Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:33

Toch fijn dan dat ik mijn westernpaard met m'n benen kan sturen en stoppen :P Helemaal geen hoofdstel nodig haha

Dat is fijn DF! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:37

Zou die buiten ook stoppen Natasja? :=

Gisteren heeft Mo mijn hoofdstel kapot getrokken dus heb Aurelia haar hoofdstel maar omgebouwd gezien we die toch weer op een ander hoofdstel gaan rijden en maar overstappen op zwart _O-

Toch fijn, 2 paarden met minihoofden.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:46

100%, als we een normaal ritje doen _O- Als ie over de zeik is misschien niet meer, maar ook dan denk ik zelfs dat ie daar nog wel naar luistert ja! :j En dan snel afstappen _O- Soort vals gevoel van veiligheid, zo'n hoofdstel :')

Ohhh ook altijd zo fijn.. :(:) Gelukkig heb je er nog 1 liggen dan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:58

Dat sowieso, als ze gaan dan gaan ze, met of zonder hoofdstel (en met of zonder jou :+ ) :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:18

Het zijn ook meer de noodsituaties waar ik me zorgen over maak. Normaliter hoef ik ook niet aan het bit te komen, maar er zijn in het verleden genoeg situaties geweest dat ik blij was dat het er in hing. Reden waarom ik eigenlijk niet meer bitloos rij.

Afstappen zal ik niet snel doen, vanaf de grond heb je vaak nog minder te vertellen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:20

die van mij gaat altijd alleen maar achteruit alssie over de zeik is dus dan heb je alleen een hoofdstel nodig om hem van de sloot te sturen. Maar dat doe je eigenlijk ook met je benen :+

ontopic: ik heb dus volgens de fysio een uitmest-arm mensen :Y) mijn plastic mestvork brak en heb toen een ijzeren gekocht maar die is ook veel zwaarder. Altijd wel last van gehad maar dacht dat mn spieren wel zouden gaan wennen. Nu paar maanden later kan ik niet meer 2 stallen in één keer uitmesten en was t wel tijd voor fysio. Combinatie met thuiswerk helpt helaas ook niet.
Iemand nog een tip voor een stevige kunststof mestvork, zo eentje voor de strokorrels he niet een gewone riek die gaat prima. zal verder braaf mn oefeningetjes doen

Verder heb ik de discussie met de wederhelft gewonnen dat we ons snoeiafval dit jaar gaan verhakselen ipv opstoken op een stookhoop. hij kreeg hem niet aangestoken *D er was te weinig wind ofzo. wat doen jullie met snoeiafval van je perceel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:23

Ik lees nog wel mee, maar heb weinig tijd om te reageren. Sinds 2 november een nieuwe functie en dat vraagt veel tijd, gesprekken met het nieuwe team en trainingen.

Ik heb gewoon een Engels hoofdstel, met een dubbelgebroken Sprenger bitje. Werkt prima.

Oei SillyB, dat is niet fijn. Hopelijk doen de oefeningen snel wat voor je pijnlijke arm.

Snoeiafval gaat bij mij gewoon op de mesthoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:25

Waar heb je precies last van in je arm? Ik zit al een jaar tegen een tennisarm aan, ook door het mesten :+

Ons snoei afval gaat op de takkenwal die wij echt nog veel groter willen maken.
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:26

Robijntjah schreef:
Dat sowieso, als ze gaan dan gaan ze, met of zonder hoofdstel (en met of zonder jou :+ ) :=

Hahaha _O- Ja precies :')

Ik ben ook echt nog nooit afgestapt.. al is Jay het eerste paard waar dat punt erg dichtbij was :') Hij ziet er zo onschuldig uit, maar ondertussen :=

Een uitmest-arm _O- Wauw hahaha.. succes om dat weer op te lossen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:27

Oh ik ben bij echte stakers wel eens afgestapt, bij Mo bijna nooit want die was daar te onrustig voor. Afstappen en opstappen vind ik een zeer kwetsbaar moment maar dat zit echt tussen mijn oren :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:29

SillyB schreef:
die van mij gaat altijd alleen maar achteruit alssie over de zeik is dus dan heb je alleen een hoofdstel nodig om hem van de sloot te sturen. Maar dat doe je eigenlijk ook met je benen :+

ontopic: ik heb dus volgens de fysio een uitmest-arm mensen :Y) mijn plastic mestvork brak en heb toen een ijzeren gekocht maar die is ook veel zwaarder. Altijd wel last van gehad maar dacht dat mn spieren wel zouden gaan wennen. Nu paar maanden later kan ik niet meer 2 stallen in één keer uitmesten en was t wel tijd voor fysio. Combinatie met thuiswerk helpt helaas ook niet.
Iemand nog een tip voor een stevige kunststof mestvork, zo eentje voor de strokorrels he niet een gewone riek die gaat prima. zal verder braaf mn oefeningetjes doen

Verder heb ik de discussie met de wederhelft gewonnen dat we ons snoeiafval dit jaar gaan verhakselen ipv opstoken op een stookhoop. hij kreeg hem niet aangestoken *D er was te weinig wind ofzo. wat doen jullie met snoeiafval van je perceel?

