Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:54

Mocht je een rondje willen tolten mag je gerust hier eens komen proberen hoor fabster! Is alleen wel een maatje groter dan een ijslander hihi

Wel super dat je dochter er zo van genoten heeft!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:09

Caily...
Citaat:
Op een Ijslander heb ik nog nooit gereden, lijkt me voor een keer wel tof, prettig temperament zoals ik het overal lees. Maar niet voor vast, met mn 1.77m heb ik liever iets meer paard onder me. Dan is een Tinker van 1.45 echt wel minimum. Quarter is ook leuk, daar heb ik pas op gereden van iemand die voorheen bij mij op stalling stond.

Niet oordelen voordat je daadwerkelijk op een hebt gereden, dat "iets meer paard" vervalt zodra je erop stapt ;)

Fab... zonde, wel fijn dat je zo hebt kunnen genieten van je dochter :)

Ik kruip weer even onder meeleessteen....energie al bijna op en ik moet de jongens nog gaan doen... -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:13

Horsies, dat is wel leuk! Had jij nou een draver? Een töltende draver staat wel op mijn lijstje. Waar in DL zit je ongeveer?

Ik moet erbij zeggen, dat ik wel vaker op een ijslander zit. Van de eerste eigenaar van Caj bijvoorbeeld. Maar ook wel eens een rit gemaakt bij een ijslanderboerderij. Maar dat is wel iets anders dan deze manegepaarden. Bovendien heb ik nog nooit op een IJslander gezeten die niet tölt en beroerd draaft. Ik had echt last van mijn bekken. En dat had ik eigenlijk alleen op Caj, omdat ze zo breed is en zo raar deed. Op andere paarden nooit last van gehad. En dan op deze kleintjes wel.

Afbeelding

Maar vreselijk genoten van mijn dochter, inderdaad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:23

Donja, heb jij je HH nou op MP staan?

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:30

Oef, hoofdlampen. Spreek me er niet van. Ook jarenlang elke winter gedaan. Nu lekker ledlampen met batterijen op afstandsbediening. Batterijen gaan eigenlijk best lang mee. Moet ze op 1 winter misschien 2 keer vervangen en de lampen blijven ook goed onder het afdak waar het toch wat vochtiger is als in de stal zelf. Heerlijk. Gewoon klik en overal licht.
De paddock en wei mest ik in de winter maar 2 keer per week uit omdat ik er in de modder zelf niet met de kruiwagen door raakte.

Zondag komen de 2 shettenbeesten eindelijk naar de wei. :D Ben echt benieuwd naar mijn nieuwe aanwinst en of hij snel minder bang wordt.

Ik heb wel ervaring met jonge paarden. Heb zowel Andor als 3 jarige gekocht, Amaro als jaarling, Buddy als twenter en enkel Ami als semi-bejaarde.
Mijn paarden zijn het fijnste als ik ze zelf naar mijn hand kan zetten en merk het direct als andere mensen een weekje hebben moeten oppassen ofzo. Dan ben ik eerst weer 3 dagen bezig met gedrag rechttrekken :)
Bambi is mijn eerste echte veulentje. Vind ik leuk en spannend tegelijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:18

Tinky12 schreef:
Caily...
Citaat:
Op een Ijslander heb ik nog nooit gereden, lijkt me voor een keer wel tof, prettig temperament zoals ik het overal lees. Maar niet voor vast, met mn 1.77m heb ik liever iets meer paard onder me. Dan is een Tinker van 1.45 echt wel minimum. Quarter is ook leuk, daar heb ik pas op gereden van iemand die voorheen bij mij op stalling stond.

