[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:33

24/7 weidegang voor 4 paarden klinkt als heel groot.
Maar daar moet je dan wel wat van opofferen om een mooi paradijsje van te maken.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:02

Wij zijn net 2 weken geleden verhuist naar ons nieuwe boerderijtje! Ben nu hoog zwanger dus de paddock paradise moet nog even wachten tot volgend voorjaar. Ik heb zelf 2 paarden en wil er dan nog 2 pensionklanten bij hebben.

In principe moeten wij dus alles nog aanleggen. Voor volgend jaar is prio 1 de stal: inloopstal met extra afdak voor de paarden, opslag voor hooi en zadelkamer. De stal wordt verhard zodat er altijd een plaats is voor droge voeten. Daarnaast wil ik graag de bak aanleggen, zodat deze in eerste instantie ook als paddock gebruikt kan worden.

Wat foto's voor de sfeer:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat de indeling een beetje gaat worden:

Afbeelding
De bak komt in het eerste gedeelte onder de tekst "ons perceel", de schuilstal wil ik daaronder maken in het rechter gedeelte (boven het oranje stuk van chalet & tuin). Dat is omringt met wilgen + een aantal bomen dus een mooi stuk dat al wat beschut is. Daar ligt nu ook een heuvel met wadi dus qua afwatering ideaal. En ook het makkelijkst wat betreft aan-/afvoer omdat het naast het pad ligt. Het linkerstuk rond de waterput wil ik dan uiteindelijk wat tracks e.d. aanleggen. Weide kunnen we nu huren bij de buren, en hopen uiteindelijk dat stuk erbij te kunnen kopen.

Mochten er tips zijn voor de indeling van de schuilstal: heel graag! Voor nu heb ik een stuk van 12x7 in gedachte, op die manier hoeven er geen bomen gekapt te worden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:08

monsera schreef:
24/7 weidegang voor 4 paarden klinkt als heel groot.
Maar daar moet je dan wel wat van opofferen om een mooi paradijsje van te maken.

Het is niet zo groot hoor, maar ze krijgen gewoon hooi bijgevoerd in de paddock. De paddock zelf is 275m² groot (of klein), niet zo heel groot dus. Vandaar ook maar 4 rustige paarden. De weide is maar ongeveer 4.500m². Een track of iets dergelijks is nu niet aan de orde (mag vast niet!), maar ga het wel proberen in de toekomst.
Overigens is ongeveer de helft van de paddock zand, andere helft betonplaten (wil ik nog gaan aanpassen), ik wil ook een klein deel met stro, ongeveer 170m² is overdekt en er zijn/komen wanden tegen de wind en inregenen.
Er moet nog flink geklust worden, maar ik heb er zin in en het gaat vast heel leuk worden!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:46

Vanochtend is het plantgoed geleverd :D

In een dikke sneeuwbui de pallet afgeladen en al het plantgoed verdeeld :+ . En vervolgens in de regen mijn eigen plantgoed ingekuild haha. Ik was goed doorweekt en verkleumd (en goor :') ) toen ik klaar was. Komende tijd rustig aan alles gaan uitplanten. Helaas 125 stuks niet uitgeleverd, dus dat is wel een beetje een gat in de planning.

De paarden wilden wel graag vast beginnen met het snoeien van de paardenhaag :j

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:43

Lekker weetje daar, haha. Ideaal om in de grond te gaan wroeten met je planten, tijd voor een fijne douche denk ik!

Hier is het vooral vochtig. Het is twee dagen droog gebleven, op een klein buitje deze nacht na. Er hangt gewoon veel vocht in de lucht. Ik zie dat het bij jou nog wat lijkt te vriezen? Ik teken er voor amai.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:41

Oh jammer van die 125 planten.
Moet je even opnieuw naar je planning kijken inderdaad.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:46

Ik ga nu ook een beetje meeschrijven hier.
Verzorg/bijrijdpaarden staan sinds kort op een pp. Hebben zo'n 1,2 hectare tot onze beschikking, waar 4 tinkers op lopen (2 ruinen, 2 merries).

