Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:30

Simbaa schreef:
Hoi allen,

Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen in mijn geval. De paarden staan nu 1,5 mnd aan huis en hooi koop ik bij een plaatselijke loonwerker die meerdere stalletjes in onze straat bevoorraadt. €6,70 per baaltje van ongeveer 25 kilogram. Best prijzig denk ik, maar de kwaliteit leek de afgelopen maand heel goed. Ze aten het ook met smaak.
Nu heb ik opnieuw 30 baaltjes laten komen. Ze zien er (op twee na met wat bruine plekjes, schimmel?) goed uit. Wel heel groen, je ziet echt dat het gras was, maar dat lijkt mij wel lekker juist. Het is dus een stuk groener en herkenbaarder als gras, dan hooi dat ik normaal ken
Alleen, ze eten het niet... Een paard heb ik pas net, maar de ander eet normaal gesproken echt alles. Ook schimmelige bermtroep. Ik heb al verschillende baaltjes open gemaakt, maar meer dan enkele happen nemen ze niet.

Is het normaal om hierover contact op te nemen met de leverancier? Zou ik kunnen vragen het terug te nemen? Het lastige is dat ik niet zo veel opslag heb, dus ook niet een nieuwe lading kan bestellen. Vind het ook wel zonde van mijn geld uiteraard, maar nog vervelender dat ze niet eten ;) Ik wil ook geen te lastige klant zijn.

De loonwerker had me namelijk ook gemalen stro gegeven als vervanger van vlas, waarvan ik na openen had gezegd dat het niet voor paarden geschikt is ivm stof en gevraagd of ik het kon ruilen. Dat vond hij overigens prima en hij neemt de pakken volgende keer mee terug. Nu baal ik van mezelf dat aan te geven, want had liever die 5 pakken gehouden en de 30 baaltjes hooi terug gegeven.
Wat is normaal qua afspraken in de hooi leveranties?
Het kan natuurlijk heel goed aan mijn paarden liggen, maar vind het wel opvallend omdat de ene echt een varken is en op een eerdere stal met super wisselend kwaliteit alles at, zelfs als ik liever had dat hij het liet liggen als statement :D

Ik lees hier al een tijdje mee en wilde hier toch even op reageren… :o

Ik zou het gewoon zeggen. Je kan er niets aan doen dat je paarden het niet willen eten. En 30 baaltjes is ook niet bepaald een kleine ‘probeersel’ investering.

Iemand aanspreken op de kwaliteit van het product dat ze leveren is niet leuk. Maar je moet wel voor jezelf opkomen. Ik heb in een aantal jaar verschillende leveranciers gehad om verschillende redenen. Als er veel schimmel of zuring tussen zit dan zeg ik dit altijd. Soms krijg ik dan een nieuwe baal of een beetje korting, soms neem ik de belofte op beterschap voor lief… Maar als het een goede batch is zeg ik ook dat ik tevreden ben. Zo geef je jezelf ook het gevoel dat je niet alleen er op terug komt om te ‘zeuren’.

Toen ik net de paarden aan huis had was het voor mij ook even uitzoeken wat werkt. Wees niet te hard voor jezelf, het juiste voer vinden lukt niet altijd in de eerste poging.

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:14

Fijn dat goed gegaan is Laurie. Hij ziet er goed uit!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:32

Knap dier Laurie. En fijn dat de operatie goed gegaan is. Ik denk dat een kruising tussen die 2 ook knap is hoor.

Vanmorgen ben ik met Tess even het bos in geweest, samen met de achterbuurvrouw op haar tinker. Tess was erg fris en duidelijk nog niet moe toen we thuis kwamen. Heb nog even in de bak gedraafd en gegalopeerd en ze liep super, dus denk dat ik haar voortaan eerst een uurtje in het bos moet losrijden :D

Daarna Diekke nog even gereden, die vond ik een beetje taai. Toen ze losser werd, vond ik het mooi genoeg en ben gestopt.

