[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:20

Met kleine baaltjes werd Martin wel duur, het was voor ons goedkoper om bij Vlogman 2 ronde balen duits hooi te halen.
Souman fourages, net zoals Hay to You en Louis Venhorst, maar iets interessanter met de prijs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:23

Ja groot is altijd interessanter. Maar die kan ik niet kwijt helaas :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:26

Daihyo schreef:
Ja groot is altijd interessanter. Maar die kan ik niet kwijt helaas :D

Ik ben heel blij met de overkapping :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:32

Ik bestel al drie jaar bij Souman. Het is erg wisselend. Vooral afgelopen jaar veel troep ertussen gehad. Qua kwaliteit ruwvoer maar ook letterlijk met blikjes, plastic, stenen en takken in het voer. Het is dat ze zo fijn thuis komen leveren en het probleem uiteindelijk wel redelijk compenseren.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:25

Daihyo schreef:
Maar over Martin heel tevreden. Alles met analyse, hij heeft verschillende partijen. Ik voer graag 2 soorten. En prima betaalbaar. Geen mestwater en er wordt niet meer geschuurd. Dus ik ben vaste klant inmiddels :D

Ik ken Martin dan weer niet, heeft hij een website of iets dergelijks?

Ik haal hier hooi bij Hay to you, Venhorst, bij een partij uit het noorden die direct uit de Frankrijk haalt of een kleinere handelaar in Bathmen.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:43

Deze Martin toevallig https://www.ad.nl/zutphen/dit-giftige-p ... ~ab05981d/

Sorry ik lees altijd mee. Ik heb ook kleine baaltjes gehad van hem, super mooi hooi maar nadat ik dit bericht las en filmpje zag durfde ik het niet nogmaals aan. Het zijn weilanden van natuurland opzichniks mis mee maar wel confronterend als je het zo ziet op de foto’s

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:01

Klopt, die Martin.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:06

Ir111 schreef:
Nou bij ons is het jaarlijks gezeik over hooi weer begonnen. : Stelletje verwende apenkoppen... :roll: Net een nieuwe lading binnen, ziet er goed uit, ruikt lekker maar mijn lieve schatje trekt er de neus voor op. Meestal duurt het dan 1 dag en dan vreet de rest het ook niet meer. |o _-:( _-:( Echt, ik ga guppen houden! -> dat is ook veel makkelijker met al die regen bedenk ik nu. :)*

Pfff, het lijkt vals alarm. Na een semi hongerstaking van 1 dag heeft mijn schatje besloten dat het hooi eigenlijk heel lekker is. :Y) Hopelijk blijft dat zo want dat blijft altijd nog een beetje spannend met hem. :D

We gaan het zien. Ik heb voor de zekerheid wat hooi van Daihyo meegenomen, dat kan ik proberen als het met deze batch toch niet lukt. :7

Heftig om te zien op dat filmpje Zaranka, al dat JKK. Geen garantie natuurlijk maar ik krijg van hem wel de indruk dat hij het serieus neemt en zijn hooiland goed checkt/jkk vrij maakt.

Ik had nog een leuk kerstvakantieproject op de rol staan; palen zetten voor een nieuwe takkenril van 50mtr lang. Ben begonnen met de lijn uit te zetten met prikpalen. Maar het is zo nat... je blijft nauwelijks overeind. Dus dit project gaat een jaar opschuiven helaas. Eerst het pad keren, dan palen zetten en volgend jaar vullen met takken. Zo jammer... -O- Had echt mega veel zin om dit te maken nu.

