Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:18

@simbaa: ik heb eens iets vergelijkbaars gehad van een leverancier waar ik al vaker hooi van had gekocht tot volle tevredenheid.
De paarden namen hier 3 happen en gingen er vervolgens in staan 'neuzen' zonder te eten. Verschillende balen voor gezet met hetzelfde resultaat.
Ik ben zelfs met wat plakken naar de buurpaarden gegaan (met toestemming van de eigenaar :D ), die namen ok een paar happen en gingen er toen in staan graven. Maar aten het dus ook niet meer.
De leverancier was 'not happy' toen ik vroeg het terug te nemen. Maar wilde het wel ruilen voor een oudere partij (ik had nu 2e snee en hij had nog wat eerste snee liggen).
Dit aten ze zonder problemen!
Naderhand bleek dat die 2e snee van land kwam wat lag naast een lelieveld en daar wordt zowat wekelijks gesproeid met flinke giftige troep.

Zeker voor dat geld mag je kwaliteit verwachten en paarden die met graagte eten, dus idd de boel op laten halen!

MarjanB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:42

Ja soms is er idd wat met hooi, dood beest, te laat bemest waardoor het in de mest heeft liggen drogen enz. Maar het kan ook zijn dat er gewoon veel minder suiker in zit en ze het gewoon niet lekker vinden.

Ik moet alweer nieuw hooi gaan halen :+ heb iets te enthousiast gevoerd rond oud en nieuw.. maar goed het ligt ook zo weer op z’n plek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:40

Net een stukje met Boon langs de weg gewandeld, ik moest een brief in de brievenbus doen :)
Ze was sinds half november niet meer het erf af geweest, dus dat ze iets fris zo zijn had ik wel ingecalculeerd :) Ze stapte vlot door, maar pas op de terugweg begon er iets 'te rijpen'....
Maar na 2x lik-op-stuk beleid hield ze zich redelijk in al voelde het nog wel als een bommetje aan een touwtje :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:12

Ik heb super mooi hooi, maar kwam er gisteren achter dat de balen die bij de achterwand van de schuur opgeslagen waren schimmel hadden.
Hartstikke balen! Ik verwacht dat het door condens komt.

We hebben vanmorgen alles opnieuw gestapeld en de slechte balen apart gelegd.
Ga ze deels voor de tuin gebruiken en deel groencontainer en verbranden.
Het zijn 25kg balen, dus extra vervelend.

Hebben jullie paarden momenteel ook zo weinig honger?
Hier groeit het gras alweer. Ondanks de vele regenval zijn de weides goed. Ze staan lekker te grazen.

Mijn vriend is druk met het ontwikkelen van een automatische weide opener, te bedienen via timer of via een app.
Ik ben heel benieuwd :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:51

@boemel: zat de schimmel zo diep dan ??
Meestal is een paar plakken er af halen al wel voldoende.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:03

Nee, dat niet. Alleen de toppen van het hooi hebben schimmel. En soms zitten die aan de kopse kant en soms aan de lange kant.
Ik ga nog wel uitstorteren, het hoeft gelukkig niet allemaal weg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:22

Als het aan de lange kant zit dan is het idd vervelender.
Ik heb het wel eens met een harkje en/of een staalborstel er uit staan borstelen, want diep zit het nooit.
Sinds ik met plastic met hooiopslag 'dubbelwandig' heb gemaakt heb ik er geen last meer van.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:26

Balen van het hooi! (Pun intended :') )

Hier nu heel mooi hooi uit Frankrijk, juist de baal stro die belabberd is… Wij kregen hooi en stro voor weinig geld, maar gaan nu ook gewoon de volle mep betalen, dus dan verwacht ik ook zeker kwaliteit ~~}>

Vanavond proefje rijden op de club, zo fijn om paard tussen de dagelijkse dingen door klaar te maken

Wasplaats 2.0 (1.0 is nog niet klaar :') )

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:29

DubbelFun schreef:
Als het aan de lange kant zit dan is het idd vervelender.
Ik heb het wel eens met een harkje en/of een staalborstel er uit staan borstelen, want diep zit het nooit.
Sinds ik met plastic met hooiopslag 'dubbelwandig' heb gemaakt heb ik er geen last meer van.

Dat is wel een goed idee qua afborstelen.
Wij hebben ook al de conclusie getrokken dat de wand veranderd moet worden.
Zoveel m2 is dat stuk gelukkig niet.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:48

Dank voor jullie input! :) :)
Ik heb de leverancier een bericht gestuurd en hij komt het vanavond ruilen.
Hij geeft aan dat het hooi tegen de achterwand heeft aangestaan en dat er waarschijnlijk vocht in is getrokken. Wel gek, want daar is op twee baaltjes na, echt niets van te zien. Benieuwd of ze het volgende wel eten!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:50

Zeker balen van het hooi! Mijn hooi ligt helemaal los rondom, juist om dit te voorkomen. Enige nadeel is dat mijn hooi onder een hangar ligt en bij mist is het ook flink vochtig onder de hangar. Dit jaar valt het nog mee, maar vorig jaar heb ik daardoor ook flink wat hooi weg moeten doen. Het is naar de moestuin gegaan en mooi verteerd :')

Succes met je proefje rijden spottedponie. Is het oefenen of echt wedstrijd?

