Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:48

Ik wacht meestal tot eind mei ongeveer.
Gras is nu nog best zielig en ik heb overal de palen er uit getrokken dus ze mogen er nu toch niet op _O-

Heb net toch maar even snel nieuwe palen voor de rijbak gehaald.
Mooie creosoot palen en ik vond ze zeker niet duur.
Dus nu kan ik iig verder met de omheining.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:15

Lekker aan de slag met de omheining. Prima weer ervoor.

Hier ook nog niks op de weien.
Na het bemesten nu wel een groene waas erover en beetje gras. Echter moet het eerst eens echt gaan groeien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:17

Ik heb nog niks gedaan behalve bodemonderzoek, afhankelijk daarvan ga ik een plan trekken

Mijn grond is lekker droog (nou ja, in de zomer te droog) maar op het werk is het erg nat. Zat vandaag vastgezogen in de modder en bij een poging lostrekken lande ik op mijn billen en kwam met geen mogelijkeid los. Uiteindelijk liep een collega langs die mij loskreeg. gelukkig brave paarden aangezien de poort wagenwijd openstond. Mooie modderafdruk op mijn billen dus ik kreeg de hele dag de vraag waar ik in was gaan zitten. Hoop dat dit eenmalig was en ook daar de weilanden drogen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:47

Is dat al bij je nieuwe baan, Lynn? Bevalt het?

Lekker bezig Claudia. Het is ineens prachtig weer!
Ik hoop toch dat ze er wat eerder dan eind mei of juni op kunnen, maar ik wacht dan even af wat het gras gaat doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:13

Niwla schreef:
Is dat al bij je nieuwe baan, Lynn? Bevalt het?

Lekker bezig Claudia. Het is ineens prachtig weer!
Ik hoop toch dat ze er wat eerder dan eind mei of juni op kunnen, maar ik wacht dan even af wat het gras gaat doen.

Deze week begonnen. Bevalt wel aleen nog even wennen aan het vele lopen (blaren en lage rugpijn ) en de routine en de paarden nog leren kennen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:49

Zwaar werk hoor met paarden.
Ik heb het ook een tijd gedaan maar toen was ik nog wel een heel stuk jonger.
Moet er nu niet meer aan denken.

Ik hoop ook wel dat ze eerder de wei op kunnen. Als de temperaturen van aankomende week blijven aanhouden dan zou het wel eerder kunnen.
Moet ik natuurlijk wel eerst mn omheining fixen :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:21

Ik probeer ze wel jaar rond op de wei te houden. Een paar weken heb ik ze op een stuk wat ze zwart lopen.
Door t land rond te leggen en bij de ingangen Ecorasters te leggen, lukt het heel aardig om ze van gras te voorzien. Je ziet t gras nu ook per dag groeien!

Verder druk met stoelen schuren/schilderen en in de was zetten. Gelukkig net op tijd af voor een grote workshop zaterdag. *\o/*

Nu nog even teksten uitschrijven en dan is alles weer onder controle.
.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:22

ClaudiaHS schreef:
Zwaar werk hoor met paarden.
Ik heb het ook een tijd gedaan maar toen was ik nog wel een heel stuk jonger.
Moet er nu niet meer aan denken.

Ik hoop ook wel dat ze eerder de wei op kunnen. Als de temperaturen van aankomende week blijven aanhouden dan zou het wel eerder kunnen.
Moet ik natuurlijk wel eerst mn omheining fixen :')

Ik vroeger ook aantal jaar op de manege meegedraaid maar erna jaren niet meer op wat inrijden en mijn eigen paarden na of gewoon af en toe uitgehopen. Nu zat ik niet lekker op mijn plek op mijn vorige baan en werd ik hier door div. Vriendinnen en oud collegaas op gewezen. veel mensen hadden gereageerd maar zij zijn t niet geworden en ineens maakte ik toch kans. Proefperiode is nog spannend voor nu maar ik leer elke dag bij. Vooral veel lopen dus eelt kweken!

Wat voor workshop antheman?

Van t weekend zou t fijn weer worden !

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:28

Had ze dit weekend op de wei willen zetten maar mag er niet op. De boer weet komende week zelf pas wat mogelijk is zegt hij. Dus ik wacht ongeduldig af ;)

Net mijn vriend zo gek gekregen om mij en Dief mee te nemen met hardlopen. Eerste stuk wandelen was ze een mega draak maar dat rennen vond ze reuze geinig dus hoop dat ze de lol van alleen op pad gaan in gaat zien zo :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:05

Lynn_Nikita schreef:
Wat voor workshop antheman?

Een dag over brandnetels :D

Zeep en zalf maken en ermee koken.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:21

Leuk Antheman! Lijkt me zeker interessant.

Gaaf zo'n hertje Fabster.
Hier kom ik wel met regelmaat vossen tegen.

