Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:46

Oh, dat haalde ik niet uit je post, sorry.
Tja, dan kun je nog overwegen om een rustig braaf paard er eerst op te zetten, voor meer vertrouwen.
Verder wordt het dan een kwestie van gewenning en er zelf niet teveel aandacht aan geven.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:53

Het is een anderhalf paardstrailer dus daar kan geen maatje bij. En inderdaad heb ik er wel voer in staan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:57

Oja, dat vergeet ik ook altijd, ben gewend in 2 paards te denken.

Tja, dan hooinet vol en stukkie rijden en zoveel mogelijk rechtuit en niet te lang.
Als ze door krijgen dat met de trailer mee, betekent dat er iets leuks gaat gebeuren, dan lopen ze er steeds makkelijker op.

1 van de redenen dat ik geen voorstander ben van eerste keren op de trailer en mee naar concours of show.
Dan ben je zelf al gestresst en dan moeten ze ook nog op die wagen.
Neem ze mee naar het bos ofzo, iets ontspannends en leuk.

Het is net als honden die alleen met de auto mee gaan als ze naar de DA moeten, die vinden autorijden meestal ook niet zo leuk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:00

Ik rij geen wedstrijden. Dus het word altijd iets voor de ontspanning ;-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:05

Dan vind ze het vast snel leuk :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:04

Leuk idee met de potjes.
Trailer laden oefenen is eeen goed idee. Veel fijner als het met rust kan

Hier ook teveel paardjes. De pony van mijj zoontje staat maat te staan en is al veel te dik. Verkopen wil mijn man nog niet hij hoopt dat we er meer mee gaan doen als ze straks echt achterom staan. Ook is mijn dochter nu 2 en misschien vind zijn het straks leuk.
De andere is nu 21 en geblesseerd. Maar meer dan nu poep produceren en vreten doen ze nu niet. Het oudje is mijn eerste paardje die ik al bijna 19 jaar heb maar het is geen knuffel paard en rijden of longeren gaat niet meer. Inslapen vind ik haar nog te goed voor. Verkopen gebeurt niet dus nu maar wachten tot ze er ooit niet meer is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:09

kvulden dat haalde ik er niet uit, sorry daarvoor. Je hebt inderdaad momenten waarop het minder gaat. Maar gewoon blijven doen en dan wordt het een normaal iets waar niet meer bij na gedacht wordt (op de verkeerde manier als in doemdenken) en zal het vloeiend verlopen. Ik zou wel pas gaan rijden als je er zelf een goed gevoel bij hebt, ze voelen het aan als je je van te voren al druk loopt te maken dat je dan weg wilt. Kan er niet iemand met je mee? Trek er op uit als het wat rustiger is op de weg en in het begin lekker rustig aan rijden en korte stukjes. Gaat echt goed komen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:19

Die potjes zijn handig maar gaan snel stuk. Als paard struikelt of op balk gaat staan is het potje een kapotje haha. Ik heb ze ook.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:27

Net nog ritje gemaakt met mijn oudevruin en mijn dochter. Mijn ruin vandaag helemaal over zijn toeren. Had hij vrieger ook wel, maar de laatste tijd ging het heel goed. Ik weet niet wat het was. Dochter vandaag wel voor het eerst in galop op de buitenrit. En het ging prima. Ik ben heel trots op haar!

Morgen hooi halen en im haal het net niet met mijn oude hooi tot morgen. Dus snel even wat gehaald bij handelaar op de hoek. Peperduur en slechte kwaliteit. Paarden stonden er ook beteutert naar te kijken. Arme dieren! Vorige keer ergens anders iets vandaan gehaal den ook slechte kwaliteit. Volgens mij hou je nu alleen de boeren over die het in het seizoen niet kwijt kunnen. En ze willen er nog de hoofdprijs ook voor. Ik koop altijd eerst maar 4 pakjes, om de kwaliteit te testen. Maar wat een ellende. Blij als morgen het gewone hooi er weer staat.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:05

Hé heeft er iemand nog tips voor een bezem....Ik had een houten steel met dat veeggedeelte los er op (vastgezet met een spijker), onzettend fijne bezem maar dat gedoe met die spijker is niets. Het laat steeds los. Nu heb ik een bezemsteel (ijzer) waar je het veeggedeelte op kunt schroeven heel fijn. Maar het ding is veel te klein dus nu op zoek naar DE bezem.....en aangezien er hier toch een paar tussen zitten met een veegfetish.....;-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:12

Haha...ja een goede en fijne bezem is goud waard!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:12

Ik vind zo'n 'heksenbezem' vaak fijn.. maar dat werkt niet voor modder ofzo xD

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:13

Zou pas gaan rijden als ze er goed relax mee is. De een heeft gewoon veel herhaling nodig.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:13

