Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dolce_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:08

Iedereen de beste wensen!

Blijf dit topic dagelijks volgen. Erg leuk om te volgen hoe jullie het thuis allemaal doen. Ook qua verbouwingen enz.

Hier is het momenteel rustig. Pablo had in oktober droes gehad, ook daarin veel topics opgezocht en gevolgd. Hij heeft geen snotneus/uitbraken gehad. Alleen 3dagen heftige koorts en geen eetlust.

Vorige week begon hij ineens te hoesten. Zijn weer naar Wolvega gegaan. Endoscopie luchtwegen uitgebreid gehad, allemaal spoelingen…en opgestuurd naar het lab. Hoop centjes lichter. :')
Droes getest, negatief! *\o/*
Astma getest, negatief
Hij blijkt een virus/bacterie te hebben. En heeft antibiotica meegekregen voor de komende 10dagen 2x daags een spuit oraal.

Ohja! Voor dit gedoe weer hebben we onze eerste wedstrijd ooit gereden! :o
2x een B proefje met een eerste prijs!
We zijn nu b+2 *\o/*

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:23

DubbelFun schreef:
@laurie: dat is echt een rot-aandoening. Heeft ie nog wel wat staan om te kunnen grazen ??

Gelukkig wel! Hij moet straks alleen leren het gras te plukken met z'n lippen, hoop dat dat snel lukt.

Gefeliciteerd met je geslaagde debuut Dolce_pony! Hoesten is altijd vervelend maar gelukkig geen ernstige dingen gevonden, hopelijk slaat de antibiotica goed aan :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:24

Gefeliciteerd Dolcepony.

Laurie, sterkte voor Maddox. Het is idd geen fijne ziekte. Mag ik je 1 advies geven, spoel de mond zo vaak je kunt….. De klinieken zeggen dat de paarden met drinken zelf spoelen maar ik heb wel mijn oude ijslander verloren na deze ingreep en keurig het protocol volgen. Mogelijk had hij meer onderliggend lijden, dat weten we niet maar hij is zeer waarschijnlijk overleden aan een naar binnen geslagen streptococcen bacterie.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:32

Belker schreef:
Gefeliciteerd Dolcepony.

Laurie, sterkte voor Maddox. Het is idd geen fijne ziekte. Mag ik je 1 advies geven, spoel de mond zo vaak je kunt….. De klinieken zeggen dat de paarden met drinken zelf spoelen maar ik heb wel mijn oude ijslander verloren na deze ingreep en keurig het protocol volgen. Mogelijk had hij meer onderliggend lijden, dat weten we niet maar hij is zeer waarschijnlijk overleden aan een naar binnen geslagen streptococcen bacterie.

Ik heb je ervaring toevallig gisteren gelezen in het algemene topic over EOTRH, echt heel verdrietig... Kan me voorstellen dat je zoiets ook totaal niet verwacht als je het protocol van de kliniek volgt.

Dankje voor je advies in ieder geval, ik zal zorgen dat we er bovenop zitten met spoelen vanaf vrijdag.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:52

Gras eten leren ze over het algemeen vrij snel, maar het moet wel lang genoeg zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:05

Afhappen is één ding, maar hoe zit het met kauwen??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:48

Oh dat is zo naar de oude overbuurman van kaatje had het ook maar die leerde het snel zat qua gras. Maar dan moet er wel gras staan om te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:52

Als je je even 'kwaad maakt' ligt het er zo in :) Natuurlijk hou ik wat over, die webshops hun rekenmethode is altijd in hun voordeel :) De hoeken zijn de plantgaten, daar komt ook ander grind in als de planten er in staan.

Afbeelding

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:55

We hebben gelukkig nog genoeg (lang) gras over, ben blij dat het in het najaar nog flink is gaan groeien :o

DubbelFun schreef:
Afhappen is één ding, maar hoe zit het met kauwen??

Zolang hij zoveel mogelijk kiezen houdt is dat geen probleem. EOTRH tast in principe alleen de snijtanden (en soms ruinentanden) aan geloof ik.

Goed bezig! Dat wordt een mooi plekje zo met het grind.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:18

Wat sneu Laurie! Fijn dat je nog gras hebt met lengte.
Paard dat ik kende had geen tanden meer en stond op kort gras, hij groef het gras uit met zn hoeven. Dat was niet best voor de wei en ik denk ook niet voor de hoeveelheid zand die mee ging.

Dat begint op te schieten DubbelFun. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is.

Ik heb net nog even Diekke gereden. Ze is lekker los in haar lijf. Blij mee :o

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:19

Wat naar nieuws Laurie, maar wat een opluchting zal het zijn na de operatie. Hier was geweekte grasbrok een levensreddende ruwvoervervanger voor mijn oudje.

Gefeliciteerd Dolce. Mooi begin!

DF, je hebt je workout weer gehad zo te zien. Ged bezig!