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:58

Zitten hier mensen in de Gemeente Schagen? Hoe hebben jullie het aanpakken van de paddock paradise aangepakt qua vergunning?
Wat vraag je aan als je kiest voor het aanleggen van wat looppaden en eventueel een paddock?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:31

Iemand hier al eens met een Kipper aanhanger gewerkt met handbediening? Is dat erg zwaar?
Het gaat volgende week vriezen en als ik dat ding alleen kan bedienen, dan ga ik volgende week wat zand storten op 2 slechte plekken.
Je kan er 1 huren in de buurt, dus leek me wel handiger dan een gewone aanhanger, mits ik ‘m dus zelf kan bedienen :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:18

Nee nog nooit. Echt geen idee. Maar mocht je willen oefenen met zand kruien, ik krijg als t meezit dinsdag 5 kuub zand geleverd die achter de stal uitgesmeerd mag worden. O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:05

Grapjas _O-
Nee ik spaar mijn energie nog even tot hier een paar kuub ligt :D
Maar daarom een kipper. Dat scheelt kruien :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:03

Afbeelding

Hebben jullie ideetjes? We hebben een halve Haf met EMS en zitten eraan te denken om een stuk weide meer te beplanten. Het gaat om het stuk waar de blauwe streep (een watertje dat we willen aanleggen voor het rondpompen van water uit de vijver) en de groene streep (tijdelijke bult, die misschien wel blijft) in staan op de foto.

Hoe begin je zoiets? We hebben al genoeg fruitbomen en daar wil ik met het oog op de suikers niet meer van. Heb een dagtaak aan het verwijderen van laaghangend fruit en alles wat op de grond valt.

Bij de gele hoek heb ik een paar berken geplant en bij de oranje staan zwarte Elsen. De vijver gaan we nog wat uitbreiden zodat het een beetje yin/yang model (1 helft daarvan dus haha) krijgt.
Afbeelding

Die weide is onze natste weide, dat is ook wel belangrijk denk ik. We zouden eventueel de grond van de extra heuvel erover kunnen verdelen zodat het iets hoger komt.
Dit is de tweede bult. Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:20

Is een gemengd voedselbosje met struiken geen idee? Ik denk dan aan wilgensoorten (amandelwilg, boswilg, grauwe wilg, etc), zwarte bes, braam, hazelaar, haagbeuk, meidoorn, rosa rugosa of canina. Dat groeit niet super hoog, maar wel compact en geen probleem met de suikers.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:26

heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en de bomen besteld, gaat het vriezen.

Ik heb gisteren nog een hogere draad om alle perkje gespannen. De pensionner is zo brutaal om er overheen te hangen ( ondanks stroom, incl deken) en heeft zo al een aantal hazelnoten uit de grond getrokken.
Nu overal 4 draadjes omheen incl stroom. Nog 2 bomen erbij en dan geduld krijgen voor mij om het te zien groeien

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:23

Daihyo schreef:
Is een gemengd voedselbosje met struiken geen idee? Ik denk dan aan wilgensoorten (amandelwilg, boswilg, grauwe wilg, etc), zwarte bes, braam, hazelaar, haagbeuk, meidoorn, rosa rugosa of canina. Dat groeit niet super hoog, maar wel compact en geen probleem met de suikers.

Verschillende wilgen klinkt leuk inderdaad! En dan in een hoek of zo? Met een paadje er tussendoor? Kan het me zo lastig voorstellen allemaal.
Wat voor braam bedoel je? Is er een nietwoekerende braam? Dat de struiken laag blijven vind ik wel een grote plus. Kunnen we de paarden mooi blijven zien :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:34

Ja of een soort rotondes waar ze omheen kunnen lopen. Of paden er langs of tussendoor.
Braam woekert inderdaad wel. Maar de paarden snoeien ‘m hier goed. In jouw geval met de vruchten en suikers misschien niet zo’n goed idee.
Je hebt echt hele mooie verschillende wilgen. Als de grond vochtig genoeg is, dan is dat echt heel leuk om gemengd neer te zetten.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:48

Even binnenvallen; zoiets wast daihyo beschrijft is super leuk
Je kunt eens kijken bij Femke dolle die heeft verschillende perken met van alles eetbaar echt heel.mooi ook
Braam zou ik echt niet doen, woekert enorm en wordt vaker niet dan wel gegeten. En dan die lange slierten met gemene stekels, brrr

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:51

Je hebt ook soorten zonder doornen tegenwoordig. Maar ik zou eerder voor rozen gaan. Geen fruit maar rozenbottels. En mooiere bloemen. Zeker de rugosa.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:16

Het is zeker vochtig genoeg (helaas) haha. Vanuit de overlevering heb ik in de eerste weide nog braam die steeds de kop opsteekt. Ze eten dat nagenoeg niet.
Heb ook her en der Rosa Rugosa. Vooral mijn merrie vindt dat zoooo lekker. Echt groeien lukt dus nauwelijks door haar snoei gedrag, maar dat is prima. En het staat inderdaad echt heel leuk.

