Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:52

Hihi thanks kristel. Ik weet dat er filmpjes staan en heb ik ook gekeken. Maar real life help is ook handig en gezellig...

Kon me dat minder hooi van vorig jaar ook wel vaag herinneren. Maar dacht toch ff checken!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:55

Bij ons eten ze ook minder, maar ik weet niet hoe representatief dat is... We begonnen vorig jaar juni met een veel te magere kwpn'er; toen aten ze met z'n vieren (1600 kg paard totaal) zo'n 60-70 kg hooi per 24 uur. In de laatste paar maanden zijn ze steeds iets minder gaan eten. Momenteel zitten ze net onder de 30 kg per 24 uur, zonder gras.
Ik denk dat ze doorhebben dat er altijd hooi is, en ze zijn inmiddels allemaal mooi op gewicht en hoeven dus geen inhaalslag meer te maken. Ben benieuwd waar we in de zomer (met gras) op uit gaan komen.

[***], wat voor lijnolie heb je gebruikt? Mijn trailer moet ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:57

Ik ga even op de jerrycan kijken. Ben zo terug....

Afbeelding

En hier de "voor en na" foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een heel stuk donkerder gewonnen. Vorig jaar heb ik "rauwe" lijnolie gebruikt, maar als ik het goed heb begrepen is "gekookte" beter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-16 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:02

Hier eten ze ook veel minder hooi. Doe nu al 2 weken met de baal ipv 1 week.

Gister hadden ze een lui dagje ;) (zoals elke dag eigenlijk)
Afbeelding

Dubbel longe vind ik ook wel fijn, kun je een stuk meer dan aan 1 lijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:10

Kippen spam!!!
Afbeelding

Lekker zonnen.
Afbeelding

Zoek de kip!
Afbeelding

En dan krijg je een ei, in het slowfeedernet van de Lolly :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:19

Of je zoekt een plek in de tractorband. Daar hebben we ook al een paar eitjes gevonden.

Afbeelding
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:26

Met lange lijnen, dat wil ik ook leren. Had het er gisteren met mijn rijmaatje over. Zij heeft dat heel veel gedaan. Doen jullie dat met 2 longelijnen? Of hebben jullie iets anders. Ik heb 1 longelijn, dus moet er zo wie zo iets voor halen.

He het zonnetje scheen zo heerlijk, maar nu is alles dicht getrokken. Erg jammer. Nu gauw de paardjes doen. Vanmiddag de verjaardag van mijn 16 jarige vieren. Zal weer een volle bak worden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:26

Haha lekkere kipjes. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:33

Leuke kippen! Gaat de samensmelting nu al wat beter?

Pfff net een rondje op mijn grote autist achter de rug: hing een spandoek met pop enzo van 50 jaar paar huizen verderop , dat heb ik de rest van het rondje geweten ook zeg...

Ik kan alleen maar mennen Shirley, ben zelfs met 1 longeerlijn niet echt handig, maar altijd interesse om wat te leren dus ik kijk graag mee, als dat mag.

Van mij eten ook minder, maar ik dacht dat dit kwam omdat ze nu in de ochtend een uurtje op het gras mogen, maar daar ligt het als ik jullie zo hoor dus niet aan?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:38

Ik heb een lange longeerlijn met 2 clipjes voor aan singelringen/bit. Het stuk bij de clipjes is een soort touw, een meter of 2 en daarna wordt het gewone longeerlijn. Even kijken of ik een foto kan vinden.
Op de onderste vergelijkfoto zie je de singel en lijnen. Je kunt het over de schoft doen maar ik vind achter de kont makkelijker, ik kan Viool ook zo op de andere hand zetten. Je hebt verschillende manieren van vastmaken aan het bit, voor meer stelling of andere inwerking bijvoorbeeld maar zo doe ik het meestal.
Afbeelding

Ik krijg over 20 min les in de dubbele lijnen met Viool dus ga even snel poep scheppen etc. :P

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:40

kvulden schreef:
Met lange lijnen, dat wil ik ook leren. Had het er gisteren met mijn rijmaatje over. Zij heeft dat heel veel gedaan. Doen jullie dat met 2 longelijnen? Of hebben jullie iets anders. Ik heb 1 longelijn, dus moet er zo wie zo iets voor halen.

