Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:03

Ik zou niet anders meer willen dan IJslanders.....net nog een lekker rondje gereden.
Zo makkelijk....

Ik heb wel stro in mijn loopstal... maar ik heb hele nette paardjes.....
Vannacht hebben ze echt binnen geslapen, zag de ligplekken.... maar ze zijn veel buiten. Het begint nu weer wat te komen dat ik ook binnen wat drolletjes moet ruimen... het meeste ligt toch buiten.

Ik heb 1 hond en twee katten ( de hond is anderhalf, lapjespoes 14 en de zwarte poes 18)
Afbeelding

Van de zomer heb ik ook mijn paddock vergroot

Afbeelding
Was zo
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:12

Ach, aantal maakt op den duur niet meer uit , 17 chihuahua's nemen nog altijd minder ruimte in als 6 duitse doggen dus het hangt sterk af wat voor honden het zijn.
En zolang je ze kan uitlaten en dus niet van 17 honden stront moet ruimen; kennels moet cleanen %)

Ik ben nu ook te zwaar voor een ijslander maar jaren terug ging het wel en 2 x een flinke buitenrit gemaakt op wel hele stevige.
Was in Denemarken en zo grof en stevig had ik ze ook nog nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:12

Oh nog zo'n knappe hond <3 <3 <3 . Je hebt er zo een mooi stuk paddock bij gekregen! Het ziet er overigens superstrak uit bij je +:)+ , mooi hoor, daar houd ik van :j .

Bij ons nu behoorlijk wat blad op het erf en in de paddock, maar gelukkig staan de knollies nog op het land.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:13

monmaster wat sjiek bij jou, is het hier maar een rommeltje :\

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:25

Zie nu dat ik een heleboel foto's en berichten gemist heb. Mechelaars hebben we thuis ook altijd gehad. Hele lieve en vooral mooie honden.

Leuke selfies van kvulden en Rosie en spatter heeft spookpaarden!!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:41

Dank je....

Mijn ijsje zorgt er ook voor dat ik mijn gewicht scherp in de gaten hou..... zit nu al te denken voor dat jonge ding.... moet er tussen de 5 en 7 kilo nog af...... Ik heb nog 8 maanden.... voor ik erop ga!

Zoals het er nu naar uitziet maak ik haarzelf zadelmak.... ik heb laatst al met mijn voet in de beugel gezeten en druk gemaakt.... ze maakt er niks van.

In de herfstvakantie heb ik al behoorlijk gesnoeid, om blad te voorkomen...aldoende leert men....vorig jaar heb ik mij het schompes geveegd.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:57

We hebben een dierenpension aan huis, dus kennels schoonmaken moet sowieso

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:22

Ik kom hier zomaar binnen vallen, heb niet meegelezen of het al eerder is genoemd. Zoja, excuus!

Mensen die geen licht in/bij de stal hebben en swinters met een zaklamp moeten tobben: accu met omvormer is een geniale uitvinding!

Voor stallen die echt bij huis staan is dit misschien niet relevant. Maar de mijne staan 1km verderop in een open veld. Tot nu toe in de winter elke dag plezier van gehad!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:47

Ik heb een hoofdlamp via Ali express werkt ook erg doet met de paddock uimesten. http://bokt.digidip.net/visit?url=https ... art%3D5650
Mijn lamp op accu van de gamma die in mijn hooi hok stond heeft het begeven. Kan niet goed tegen kou en vocht denk ik. Hoelang die jij met een accu ?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:05

ik heb ook een hoofdlamp met USB kabeltje op te laden aan de PC, geniaal!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:37

Ik heb stroom in de stal, maar voor buiten gebruik ik ook een hoofdlamp van de Action. Ik heb hem geloof ik al 3 jaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:52

Action had ik voorheen ook. En van xenos. Deze geeft echt veel meer licht is aleen een stuk groter en zwaarder

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:19

Mijn man heeft lampen van 10 watt bij de gamma vandaan, op drie hoge palen gemonteerd ( aangesloten op het net). Ook ik liep tegen het probleem aan dat ik in het donker ( s morgens en s'avonds ) de drollen niet meer zag. 3 Lampen 45 euro, palen hadden we nog ... stroomdraad was het duurst.