Boemel, hier eten ze ook minder hooi. Komt doordat het warmer is denk ik. Lekker goedkoop zo :o

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:52

Dais officieel echt wedstrijd, maar ik ben al een jaar niet van huis geweest, en paard heeft me daarvoor al behoorlijk wat keren in de steek gelaten in de ring, dus we gaan gewoon oefenen…

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:38

Succes SP!

Dat is netjes Simba, vlot geregeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:54

@boemel: en ik vergeet de mattenklopper nog te vermelden, ook goed om wat stress/ergernis te verminderen :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:09

Hier merk ik niets van minder hooi haha. maar hier hebben ze geen gras.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:31

Hier wordt wel minder hooi gegeten maar als ik het los in de bak geef is het restant zo op. Hier heel bewust het hooi ook los van de wanden.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:27

Zo ik ben weer terug van ons oefenrondje, was de moeite waard met 193,5 en 194,5 en 4e en 1e plaats…. Daar had ik niet op gerekend, zat al bijna met tranen in m’n ogen toen ik de ring uit kwam omdat ze zo goed haar best deed…
Morgen en zondag nog 2 proeven en dan weer lekker trainen…

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:41

spottedponie schreef:
Zo ik ben weer terug van ons oefenrondje, was de moeite waard met 193,5 en 194,5 en 4e en 1e plaats…. Daar had ik niet op gerekend, zat al bijna met tranen in m’n ogen toen ik de ring uit kwam omdat ze zo goed haar best deed…

Wat goed! En vooral ook fijn dat je er zo van genoten hebt!
Gefeliciteerd!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:57

Klinkt goed SP! Gefeliciteerd :D
Hier is de 400 kilo er door gevlogen _O- maar goed staat ook minder gras in de wei waar ze nu staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:15

Gefeliciteerd sp!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:10

Gefeliciteerd! Een mooi resultaat!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:28

spottedponie schreef:

Gefeliciteerd *\o/* wat goed!!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 07:36

Gefeliciteerd

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:15

Goed bezig met mennen spottedponie! Hopelijk went Bennie ook snel aan het alleen zijn.

Jullie zijn hard aan het werk Dais! Wel lekker dat je tussendoor ook even een dagje pauze hebt kunnen nemen.

Dat zijn toch voorzichtig positieve berichten Joyce, heel fijn! En leuk dat Guus zelf ook zo enthousiast was.

Ze zien er weer knap uit Belle_Boef <3

Fijn dat je een beetje tijdje voor jezelf hebt gehad Marjan, kan me voorstellen dat je er even aan toe was!

Haha al die kussens over je heen bank Boemel :D Niet alleen storm buiten maar ook binnen.

Dat ziet eruit als een klassiek geval van 'if its fits, I sits' Karin :+

Wat een dapper buurmeisje heb je greendragon!

boemel schreef:
Ik heb de dierenkliniek maar even gebeld, want het klokje tikt door.

Volgens hen duurt de middag tot 19.00 en komt de dierenarts echt :D

Haha herkenbaar dit, heb me vorig jaar ook al een keer zorgen gemaakt of ze nog wel zouden komen :o Al is het met werk soms ook wel fijn dat ze standaard nog aan het begin van de avond werken.

Die was lekker fris Mooney! Wel een fijn ritje gehad zo te zien, leuk filmpje! En wat een knappe pony's heb je <3

Uitkijken op twee blije oortjes blijft altijd het allermooiste uitzicht DuoPenotti, genieten als je zo weer op kunt stappen!

Mooie ruime uitbouw gaat dat worden horsii, kan me voorstellen dat jullie er straks veel plezier van gaan hebben.

Het schiet bij jou ook al goed op DubbelFun!

Oeh heel vervelend als ze het echt niet willen eten Simbaa... Fijn dat je leverancier zo goed mee wil denken en het hooi komt ruilen.

Schimmel in de achterste balen hebben wij helaas ook gehad Boemel, het bleef wel oppervlakkig maar het is altijd zonde...

Gefeliciteerd met je punten spottedponie! Hartstikke knap gedaan en kan me helemaal voorstellen dat je even emotioneel wordt als het gevoel al zo goed was. Heel veel succes nog dit weekend *\o/*

Zo, ik ben weer een beetje bij. Gisterochtend Maddogje naar de kliniek gebracht voor de operatie en we hebben hem aan het einde van de middag weer opgehaald. Vond het zo sneu om hem daar te moeten laten, hij was al zo lang niet meer van huis geweest :o Gelukkig onwijs braaf onderweg en hij stond er na afloop ook al heel snel weer heel fit bij. Hij heeft steeds goed gegeten en is net een tijdje op de wei geweest. Gras eten gaat ook al behoorlijk goed. Toch wel echt een geluksmomentje als ze gelijk weer grazen hoor <3 Hoop dat het allemaal zo goed blijft gaan.

Hij krijgt straks een heel groot stuk van het weiland erbij maar we moeten nog even regelen dat er stroom op het draadje komt, anders hebben we volgend jaar een Maddog x Jannie :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:08

Fijn dat hij weer thuis is. Knap dier.

Hier klein rondje naar buiten geweest.
Waren erg druk maar braaf.
Afbeelding