Niet oordelen voordat je daadwerkelijk op een hebt gereden, dat "iets meer paard" vervalt zodra je erop stapt ;)

Fab... zonde, wel fijn dat je zo hebt kunnen genieten van je dochter :)

Ik kruip weer even onder meeleessteen....energie al bijna op en ik moet de jongens nog gaan doen... -O-

Haha, 'k moest hetzelfde denken Tinky.. ben zelf 1m75 maar een ijslander voelt "groot", er zit zoveel power onder je.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:24

Bij deze 2 ijslanders niet. Heb er 2 gereden. Waren wel de 2 donderstenen, zei de begeleider, dus mss was t dat. Waren meer shetlanders: liever met hun kop in het gras :D

Mijn man vindt het er trouwens ook uit zien alsof je op een kinderfietsje rijdt. En hoewel dat mss (normaal) niet zo voelt, snap ik wel wat hij bedoeld. Zeker als je de foto's zo ziet :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:21

@caily: met alle respect, maar qua gedrag en rechtzetten zijn jouw tinkers niet te vergelijken met een paard als mijn Walter :n Dus in mijn ogen heb je soms wel wat makkelijk praten :o
@fabster: dit lijken ook gewoon 2 shets :D Dat zie je inderdaad ook wel eens anders, dan spat het vuur er vanaf :D
@yontheke: spannend, zo'n veulen erbij :)

Hier niet zoveel bijzonders te melden. Manlief is de binnenmuren van de nieuwe stal aan het voegen. Gisterenmiddag lekker genoten van het mooie weer met een ritje, altijd fijn!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:38

Hier al dagen grijs weer, bah bah!
Gisteren was er heel even een zonnetje maar voor ik buiten was, was dat ook weer weg.

Leuke foto fabster en fijn dat je dochter in ieder geval zo genoten heeft +:)+

Even een tipje kwa verlichting.
Ik heb zo'n led-sliert als verlichting(5m) en die zit aangesloten aan een accu(als hij het moet doen)
Accu laat ik af en toe op met de acculader.
Gebruik ik op het stukje waar mijn gewone verlichting/stroom , net niet meer kan komen.

Verder ben ik fan van die slangen verlichting die je met kerst kan kopen.
Zijn vaak 20m lang en dan kom je een heel eind vanaf je stopcontact tot waar je licht wil hebben.

Rijvereniging!
Ik betaal 175 euro volgens mij lidgeld en daar komt dan nog 25 euro lid KNHS bij, dat is verplicht.
Dan heb ik gratis spring en dressuurles(ik spring niet) en mag de bak gebruiken wanneer ik wil.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:38

Fabster schreef:

Nee! die zet ik niet op mp, daar vinden we vanzelf iemand voor, of niet. ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:47

Donja schreef:
Fabster schreef:

Nee! die zet ik niet op mp, daar vinden we vanzelf iemand voor, of niet. ;)

Grapoig genoeg staat daar ook een 2. Jarige HH die te klein blijft voor de sport.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:52

Ow dat is niet duur spatter!
Het lijkt mij ook gewoon fijn om wat meer onder de mensen te komen.. dat mis ik wel nu de paarden aan huis staan, op pension is dat gezelliger.. samen rijden, samen koffieleuten enz..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:10

Ik ben ook nog steeds heel blij op de pensionstal. Je hebt toch altijd sociaal contact en ondanks dat wij met 40 mensen zijn, is het contact met iedereen fijn en eigenlijk vallen onderlinge ruzies of conflicten heel weinig voor.

Andor had normaal in oktober naar huis gekomen maar toch besloten om hem te laten staan.
Vanaf 7 november wordt er weer over gegaan op de paddocks en dan zullen we wel kijken waar het schip strandt. Hij doet het nu uiteindelijk op minder buiten ook erg fijn; fijner dan op 24/7 buiten dus als hij naar huis zou komen gaat hij voortaan ook voor de nacht op stal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:35

Fabster schreef:
Bij deze 2 ijslanders niet. Heb er 2 gereden. Waren wel de 2 donderstenen, zei de begeleider, dus mss was t dat. Waren meer shetlanders: liever met hun kop in het gras :D

Mijn man vindt het er trouwens ook uit zien alsof je op een kinderfietsje rijdt. En hoewel dat mss (normaal) niet zo voelt, snap ik wel wat hij bedoeld. Zeker als je de foto's zo ziet :+

Och... als de paarde niet gemotiveerd zijn (begrijp ik wel van manegepaarden) dan gaat het ook nergens over. Zodra je opstapt, moet de knop omgaan en het IJslandse vuur opgestookt zijn...klaar om te gaan.

Die van mij hoef je echt niet te krachtig je benen aan te leggen, dan zit je zo in de snelste versnelling :D en zo hoort dat ook bij IJslanders. Ik ken IJslanders ook niet anders...vol vuur.

