[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:37

Ik zette ze afgelopen 2 jaar in de rijbak met lamp aan en bak lekker voer. Emir was de paniekvogel, de 2 mini’s geven er weinig om. Dus nu met alleen de 2 kleintjes gok ik dat ze er rustig samen naar staan te kijken, maar die bak extra voer ook zeker wel waarderen ;)
De bak heeft houten omheining en geheel verlicht, mochten ze in paniek raken zien ze de omheining, kan ik ze goed zien, dus uit voorzorg zet ik ze om half 12 daar in.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 18:07

Hier beperk ik ook de hoeveelheid ruimte. Met name de nieuwste kan een beetje een paniekvogel zijn. Ben er nog niet volledig uit of ik ze in de rijbak zet (mooi overzichtelijk) met extra voer. Of dat ik de paddock dicht zet (waar ook de schuilstal is). Laat ik een beetje afhangen van het weer. Nu na 1 dagje droog is de paddock ook weer volledig droog. Als het non stop regent wordt de paddock ook wel wat nat en vind ik de rijbak een betere keus.

Hutcherson

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:10

Ik merk dat het tot nu toe heel erg meevalt qua vuurwerk hier in mn nieuwe woonplaats (*klopt af*)
Er is een verbod in de gemeente en alle omliggende (volgens mij ook al jaren, dus wellicht heeft men zich er bij neergelegd?!)
Anyway, ik twijfel ook wat te doen.
Ze hebben een paddock aan hun stal. Ik kan de stal aflsuiten maar vorig jaar werden ze op de oude stal echt heel onrustig. Jaar ervoor gingen ze door de linten (en kon ik om 4 over 12 naar stal, das geen pretje). Scheelt dat ik nu op 10 sec afstand ben. Er zijn wel twee pleintjes in directe omgeving waar ik verwacht dat vuurwerk gaat worden afgestoken. Ik ga het wel goed in de gaten houden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:10

We hebben dit jaar een iets andere samenstelling qua groep, maar de nieuwe is ook vrij nuchter dus ik hoop op een herhaling van vorig jaar. Toen voerde ik ze rond 22.30 en 23.45 los hooi, normaal eten ze uit netten, en stonden degene die vol waren al te slapen in de bak. Maar zet wel de rest van de track af, ze hebben alleen de plaat, schuilstal en de bak, zodat ze niet echt tempo kunnen maken. Grote voordeel is dat er weinig heftig vuurwerk rondom is, vooral verderop achter de weides en dat is gelukkig niet zo eng voor ze. Plus alle lichten aan, heb toch ook het idee dat dat helpt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:55

Wij doen ze zoals altijd op stal. Schuurdeuren dicht, lichtje aan. Dan is iedereen behoorlijk relaxed (de paarden én wijzelf). :D

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:14

Hier wordt op het maisland pal naast ons (ong 150m vd paddock) carbid geschoten. De paarden gaan gewoon in hun paddock met hooi. Voorgaande jaren renden ze wel ff een rondje bij de eerste knallen maar daarna was er gewoon rust. Als ik ze savonds op stal zet dan wachten de carbidjongens altijd ff een kwartiertje met schieten. Op stal lichten en radio aan. Dan is er weinig aan de hand.

Stiekem hoop ik dat er overigens veel regen valt 31 dec en daardoor de hoeveelheid wat afgeschoten wordt meevalt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:05

Carbid zijn ze hier gelukkig dan weer niet bang van. Andere dreun ofzo.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:46

Het is hier vooral dat vuurwerk dat knettert wat ze spannend vinden inderdaad, die bonzen van carbid vallen vaak wel mee.

Ik vind het best spannend, eerste jaar dat ze niet in een box staan. Maar wat ik tot nu toe zie is dat ze de schuilstal uit rennen en dan in het midden van de paddock gaan staan turen. Dus ik hoop dat het meevalt, tot nu toe verwacht ik dat ze het wel goed gaan doen met een beetje extra lekkers als afleiding.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:49

Hier gaan ze aan de chillpill. En inderdaad veel eten als afleiding. Veel lekker hooi en wortels.
Ze geven rotweer op. Dus dat is voor het vuurwerk gunstig :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:03