Sorry, hier moest ik toch even hardop om lachen :') maar balen natuurlijk, beterschap!

Snoeiafval gaat hier zoals bij Robijn op de takkenwal. Vormt een mooie natuurlijke afscheiding, paarden hebben minder de neiging erdoor te walsen dan door draad ('minder de neiging', mijn ijslanderveulen knalt er nog steeds doorheen als ze het op haar heupen heeft :+ ) en het is fijn voor de beestjes en vogeltjes.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 11-11-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:31

Voor snoeiafval hebben wij een hakselaar https://www.toolstation.nl/2500w-haksel ... J4QAvD_BwE , maar die kan lang niet alles aan (takjes tot max 2 a 3 cm), van de rest maken we stookhout of het gaat op de 'wallen' :D Langs ons perceel hebben we wildwallen gemaakt waar het snoeiafval op gaat. Die verteren net zo snel al wij er iets opgooien dus hoger dan 1 a 1,5 mtr wordt ie nooit. Vogeltjes, egeltjes etc zijn er blij mee :) De meeste zijn aan het gezicht onttrokken doordat er mooiere struiken voor staan.

@billyb:Qua mestrapen gebruik ik zelden deze 'mestschop' (met steel) alleen als het zand droog en los is
https://cdn.agradiservices.net/products ... 60fe07.jpg

Normaliter gebruik ik deze (zonder steel), gewoon een paar stevige waterdichte handschoenen aan en bukken :)
https://cdn.agradiservices.net/products ... b96449.jpg

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:36

Ik voel 't vooral on m'n schouder en achterop m'n bovenarm, bij m'n triceps zeg maar. Het is voornamelijk van 't schudden als ik de drollen uit de stal pik savonds. Je had die fysio moeten zien kijken toen ik in detail uit ging leggen wat ik doe haha maar anyway, die 2de schep hier boven ziet er een stuk steviger uit dan m'n huidige, eens proberen. Bedankt!

En een houtwal is ook wel een goede ga eens een plekje verzinnen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:39

Je hebt in die 2e schep echt een hoop verschil... kun je vaak aan de prijs al zien. Ik had eerst ook altijd die simpele goedkope, maar daar braken de tanden constant snel af. Nu met deze (ooit eens gekocht op Equitana) doe ik nu al meer dan 6 jaar en hij heeft al zijn tanden nog :D .
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 11-11-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:40

Ohja, daar heb ik het ook heel af en toe maar bij mij zit het met name rond mijn elleboog. Gisteren de tafel omgedraaid en bij het oppakken voel ik het meteen weer zeg maar :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:43

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:48

mest je wederhelft nu zodat je arm rust krijgt? :D ik heb een standaard gevalletje: https://www.agradi.nl/agradi-onverwoest ... -zwart.htm momenteel met houten steel, maar vond m met een alu steel eigenlijk fijner, en ook nog lichter :)

snoeiafval hebben wij gedeeltelijk langs de rand als houtwal, en gedeeltelijk brengen we het weg naar het milieupunt (gratis).

Ik stap zeer zeker wel af onderweg als het me te gek wordt, mijn merrie kan echt op tilt gaan als ze in haar eentje buiten is en ze is te ver van huis. Dan heeft ze al een paar keer geaarzeld of het kon, en dan gaat ze eigenlijk over haar eigen grenzen heen en op een gegeven moment raakt ze echt helemaal van het padje en is dan zo in de stress dat ze alleen nog maar omhoog komt en om wil draaien. Als ik dan afstap en er 5 min naast loop, dan heeft ze de tijd om te bedenken dat ze niet helemaal alleen is en dat ze mogelijk toch niet dood gaat :+ je ziet de stress er dan helemaal uit vloeien en kan daarna ook weer gewoon opstappen en verder rijden.
Ze heeft het met trainen ook wel eens gehad, als ik dan te snel ga en iets vraag waarvan ze denkt dat ze het niet kan, gaat ze ook over de zeik. Is geen onwil, maar echt gewoon stress. Als ik een rondje stap en haar vertel dat ze echt een heel knap paard is, kunnen we gewoon weer verder :(:)

edit; voordat jullie denken dat ik mijn paard mishandel :+ het is echt een hele erge binnenvetter die weinig laat merken. als ze buiten niet verder wil hoef ik ook niet te proberen er druk op te zetten, het enige wat ik doe is haar kop in de goede richting houden, en dan legt ze zoveel druk op zichzelf dat ze vanzelf weer verder gaat, want stilstaan is ook geen optie volgens haar :+ het is dus eigenlijk altijd haar eigen keuze om verder te gaan, en ondanks dat is het soms toch net iets teveel/tever.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:53