Als je goed kijkt zie je ze op de foto van mijn paddock, aan de kant van de heg.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:22

ik heb een lichtmast naast de bak, een bouwlamp aan de stal die de paddock verlicht en een lamp op zonne-energie in de schuilstal. alles wat ik dan nog niet zie blijft maar liggen tot het weekend.

heel veel mooie foto's van paarden en honden voorbij zien komen. ben zelf echt een kattenmens. ligt er nu ook 1 op mijn voeten. is heel handig want zo sta ik niet op om iets te snaaien te pakken. is goed voor me.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:23

Ja even over de hoofdlamp van de action, is dat wat kwaliteit ? (qua licht)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:28

Ja zaklamp ongeveer. Niet Mega maar wel redelijk

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 21:59

:wave:

Ik kruip ook weer eens onder de steen vandaan :o Heb steeds wel min of meer mee gelezen, maar even geen behoefte en vooral ook geen tijd om wat te plaatsen. Wil nu weer proberen een beetje actief bij te blijven, hopelijk gaan jullie niet te snel :+ :P

Zal op de posts van gisteren en vandaag even reageren

Over jonge paarden. Enerzijds herken ik een heleboel van jullie issues, anderzijds helemaal niet. Zoals focus houden. Mijn guppies dienen gewoon te luisteren, en ik heb daar zelden discussie over. Natuurlijk herken ik wel momenten dat het eigenlijk genoeg is voor ze, maar soms ontkom je er niet aan dan nog even door te moeten, en daar wens ik dan niet ook nog eens strijd over te voeren. Komt misschien ook omdat ik bij zowel Kyra als Lola de eerste ben geweest die met ze bezig ging, ik heb ze als het ware geleerd om te leren. Zij weten beide ook niet beter dan dat ik degene ben die grenzen met ze verlegd, en hun ervaring is inmiddels (hoop ik) dat ik wel te vertrouwen ben en weet wat ik wil/vraag :o Maar achter het behang plak momenten heb ik ook met ze hoor. Zoals Kyra die pas ineens vertikte buiten te galopperen zonder dat ik een tik met de zweep moest geven :? Na twee dagen was het ook ineens weer zoals vanouds.... En nee ze mankeerde niks, dat herken ik verdomd goed. Of Lola die ik wat te enthousiast met voer had beloond voor haar braaf de trailer op lopen (los achter mij aan :+: ), heb 2 dagen nodig gehad om het schooien weer de kop in te drukken :')

Mooie schuilstal bij Chasey!

Honden kan ik weinig over zeggen. Ben er heel lang angstig voor geweest. Dat gaat nu erg goed, helemaal Pauline haar Bull Terrier ben ik fan van. Maar een eigen hond duurt nog wel even, ook vanwege praktische overwegingen; lange dagen weg of onverwacht elders overnachten gaat dan niet meer. Ooit zou ik wel een of een stel Husky's willen, en dan ook mee aan het werk natuurlijk. Maar dat zijn dromen voor later.
Ik volg wel het programma van Dutch Cell Dogs, kennen jullie dat? Zoiets zou ik ook wel als baan willen ooit :o

Mijn paarden zijn erg netjes als ik het zo hoor. Ze mesten en plassen enkel in het zand in de bak waar ze 24/7 in kunnen lopen. Ik voer op de verharding en ook het hooi daar op de grond wordt gewoon nog netjes op gegeten (en nee, niet pas als de netten leeg zijn maar gewoon tussendoor ;) ) Met een beetje geluk mesten ze ook nog gecentreerd op een paar plekken, net als in de weide.

Lynn de kat nog op tijd gevonden?

Ooh spatter, jaloers op hoe jouw bak is opgeknapt. Die van mij is helaas niet echt beter geworden -O-
Nu kan het liggen aan de manier waarop het gedaan is, of het is gewoon waardeloos. Ik overweeg nu zand erop te laten storten, maar vraag is hoeveel en wat voor soort? Wat denken jullie als jullie dit zien? Er liggen 2 drainage buizen onder, die zijn paar maanden terug nog door gespoten en bak van achter door gereden met cultivator.

Afbeelding

Wat een mooie BC heb jij Kirrr <3

Rosie en het Trio van spatter :+:

Op een Ijslander heb ik nog nooit gereden, lijkt me voor een keer wel tof, prettig temperament zoals ik het overal lees. Maar niet voor vast, met mn 1.77m heb ik liever iets meer paard onder me. Dan is een Tinker van 1.45 echt wel minimum. Quarter is ook leuk, daar heb ik pas op gereden van iemand die voorheen bij mij op stalling stond.