Daihyo schreef:
Hier gaan ze aan de chillpill. En inderdaad veel eten als afleiding. Veel lekker hooi en wortels.
Ze geven rotweer op. Dus dat is voor het vuurwerk gunstig :+

Maar mogen zewel even met sectie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:51

Ik denk dat je bedoelt: mogen ze wel eten met sedatie? :+

Ja met dit spul wel. Is geen sedatie, maar kalmerend en ontspannend. Je moet het ook opbouwen, dus ik ben er 2 dagen geleden al mee begonnen.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:25

Hier druk, dus reageer weinig maar lees lekker mee. Hopelijk gaat oud & nieuw goed bij iedereen. Ik ben niet begonnen met iets voor de stress, eerlijk gezegd niet aan gedacht. Afgelopen jaar was paard 1 op school, paard 2 in Zuid Frankrijk en ik in Australië. Geen stress rondom vuurwerk dus, met enkel de kleine pony’s thuis die lekker binnen stonden te knabbelen.

Nu allemaal thuis en één van de twee is Piet Paniek. Bij elk geluidje stormt hij naar buiten om te zien wat er aan de hand is. Wij laten de PP dus open met oudjaar en geven ze de ruimte. Hij is om alles in de stress, dus heeft in onze ogen wel ruimte nodig om te gaan rennen. Nu al geen zin in. Laat het die ene nacht maar goed regenen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:44

Daihyo schreef:
Ik denk dat je bedoelt: mogen ze wel eten met sedatie? :+

Ja met dit spul wel. Is geen sedatie, maar kalmerend en ontspannend. Je moet het ook opbouwen, dus ik ben er 2 dagen geleden al mee begonnen.

euhmm, ja dat bedoelde ik, dat krijg je met snel willen reageren op de gsm en niet controleren en dan verzenden

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:10

Nou bij ons is het jaarlijks gezeik over hooi weer begonnen. :\ Stelletje verwende apenkoppen... :roll: Net een nieuwe lading binnen, ziet er goed uit, ruikt lekker maar mijn lieve schatje trekt er de neus voor op. Meestal duurt het dan 1 dag en dan vreet de rest het ook niet meer. |o _-:( _-:( Echt, ik ga guppen houden! -> dat is ook veel makkelijker met al die regen bedenk ik nu. :)*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:37

Nee joh :\
Kun je het wel omruilen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:22

Ja het kan gelukkig retour! Maar zo'n gedoe en stress allemaal.... :(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:41

Wat balen Ir111.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:42

Heb je nog meer opties?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:45

Morgen eerst Hay to you bellen. Dan langs Vlogman. Als die niks hebben dan kijken of Luuk wat heeft. Evt nog langs Martin. Dus gelukkig wel opties!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:48

Martin had laatst een partij uit Voorst. Mooi hooi, fijne structuur. Goeie analyse. Ruikt heel lekker.
En een partij grover spul, maar iets hoger in suiker. Ik meng het nu. Ze eten het met smaak.
Maar goed, dat eten ze hier over het algemeen wel, dat zegt niets over die van jou helaas :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:50

Martin uit Brummen? Die had ik vroeger ook. Nu via loonwerker onverpakt maar grote ronde balen gelijk van het land. In januari mag ik ook weer ergens bestellen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:51

Hahaha, nee wat de rest van NL zegt niks over hoe t hier gaat... :+

Dat hooi uit voorst klinkt goed. Ze eten t grove spul sowieso moeilijk.

Ja die Martin :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:57

In Empe zit ook een fouragepersoon, Luuk ter Hove. Ik wil hem ook nog benaderen. Op dit moment is Souman fourage de betaalbaarste

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:58

Ja Luuk ken ik ook goed. :j Aardige vent

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:16

Ik heb laatst van Luuk wat mindere kwaliteit gehad. En bomvol suikers, terwijl hij beweerde dat het niet zo was. En de droge voordroog midibalen waren natte kuil. Toen was ik er even klaar mee. Had alles net op orde zonder schuren en mestwater. Wel jammer, want ik heb een tijd mooi spul van hem gekocht.

Maar over Martin heel tevreden. Alles met analyse, hij heeft verschillende partijen. Ik voer graag 2 soorten. En prima betaalbaar. Geen mestwater en er wordt niet meer geschuurd. Dus ik ben vaste klant inmiddels :D

Souman ken ik niet. Waar zit die?