Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:00

Aah tof dat je het toch gewoon doet greendragon! Heb je niet een men vereniging in de buurt die je kunnen helpen?

Zelf heb ik niet zoveel met mennen, ik mis een stukje controle gevoelsmatig. Ik heb mogen oefenen met een hele grote kruising shire/engels volbloed. Ik rijd heel graag mee, maar om zelf te mennen vond ik doodeng :').

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:13

Ik zit er ook liever op dan erachter :) maar ook dat is met de jaren een stuk minder frequent geworden...

De paddock was weer redelijk opgedroogd en het zou vanochtend droog blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:26

Mooney wat een leukerds die 2. :j

Dais flink aan het werk geweest in haar rusttijd :D

Ik lees wat over goede voornemens die nu al gesneuveld zijn, daarom maak ik ze maar niet :D

Mennen, Ryan is in de bak/wei heel braaf, maar de weg durf ik met hem niet op.
Ik mis de ervaring dat goed te laten gaan. Hij wil wel ooit eens ineens iets zien en omdraaien. Onder de man niet perse meteen een probleem, met wagen durf ik dat niet aan.
Maar lijkt me wel leuk om te te doen met een chill paard.

Daarom vandaag sinds lange tijd weer eens gereden.
Na al die regen en wind was het vandaag wel weer prima, dus snel even gebruik van gemaakt
Dit blijft een goed uitzicht :D

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:32

Lekker uitzicht!

Vandaag ook heerlijk droog weer maar ik zit op mijn werk -O-
Van het weekend stap ik er weer op. Ze zijn gisteren beide losgemaakt door de masseur en heb voor mn merrie vloeibare magnesium besteld als ondersteuning dus ben benieuwd!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:50

Genieten DP.
Mijn ervaring is dat omdraaien voor de wagen minder snel gebeurd, ik denk door de oogkleppen en doordat het lamoen begrenst.

Ook hier weer erop gezeten en een rondje gedaan. Lekker uurtje weggeweest.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:59

Ik zou mn jongste dolgraag voor de wagen willen. Maar dan moet ik eerst nieuwe stallen hebben om mn oudste veilig achter te kunnen laten.

Hier straks even wandelen of longeren.

Lekker uitzicht paarden oortjes.

Hier een dagje vrij.
Drie honden gewandeld , een hond hardgelopen.
Heb m'n zus haar honden te logeren.

Vriend en aannemer met de aanbouw bezig.
Als kleine straks slaapt de paarden doen.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:05

Lekker uitzicht DP!

Zo dat wordt een flinke uitbouw horsii! En lekker actief al bezig geweest.

Hier even paard van iemand anders gereden, ook leuk. Vanmiddag even klusjes doen bij de pony's met de honden erbij.

Ik ben al eens met aanspanning in de sloot beland en van de dijk af gestort, je wordt hier letterlijk van de weg gereden door sommige weggebruikers. Op ruiterpaden vind ik mennen best leuk (die hebben we alleen niet :') en aanspanning meenemen is weer zo'n gedoe vergeleken met pony in de trailer, zadel in de auto en klaar), maar ik kan op de weg echt niet meer ontspannen op een kar zitten. Met dezelfde pony onder het zadel is het geen probleem, dan ben je net wat wendbaarder en heb je meer opties bij mogelijke probleemsituaties.
Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat het met een heel nuchter paard en lichamelijke uitdagingen juist fijn is om te mennen ipv te rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:10

Dat is een flinke uitbouw zeg! Lekker al die ruimte dadelijk
En al fanatiek bezig geweest.

Ja dat is hier ook, het zijn hier allemaal van de smalle weggetjes.
Onder de man ga ik een ingang van een wei staan. Tenminste bij groot verkeer. Bij een auto niet, die gaat maar lekker deels de berm in, remmen ze tenminste af :D

Even een google maps plaatje gepakt. De huizen die je in de verte ziet daar staat ons huis bij :P
Beide kanten diepe sloot die in de zomer dus zo begroeid is dat ook de paarden die niet zien.
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:10

Ja, ongeveer 40 m2 komt erbij.