Hier zie ik wel wat groei in het gras ook het zwart gelopen stuk is opnieuw ingezaaid en eerdaags bemesten. Rond juni hoop ik dat ze erop kunnen

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:39

Jeetje jullie zijn weer hard gegaan :P

@ MizzMontana Ik ga regelmatig alleen op pad met Fayah. voorheen als Fayah alleen achter bleef moest ze echt opgesloten worden anders brak ze uit ( Fayah heeft een beetje verlatingsangst) maar als nu een van de 2 weg gaat is er niks aan de hand en blijft de ander buiten. neem aan dat je niet dagen lang weg blijft als je buitenritten gaat doen dus dan kan het wel!

@ jeannaa Gefeliciteerd! wat een leukerd <3

@ Anke Spannend!! hoop dat de 3e niet lang op zich laat wachten

@ Libera wat zijn die 2 schattig!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:56

Jeetje ik kan jullie niet bijhouden hoor :') zag een snoezig veulen voorbij komen en verder weet ik het niet meer

Hier komen de 15e de paarden over. Nog even!! Moet nu alleen nog vervoer regelen :=

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:27

Nu ik al zo'n 1,5 jaar mee lees wordt het misschien toch tijd om hier mee te komen kletsen :Y)

Wij hebben de pony's dan wel niet aan huis maar wel vlak bij huis.
Sinds februari vorig jaar huren we een perceel grond met schuur, schuilstal, weiland en iets dat op een rijbak moet lijken.

Het perceel had een jaar of 5 leeg gestaan dus we hadden wat achterstallig onderhoud :x

Inmiddels zijn we een heel eind, alleen nog een laatste stukje oude omheining vervangen en het verharde stuk bij de pony's opnieuw straten en dan zijn we "klaar".

Ik twijfel nog tussen opnieuw straten of paddock tegels.

Oja, en de bak is jammerlijk mislukt, daar moet nog drainage in. Rijden staat dus helaas op een heeeel laag pitje.

We hebben moeder en zoon staan trouwens.

Van dit:

Afbeelding

Naar dit :

Afbeelding

En nu maar hopen dat deze zomer de laatste klussen klaar zijn en we in het najaar weer wat kunnen trainen :))

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:47

Mooi opgeknapt ClauH!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:07

MizzMontana schreef:
Oh ik zie ook vooral de voordelen hoor! :) maar het moet nog wat meer routine worden. Wat staat handig op welke plek, hoe snel hebben ze het hooi op, welke tijden ga ik ze voeren, wat kan ik wel en niet doen met de kindjes er bij, etc.

Ik hoor graag van je wat wel/niet werkt :D
Stiekem vind ik het wel reuze spannend met een dochter van bijna 2, een zoon onderweg en mn onregelmatige baan.

@ClauH, mooi opgeknapt!
Wat is er mis gegaan met je bak??

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:10

Dat is mooi geworden ClauH!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:17

Datis wel mooi geworden Claudia.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:38

Ziet er goed uit hoor, Clau!

Ik ben vanochtend even bij mijn huurwei gaan kijken. Een deel daarvan is inmiddels redelijk droog, dus morgen ga ik dat stuk even omheinen en kunnen de paarden even wat gras snacken. Wel fijn na al die maanden paddock.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:48

Ik ben ook erg benieuwd wat wel en niet gaat lukken met de kinderen erbij. Hier eentje van 4, ruim 2 en 10 mnd

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:38

Bedankt allemaal !!!

De bak is een verhaal apart. Er heeft op deze plek altijd een bak gelegen. Er heeft ook allerlei vulling in gelegen (ik weet dat omdat wij vroegah tegenover dit perceel woonden, als kind keek ik al op de paardjes).
Er hebben houtsnippers ingelegen die natuurlijk verteerd zijn, er hebben tapijtsnippers ingelegen die wonderbaarlijk genoeg niet meer terug te vinden zijn, regelmatig zand gestort enz.
Wij hebben vorig jaar februari de pony's hier neer gezet, zij hebben er tot september op gelopen voordat we zand lieten storten.
Dus van februari tot september hebben ze op de "oude" bak, zonder vulling gelopen.
Als het regende werd de bovenlaag wat nat, maar alles bleef keurig glad, ze zakten niet weg, en er bleef zelden tot nooit een plas in staan. We hebben sneeuw gehad, flinke slechte regen perioden, het maakte allemaal niet uit.
Nu zitten we wel op klei grond dus hij werd wel wat glad.
In overleg met de loonwerker gekozen om er mc3 zand op te doen. Geen drainage, want hij bleef immers altijd droog.
Wel met de gedachte dat het misschien niet in 1x naar mijn zin zou zijn hoor !