Verder kregen we van vrienden een kerstpakket wat ze over hadden vol met lekker eten. En aangezien onze kat Luna met het filmpje dat ze aan het paardrijden bij een voerfabrikant een doos vol kattenvoer, snacks en speelmuizen gewonnen had, hebben we hier een goede week :D

Vanmiddag een nieuwe camera gekocht. Maar, heb m nog niet in de hand gehad, want mijn vriend vindt het leuk speelgoed. Morgen is het mijn beurt :D

Oja, het was vandaag heerlijk weer en de paarden hebben in hun blote kont gelopen. Ik zag dat er al 1 hengstig was en zag bij de andere al de 1e losse haren.
Lente in de bol *\o/*

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:04

Gosh, hier schijnt de zon ook ineens volop. Wel tikje winderig, dus nog best fris.

Boemel, welke camera is het geworden? Wat ga je het eerst op de foto zetten?
Hier beginnen de kippen ook ineens weer interesse te tonen in de legnesten en Vera is alvast begonnen met het voorzichtig loslaten van haar winterhaar. Het zou nu midwinter moeten zijn; sneeuw, ijs, dat soort dingen...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:18

Mijn IJslander is alweer flink in de rui, maar dat is altijd zodra de kortste/langste dag geweest is. Daar kan je echt de klok op gelijk zetten. Kortste dag geweest = weer lange plukken haar overal..

Hier schijnt ook een zonnetje, maar ook hele donkere grijze luchten met regen. Ik moet straks weer werken dus de paarden staan lekker buiten. Vanochtend al een druk dagje gehad met van alles en nog wat gedaan al en een yoga les vanochtend vroeg.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:41

Lekker dagje boemel en Marloes.

Alweer aan het verharen joh, hier nog geen losse haren.

Hier vier km gewandeld. Had mn handen vol. Doordat grote kuddes shetlanders en een kudde trekpaarden elke x van achteren aan kwamen racen.

Ook nog hardgelopen en met de honden gewandeld.
Toen helemaal verregend.

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:37

Heerlijk plaatje horsii! <3

Wij hadden gelukkig een droge dag, zonnetje en weinig wind. Het dak is er af van de aanbouw. De muren zijn wel echt slechter dan we dachten, dus het is even afwachten wat de aannemer morgen gaat zeggen. Kunnen we op deze basis verder terug opbouwen, of moeten er nieuwe buitenmuren gezet worden?

We gaan het horen, ff spannend dus!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:44

Hier was het vandaag ook heerlijk weer: beetje aangeklooid en rustig aan gedaan.
Niks met de paarden op de vaste werkzaamheden gedaan

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:56

Dat is wel even spannend. Geeft toch een andere prijs en tijd..

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:20

Hele dag droog geweest, wel fris.
Bennie mocht weer aan de bak met buurmeisje, ook een sprongetje gemaakt.

Zelf even met Vera gemend, in de grote bak. Had me zo voorgenomen om te gaan draven, maar durfde weer niet. Vera had een paar spanningsmomentjes, die ik zelf heel goed wist op te lossen, maar daardoor verloor ik de moed voor de volgende stap. ML heeft toen even voorgedaan ;-). Stom he, maar toen ik zag dat het goed ging, heb ik zelf ook een paar rondjes gedraafd. Voor het eerst. Ging natuurlijk helemaal probleemloos. Mooie overwinning vooral op mezelf. Vera vond het allemaal best.

Morgen weer aan het werk, vakantie weer voorbij, helaas..

Spannend Dais, Hopelijk morgen goed nieuws.
Mooi uitzicht, Horsii!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:32

horsii schreef:
Dat is wel even spannend. Geeft toch een andere prijs en tijd..

Mja, zeker. We houden rekening met het ergste :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:18

Greendragon heel herkenbaar. Wel fijn dat je het alsnog gedaan hebt.

Dais hopen dat het mee valt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:16

Green Dragon, de Canon Powershot GX5 ii.
Ik wilde graag een camera die in mn jaszak past en wel kwalitatief goede foto's geeft en eenvoudig manueel te bedienen.

Even snel binnen een foto van Mouse geschoten. Ik ben tevreden over de kwaliteit. En ik snap m ook goed, dus dat is ook handig ha ha Afbeelding

Hopelijk valt het mee Dais. (Ver)bouwen is zonder tegenvallers al duur genoeg.

