Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:08

Ik heb dezelfde mestvork als Jade.
Met aluminium steel.
Heerlijk licht ding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:08

DubbelFun schreef:
@jade: die van mij heeft ook af en toe van die buien dat ze ineens niet verder wil en alleen maar achteruit gaat (geen stress, gewoon eigenwijs) , als ik dan benen geef komt ze omhoog. Wat ik doe (als de situatie het toelaat) is omdraaien en achteruit laten lopen. Het eerste stuk is dan uit vrije wil (haha ik krijg mijn zin...) tot ze het zat wordt en dan móet ze van mij. Dan is de lol er snel af en mag ze weer omdraaien en kan ze weer normaal vooruit lopen.

haha zo'n typje heeft mijn moeder ook gehad, hele marathon achteruit heeft die afgelegd in het begin :+ werkte bij die inderdaad ook goed, die kon ook vrij eigenwijs doen. Ben bang dat ik de sensibele stress typetjes opzoek in de paarden :+ hoewel ik moet zeggen dat deze echt verschrikkelijk braaf is buiten, op de stress na doet ze echt nooit een stap verkeerd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:18

Misschien nog een leuke tip voor de mensen die hun snoeiafval verhakselen. Werk zelf voor een natuurorganisatie dus we hebben heel veel 'snoeiafval'. We hebben een deal met een lokale landbouwer met schapen en geiten. Die gebruikt ons houthaksel als stalbedekking ipv stro :D

Moet je wel niet giftig snoeiafval hebben :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:41

Hier wat foto's van de nieuwe anti-shet-uitbreekbarriëre. Misschien als ik zin heb dat ik er nog een laagje verf op zet áls ik nog ergens een pot vind. Ik ga er niet meer eentje voor kopen :)
Het is gebruikt hout van mijn oude houten omheining waarvan de palen verrot bleken en ik had niet genoeg meer omdat hapje er uit te laten :D

Afbeelding

Afbeelding

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:55

DubbelFun: ik was al aan het verzinnen waar dat hapje goed voor was :D

Snoeiafval gaat hier in de vuurkorf, op de composthoop en toch ook wel heel veel: naar de milieustraat. Het is gewoon best veel als je je weer eens kwaad maakt.

Als mestvork (vooral voor de strokorrels) heb ik een Golden Gark. Zo op het eerste gezicht lijkt het heel erg op zo'n gewone vlasvork, maar ik vind hem net wat steviger (en ook lekker licht). Hier trouwens geen 'mest-arm', maar ben twee weken geleden door mijn rug gegaan, dus mijn man is inmiddels ook een behendig mester (en hij vindt het stiekem nog best grappig om te doen ook).

Wat betreft afvallende hoofdstellen: ik had daar dan wel geen last van, maar had teugels met van die clipjes. Super handig, behalve als je ineens 'klip' hoort en je met een losse teugel in je hand zit (note to self: altijd even checken voor je opstapt of ze goed zitten). Hulde aan het brave beest wat gewoon bleef staan tot alles weer vast zat. Ik ben trouwens ook een 'afstapper': stress zit meer in mij dan in mijn paard en naast hem kunnen we alles samen aan. Het was zo'n opluchting toen ik ben gestopt met me schamen voor het afstappen :+ .

Triest weertje trouwens vandaag, je raakt toch gewend aan zo'n lekker zonnetje overdag. Hopelijk werkt mijn rug vandaag een beetje mee en kan ik wat blubber van de paardjes afschrapen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 14:59

Is je mestvork wel lang genoeg? Kan je hem wel goed vastpakken?
Ik heb een hele lange. De ene poept achterin de stal op hopen en die die ik met de lange. De ander poept door de stal die doe ik met de mestboy anders schep ik heel veel schoon vlas weg. Echter als ik zere armen heb schep ik meer vlas. Dat uitschudden doe ik vrijwel niet meer. Te belastend. Buiten schep ik met mestboy of hark. Ligt eraan hoeveel dagen er ligt. Even snel een drol doe ik met de mestboy

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:29

@turtlelito: ik ben ook al aan het denken geweest waarom dat hapje er ooit uit moest, maar kan het me totaal niet herinneren :)

Ik zou eigenlijk nog moeten gaan rijden, maar heb geen zin om te zadelen :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:06

Ik wilde vanmiddag ook gaan rijden, maar toen ik net bij de paddock aankwam zag ik dat mijn bruine paardje zwart was geworden, nat zwart. :+ Ik ben de heg maar gaan snoeien, morgen weer een dag. :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:16

Mooi zwart is niet lelijk... nat zwart is dan weer een ander verhaal :)

Ik denk er over om mijn breedstraler die nu voor aan de stal hangt naar achteren te verhuizen. Vóór heb ik niet veel licht meer nodig (want ik hoef geen hooi meer los te maken) en achter is het behoorlijk donker want de lantaarnverlichting van de weg hebben ze lijkt wel 'lager gedraaid'... en het is nu echt gokken waar de bak voor het hooi ongeveer staat :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:02

Boem is ho :D

Hoe vinden jullie t hoofdstel zitten?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier overigens bitje maat 12.5cm in.
Blijkbaar kan hij die ook hebben haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:23

Mooi hoofdstel.
Hij zit goed en met voldoende ruimte onder de ogen en mooie vorm bij de oren.
Ik snap die plaatsing van die riem halverwege de bakstukken wel; die garandeert nl voldoende ruimte onder de ogen (maar voorkomt niet dat ie hem af kan krijgen ;).

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:58

Pijnlijk en herkenbaar Silly. Ik heb zo'n vork/bakje zoals hierboven veel foto's van staan maar dan een gebogen steel eraan laten maken. Identiek aan de mestboy. Harkje mestboy een dikker handvat erop en dat gebruik ik dan vaak met de achterzijde.

