Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:05

Wat een honden allemaal. Wij zijn sinds vorig jaar hondenloos. Marcel wil er geen een terug. Dus ik moet het met de katten doen.

Volgens mij kan de neusriem niet lager. Maar ik kan inderdaad proberen om hem er eens helemaal af te halen. Ik weet nog niet of het wel een schuurplekje is. Het kan ook een verkleuring zijn. Maar omdat het op de witte bles is ziet het er heel dun uit. Ze heeft in de bruine haren ook verschillende verkleurde plekjes. Zal misschien met ouder worden te maken hebben. Als ik de neusriem er af haal weten we het zeker.

En ik moet inderdaad de tijd beter in de gaten houden en de onrust voor zijn. We waren zonder dat er het door hadden toch al wel 45 minuten onderweg. Dus korter gaan we zeker doen.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 25-10-16 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:15

Kvukden katten zijn ook geweldig!
Alleen anders dan een hond, ik weet eigenlijk niet eens of ik nu een katten of honden mens ben.

na 2 weken zou je toch echt verschil moeten zien aan de bles als het door de neusriem zou komen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:23

Lynn_Nikita schreef:
Kvukden katten zijn ook geweldig!
Alleen anders dan een hond, ik weet eigenlijk niet eens of ik nu een katten of honden mens ben.

na 2 weken zou je toch echt verschil moeten zien aan de bles als het door de neusriem zou komen

Ik ben een honden mens haha. Marcel echt een katten mens. Maar ik heb nu wel 2 hele lieve katten van 4 en 5,5 maanden. ;-)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:34

Hier 2 cavalier King Charles spaniels in huis. Een tricolor en een black and fan kleurige. 1 ervan is behoorlijk waaks, maar beide zeer lief en knuffelig.

Helaas staan ze bij mij nu op bestraat gedeelte met schuilstal. Ook in de stal is het bestraat zonder bodembedekking en tegen de achterwand hangt een fijne slowfeeder. Echter plassen ze steeds in de stal, He bah. Had gehoopt dat ze dit buiten zouden doen, er is nog een stuk van 3x3 met aarde buiten. Ik veeg steeds de stro /hooi resten uit de stal, maar buitennplassen doen ze helaas nog niet. Iemand tips?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:53

Nee, doen ze hier ook. Daarom geen strooisel meer in de stal. Binnen plast het lekkerst, denk ik.

We hebben hier een buurtpreventie ap. Sindsdien is iedereen die in de straat loopt verdacht. Vandaag had ik 2 heren aan de deur die elk jaar komen om struiken te knippen voor kerststukjes voor in bejaardenhuizen. Hele buurt in rep en roer over die 'verdachte types'.... :roll: >;) := .

Op zich is die sociale controle goed, want er wordt hier veel ingebroken. Maar we moeyen t niet overdrijven, hè.... :=

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:04

Haha

Hier maak ik buiten altijd een bultje van het sto en hooi wat op de grond is gevallen. Alle drie vinden ze het heerlijk om daar op te plassen. Ze lopen er de stal voor uit. In de inloopstal liggen rubbermatten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:08

Struikjes knippen voor kerststukjes, wat schattig <3
Bij ons op het maisland liep vandaag een pipo met een metaaldetector. Werd keurig geobserveerd door... de paarden en de kat. Was te laat en te lastig om een goeie foto te maken, maar ze hadden allemaal een gepaste uitkijkpost. Shet tussen de bosjes door, kwpn'er en Quarter over de struikjes, kat op het plankje van de mesthoop. Mijn Welsh wilde het niet weten, die stond met haar hoofd in de hooibak.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:14

Maar het stinkt er zo vreselijk! En ze lopen het hooi erdoorheen, zo jammer. Had het zo leuks bedacht, echter denken zij er anders over. Sinds ze op de stoep staan stink ik vreselijk naar paard als ik maar even geweest ben. Hopelijk blijft het na volgende week weer voorlopig droog, dan mogen ze wat mij betreft de wei weer op. Dan stink ik niet meer zo, blegh :=
Op stro stallen vond ik het ook zo vaak zo doordringend ruiken. Op vlas daarentegen stukken minder, maar voor inloopstal lijkt me dat geen succes. Om maar niet te spreken van de afvoerkosten hier

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:38

Ik weet niet helemaal of je begrijpt wat ik bedoel. In mijn inloopstal liggen alleen rubberen matten. En dan maakt ik buiten op de tegels een hoopje van het stro en hooi wat op de grond is gevallen en niet meer gegeten word. Ik gooi dat dan niet meteen op de mesthoop. Maar een plekje in de paddock. En de paarden vinden dat fijn om daarop te staan als ze plassen. Ik vul dat steeds aan met de restjes hooi en stro. En dan eens in de zoveel tijd gaat alles op de mesthoop en maak ik een nieuw hoopje. Ik gebruik verder nergens stalbedekking.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:49

Zo doe ik t ook, ja.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:58

Oh zo! Ik ga morgen hoopjes maken! Ben alleen zo enorme troela dat ik het graag netjes wil houden, want ander waait het in de wei. Maar als dat geplas op de stenen in de stal stinkt vreselijk. Als ze het buiten doen kan er nog een buitje overheen vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 05:54

Oooh wat een leuke honden allemaal <3 <3 <3 . Ik ben honden én kattenmens. Heb nu alleen 2 katten waarvan er 1 als de dood is voor honden, dus we nemen pas weer een hond als die kat er niet meer is.