Fijn Greendragon dat je het toch gedaan hebt. Geeft niks dat je hulp nodig hebt. Het vertrouwen komt vanzelf.

Lekker actief geweest Horsii

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:23

Balen Dais, hopelijk valt het mee.

Je bent lekker Horssi. Hoe lang geleden was je bevallen?

Mooie foto Boemel.

DF, hoe is het met de tuin? Alweer wat verder? Wandeling met frisse Boon vanmorgen. Oeps.

GD, herkenbaar die angst. Mooi afgesloten.

Zo vandaag de hele dag weggeweest dus de paarden weinig gezien. Morgen en dinsdag ook druk, helaas.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:41

Hier regent het weer lekker, ben de regen zat -O-

Paardjes dagje vrij.
Straks slobber met zandkuur en mesten.
Net wel al gevoerd en de kippen losgegooid.

Mooie foto van mouse, sprekend koppie.

Ah balen belker. Vd week maar extra quality time met de paardjes.

Kleine is 15 december een jaar geworden. Maar met zes weken weer gaan rijden, al is dat nu even wat minder. aangezien de oudste over de hekken blijft springen omdat de paarden van de buren er nu niet staan.
En met 9 weken weer hard gaan lopen, dus ben al een poos weer bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:58

Ik hou jullie, zeker in het weekend, echt niet bij :=

Mooie foto Boemel!

Fijn gemend GD, vier ook de kleine successen ;)

Ook een mooie foto horsii!

Wij hebben gelukkig nog nooit hooi terug hoeven sturen.

Ik heb zaterdag een zitanalyse laten doen en meteen wat oefeningen meegekregen. Die heb ik ook wel gevoeld daarna _O-

Verder gisteren lekker een ritje gemaakt met bijrijdster. En verder lekker thuis gerommeld en veel serie gekeken. Even heerlijk rustig aan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:11

Rust weer terug nu met alleen je eigen paardjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:13

Yes! echt heel fijn en heel weinig werk :=

Mijn schimmel durft ook veel makkelijker te liggen weer :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:15

@dais: hopelijk heb je snel duidelijkheid en dat het meevalt qua kosten.

@greendragon: mooie overwinning op jezelf.. babysteps are the best... :)

@boemel: foto is met recht haarscherp :D

@Robijntjah: variatie op 'wie mooi wil zijn moet pijn lijden..' maar als je er baat bij hebt even doorbijten dan.

@belker: de beeldjes staan en het wachten is nu op de laatste plantjes zodat de 2 vakken ook gevuld kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:19

Heeeeel tof! Als je ooit tijd teveel hebt ben je welkom _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:21

Tijd heb ik genoeg alleen het lijf laat het afweten :)

Bijkomend nadeel; de vrachtauto kon niet zo ver naar achteren lossen als ik gehoopt had en nu staat mijn auto half voor de ingang naar de paarden. En probeer maar eens een zak grind naar achteren te schuiven ;(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:28

Ziet er heel leuk uit.
Hier moet na de verbouwing de tuin ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:29

Ja dat probleem ken ik :=
Alhoewel ik niet mag klagen voor alle ongelukken die ik gehad heb _O-

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:17

@ Laurie, Fijn dat de operatie goed is gegaan! Toch altijd weer een opluchting he.
@horsii, leuke foto met die 2 koppies :D
@boemel, fijn dat ze lekker liep na de bosrit :D Ze had iig nog energie genoeg over om daarna met je aan het werk te gaan :D
Dat koppie van Mouse <3
@Marloes, drukke ochtend!
@horsii, productief dagje zeg!
@Dais, ai dat is wel spannend! Al uitsluitsel?
@Robijn, fijn dat de rust terug is! Wat is een zitanalyse?
@DF, is mooi geworden!

Hier genoten van het heerlijke weekend. Lekker thuis gerommeld, wezen zwemmen met gezin, buitenritje gemaakt met de oude merrie en de ruin lekker in het zonnetje gelongeerd.
Heerlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:18

Ja het was fijn weer he!

Uhm, zitten op een drukmetingsmat op een bok, zonder en met zadel, daar thermografische beelden van krijgen en dan meteen oefeningen mee krijgen om rechter te gaan zitten.