Handig gedaan DD.

Ziet er netjes uit Karin. Ik heb zelf een Rambo Micklem multi; heb het idee dat dat net wat 'safer' zit...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:02

Karin_deB schreef:
Boem is ho :D

Hoe vinden jullie t hoofdstel zitten?
[ [url=m/TF7Qfj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ih42q9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Cbd1dY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9OzX2W.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zeu2Ln.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Tf8FfH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier overigens bitje maat 12.5cm in.
Blijkbaar kan hij die ook hebben haha.

Ik vind op deze foto's het bakstuk te dicht langs het jukbeen liggen en de neusriem gaat nu precies onder het jukbeen langs, waar een groot zenuwpunt zit. Ik zou proberen de neusriem een gaatje langer te doen en dan te kijken of je je met die kaakriem het bakstuk op een betere plek kan krijgen. Ik kan me echter voorstellen dat de frontriem daar te klein voor is.

Wel mooi kopstuk ook!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:56

Ik heb zo’n onbreekbare mestvork, das plastic met een aluminium steel. Tot nu toe werkt dat eigenlijk heel goed, alleen in echt nat zand en natte grond vind ik ‘m niet lekker prikken. Dus ook een mestboy, met name voor de track en de wei, en een metalen mestvork met houten steel voor als het zand te nat is (gewoon door de regen, niet omdat er plassen staan).

Ons snoeiafval gaat in de zomer in de kliko of laten we ter plekke vallen (bramen langs de bosrand). In de winter gaat het op de mesthoop of ook ter plekke laten vallen. Dikke takken maken we bossen van en die worden door de gemeente af en toe opgehaald. Takkenwal zou ik ook leuk vinden, maar die takkebramen groeien overal tussendoor en daarna duiken ze de omheining in.

Turtlelito, dat heb ik ook wel eens gehad met teugels :') Paard had jeuk en schuurde zijn hoofd aan zijn been, daarna had ik alleen nog een linkerteugel aan het bit zitten.

Ik stap ook wel eens af onderweg. Paard is op zich heel braaf, maar ook wel een binnenvetter tot z’n emmertje vol is. Dan blijft ie schrikken van lüllige dingetjes en dat rijdt gewoon vervelend. Dus dan stap ik af, loop er een minuut of 10 naast en dan stap ik weer op (via een paaltje, hek, picknickbank, boomstronk of steen).

Karin, ik vind het bakstuk ook te dicht tegen de punt van het jukbeen liggen. Ik betwijfel of een gaatje zakken gaat helpen, waarschijnlijk zit dan de neusriem te laag (op het ‘holle’ gedeelte van de neusgaten, bij de Micklem mag dat niet).
Ik vind heel vaak de verhoudingen van die hoofdstellen niet kloppen. Meestal moet de neusriem net iets langer zijn van bakstuk tot bakstuk en zijn de frontriemen te klein. Die sloop ik er bij passen eigenlijk gelijk al af. Als de rest van het hoofdstel door de keuring komt, kijk ik nog of de frontriem zou passen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:22

Ik vind het lastig inschatten of een Full dan beter zou passen.
Dit is een cob en alles zit op het 1 na strakste gaatje.

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:21

Olympia96 schreef:
Ohhhh SillyB dat is ook wat :')
Mijn plan is om (als vanouds) een paar handschoenen aan te trekken en de drollen via een emmer in de kruiwagen te kiepen. Natte plekken met mestvork natuurlijk :o

Jee had ik nou al mijn strokorrel foto’s laten zien? Denk vergeten te verzenden in de vroege morgen (en anders dubbel **\O/** ) (zijn nog druk met tijdelijke staldeuren plaatsen, dus is wat rommelig aanzicht haha).

[ [url=m/V4ACmL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Vqwftm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/m7996M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na flinke discussie met mn man ook maar de schuilstal vol gelegd. Dat is waarschijnlijk een eenmalige actie, maar hij moet het eerst zelf zien en meemaken. :D
Waarom die foto’s nou op hun kantje staan is me een raadsel btw.

Volgens mij heb ik het best redelijk voor elkaar met die korrels. Is een lekker bed geworden en meeste is wel redelijk uit elkaar gevallen. Heb ook super handige hark gevonden voor het verspreiden. Lijkt me bladhark-achtig ding.
Hier de tijdelijke schuilstal:
[ [url=m/VpFvH2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo op het blote oog ziet het er goed uit, ik ben het wel met je man eens hoor *\o/*

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:50

Vandaag gewisseld naar maatje full.
Wat vinden jullie?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:00

Ziet er beter uit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:12

Voor mijn gevoel ziet het er een beetje hetzelfde uit bij het jukbeen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:25

DubbelFun schreef:
Voor mijn gevoel ziet het er een beetje hetzelfde uit bij het jukbeen.

Is de frontriem niet te klein.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 17:26

En is de onderkant van zijn hoofd toevallig geschoren of lijkt dat zo? Wellicht vertekend dat jukbeen dan heel erg?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:32

Ik heb wel het idee dat er iets meer ruimte bij het jukbeen is maar kan ook lichtinval zijn haha.
Hij is niet geschoren en deze frontriem zit wel ruimer dan bij de cob.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:45

Ik ga geen uitspraken doen over het passen van het hoofdstel (geen expert op dat gebied), maar wat een leuk hoofdje! Die oogjes <3 <3

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:55

Moet wel beetje grinniken, je paard lijkt echt te poseren van " Ja deze kant ook nog" met een heel mooie zachte uitdrukking <3

Zo even lange teugel spelen met allebei de jongens. Beetje bewegen.