ergens op te hebben.

Mijn metrie is met grondwerk een soort packman. Dus lange teugels zijn dan weer gandig. Kan ik toch onbelast de oefeningen doen, zonder dat ze kan bijten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:47

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de interesses of de focus niet op het "rondslingeren" liggen toch?

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar in mijn begintijd bestond dit allemaal niet eens en was "grondwerk" simpelweg de basis die je moest beheersen, werd toch echt pas veel later een hele aparte tak van de sport van gemaakt.

Ik houd ook niet zo van longeren: voor grote was de longeercirkel altijd te klein en voor kleine dusdanig zwaar dat ze er kreupel op werd/word (zelfs de rijbak hier als die droog en zwaar word).

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik nu geen interesse voor lange lijnen heb, maar deze arme luis heeft daar nu idd geen geld voor vrij, dus ik laat het maar zo...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:49

kvulden schreef:

Palousa heb jij dan zelf klips aan het touw gemaakt? En is de totale lengte dan 8 of 10 meter? De Decathlon zit hier vlakbij dus leek me een goede oplossing.

Ik zal zo eens kijken waar hij ligt en even meten en foto maken van de sluitingen die er aan zitten. Die heb ik er idd zelf aan gemaakt.

En is 1 lang stuk. Bij 2 losse delen vind ik het punt waar ze aan elkaar zitten vaak niet zo fijn.

Ohjajoh, dat wat "grondwerk" betreft denk ik er precies hetzelfde over.
Lange lijnen vind ik dan weer anders, net als longeren, ookal werk je dan ook "op de grond" :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:50

Ieder zijn ding hoor! Ik vind het wel prettig voor de afwisseling, maar ben er ook niet elke dag mee bezig. Ik zie grondwerk ook als goede basis. En om goed onbelast te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:35

Ik zeg ook zeker niet dat longeren en lange lijnen bij het grondwerk horen hoor!

Ik probeer alleen maar uit te leggen toen ik nog wel vol op in training was met grote, ik daar de afwisseling niet in zocht, omdat ik toen nog op pension stond dus de aparte longeercirkels altijd te klein vond; die grote van mij was in 5 passen de cirkel rond (overdreven, maar jullie begrijpen wat ik bedoel), maar goed, toen was daar de marathonwagen, de dressuurtraining (zeer belangrijk), leren springen (zodat ze er overheen in plaats van doorheen knalde in het bos :+ ) en het bos/strand en wandelen allemaal al.
Dus het was toen geen kwestie van geld aan willen spenderen, maar simpelweg de focus lag er niet op.

En ik zeg eerlijk; ik zou nu graag gaan lange lijnen, omdat die diversiteit er nu niet meer is (ik kan de trainingen simpelweg niet meer aan en marathonwagen ging ook niet meer door ziekte), maar denk ook dat de lessen zonde van mijn geld gaan zijn, want ik houd fysiek toch niet vol...

Werd trouwens daarstraks niet goed van die 2 van mij;
Was poep aan het ruimen in de bak, terwijl ze erin stonden en ze presteerden het gewoon om om de haverklap een ander plekje schoon te schrapen om van het donkere zand te gaan likken.
Dan kan ik de hele bak wel van mestwater gaan voorzien geloof ik, DD. :o
Heb er maar een paar Rotterdamse krachttermen tegen aangegooid en toen stopte het wel, maar ze erna toch maar naar binnen gehaald.
Wat moet je daar nou toch mee zeg, de dames krijgen vitaminesupplement, lijnaadolie, magnesium zout indien voor mijn gevoel nodig, de hele rattenplan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:56

Wat niet kan, kan niet, hè. Als je het zelf niet kan vol houden, heeft het ook geen zin om er les in te nemen. Zonde vh geld.

Tja, die snuiters blijven je verbazen.

Wij zijn aan het bemesten. En dat op mijn hangdag :+

Maar goed, hopelijk straks wel 1 weitje gedaan en volgende week de andere. Kunnen ze in de zomer weer op het gras.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:00

Hier zijn ze ook zand aan het graven... volgens mij zoeken ze worteltjes van nieuw gras ofzo.. dus hier ook zandneusjes. Voordat ik in dit topic zat deden ze het ook en ze leven nog. Dus maak me er niet zo druk om. Volgende maand gooi ik er wel weer een zandweg kuurtje in.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:02

Wat is het verschil tussen lange lijnen en lange teugel en en longeren met dubbele longeer lijn?

Ik heb het wel eens geprobeerd dubbele longe maar karev gaat daar vól in hangen. Met de kin op de borst ala roll kür dan...is niet leuk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:26

Afbeelding

Hij is 12 meter lang ;)

En zeer professioneel met pektouw (want dat lag toevallig in de buurt) de sluitingen eraan gemaakt.

(Eerst de lus gemaakt, paar keer met het touwtje door en door zodat de lus vast zit, en vervolgens het touwtje er omheen draaien. Paar slagen om het enkele koord en het eind van het touwtje in het koord weggewerkt.)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:06

krijg alleen maar 1 foto van een lusje te zien Brenda...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:12

hihihi, misschien als je je password erbij geeft, zegt dat album password protected is.