Misschien ook eentje waar in nog wat op kan rondvliegen ;-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:18

Haha ja...gaan het nog sneller. Hou je meer tijd over om te rijden!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:29

Ohw, en Anke is zou er zeker geen paarden bij nemen (misschien wel inruilen), je hebt toch een brave tinker en nog een braaf kleintje, of begreep ik dat verkeerd? En qua hobby's...niets zo veranderlijk als kinderen vermoed ik.
En qua hoeveelheid werk.... ik vind 2 paarden al veel werk dus ik vermoed dat ik toch een beetje het watje van dit topic ben ;-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:31

Met de trailer oefenen zou ik voorlopig even met twee mensen doen, kvulden. Ook als je gaat rijden straks zorgen dat je met z'n tweeën bent; stel dat de pleuris uitbreekt onderweg, dan kun je met twee mensen meer dan in je eentje. Mijn komen helpen aanbod staat nog steeds ;)

Anke, ik ben het eigenlijk wel met de anderen eens... Het is nu mooi weer waardoor alles weer mogelijk lijkt, maar wat nou als je iets te enthousiast bent en pony's koopt om les te geven aan klas- of buurtgenootjes en die blijken het uiteindelijk niet leuk te vinden of ze zetten niet door. Dan zit jij weer met beesten die je niet weg wil doen, maar wel extra werk opleveren.

Ohjajoh, bijzondere baan! Ik geloof niet dat ik het zou kunnen... Maar aan de andere kant: als je moet om geld te verdienen, doe je het wel.

Die kinderpotjes had ik al eens voorbij zien komen ergens. Lijken me wel leuk, maar mijn onhandige struikel-ruin heeft ze waarschijnlijk bij de eerste balk al gesloopt :')

Wij hadden een fijne bezem, zoefie. Een groene, metalen steel en groene bezemharen. Mooi breed, maar wordt niet heel zwaar bij modder. Geen idee waar die vandaan komt trouwens...
Edit: bezem gevonden. Deze http://www.mvrlunteren.nl/nl/product/bezem-dura-/

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:36

Citaat:
Een groene, metalen steel en groene bezemharen

Is het er één die je op de steel kunt draaien? (dan weet ik in ieder geval dat ze bestaan :D ) Tot nu toe vind ik alleen steeldraaiveegdingen die erg klein zijn of met slappe haren 8-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:43

Ja, je kan de steel op de bezem draaien (of andersom).

Zie hier: http://www.mvrlunteren.nl/nl/product/bezem-dura-/
Onze bezem :)
Hij heeft korte, stevige haren, en je kan volgens mij de lengte van de steel kiezen.

Vroegah vond ik zo'n smal bezempje fijn, maar dan wel met een lange steel. Zo'n brede bezem vond ik al snel te zwaar. Maar die we nu hebben is dus wel breed, maar door de kortere haren en plastic en metaal ipv hout is het wel lichter. Worden mijn armen niet zo moe.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 18-03-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:45

Hier gewoon een straatbezem met houten steel...zit schroef in en gaat geen kant op.Vind erg fijn (ook veegfetisch :P )

Ik lees wel bij maar even wat minder reactie van mijn kant.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:55

Citaat:
Zie hier: http://www.mvrlunteren.nl/nl/product/bezem-dura-/
Onze bezem :)
Hij heeft korte, stevige haren, en je kan volgens mij de lengte van de steel kiezen.

Mooi! ze bestaan, ff proberen of ze ook hierheen verzenden.

Citaat:
Ik lees wel bij maar even wat minder reactie van mijn kant
:(:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:27

Tinky12 schreef:
Hier gewoon een straatbezem met houten steel...zit schroef in en gaat geen kant op.Vind erg fijn (ook veegfetisch :P )

Ik lees wel bij maar even wat minder reactie van mijn kant.

Daar ben ik ook maar mee begonnen hihi..

het is niet bij te houden. Zeker niet als ik een dag gewerkt heb. Lees de tips wel en geef er wel wat waar nodig.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:31

Haar eerste echte rijles, trotse mama en stoere dochter. Ze vond het spannend, maar durfde al een stukje te draven.Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 02:26

leuk zeg

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 06:53

Kvulden je bent goed op weg met trailer en paard. Je zou van de week tezamen met iemand anders al een rondje kunnen gaan rijden hoor, vaak als je in beweging bent met de trailer worden ze de paarden vanzelf rustig door het rijden ;-). Ik ben meer van het doen en niet teveel nadenken dan zal je zien dat je zelf rustiger wordt en het een normale gewone zaak is.
wel heb ik een tip voor iedereen als je op pad gaat met trailer zorg altijd dat je een scherp mes mee heb, mocht er wat onderweg gebeuren dat je los kan snijden.