Heb buitenom hazelaar, zou dat eenvoudig te stekken zijn?
Bedenk me net dat ik qua paadje even creatief moet zijn. We hebben rondom een sloot gegraven dus dan moet het een soort lusje worden.

Kan idd even bij Femke spieken, goeie tip.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:20

Hier eten ze ook nagenoeg geen braamstruiken, enkel de vrucht.
Hazelaar zaait wel makkelijk uit, misschien kan je al wel zaailingen vinden.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:36

Hoi!
Heeft iemand hier ervaring met dolomiet? Hier in de buurt is een oprit afgegraven en ze kunnen dolomiet komen brengen, maar ik weet niet of ik er wat mee kan. Kan je die diy een stukje mee verharden? Of is het niet geschikt voor paarden? Ik zit op zware natte kleigrond

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:37

Ik heb geen ervaring met een Kipper @Daihyo.

@Olympia, qua inspiratie voor aanplant en paden kan je ook eens kijken bij paard en landschap op de Instagram o.i.d.

Mooi stuk hebben jullie zeg! Je kan er ook een voedselbosje van maken waar ze de eerste jaren niet door mogen lopen, maar op de duur, als het allemaal sterk en groot is, zou je het misschien af en toe open kunnen zetten? Geen idee of dat mogelijk is hoor, maar dat lijkt mij heel leuk haha. Een soort minibos!

Ik heb ook een vraag, over onze schuilstal en eventueel toevoegen van bodembedekking als mogelijke slaapplek.

Nu met de nattigheid en winter én opnieuw mijn lieve merrie die chagrijnig wordt, zit ik toch te denken om eens te testen met een stal waar ze lekker in kunnen liggen. Echter, onze schuilstal is nog meer dan de helft open en wordt nu voornamelijk gebruikt als rustplek en eetplek (vooral ook om droog te eten tijdens hele dagen regen).

Als het veel heeft geregend, poepen ze daar dus ook veel. En als het echt goed regent en waait, wordt de grond ook wel vochtig.

Tóch wil ik het graag proberen. Wat zeggen jullie?

- houten latten tegen de onderkant als een soort randje om uitloop te verminderen, of eerst gewoon proberen en elke dag aanvegen?
- totaal is zo'n 18m2, maar kan ook kiezen om eerst 9m2 te bestrooien. Neig zelf eigenlijk gewoon naar helemaal.
- wat is jullie ervaring met vlas/stro in een half open schuilstal?
- of wat doen jullie paarden met dit weer: nog wel liggen? En waar dan?

Ben me er van bewust dat de kans bestaat dat ze er vooral in gaan poepen en plassen. Hoe is jullie ervaring? Of heb je betere ideeën als je de stal ziet?

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:48

Ik zou hem lekker dichtmaken. Iig voor de helft.
Dan nog een hoekje van een meter bij die voerbak naar binnen toe dicht maken. Dat zal het inregenen flink beperken. Rubber matten erin en daar je bodem bedekking op. Door de matten heb je minder snel last van vocht wat toch naar binnen regent. Scheelt je in het verbruik van bodem bedekking.
En ja het zal een toilet worden, je hebt er meer werk van maar als ze er graag staan of liggen is dat het wel waard.

Evt. Kan je kiezen voor makkelijk demontabele wanden/paneel constructie die je zomers kan verwijderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:06

Ik zou ook de helft dicht maken en dat deel vullen met bodembedekking. Dan de voerbak op het open verharde stuk.
Ik heb overigens goede ervaring met koolzaadstro. Dat wordt niet gegeten en als ze toch een hap nemen is het niet zo gevaarlijk als vlas. Het neemt goed vocht op en verteert heel snel op je mesthoop. Heel fijn als je ook compost maakt. Je kunt het potten of gewoon dagelijks uitscheppen (plas en mest).