[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:51

Wat een goed idee!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:18

joyce B schreef:
Hier naar gratis ophaaldag geweest maar dat viel heel erg tegen.

Bijna al het interessante was al weg en wat er was was heel klein of onherkenbaar.

We hebben wel redelijk wat grove den meegenomen. Die was niet in trek en past juist wel in ons stuk bos.
Om te kopen is die vrij duur. Dus hopelijk slaan ze aan. Staan nu deels in water.

Ophaaldag van..? Ik ben ook op zoek naar grove den :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:36

Jade schreef:
joyce B schreef:
Hier naar gratis ophaaldag geweest maar dat viel heel erg tegen.

Bijna al het interessante was al weg en wat er was was heel klein of onherkenbaar.

We hebben wel redelijk wat grove den meegenomen. Die was niet in trek en past juist wel in ons stuk bos.
Om te kopen is die vrij duur. Dus hopelijk slaan ze aan. Staan nu deels in water.

Ophaaldag van..? Ik ben ook op zoek naar grove den :j

Bij meerbomen.nl
Die hadden ze bij ons in de buurt. Op Instagram stond er bij dat het leuke kleine boompjes waren voor de kerst maar dat ze slecht te herplanten zijn maar dat je het kon proberen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:36

Is een grove den makkelijk te stekken? Want dan mag je wel wat stekken van mij hoor

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:29

Ethelate schreef:
inmiddels richting de 2000 aanplant in 2 jaar tijd.
En nog steeds ideëen wat er nog bij kan :D

Had een trailer vol gesnoeide krulwilg en een berg platanen takken, van de wilg de “stammetjes” uitgezocht, in een cirkel gezet en vervolgens met platanen er een bak van gevlochten. Gevuld met krulwilgen. Nu nog afgeschermd en in het voorjaar zien of ze braaf de aangroei eten..

[ [url=m/WtFrO3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha wauw! 2000 planten in 2 jaar, wat een werk?! Op hoeveel grond?

Ik heb ook gedacht om met de grondboor te planten, maar sommige wortels hadden echt wel wat ruimte nodig. Een keer de grondboor was dan niet genoeg geweest.

Leuk die krulwilgen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:43

De grondboor (in ieder geval) op klei heeft ook als nadeel dat hij de zijkanten 'dicht smeert' daardoor ontstaat een soort pot onder de grond en daar breken wortels maar moeilijk doorheen waardoor ze sneller de rondte in groeien inplaats van een mooi wortelstelsel maken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:01

MZorro schreef:
Haha wauw! 2000 planten in 2 jaar, wat een werk?! Op hoeveel grond?

Ik heb ook gedacht om met de grondboor te planten, maar sommige wortels hadden echt wel wat ruimte nodig. Een keer de grondboor was dan niet genoeg geweest.

Leuk die krulwilgen!

Op een hectare. En is wel wat werk geweest ja, maar vind dat met de elektrische grondboor met 10cm boor, echt een eitje ten opzicht van geul graven.
Zit hier op hoog gelegen zandgrond en aan de planten dus niet te merken dat ze er iets van geleden hebben.
Voor de bomen of planten met veel kluit boor ik eerst het vlak wat uit te graven helemaal vol gaten, is de grond goed los en schept het er makkelijk uit.

Voor de wilgentakken was de 6cm boor ideaal, stonden ze meteen goed stevig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:14

Ik ben voornamelijk meelezer, en meergenieter, inspiratieoppikker etc, maar heb ook een vraagje.

Ik loop tegen redelijk wat kapotte isolatoren aan, of die de paarden stuk hebben getrokken (liever het materiaal dan zijzelf) of van die budget versies waarin het draad niet door het gehele plastic loopt en je de kop eraf kan draaien. Maar het is een verschrikking om ze te verwijderen, hoe is jullie ervaring daarmee? Ik heb wel zo’n kop voor op de boormachine, zou dat nog werken als ze al niet meer gaaf zijn?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:09

RianneH schreef:
Ik ben voornamelijk meelezer, en meergenieter, inspiratieoppikker etc, maar heb ook een vraagje.

Ik loop tegen redelijk wat kapotte isolatoren aan, of die de paarden stuk hebben getrokken (liever het materiaal dan zijzelf) of van die budget versies waarin het draad niet door het gehele plastic loopt en je de kop eraf kan draaien. Maar het is een verschrikking om ze te verwijderen, hoe is jullie ervaring daarmee? Ik heb wel zo’n kop voor op de boormachine, zou dat nog werken als ze al niet meer gaaf zijn?

Als er nog genoeg materiaal op zit werkt die kop wel. Zo niet een waterpomptang gebruiken om hem eruit te draaien

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:20

Als echt al het plastic er af is kan je vaak nog wel met een goede tang het uiteinde in een bochtje draaien. Dan kan je daarna een tang met "platte bek" (sorry, geen idee hoe het allemaal officieel heet :+ ) erop zetten en met tang en al ronddraaien om hem uit de paal te krijgen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:28

Haha nee helemaal goed, dat zijn de beschrijvingen die ik nodig heb, want ik ken het ook allemaal niet. Zal wat groter werk meenemen, heb het nu geprobeerd met een klein tangetje maar dat draaide niet goed door.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:35

RianneH schreef:
Haha nee helemaal goed, dat zijn de beschrijvingen die ik nodig heb, want ik ken het ook allemaal niet. Zal wat groter werk meenemen, heb het nu geprobeerd met een klein tangetje maar dat draaide niet goed door.