Afbeelding

een globale overview.
Geel is de winterpaddock met wit zand. Bruin zomerpaddock met zwarte grond. Lichtgeel bak van 30x30. lila is verharding waar de paarden mogen komen. Wit de gebouwtjes. Rood hooibalenopslag buiten. Zwart overkapping + overkapte hooibak. Donkergroen beplanting paardproof.

Er zitten nog een hoop plannen in het vat, maar dat kost tijd (en geld) om het te realiseren. Maar we zijn erg blij met hoe het er nu voor staat!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:32

Kennen jullie dat gevoel? Dat je dan daadwerkelijk je bedachte plannen moet uitvoeren en dat je denkt... Waarommmmmm doe ik mezelf dit aan :+

2x 50 meter geul graven is best pittig klusje. En daarna mag ik nog eentje van 40 meter.
Afbeelding
Links geul waar ik vandaag mee bezig was, rechts het ingekuilde plantgoed in ook geul waar plantgoed komt. Twee hagen langs beide zijden van de dubbele bomenrij als scheiding van mijn twee trackhelften

Maar het gaat vast heel mooi worden. Ooit. Als het goed gegroeid is :D (en niet alles dood gaat door weer een hittegolf...)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 20:54

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:16

Weet niet hoe nat het is bij Marlies maar als het flink nat is dan werkt een grondfrees niet. Dan graaft de frees zich in omdat de banden slippen... Been there, done that... :roll:

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:19

Nu kan mijn grond flink wat hebben, maar na de extra zondvloed dit weekend (en vandaag ook weer flink wat regen gehad) is dat stuk niet meer echt droog te noemen omdat het voorbij het "afwaterpunt" is (mijn laag gelegen track is in het natte seizoen 1 grote wadi, loopt af naar twee meter hoogteverschil).

Daarnaast vind ik het best flink wat kosten. Gelukkig nog wel even te gaan qua plantseizoen ook :Y) .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:32

Oh wat een *** werk :=

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:14

@MarliesR: Dat gevoel herken ik heeeeel goed :j
Gisteren bezig geweest de sloot langs ons perceel iets uit te diepen en met de plaggen die eruit kwamen een soort dammetje te leggen tussen sloot en wei. Zwaar werk. Helaas vanochtend weer plassen in m’n weitje. Ik kon wel janken |(

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:20

Daarom gebeurd er hier op dit moment niet zoveel. Ik heb gewoon geen zin in zwaar werk. Ik wil op dit moment van mijn hobby genieten en kluswerk kan wel even wachten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:41

Goed bezig MarliesR.
Ik heb afgelopen zondag 35 meter geul gegraven. Die staat nu onder water :D
Hopelijk zondag weer droog als we gaan planten.
Moet aan de andere kant nog 35 meter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:18

Gisteren 200 paaltjes bijgehaald en de andere schuttingen ook afgemaakt. Helaas begon ik al met pijn in min rug en het is er niet beter op geworden.

Vrijdag komen de struikjes aan van heg en landshoop dat alles geleverd wordt.
chap, hoe werkt dat met betaling? Contant gepast of pinnen of overmaken?

Afbeelding
beetje donker, was al laat toen het klaar was. Hier komen nog struikjes voor te staan en op het eind is schaduwdoek, wat ik in de zomer heb ophangen

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:27

Ir111 schreef:
Weet niet hoe nat het is bij Marlies maar als het flink nat is dan werkt een grondfrees niet. Dan graaft de frees zich in omdat de banden slippen... Been there, done that... :roll:

Wel echt onwijs ruk dan ook zeg... Denk je je werklast te verminderen en heb je vervolgens wel de kosten van huur en ook extra werk om zo'n kreng weer uit te graven.... Goede waarschuwing!

Tessabo schreef:
@MarliesR: Dat gevoel herken ik heeeeel goed :j
Gisteren bezig geweest de sloot langs ons perceel iets uit te diepen en met de plaggen die eruit kwamen een soort dammetje te leggen tussen sloot en wei. Zwaar werk. Helaas vanochtend weer plassen in m’n weitje. Ik kon wel janken |(

Ohhh man, dat is ook echt wel heel zwaar werk zeg!

belle_boef schreef:
Daarom gebeurd er hier op dit moment niet zoveel. Ik heb gewoon geen zin in zwaar werk. Ik wil op dit moment van mijn hobby genieten en kluswerk kan wel even wachten.