He het zonnetje scheen zo heerlijk, maar nu is alles dicht getrokken. Erg jammer. Nu gauw de paardjes doen. Vanmiddag de verjaardag van mijn 16 jarige vieren. Zal weer een volle bak worden.

Ik heb t met 2 longeerlijnen gedaan.. t nadeel daarvan is dat je heel veel overtollige lijn in je hand over hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:47

ohjajoh6 schreef:
Leuke kippen! Gaat de samensmelting nu al wat beter?

Pfff net een rondje op mijn grote autist achter de rug: hing een spandoek met pop enzo van 50 jaar paar huizen verderop , dat heb ik de rest van het rondje geweten ook zeg...

Ik kan alleen maar mennen Shirley, ben zelfs met 1 longeerlijn niet echt handig, maar altijd interesse om wat te leren dus ik kijk graag mee, als dat mag.

Van mij eten ook minder, maar ik dacht dat dit kwam omdat ze nu in de ochtend een uurtje op het gras mogen, maar daar ligt het als ik jullie zo hoor dus niet aan?

Samensmelting gaat redelijk.... Hetty (aanloopkip) scharrelt overdag op gepaste afstand bij de andere 4 dames in de buurt. De andere 4 doen haar helemaal niets, maar Hetty blijft een beetje op haar hoede. Rond een uur of 3/4 tippelt Hetty naar de schuur, dan doen wij de deur even voor haar open en dan gaat ze heerlijk in haar kistje met hooi en stro liggen.

De andere 4 gaan pas tegen schemering richting het kippenhok en die gaan daar naar bed als het donker wordt. Ik laat het maar lekker zo. Hetty geeft aan dat ze graag in haar privé schuur wil liggen. Ook goed.

Oh pittig rondje achter de rug dus? Mijn paarden eten absoluut niet minder.... Ze gaan wel sinds een week 's middags een uurtje of 2 op het gras, maar daar staat nog niet veel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-16 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:47

@ [***] wauw mooie stallen, knapt idd erg mooi op met olie.
haha die kip in je hooinet :D

Dubbele lijnen nog nooit gedaan.

ook hier eten ze minder, maar dat komt door de slechte midibalen. Vandaag een nieuwe goede baal geopend nat en schimmel, zucht.

gisteren de paarden ontwormt ze vonden me niet leuk, dit x was het een hele smerige als gevolg dat ze een half uur erna nog geen bix of hooi wilden eten, nog nooit mee gemaakt. Gelukkig geen wormen dus de eerste jaar doe ik er zeer zeker niks meer aan. Ben niet zo blij met ontwormen al dat zooi in het lichaam.

Ik heb gisteren mijn schutting in de olie gezet, een hele klus maar wordt er altijd erg mooi van.

vannochtend had het hier toch stevig door gemieserd was er wel effe blij mee voor het gras.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:49

Ik zou gaan beginnen met lange lijnen,alles in huis,toen bleek dat ik niet meer goed kon staan en lopen.Heb het opgegeven... -O-

Kipjuhs <3 sommige paarden zijn dol op eitjes :j
Mooi geworden die deuren,geeft net wat extra's met die donkere kleur.

Claudia... :+ altijd nagenieten met zo'n spandoek :P
P-boy...heerlijk uitgesmeerd,hier ook dagelijks.

Dat paarden nu minder eten kan te maken hebben met de temperatuur,kachels hoeven minder te stoken.

Sure_lee voor welke oppervlakte is dat?Ik moest toen 200kg storten op zo'n 2000m2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:56

Hahaha, was idd nagenieten en goed pittig, dan is ook echt alles doodeng zelfs de reeën achter een omheining. Toen vond ik het helemaal spannend want ze ging compleet over de zeik en ik zag niet eens wat.
Maar heb het zonder eraf springen haar overal langsgekregen dus ik voel mij al weer stoer zat voor vandaag.
Om dan vervolgens dood braaf een jonge hond aan haar te laten wennen in het bos van een hele aardige mevrouw, die ik al eerder ben tegengekomen, gekke knol... <3

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:58

Hetty heeft groot gelijk! Dat gekakel de hele dag aan je kop. Wel leuke foto s.