Ik heb vanochtend Bennie weer even aan de longe gehad. Stelling en buiging is nog echt niet zijn ding. Had gehoopt op wat meer progressie inmiddels, maar dat zit er nog niet in. Morgen heeft buurmeisje weer een lesje met hem.

Ik heb vandaag ook weer met Vera gemend. Ik heb de buren gevraagd of ik hun mooie ruime bak mag gaan gebruiken en dat was geen probleem, dus ik ben heel blij. Mennen in een 20x15 paddock is ook maar zo beperkt ;-). Vanmiddag gelijk gebruik gemaakt van het aanbod. Ik durf nog steeds niet te draven, maar heerlijk om de ruimte te hebben. Was al mooie oefening om op vreemd terrein te mennen; Vera bleef er rustig onder, Bennie heeft de hele buurt bij elkaar geschreeuwd daarentegen. Moet hij maar aan wennen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:27

Dat wordt wel minder hoor. Ik doe dat nu sinds een jaar en mijn merrie roept altijd wel wat, maar niet meer die paniek. Wat fijn dat je de grote bak mag gebruiken!

Laurie, wat sneu. Hopelijk verloopt de operatie en het herstel voorspoedig.

Lekker bezig DF, het krijgt echt al vorm zo!

Vandaag weer hard gewerkt samen met mijn pa en daarna nog naar de stort geweest om alles weg te brengen.

Afbeelding
Lekker ruimtelijk zo :D Morgen leveren ze een dixie en dan kan de wc ook weg :D

Aanstaande zondag willen we het asbestdak verwijderen, maar nu zag ik net dat ze windkracht 7 afgeven ;(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:51

Flinke klussen

Wedstrijden gereden

paard gaat een paar tandjes minder krijgen. Hopelijk gaat dat goed en kan hij zonder pijn gewoon toch met gras bezig zijn. Denk dat ze snel genoeg door hebben hoe te eten met minder tandjes. Al lijkt mij de operatie toch wel spannend.

Tuin schiet al goed op.

Alcatraz staat mooi strak. Het meest vervelende vind ik eigenlijk nog wel dat het echte verhaal nog niet helemaal duidelijk is. Zover ik weet een pony wat al overleden was en is aangeknaagd. Maar ja wat valt onder aangeknaagd? Is het dan een vosje, marter, bunzing geweest of een ander dier. Ook geen idee of ze nu wel of niet dna onderzoek hebben gedaan.

Hier nog wat plannen gemaakt voor de wei. Guus loopt haar stukje helemaal naar de blubber, Monty heeft dat nooit gedaan. Maar mevrouw maakt km's die hij ook nog nooit gemaakt heeft :+ Dus ik ga wat aanpassen dat ze rond kan gaan lopen rondom de wei. Dus iets minder wei, monty krijgt de hele "rijbak/paddock" want die loopt het toch niet stuk. Dan kan ik wel gewoon blijven rijden of longeren zonder de helft niet te kunnen gebruiken omdat het blub is. Maar dat moet ik dan nog een keer doen. Eerst wat hoge prikpaaltjes bij bestellen en nog een extra rol draad. Dan wil ik ook kijken voor een laag draadje rondom de wei voor de wolf. En dan ga ik voor de stallen het zo maken dat ze gewoon met hun kop naar buiten kunnen blijven kijken. Mocht het beest hier in de buurt komen dan is dat in elk geval klaar.

Vandaag voor het eerst weer eens gelongeerd, wel al een paar keer aan de hand gestapt. Ik heb haar nog nooit met zoveel haast het bit zien vastpakken zo graag wilde ze. Maar ze was ontzettend beheerst en draafde zo fijn rustig. En dat terwijl ik bang was dat ze zou gaan ontploffen en daarom dubbele longe eraan had gehangen. Ze liep voor mijn gevoel zuiver, hoofd lekker op ontspannen en laag. Ik was helemaal verbaasd, de rest van de dag liep allemaal niet zo soepel dus dacht als die gaat spiegelen dan duurt mijn pauze een heel stuk langer }:0

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:08

super dat Guus zo lekker ging

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:44

Ik had het vandaag met een collega erover die jager is. Die vertelde hoe het op dit moment in sommige gebieden met de wildstand gaat. Dat is bizar. En ook de aantallen wolven waar het om gaat. Maar ik mij nog het meest van verbaasde waren de collega’s die het gesprek volgde vol verbazing. De totale onbewustheid van het vernietigende effect van de wolf op vee en wild.

Los van dat het een lelijk hek is is het fijn dat het staat. Je koopt geruststelling en dat is toch ook wel hee fijn alleen zo jammer dat het nodig is.

Ik heb een dieren avondje gehad. Lekker tutten en frutten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Honden mee naar buiten. Die liggen heerlijk rustig in de gang nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:18

Dais_ schreef:
Aanstaande zondag willen we het asbestdak verwijderen, maar nu zag ik net dat ze windkracht 7 afgeven ;(
Best even wachten dan. Hier zou dat op zondag sowieso problemen geven met een paar buren 8-)

@joyce83: mijn probleem is ook dat mijn stallen alleen 'veilig' zijn als ook de bovendeur dicht is en dat wil ik écht niet. Dus zoek ik ook iets dat de boel veilig afsluit, maar ze toch met het hoofd naar buiten kunnen kijken. Dus niet simpelweg tralies er voor.