Denk ook heel belangrijk om daar bewust tijd voor te blijven nemen zodat het ook leuk blijft... Het is zo makkelijk om te verzanden in wat je allemaal nog moet en/of wil. En er is áltijd wel wat te doen.

monsera schreef:
Goed bezig MarliesR.
Ik heb afgelopen zondag 35 meter geul gegraven. Die staat nu onder water :D
Hopelijk zondag weer droog als we gaan planten.
Moet aan de andere kant nog 35 meter.

Goed bezig! En ohja, dat had ik eerste winter dat we meededen met Heg & landschap ook :+ . Die haag uiteindelijk dus gewoon de watergeul in gegaan en zo goed mogelijk weer afgevuld :') . Die haag (meidoorn) doet het als een malle trouwens dus schijnbaar kan het :D

Lynn_Nikita schreef:
Gisteren 200 paaltjes bijgehaald en de andere schuttingen ook afgemaakt. Helaas begon ik al met pijn in min rug en het is er niet beter op geworden.

[ [url=m/l0EFXB.jpg]Afbeelding[/url] ]
beetje donker, was al laat toen het klaar was. Hier komen nog struikjes voor te staan en op het eind is schaduwdoek, wat ik in de zomer heb ophangen

Poeh fikse klus geweest zo maar je hebt het resultaat ook wel naar! Hopelijk gaat het allemaal soepel met de levering! Betaling is op factuur, maar die komt normaliter pas ergens volgend jaar en kan nog wel een paar maanden duren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:30

Hier hadden we alles net aangeplant toen we overstroming kregen het heeft een week onder water gestaan. Op 2 plantjes na deed het het allemaal prima in het voorjaar :+

Maar ben wel blij dat ik dit jaar even niks aanplant. Ja pas 2 bomen, vanuit een meer-bomen actie van de gemeente. Maar die waren al groot met kluit. Ook fijn, dan heb je ook snel echt een boom.

Van de zomer ga ik vooral zaaien. Heb allemaal zaad verzameld van dit jaar en dat gaat terug de grond in. Mooie kringloop :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:13

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:21

Lynn_Nikita schreef:

[ [url=m/l0EFXB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heb jij hard gewerkt maar het resultaat mag er wezen. Nog wat groen er bij en je hebt wel echt wat moois staan .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:24

Wat zijn jullie goed bezig met alles aanplanten!

Ik hoop morgen ook gratis bomen en struiken op te halen. Ben benieuwd wat ik meekrijg!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:23

Wauw, harde werkers allemaal! Ziet er goed uit, ben zo benieuwd hoe het eruit gaat zien in de zomer. Kan niet wachten :):)

Ik ga zo de planten van Heg&Landschap ophalen. Zondag komen mijn moeder, zusje en broertje helpen. Héél erg fijn! Wilde eerst een pleintje maken met bomen, maar toch besloten eerst even de randen te doen. Soms lijkt het op papier zo leuk, maar in de praktijk vind ik het dan zo lastig om 'door te pakken' met alle twijfels. Dus dan laat ik dat gewoon nog even.

Wel vraagje: aan één kant wil ik meer een bomenrij creëren dan een haag. Ik heb zelf de neiging om ze om de 3 meter te planten, maar als ik lees op internet zie ik ook wel 5-6 meter. Hebben jullie ook bomenrijen geplant! En op hoeveel meter?

Bedenk me nu ook; kan natuurlijk ook nu op 3 meter doen, en tegen de tijd dat ze meer ruimte nodig hebben, er boompjes tussenuit halen :)*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:46

Je kunt inderdaad later nog uitdunnen of besluiten te knotten. Dat kan namelijk met heel veel bomen. Linde, wilg, hazelaar, els, tamme kastanje, beuk, haagbeuk, es..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:59

Hier hebben we hele hoge haagbeuken, maar die staan wel vrij dicht op elkaar. Denk metertje, hooguit 2 ertussen
Bomen hier rechts op de foto.
Afbeelding
Hier op de achtergrond
Afbeelding

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:44

Onze wilgen staan op zo’n 2-3 meter afstand