Lekker kleurtje :)
Ik heb wel eens bij de buren mest geraapt en die hadden ook een hele fijne mestvork-met-steel, die was ergonomisch gebogen, maar werkte niet fijn bij grote hopen. Dat werd te zwaar. Losse/kleinere hopen werkte wel goed. En laat ik nou een paard hebben die olifantshopen produceert :)
Door het bakje zonder steel te gebruiken belast je ook je armen/schouders 2-zijdig even zwaar, wat dus beter is voor (vaak) de rechterkant, zeker als je daar zowel pols als elleboog als schouder gebroken hebt :)

Ik heb gisteren bij de Gamma nog een nieuwe tubtrug gekocht, knaloranje.
Ze hadden ze ook in groen en blauw, maar die waren een stuk duurder. De zwarte die ik had was niet echt flexibel meer en één handvat was er af. Moet je eens langs 2 hongerige paarden zien te komen met een 'open' bak :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:54

Van mijn merrie stapte ik ook vaak gewoon af als de stress haar teveel werd.
Daarna kon ik zonder problemen weer opstappen dus dat scheelt wel.

Ik heb dezelfde als Jade maar dan van Cranenbroek. Maar daar schep ik alleen de mesthoop mee op.
Drollen scheppen doe ik met een mestboy.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:58

Silly sterkte met je arm! Wij hebben rieken via agradi. Die bevallen erg goed.

Met rijden stap ik alleen af als er een vrachtwagen langs komt. Die vindt Zion echt eng, en als ik dan naast 'm sta blijft ie nog rustig.
Ons snoeiafval gaat of naar de paarden, als ze het mogen hebben, en anders op de mesthoop. En de dikke takken bewaren we om op te stoken op de kachel <3
Laatst bijgewerkt door Jinte op 11-11-20 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:58

@jade: die van mij heeft ook af en toe van die buien dat ze ineens niet verder wil en alleen maar achteruit gaat (geen stress, gewoon eigenwijs) , als ik dan benen geef komt ze omhoog. Wat ik doe (als de situatie het toelaat) is omdraaien en achteruit laten lopen. Het eerste stuk is dan uit vrije wil (haha ik krijg mijn zin...) tot ze het zat wordt en dan móet ze van mij. Dan is de lol er snel af en mag ze weer omdraaien en kan ze weer normaal vooruit lopen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:01

Ohhhh SillyB dat is ook wat :')
Mijn plan is om (als vanouds) een paar handschoenen aan te trekken en de drollen via een emmer in de kruiwagen te kiepen. Natte plekken met mestvork natuurlijk :o

Jee had ik nou al mijn strokorrel foto’s laten zien? Denk vergeten te verzenden in de vroege morgen (en anders dubbel **\O/** ) (zijn nog druk met tijdelijke staldeuren plaatsen, dus is wat rommelig aanzicht haha).

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Na flinke discussie met mn man ook maar de schuilstal vol gelegd. Dat is waarschijnlijk een eenmalige actie, maar hij moet het eerst zelf zien en meemaken. :D
Waarom die foto’s nou op hun kantje staan is me een raadsel btw.

Volgens mij heb ik het best redelijk voor elkaar met die korrels. Is een lekker bed geworden en meeste is wel redelijk uit elkaar gevallen. Heb ook super handige hark gevonden voor het verspreiden. Lijkt me bladhark-achtig ding.
Hier de tijdelijke schuilstal:
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:01

Ik heb een metalen en een plastic ( knal roze) heb geen zaagsel maar eerst er de paddock mee uit. Ik vind de metalen ook een onding, veel te zwaar. Van de plastic versie is nu 1 tand van afgebroken, meestal doe ik er een half jaar mee en dan moet ik hem vervangen omdat er teveel tanden missen.

Mestboy heb ik ook met een gewone hark maar vind die plastic hark fijner en sneller werken

Mooi die grijze wanden in je stal

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:03

Wij stoken klein hout in de kachel als aanmaakhout.
Groet takken gaan de snipperaar door en dan in de tuin a los bodembedekker.

Houtwalletje wil ik vriendlief nog warm voor krijgen, blaadjes en takjes erin.

Afstappen net rijden deed ik altijd snel. Maar meer omdat ik altijd de zwakke schakel was die de paniek kreeg waardoor ik mijn paard niet meer overtuigd kreeg.

Nu rijd ik amper meer, én kan niet meer opstappen vanaf de grond.. geen idee wat ik nu zou doen dus. Heldhaftiger ben ik niet geworden in elk geval :D