Engel ik kan je geen tips geven, heb geen schuilstal. Bij ons is het alweer bijna een hele week droog, dus ze staan nog steeds 24/7 op het land *\%/* .
Voor degene met een schuilstal, waar liggen jullie paarden? Op het zand in de paddock? Hoe gaat dat als het veel regent? Als ik het goed begrijp hebben jullie geen bedekking in de stal ivm het plassen.

Monmaster wat je zegt over claustrofobisch zijn klinkt logisch. Maar ook dan moet het aan te leren zijn toch?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:09

Wat een leuke honden allemaal...mijn vriend wil ook graag een hond maar dan moet ik hem overdag uitlaten en dat wordt hem helaas niet :(

Ik zag een mooie schuilstal voorbij komen... als ik jou was, zou ik tegels ofmatten binnenin leggen. Zo kun je het beter schoonhouden wat zand betreft. Nu valt hooi in het zand met risico dat ze daarvan teveel binnenkrijgen.

Voor het plassen in de stal... ik heb buiten een bultje stro die ze als toilet gebruiken :D

Iemand had prijzen gewonnen met de hondenshow...gefeliciteerd en Horsies was jarig?? Gefeliciteerd *\o/*

Problemen met neusriem?? Weghalen... neusriem hoeft helemaal niet, jaren zonder gereden.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:59

Een tip die ik eerder heb opgedaan in dit topic wat betreft 'stinken': een sprayfles vullen met witte schoonmaak-azijn en daarmee de plekken inspuiten. Helpt fantastisch tegen de pieslucht!

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:18

_ENGEL_ schreef:
Maar het stinkt er zo vreselijk! En ze lopen het hooi erdoorheen, zo jammer. Had het zo leuks bedacht, echter denken zij er anders over. Sinds ze op de stoep staan stink ik vreselijk naar paard als ik maar even geweest ben. Hopelijk blijft het na volgende week weer voorlopig droog, dan mogen ze wat mij betreft de wei weer op. Dan stink ik niet meer zo, blegh :=
Op stro stallen vond ik het ook zo vaak zo doordringend ruiken. Op vlas daarentegen stukken minder, maar voor inloopstal lijkt me dat geen succes. Om maar niet te spreken van de afvoerkosten hier

hier staan ze op vlas in de schuilstal, wel potprincipe, ik doe alleen de mest weg, de plas blijft liggen, nu al 4 maanden aan het potten, en kan nog even mee hoor, elke avond strooi ik een klein laagje op de natte plakken, doe meer dan een week met 1 pak vlas nu ze soms eens buiten plassen, soms plassen ze alleen in de schuilstal en dan wel echt een pak per week nodig (1 d-pony en 2 grote ezels)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:24

Nou die azijntip kan ik ook gebruiken! Ik had juist een stuk aarde van 3x3 bij getrokken in de hoop dat ze daar zouden plassen. Helaas lopen ze al hun gemorste hooi erdoor waardoor dit niet meer gegeten word en dit een vieze smeerboel word. Ik kan eventueel nog een laag zand op de aarde doen.

Gelukkig is de weide al flink droog maar heb vorige week alles gekalkt, dus moet nog even geduld hebben...

Honden zijn super gezellig, maar achteraf vind ik 1 genoeg. Soms een hoop geregel met werk, gezin, huishouden, 2 honden en 2 ponys.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:33

Vlas vind ik ideaal, maar niet in een inloopstal. Ool betaal ik al flink afvoerkosten zonder bodembedekking, zit nu op 90 euro per maand

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:00

GRRRRR moet zo bij de dierenarts zijn en nu is de kat buiten en onvindbaar
schiet niet op

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:10

Wat irritant! Hopelijk heb je hem op tijd terug gevonden. Volgende x niet van te voren zeggen tegen kat dat hij naar de da moet

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:27

in de inloopstal (voor de mini's) heb ik ook vlas, wel een randje waardoor ze niet steeds alles naar buiten lopen.
Het weer is gelukkig nog steeds droog genoeg waardoor de maxi's nog heel veel op het land kunnen staan, heb ze alleen al wel dekens om, maar nu hebben ze het steeds voorzien op 1.. waardoor ik al 3 dekens verder ben in 1 week... grrrrr

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:33

lynn hopelijk vind je hem nog op tijd.
'Daarom sluit ik ze altijd al de avond van te voren op in de hondenbench.