17 honden moet ik niet aan denken :')

Prachtige plekje heb jij toch Monmaster, leuk zo die paddock in een L!

Hier ook tevreden met hoofdlamp van de action, voldoende voor uitmesten bijschijnen. Voor het vinden van de drollen pakte ik dan mijn telefoon met zaklamp app. Maar tegenwoordig ook goed licht bij de paarden, met het baklicht aan kan ik prima uitmesten!

Hier gaat alles zijn gangetje. Shienna nog te koop, wel interesse, nog niet verkocht. Bijrijdster (wereldmeid, doet het zo leuk hier) is er gek mee, dus beetje dubbel. Gelukkig blijven er wanneer ze verkocht is nog twee vlekken over. Met Kyra heerlijk km aan het vreten. En hoop andere dingen aan het ontwikkelen, wordt daar erg blij van. Ga nu maar eens naar buiten, paarden van de wei halen, voeren, even uitmesten nog. Ze hadden vandaag niet zoveel zin in hooi, dus morgenochtend pas weer voeren. Snap er soms niks van, dag hiervoor was het binnen 24 uur op, morgenochtend dezelfde hoeveelheid al op ruim 36 uur.... Nou ja, ze eten wel gewoon dus het zal wel goed zijn, lekker goedkoop denk ik dan maar :$

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:03

Paddock is erg mooi geworden monmaster, ik ben enorm jaloers op zowel dat als je stal.
Ben enorm benieued hoe het hier gaat van de winter. Het ijzer is nu indelijk onderweg naar de buren dus er zit wat schot in.

Vanmorgen met beide paarden tegelijk een blokje om gegaan. Ik voel me licht suicidaal met 1000kg paard over de weg maar het voelde best veilig eigenlijk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:10

hielkebro schreef:
Ja even over de hoofdlamp van de action, is dat wat kwaliteit ? (qua licht)

Ik red me er prima mee. Volgens mij heb ik zelfs nog nooit de batterij gewisseld.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:19

2 buizen op dat oppvlak is misschien een beetje weinig. Ik heb in mijn bak om de 2/2,5 meter een buis liggen. In totaal 9. Het had vorige week flink geregend. Ik was zo benieuwd toen ik thuis kwam. Alles lag er netjes bij. Alles droog. Echt super blij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 22:48

Ze liggen van voor naar achteren. Mijn bak is 15 meter breed dus om de 5 meter. Heb ook het idee dat het de drainage niet is, het water blijft er echt op staan. Groeit ook gras op. Merk er weinig van dat hij is open gelegd met cultivator, maar neem aan dat zo'n man weet wat hij doet. Al vond ik het gelijk al vreemd dat hij van voren naar achteren erdoor ging en niet ook in de breedte...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:31

Als ik die bak zo zie zou mijn eerste neiging "frezen" zijn... Flink opentrekken, zodat het water weg kan. Maar misschien is dat alleen niet voldoende en moet je zowel frezen als mengen met zand (grove korrel voor goede waterdoorlating).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:42

Frezen gaat vaak net niet diep genoeg en daar onder kweek je dan een nog hardere laag.
Ik heb echt de tanden van de voorlader er ingestoken , steeds scheppend zodat de lagen echt open braken.
Hier geen buizen in de grond dus ik hoef nergens op te letten.

Caily lekker druk met alles en de paarden.

Vanavond weer gelest met Blue bij de rijvereniging.
Doe ik de laadklep naar beneden na de les, dramt meneer zo de trailer op, kon hem nog net voor blijven, hij moest poepen en dat is blijkbaar het lekkerst op de trailer :roll:

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:47

Ik zit er ook aan te denken om bij de rijvereniging hier te gaan.. wat is qua prijs nou gangbaar tegenwoordig?
Hier betaal ik eenmalig 175 euro en dan jaarlijks 50 euro.. eventuele lessen komen nog apart (15 euro per les oid) en ik moet een x aantal uren meehelpen.. kan dan verder dus wel onbeperkt gebruik maken van de binnen en buitenbak.. en het schijnt best een actieve vereniging te zijn..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:26

Terug van de rit en de paarden gevoerd. Ben aardig moe.

Dochter vond de rit echt heel leuk. Ze wil nog wel een x. Zelf was ik iets minder enthousiast. Geen tölters, in draf liepen ze niet lekker en teveel manegepaard. Maar wel voor herhaling vatbaar. Alleen al om het gelukkige gezicht van mijn dochter!