Haha zo'n track zelf in beheer zorgt er wel voor dat je steeds inventiever wordt met dingen :D :D

Wat ik hier nog wel eens heb gehad is dat het kunststof er nog wel omheen zat, maar los was ten opzichte van de metalen kern. En dan draait het kunststof dus wel met een tang, maar krijg je het er toch niet uit. Dan wring ik het kunststof eraf en gebruik ik dus die ombuig methode.

Ik had eerder alleen W-isolatoren, die schroef je. Vind ik an sich prettiger, liggen ook wat dichter op de paal. Maar nu met alle extra draden om de omheining wolfwerend te maken werd me dat wat te kostbaar dus nu toch ook "potjes". Kwaliteit verschilt wel enorm onderling...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:48

Ik ben idd ook behoorlijk aan het uitbouwen qua gereedschap, maar het echt goede werk is zo’n investering. Waterpomp tang hebben we wel liggen, ergens :')

Die W isolatoren zijn mooi idd, hier overal ring, als ze er goed in zitten en je hoeft er niets mee prima, maar heb er een aantal al door gedraaid en dan zit de kop er nog wel aan, maar wil ik hem toch liever helemaal vervangen want dat ijzer is ook heel scherp.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:04

En als eruit draaien helemaal niet meer lukt: slijptol op accu.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:24

Wat doen jullie met oud en nieuw?
Ik had geïnformeerd bij een stal hier in de buurt om ze een nachtje op stal te zetten. Dat kon. Voor 100 euro per nacht per stal :wow:
Ik laat ze dus thuis. Net als vorig jaar met kalmerende supplementen en heel veel eten en hopen dat het meevalt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 13:27

Daihyo schreef:
Ik had geïnformeerd bij een stal hier in de buurt om ze een nachtje op stal te zetten. Dat kon. Voor 100 euro per nacht per stal :wow:
Ik laat ze dus thuis. Net als vorig jaar met kalmerende supplementen en heel veel eten en hopen dat het meevalt.

We hebben 3.5 hectare. De 3 hectare sluit ik af. Royaal hooi op de halve hectare, lampen bij loods aan dan heb ik de halve hectare behoorlijk goed verlicht. Regelmatig checken, kan ook via camera. Vorig jaar was het super relaxed maar iets andere samen stelling in de kudde dit jaar.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:31

Ik zet ze waarschijnlijk met oordoppen in op stal. En een bak met extra lekker eten rond 12 uur.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:32

Lampen aan helpt ook wel om de lichtflitsen wat te dimmen, of niet?
Vorig jaar hebben ze een paar keer een rondje gerend. Maar nu met die nattigheid en gladheid vind ik dat toch wel wat spannender.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 13:48

Daihyo schreef:
Lampen aan helpt ook wel om de lichtflitsen wat te dimmen, of niet?
Vorig jaar hebben ze een paar keer een rondje gerend. Maar nu met die nattigheid en gladheid vind ik dat toch wel wat spannender.

Geen idee is meer voor mezelf dat ik het goed kan zien, vorig jaar ginfen ze wel in de veelichting staan. Dus wellichr vinden ze het zelf ook prettiger?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:49

Kleiner zetten, als ze geen snelheid kunnen maken en in het rennen kunnen blijven hangen omdat ze constant moeten omdraaien (180 graden draaien liefst), worden ze het snelst rustig(er). 180 graden draai zorgt voor even moeten nadenken ipv vol in paniek te blijven. Kan even duren voordat die momentjes genoeg waarom doe ik zo vermoeiend besef stapelen om ze te laten stoppen, maar het maakt het wel mogelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:50

Maar ben je niet bang dat ze dan het draad in gaan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:53

Hier rennen ze meestal naar het achterste stuk bij het bos en ze rustig staan. Ik blijf er dan bij staan en met ze praten. Het nadeel aan het bos is wel de echo. Ik heb wel extra hooi en verlichting aan aan de voorkant maatgevend de voorkeur om naar het donkere stuk te rennen en daar te blijven staan.

100 euro is wel erg veelgeld voor 1 nachtje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:57

Paar dagen van te voren al doen en overdag, zodat ze weten waar de omheining loopt. Oud en Nieuw maatregelen gaan in 24 december/kerst, niet pas op 31 december om 15:00. Dan is de nieuwe routine normaal voordat er echt spannende dingen gebeuren.
Ik had flink stuk pad wel afgesloten ergens eind herfst omdat die onder water stond nog wel eens (afwatering over mijn stuk naar buren het bos in). Dus ze waren al gewend wat minder pad te hebben. Maar voornamelijk mijn oudste had last, maar niet zo zeer rennen, wel diaree (dus staart in de vlecht van te voren).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:02

Daihyo schreef:

Wauw, dat is een flink verdien model zeg.

Ik heb stallen dus hier staan ze net als anders gewoon op stal maar ze geven er echt geen donder om

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:55

Ik doe hier ook de lampen aan tot een uurtje of 1 meestal en veel hooi geven. Ze schrikken wel even maar zijn vrij snel weer rustig. Ze blijven wel achter en komen niet meer naar voren toe.