Tot onze verbazing liep het water nu gewoon helemaal niet meer weg. We hebben de hele winter geulen gegraven en het water er iedere avond uit geveegd. Ook zakten de paarden ineens tot hun knieën erin weg, terwijl er maar een centimeter of 30 zand op is gegaan.

Toen het begin van het jaar ging vriezen heeft de loonwerker het een keer helemaal open getrokken, zodat het kon drogen.
Hij is toen 1 week goed geweest.

Nu is hij alweer nat, en vooral heel zwaar.

We hebben dus besloten er deze zomer drainage in aan te leggen. Zelf, want van de offerte van de loonwerker schrok ik me een ongeluk. Totaal niet in verhouding met het feit dat ik op een gehuurd stukje zit en maar 3 x in de week op een pony in de rondt wil rijden.

Voor zover dus onze bak. Mijn merrie staat al een hele tijd niks te doen....

Het enorme voordeel van deze hele klus ? Ik kan alles ! Voel me net hobby-bob ;-)
Zagen, boren, timmeren, snoeien, ik kan het allemaal haha.

Voor wat betreft de vraag wat werkt en wat niet werkt, daar kom je gaandeweg zelf wel achter denk ik. Ik heb sommige dingen al 3x veranderd. Wat op mijn vorige stal werkte, werkte hier niet naar mijn zin. Soms leek iets handig en bleek het achteraf helemaal niet zo te zijn....

Ik had ook gedacht meer paarden te kunnen houden maar ben er wel achter dat 2 tot 3 echt de max is. Anders ben ik echt alleen maar poep aan het scheppen, en is er helemaal geen tijd meer voor andere dingen....

Respect voor degenen in dit topic met meer paarden/pony's ! Ik snap niet hoe je het doet ...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:46

Is wel mooi geworden ClauH, maar vind je het niet zonde om zoveel werk in een gehuurd stuk te steken?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:54

Het was vooral heel heel heel veel onkruid wieden en verf van de action.
De omheining en het dak kosten uiteraard wel geld, maar het eerste jaar hoefden we geen huur te betalen ivm het achterstallige onderhoud.
Dus dat strepen we maar tegen elkaar weg.

In mijn directe omgeving iets vinden waar de paarden 24/7 buiten kunnen is een zeldzaamheid. Een stukje huren voor jezelf is net zoiets als de staatsloterij winnen.
Iets zelf kopen kost net zoveel geld als de staatsloterij winnen trouwens ;-)
Ze staan hier ook vrij goedkoop dus dat is ook weer voordelig.
Als ik de arbeid niet mee tel heb ik er nu 2 voor de prijs van 1.
En stilzitten op de bank is ook niks voor ons.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:27

Mooi opgeknapt ClauH!

Wat kids en paarden betreft: ik voer voordat ze wakker worden en laat dan gelijk de hond uit. Weer naar binnen en ontbijten terwijl de paarden aan het hooi knabbelen. Zoontje van 1,5 gaat dan mee in de kinderwagen als ik de paarden buiten zet, daarna mag hij los en probeer ik stallen uit te mesten. Als hij een wegloop dag heeft dan mest ik uit tijdens zijn middagslaap of zet ik hem in de longeercirkel met een schepje, dat is eigenlijk een hele grote zandbak :D Binnen zetten doe ik na 19:30 als hij in bed ligt. Vanavond heb ik de teddybeer nog even lekker gekamd, zijn jullie paarden ook zo aan het verharen? Rijden wil ik gaan doen als mijn man thuis is. Dochter van 3 maanden gaat soms mee ik het karretje, tenzij ze ligt te slapen, dan neem ik de babyfoon mee naar stal.

Kort samengevat: ik doe niet zo heel veel met de kinderen er bij :')

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:15

Bij mij staan ze niet aan huis maar op 1,5km. In juni sta ik 2 jaar op mijn plekje en vind het heerlijk om de paarden dichtbij te hebben en alles zelf te beslissen. Destijds was mijn zoontje 2 jaar en nam ik er een mini bij als gezelschap voor mijn rijpony en een kleintje poept minder ;)
Jammer genoeg vind mijn zoontje er niks aan, ook meegaan is hij gauw zat. Nu hij op school zit kan ik op de woensdag, donderdag & weekend overdag. Want elke keer strijd dat hij mee moet naar mamma's hobby vind ik ook niet eerlijk. Zo jammer.... zelfs mijn hond wil niet mee...
Vind het knap als je het kan combineren met een kleintje. Als ik woensdags een vrije ochtend heb zit toch in je hoofd dat je straks je kindje van heelhuids van school moet halen. Afgelopen woensdag had ik een strontvervelende pony op strand die behoorlijk aan de kletter ging met de nodige bokken en ik dacht alleen ojee ik moet straks heelhuids me zoontje halen.