Simbaa schreef:Hoi allen,
Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen in mijn geval. De paarden staan nu 1,5 mnd aan huis en hooi koop ik bij een plaatselijke loonwerker die meerdere stalletjes in onze straat bevoorraadt. €6,70 per baaltje van ongeveer 25 kilogram. Best prijzig denk ik, maar de kwaliteit leek de afgelopen maand heel goed. Ze aten het ook met smaak.
Nu heb ik opnieuw 30 baaltjes laten komen. Ze zien er (op twee na met wat bruine plekjes, schimmel?) goed uit. Wel heel groen, je ziet echt dat het gras was, maar dat lijkt mij wel lekker juist. Het is dus een stuk groener en herkenbaarder als gras, dan hooi dat ik normaal ken
Alleen, ze eten het niet... Een paard heb ik pas net, maar de ander eet normaal gesproken echt alles. Ook schimmelige bermtroep. Ik heb al verschillende baaltjes open gemaakt, maar meer dan enkele happen nemen ze niet.
Is het normaal om hierover contact op te nemen met de leverancier? Zou ik kunnen vragen het terug te nemen? Het lastige is dat ik niet zo veel opslag heb, dus ook niet een nieuwe lading kan bestellen. Vind het ook wel zonde van mijn geld uiteraard, maar nog vervelender dat ze niet etenIk wil ook geen te lastige klant zijn.
De loonwerker had me namelijk ook gemalen stro gegeven als vervanger van vlas, waarvan ik na openen had gezegd dat het niet voor paarden geschikt is ivm stof en gevraagd of ik het kon ruilen. Dat vond hij overigens prima en hij neemt de pakken volgende keer mee terug. Nu baal ik van mezelf dat aan te geven, want had liever die 5 pakken gehouden en de 30 baaltjes hooi terug gegeven.
Wat is normaal qua afspraken in de hooi leveranties?
Het kan natuurlijk heel goed aan mijn paarden liggen, maar vind het wel opvallend omdat de ene echt een varken is en op een eerdere stal met super wisselend kwaliteit alles at, zelfs als ik liever had dat hij het liet liggen als statement
Ik lees hier al een tijdje mee en wilde hier toch even op reageren…

Ik zou het gewoon zeggen. Je kan er niets aan doen dat je paarden het niet willen eten. En 30 baaltjes is ook niet bepaald een kleine ‘probeersel’ investering.
Iemand aanspreken op de kwaliteit van het product dat ze leveren is niet leuk. Maar je moet wel voor jezelf opkomen. Ik heb in een aantal jaar verschillende leveranciers gehad om verschillende redenen. Als er veel schimmel of zuring tussen zit dan zeg ik dit altijd. Soms krijg ik dan een nieuwe baal of een beetje korting, soms neem ik de belofte op beterschap voor lief… Maar als het een goede batch is zeg ik ook dat ik tevreden ben. Zo geef je jezelf ook het gevoel dat je niet alleen er op terug komt om te ‘zeuren’.
Toen ik net de paarden aan huis had was het voor mij ook even uitzoeken wat werkt. Wees niet te hard voor jezelf, het juiste voer vinden lukt niet altijd in de eerste poging.