@belle_boef: lief hondekopje <3
Wat ís de wildstaat volgens die jager? Volgens mensen is er hier op de Veluwe dit jaar zowat geen reekalf ouder dan een jaar te vinden.

Toen ik ging voeren regende het een beetje, dus ik hooi in een buitenbak gedaan. Nu plenst het ;(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:32

Ik denk dat de wildstand extreem daalt. Hoe mooi ik de wolf ook vindt, hij past niet meer in het Nederland van nu. Al onze “ kennis” is gebaseerd op oudheid of op landen waar de bevolkingsdichtheid en geografie niet overeenkomt met Nederland.
Daarnaast, wil je overal van die halve bunkers weilanden in je coulissen landschap?
Ik hoop dat er snel goede en passende oplossingen komen en niet de verharding aan de pro en contra kant.

Hier ook mega regen….. Ik mag ook nog mesten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:33

Hier vooral hele harde wind maar de regen valt mee. Ik ben aan het werk dus vanavond pas mesten. De grote lag nog zo lekker te slapen dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om hem op te jagen dus heel relaxed en rustig aan buiten gezet. Ik was daardoor wel lekker op tijd op het werk.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:08

Hier waait het ook erg hard, weet dus nog ik nog niet of ik vanavond wel naar de club ga… Paarden staan nog binnen, maar als het zo blijft gooi ik ze zo toch buiten…
Vanmiddag poes ophalen, die wordt vandaag geholpen…

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:56

Hier ook regen -O-
De paarden krijgen om 13.00 massage. Hopelijk dan droog want de merrie is in stal helemaal gestresst.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:02

[code][/code]
DubbelFun schreef:
Dais_ schreef:
Best even wachten dan. Hier zou dat op zondag sowieso problemen geven met een paar buren 8-)

@joyce83: mijn probleem is ook dat mijn stallen alleen 'veilig' zijn als ook de bovendeur dicht is en dat wil ik écht niet. Dus zoek ik ook iets dat de boel veilig afsluit, maar ze toch met het hoofd naar buiten kunnen kijken. Dus niet simpelweg tralies er voor.

@belle_boef: lief hondekopje <3
Wat ís de wildstaat volgens die jager? Volgens mensen is er hier op de Veluwe dit jaar zowat geen reekalf ouder dan een jaar te vinden.

Toen ik ging voeren regende het een beetje, dus ik hooi in een buitenbak gedaan. Nu plenst het ;(

Het was een gesprek in de pauze dus we zijn niet in detail getreden. Het was bijna een voorlichtingsgesprek ten opzichte van niet bewuste collega’s dus in hoeverre het qua cijfers is afgenomen weet ik niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:31

Ik hoorde ook dat er inderdaad geen jonge aanwas is op het moment ook niet van grote herten. Aan de ene kant is het goed, want geen natuurlijke vijanden dus moet je afschieten. Maar de wolf heeft hier ook geen “natuurlijke” vijand buiten de mens. Dus als we ze niet afschieten en de populatie beheersen loopt het uit de hand. En dat is in nl elke keer een probleem. Bevers, damherten enz. Het is vooral een plan van een kleine groep mensen die bepaalt en laat die mensen nu nou net lekker in de stad wonen.

Hier ook regen, heb nog lekker vrij dus de hele ochtend op de bank Netflix gekeken :+ zo even uitmesten en dan maar eens lekker het dorp in en daarna ff voer halen. Ff tijd voor mezelf, had t echt even nodig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:36

Het regent hier onafgebroken door.
De paarden blijven in de paddock en zelfs daar is het natte boel, maar goed daar kunnen ze niets kapot lopen.
Ik wacht op de dierenarts ivm enting.
Die komt in de middag, dus dat is een erg ruim begrip :D.
Heb al wel de stal en paddock klaar en ben aardig nat geregend.

Toch wel een verontrustend bericht over de wildpopulatie.

Vervelend dat je merrie op stal zo gestresst is. Is dat ook zo als ze samen op stal staan?

Lekker Marjan! Weer als dit nodigt uit tot niks doen en dat kan af en toe heel gezond zijn :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:40

De katten zijn echt hartstikke wild vandaag. Ik heb al verschillende keren overwogen om ze m'n werkkamer uit te zetten, maar stiekem vind ik het ook wel een leuke afleiding. Vooral de bank moest het ontgelden. :D

Afbeelding
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:45

@boemel, dan is ze nog gestresster. Zoiezo als ik de staldeur dichtdoe maar als ik ze samen op stal zet en de deur sluit vrees ik dat de ruin het niet overleeft :=

De katten hebben ook last van het stormachtige weer bij jou :D

Hier iets minder :D
Afbeelding