Dubbele lijnen zou ik ook vaker moeten doen. Heb het veel gedaan met de oude merrie. Liep geweldig als ik dat deed. Mijn ruin vind het niks het ligt buiten het kader van wat hij kent wn dan doet die autist niks. Met de nieuwe merrie 1x geprobeerd en die kent het nog niet dus die ging op slot. Komt nog wel. Ik gebruik gewoon 2 longeerlijnen en een singel maar ik heb het mezelf geleerd dus het kan zijn dat ik alles fout doe.

En Claudia, alle mannen zijn idioten en viespeuken. Maar de meesten gedragen zich wel als ze een relatie hebben .

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:03

Oh jammer Tinky.

Dubbele lijnen. Het duurt even om je erin te profileren. Maar dan kun je ze ook echt effectief en goed trainen.
Heb een kortere antislip dubbele longe (eigenlijk menteugel vermoed ik) en twee lange. De lange gebruik ik alleen voor de grote volte. Tot 10 m en LL de kortere. Let wel op dat het uiteinde, stuk met het ronde (touw) lang genoeg is.

Kipjes die overal eieren leggen. Hele jaar Pasen. Zoek de eieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:08

Anke schreef:
Kipjes die overal eieren leggen. Hele jaar Pasen. Zoek de eieren!

:') :') :') Zeiden wij ook al tegen elkaar.

Citaat:
Hetty heeft groot gelijk! Dat gekakel de hele dag aan je kop. Wel leuke foto s.

Ja eigenlijk heeft ze ook wel gelijk. De andere 4 kakelen ook serieus veel meer dan Hetty. Ze kletsen de hele dag door en af toe maken ze echt lawaai :j :j , ze zijn zo ontzettend grappig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:33

Bij mij eten ze gewoon door, helaas ;)

Ziet er goed uit, [***]!

Wij zijn vanmorgen verwend met een uitgebreid ontbijt door onze dochter :o . Nu de paarden maar eens snel doen. Die snappen niet waar het eten nou blijft...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:40

Ik heb trouwens dezelfde lijnen als Kristel. Maar die vind ik echt waardeloos. Veel te lang en als het waait is, zeker het begin bij het dunne koort, het veel te licht en waait alle kanten op. Ze zijn 10 m lang, maar 6 m vind ik eigenlijk lang zat. Dus mss knip ik ze af of ik koop een extra leadrope van 6 m. Werkt fijner, vind ik. Zeker als je in de menpositie bezig bent.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:43

Tinky12 schreef:
Sure_lee voor welke oppervlakte is dat?Ik moest toen 200kg storten op zo'n 2000m2

Is 1 ha. Dus dat kan wel kloppen. Wat veel zeg haha

Ziet er goed uit Kristel. Ga het maar gewoon eens proberen.

Lekker rondje dus clau. Had het spanbord ook zien hangen van de week. Erg leuk. En spannend haha.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:55

Heerlijke kippenfoto's! <3 Hier ook 3 blije dames die tokkend rond het huis scharrelen.

Weer wat verder met de lange lijnen gekomen, ook met een enkele lijn geoefend en dan vooral het stelling en buiging vragen bij mijn opgepropte merrietje. :)

Vanmiddag lekker high tea-en, mjam!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:08

Leuk dat jullie ook met lange lijnen werken. Ik heb in mei les van Bastiaan de Recht. Zin in, en dwingt me te oefenen.
Fijn om te lezen over het kalk, ik vroeg me precies hetzelfde af.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:29

Voor het lange lijnen zijn longes idd net wat aan de lange kant.
Ik heb hier zelf wat gemaakt van klim touw (bij de decathlon vandaan). Weet niet precies hoe lang hij is, denk meter of 8 tot 10.
Deze gebruiken we nu voor als we met het trekpaard bezig zijn. Echt dressuren met de anderen heb ik er nog niet mee geprobeerd, de paarden kennen dat ook nog niet dus dat is nog even afwachten hoe ze dat op gaan pakken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:37

Kan t met mijn Belg ook wel weer eens doen. Eens zien wat hij er nog van bakt. Heb het als pre-rij-stadium wel veel gebruikt om het stuur er goed op te krijgen. Maar hij doet al meer dan een jaar niet veel meer. Maar dit vindt hij misschien wel weer wat. Wat zo n les al coor inspiratie kan brengen. :D