Leuk, en gezellig honden mee.

Oeff begrijpelijk.
Hier hele nuchtere paarden.
Voor de verhuizing zaten we regio Rotterdam, heel verkeersmak dus

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:18

Herkenbaar die smalle weggetjes. Soms best lastig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:40

Op dat soort weggetjes word ik ook niet blij. Hier brede wegen en ruiter en menpaden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:41

Ondanks de best wel drukke weg, ben ik heel blij met het dubbele fietspad en grasstrook. Die smalle weggetjes zou ik echt niet lekker rijden óók onder de man niet.

Hier net een beetje zon, nu al weer weg. Maar wel lekker buiten bezig.
Straks even naar de overkant (tuincentrum) of ze Junipurus voor in de hoekvakken hebben. Dan kan daar ook grind in. De rechterplek is er het laatst bij gekomen en dus nog voxhtig.

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:49

Leuk DF!!

Ik heb m’n men bewijs ooit gehaald en wil Amy tzt ook voor de kar. Maar goed hier de luxe van alleen bestemmingsverkeer en vlakbij het bos.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:52

Onze weg is ook alleen bestemmingsverkeer……. Maar er rijden behoorlijk wat auto’s om via de zandweg naar Laag Soeren te rijden.
Mennen is voor mij een fijne manier om toch beweging te geven met weinig impact voor mezelf.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:25

Dat heb ik dus ook met mennen, je kunt niet zo makkelijk even omdraaien of even een inham pakken als onder het zadel.

Vanuit ons erf kan ik direct het kleine bos in. Het grote bos moet ik wel over de weg, maar ik kan een route pakken met een mooie brede weg.
Aangespannen zou ik veel meer de drukte op moeten zoeken.
Ik heb het ook op rustige weggetjes nooit echt leuk gevonden. En het wel redelijk veel gedaan om iemand te helpen.

Ik denk dus dat als ik te krakkemikkig wordt om te rijden, ik mijn eventueel oude paarden nog tot het einde verzorg en dat t dan klaar is met de paarden hobby :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:07

Ik zou het heel leuk vinden om weer te mennen. Voor de veiligheid moet je alleen eigenlijk altijd een bijrijder hebben en dat is wat lastiger te organiseren.

Toch overweeg ik het voor de toekomst met Roos. Mijn lijf kan niet heel veel hebben en daardoor kan ik ook niet makkelijk afvallen. Roos is vrij klein en ook voor haar gezondheid is het natuurlijk beter niet te zwaar belast te worden.

En ik vond mennen altijd heel leuk. Er is jaren geleden zelfs een moment geweest dat ik heb getwijfeld of ik niet zou stoppen met rijden om helemaal op het mennen over te gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:01

boemel schreef:
Ik denk dus dat als ik te krakkemikkig wordt om te rijden, ik mijn eventueel oude paarden nog tot het einde verzorg en dat t dan klaar is met de paarden hobby :o
Zo sta ik er ook in al vraag ik me af wie er het eerst krakkemikkig is... Boon of ik. Voor mijn gevoel ben ik al aardig op weg :D

Jammer genoeg had de buurman niet alle planten die ik had willen hebben en enkele die ik wel leuk vond waren mij te duur (ik ga echt geen 80 euro neer tellen voor een leuk uitziend boompje van 80 cm :oo ).
Dus ik heb er 4 gevonden en nu moet ik er nog 2 om de vakken vol te krijgen (laagblijvende Junipurus).
Foto's volgen... het was nu echt donker voor ik naar binnen ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:08

Ik zat na mijn ongeluk veel eerder weer te paard dan ik fatsoenlijk kon lopen dus ik hoop dat dat zich tot mijn 80e voortzet haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:12

Boon is nu 25 en Missy ben ik gestopt met rijden toen die 25 was en erg veel struikelde. Dat merk ik bij Boon nog niet. Wel dat bij vaker rijden haar rugvorm erg veranderd (doorzakt). Dat had Missy op het laatst ook en dat verbeterde goed toen ik stopte met rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:36

DF Krijg nu echt een beetje beeld bij wat het gaat worden :j

Mijn ruin is 15, merrie 7
Dus het zou nog even moeten kunnen.
Maar weet het ook niet, misschien veulentje fokken als rijden niet meerkan.