Heb de kleinste kittens nu ook binnen zitten.
Het zijn nogal ondernemende typetjes en ze liepen steeds de grote achterna door het kattenluik in de schuur naar buiten maar daar bleven ze dan weer rillend van de kou achter terwijl de rest zijn gang ging.
De iets oudere kittens, waarvan de meeste al zijn opgehaald, gingen zelf op en neer maar de 2 kleinste dus niet.

Hier nog even de foto's van na het open werken van de bak, zo'n 30/40 cm , met de lepels van de voorlader.
Heb echt van voor naar achter, van links naar rechts en schuin door de bak gereden, was 1 dag werk en daarna een paar keer gesleept.
In het begin was het erg ongelijk en zwaar maar na de regen is het nu super en geen plassen, wel op het pad maar waar de bak begint is het droog.
Afbeelding
en een paar dagen geleden, na de vele regen
Afbeelding

Ik heb op stal voor snachts rubbermatten en in de inloopstal een dun laagje zand op beton maar daar plassen ze nooit.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:58

Citaat:
Voor degene met een schuilstal, waar liggen jullie paarden? Op het zand in de paddock? Hoe gaat dat als het veel regent? Als ik het goed begrijp hebben jullie geen bedekking in de stal ivm het plassen.

[***], ik heb een schuilstal met rubbermatten, en aangrenzend een paddock met zand. Drie weken geleden zand weer aan laten vullen, zodat de paddock weer hoger ligt dan het land. Paddock is ook goed gedraineerd.
Taar gaat niet liggen op de rubber matten, alleen in het zand. Als het weer echt omslaat (najaar-voorjaar) maak ik in de stal een hoek met zaagsel. Zo kunnen ze binnen en buiten slapen. Twee keer per week natte plekken eruit, en schoon zaagsel erbij. Het is maar 1,5 bij 3 m met zaagsel, maar Taar gaat precies daar liggen, en kleine Lotje is 's morgens helemaal gespikkeld *D Ik gebruik 1 pak zaagsel per week.
Laatst bijgewerkt door Taar_tje op 26-10-16 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:01

Ik heb voor het eerst dit jaar een schuilstal en de paarden 24/7. Dus we moeten zelf ook nog even uitvogelen wat het beste is. Ik zie de paarden nu regelmatig slapen in het gras of op het zand. Ik weet nog niet precies hoe we het gaan doen als het veel geregend heeft.
De schuilstal moet sowieso nog betegeld worden en ook een stuk er om heen. We zitten er wel aan te denken om er dan stro in de leggen, zodat ze toch kunnen liggen als het overal te nat is om buiten te liggen. Of we betegelen juist niet in de schuilstal zelf, we weten het nog niet precies.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:02

Wij hebben met 5 honden gezeten, dat was toch wel wat druk in huis :+ en zeker toen we nog in de caravan woonden. Ze gingen ook niet allemaal even goed met elkaar maar meestal ging dat goed. Toen dat niet goed meer ging hebben we geruimd. 1 hebben we in laten slapen en 1 is terug gegaan naar de fokker.
Nu dus nog 3 over en voor er een nieuwe komt moet er nog weer 1 of 2 weg zijn.

Wij zijn nogsteeds blij met elke druppel regen die valt :Y) inmiddels is de wei thuis weer helemaal groen en de andere wei daar komt ook weer groen door de dode sprieten heen.
Ook schieten de champignons uit de grond. Dat krijg je dan weer als je de mest op de wei laat liggen. Maar de paddestoelen schijnen hier "normaal" te zijn in de wei en noemen het dus ook simpel weidepaddestoelen.

Kniklader is idd handig voor dat soort dingen spatter. Ik deed op m'n werk ook alles met dat ding. Heb er toen jaaaaren om moeten zeuren maar toen hij er eenmaal was, vroeg de baas zich af waarom ze er niet eerder een hadden gekocht :+
Daarvoor ging alles met de trekker maar dat was niet altijd ideaal. Zeker het mesten (achteruit de stal in rijden met de klem open, vol gas de mest in rijden en dan met een volle klem hopen dat je de stal weer uit kwam)

Schuilstal staat hier nogsteeds op het lijstje, maar het lijstje is zo lang -O-

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:03

stro in de schuilstal ook al geprobeerd omdat ik het een leuk idee vindt dat ze altijd kunnen eten maar dit was toch een te grote bende, werd uit de stal gelopen en veel meer afval dan van de vlasstal, vlas lopen ze hier zo goed als niet uit hun stal, voor de stal wel 3 meter betegeld, in de stal niet