Yontheke... gelijk heb je. Als een paard het beter doet met een paar uur op stal... lekker doen. Ze zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:48

IJslanders zijn tof!! Maar ze moeten wel kunnen tolten.

Ik betaal voor de rijvereniging 255 euro per jaar plus 16,50 lidmaatschap knhs. Daarvoor heb ik dan wel elke week les en kan ik verder onbeperkt gebruik maken van de bakken. En ik moet 3 keer per jaar een vrijwilligerstaak doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:50

Is ook zo Tinky. Die manegepaarden zijn altijd een beetje 'dood'. Op zich stonden ze er daar wel mooi bij. Grote open schuur als afdak en bestraatte paddock eraan, met de helft bedekt met stro.

Voor dochter was dit een hele mooie ervaring. Ze heeft zelf nogal een schieterige pony, die overal spoken ziet. Daar schrikt ze zelf ook nogal van, als hij weer eens opzij schiet.

Maar nu galopperen op het strand, zonder je zorgen te maken of de pony wel op het rechte spoor blijft, was voor haar wel fijn. Ze had meteen zin om dat ook met haar eigen pony te doen. Dus morgen maar een klein rondje in het bos. Eens kijken hoe dat gaat.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:16

Oh fabster fijn dat jullie lekker hebben kunnen genieten. Jij misschien minder gereden, maar je dochter dezte fijner. Dat is ook heel wat waard. Leuke foto.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:02

Fab... dat is een mooie ervaring... kunnen genieten van een galop op het strand *\o/* Hopelijk gaat het ook met de eigen pony.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:40

Jammer dat je ervaring niet is geweest, wat het zou moeten zijn....
Ik heb de ervaring gasgeven en gaan!

Als je dan ook nog eens geen gescheiden gangen op de knopjes hebt zitten, en je moet die knopjes ook weten in te drukken.... rijden is 1, de gangen gescheiden rijden is nog een kunst apart....

Ik ben van 1.75 naar 1.35 gegaan.... behalve bij het opstappen... rijtechnisch geen verschil gemerkt....
Een Tinker is toch niet heel veel groter..... kleintjes zijn ook maar 1.45/155....dat verschil is nog kleiner dan de hoogte van mijn tablet....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:56

Net met Tika inhand trail geoefend, echt slecht gaat het niet.
Over 2.5 week is er een onderlinge wedstrijd met beginners trail, zonder galop, zal ik vragen of ik inhand mag doen met Tika? *D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:05

Haha! Wel lachen, Spatter!

Monmaster, ik rij gelukkig wel vaker op Ijslanders die wel normaal lopen. Vandaar de teleurstelling, denk ik. En inderdaad de gangen goed s heiden is nog een hele kunst. Een kennis van mij heeft een 5 ganger waar ik sims op mag rijden. Maar ik kan alleen zeggen dat ik harder wil. Dan moet ik maar afwachten wat ik krijg. Soms is dat tölt en soms telgang. En soms een chaos. Met een aantal andere tölters kon ik dat wel verbeteren. Maar bij hem dan weer niet. Maar goed. Het zijn mijn paarden ook niet en ik doe dat ook veel te weinig. Mss 2 x per jaar ofzo. Dus mijn gangenskills zijn niet fantastisch. Maar hoed, als je maar lol hebt, hè... ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:36

Wat houdt dat precies in spatter... een paard als handpaard meenemen.....??
Of stel ik nu een hele suffe vraag?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:49

Ik wil Diva graag als handpaard als ik op Kim zit maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Diva is super dominant en Kim durft niet voorop..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:03

Met handpaard rijden
1e foto is tijdens mijn stage; paard Poco met veulen Nev
Afbeelding

En ik op Björn met de shet van sakvis ernaast.
Afbeelding

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:08

Oh ik zat er dus niet naast met dat inhand trail rijden..... wat gaaf..... inheb dat met die kleine van mij ook geprobeerd... die dacht ik kom bij jou zitten op Ikja...... snel los gelaten.... en het maar ff gelaten voor wat het was... maar het lijkt me nog steeds heel leuk om dat te leren.

Hoe leren jullie vanaf stap 1 aan?