Kunnen we geen paarden meer houden dan iig ook hier verhuizen.
Zou er niet tegen kunnen zelf geen paarden meer maar wel van andere

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:50

Dat laatste kan ik me heel goed iets bij voorstellen. Ik zit er ook wel hetzelfde in.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:04

Hier 20 en 11. Wil er graag een bij als we nieuwe stallen hebben.
Leuke IJslander of een menpaard

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:51

Dais_ schreef:
Aah tof dat je het toch gewoon doet greendragon! Heb je niet een men vereniging in de buurt die je kunnen helpen?

Er zit wel een menvereniging in de regio, maar niet echt heel dicht bij. Ik ken daar ook niemand en heb geen trailer om daar naar toe te gaan om te lessen. Maar ik moet eigenlijk mijn netwerk van mijn oude RV eens gaan ophalen. Die zijn tegenwoordig ook MV, maar nog verder weg. Wie weet kan iemand mij een lesje geven met hun eigen span, om te ervaren of wat tips te krijgen. Goed voornemen voor dit jaar.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:16

Hoi allen,

Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen in mijn geval. De paarden staan nu 1,5 mnd aan huis en hooi koop ik bij een plaatselijke loonwerker die meerdere stalletjes in onze straat bevoorraadt. €6,70 per baaltje van ongeveer 25 kilogram. Best prijzig denk ik, maar de kwaliteit leek de afgelopen maand heel goed. Ze aten het ook met smaak.
Nu heb ik opnieuw 30 baaltjes laten komen. Ze zien er (op twee na met wat bruine plekjes, schimmel?) goed uit. Wel heel groen, je ziet echt dat het gras was, maar dat lijkt mij wel lekker juist. Het is dus een stuk groener en herkenbaarder als gras, dan hooi dat ik normaal ken
Alleen, ze eten het niet... Een paard heb ik pas net, maar de ander eet normaal gesproken echt alles. Ook schimmelige bermtroep. Ik heb al verschillende baaltjes open gemaakt, maar meer dan enkele happen nemen ze niet.

Is het normaal om hierover contact op te nemen met de leverancier? Zou ik kunnen vragen het terug te nemen? Het lastige is dat ik niet zo veel opslag heb, dus ook niet een nieuwe lading kan bestellen. Vind het ook wel zonde van mijn geld uiteraard, maar nog vervelender dat ze niet eten ;) Ik wil ook geen te lastige klant zijn.

De loonwerker had me namelijk ook gemalen stro gegeven als vervanger van vlas, waarvan ik na openen had gezegd dat het niet voor paarden geschikt is ivm stof en gevraagd of ik het kon ruilen. Dat vond hij overigens prima en hij neemt de pakken volgende keer mee terug. Nu baal ik van mezelf dat aan te geven, want had liever die 5 pakken gehouden en de 30 baaltjes hooi terug gegeven.
Wat is normaal qua afspraken in de hooi leveranties?
Het kan natuurlijk heel goed aan mijn paarden liggen, maar vind het wel opvallend omdat de ene echt een varken is en op een eerdere stal met super wisselend kwaliteit alles at, zelfs als ik liever had dat hij het liet liggen als statement :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:39

Simbaa, ik zou dit zeker aangeven bij de leverancier. Het is geen verwijt toch? Zie het als een kledingstuk wat je hebt gekocht en thuis toch niet helemaal meer bevalt. Dan ga je ook terug naar de winkel met een bonnetje. Je kunt gewoon overleggen met de leverancier. Misschien heeft hij nog een andere partij liggen, die je kunt testen.

Als alternatief kun je bij de andere stalletjes nagaan of zij hetzelfde hooi hebben en het wél gegeten wordt. Misschien willen zij wat van je overnemen.